پایان نامه ارشد رشته حقوق : علت شناسی جرایم خشونت آمیز در جمعیت زندانیان |
بند اول : مفهوم حقوقی جرم ……………………………………………………………………………………. 9
بند دوم: مفهوم فقهی جرم …………………………………………………………………………………….. 10
بند سوم: مفهوم جرم شناختی و جامعه شناختی جرم ……………………………………………………. 11
گفتار دوم: جرم و قانون ……………………………………………………………………………………….. 12
بند اول : رابطه جرم و قانون ………………………………………………………………………………….. 12
بند دوم : روند شكل گیری قانون ……………………………………………………………………………. 13
مبحث دوم: خشونت ……………………………………………………………………………………………. 14
گفتار اول : مفهوم خشونت…………………………………………………………………………………….. 14
بند اول : معنای لغوی و اصطلاحی خشونت ………………………………………………………………. 14
بند دوم: مفهوم خشونت از دیدگاه صاحبنظران علوم مختلف…………………………………………… 17
گفتار دوم: انواع خشونت ………………………………………………………………………………………. 20
بند اول : خشونت شخصی (رفتاری) و خشونت ساختاری……………………………………………… 21
بند دوم: خشونت قانونی و خشونت غیرقانونی …………………………………………………………… 24
بند سوم: خشونت مشروع و خشونت غیر مشروع ……………………………………………………….. 27
بند چهارم: خشونت مجرمانه ( انضباطی ) و خشونت غیر مجرمانه ………………………………….. 30
بند پنجم : خشونت فیزیکی و فرا فیزیکی………………………………………………………………….. 34
بند ششم : سایر عناوین خشونت …………………………………………………………………………….. 34
گفتار سوم: خشونت و حقوق کیفری ……………………………………………………………………….. 36
بند اول : خشونت و جرم ……………………………………………………………………………………… 40
الف: محدود نبودن خشونت به جرم…………………………………………………………………………. 40
ب: جرم نبودن هر گونه خشونت……………………………………………………………………………… 44
بند دوم: خشونت و مجازات ………………………………………………………………………………….. 48
الف: مجازات، خشونت است………………………………………………………………………………….. 49
ب: مشروعیت مجازات در سایة رعایت اصول حاكم بر آن…………………………………………….. 54
مبحث سوم : آمار جنائی ……………………………………………………………………………………….. 57
گفتار اول : تعریف، انواع و معایب آمار جنایی…………………………………………………………….. 57
بند اول: تعریف و انواع آمار جنایی…………………………………………………………………………… 57
بند دوم: معایب آمارهای جنایی……………………………………………………………………………….. 58
گفتار دوم: تکنیکهای جدید سنجش بزهکاری …………………………………………………………… 60
بند اول: تحقیقات مبتنی بر اقرار بزهکاران خودمعرف …………………………………………………… 61
بند دوم: تحقیقات از بزهدیدگان ……………………………………………………………………………… 62
فصل دوم: دیدگاههای جرم شناختی در زمینه جرائم خشونت آمیز……………………………………. 64
مبحث اول : دیدگاههای جرم شناسی کلاسیک ……………………………………………………………. 66
گفتار اول : تئوری «تیپ جنایی» لومبروزو (1909-1835)……………………………………………… 66
گفتار دوم: مكتب محیط اجتماعی «لاكاسانی »……………………………………………………………… 69
گفتار سوم: نظریه تعدد عوامل فری…………………………………………………………………………… 71
بند اول : عوامل بزهكاری از دیدگاه فری……………………………………………………………………. 72
بند دوم: طبقه بندی بزهكاران …………………………………………………………………………………. 73
گفتار چهارم: نظریه بهنجاری یا بیهنجاری امیل دوركیم ……………………………………………….. 75
بند اول : جرم، پدیدهای عادی و بهنجار ……………………………………………………………………. 75
بند دوم: تشریح آنومی یا بیهنجاری از دیدگاه دورکیم …………………………………………………. 77
گفتار پنجم: نظریهی بیهنجاری مرتون ……………………………………………………………………… 82
بند اول : تبیین بزهکاری از دید مرتون …………………………………………………………………………. 82
بند دوم: طبقه بندی واکنش افراد جامعه نسبت به معضل بیهنجاری ………………………………… 83
گفتار ششم: نظریه معاشرتهای ترجیحی ساترلند………………………………………………………… 86
گفتار هفتم: نظریه تعارض فرهنگی سلین ………………………………………………………………….. 88
مبحث دوم: دیدگاههای جرم شناسی نوین یا واكنش اجتماعی ………………………………………… 89
گفتار اول : نظریه برچسب زنی……………………………………………………………………………….. 90
بند اول : كلیاتی پیرامون تئوری برچسب زنی …………………………………………………………….. 90
بند دوم: ماهیت جرم و بزهکاری از دیدگاه تئوری بر چسب زنی ……………………………………. 92
بند سوم: انحراف بدوی و ثانوی………………………………………………………………………………. 94
بند چهارم : ارزیابی نظریه برچسب زنی ……………………………………………………………………. 95
گفتار دوم: تئوری تعارض اجتماعی ………………………………………………………………………… 97
بخش دوم :مطالعات میدانی تجزیه و تحلیل دادهها در زمینه بزهكاری خشونت آمیز
در زندانیان آمل
فصل نخست: بررسی آمار ظاهری و قانونی جرائم خشونتآمیز در زندانیان آمل…………… 102
مبحث اول : بررسی آمار ظاهری جرایم خشونت آمیز در شهرستان آمل ………………………….. 102
گفتار اول : جرائم علیه اشخاص و اموال ………………………………………………………………….. 102
گفتار دوم: جرائم منافی عفت و مخل نظم عمومی و آسایش عمومی ………………………………. 103
مبحث دوم: بررسی آمار قانونی جرایم خشونت آمیز فیزیكی ……………………………………….. 103
گفتار اول : جرایم خشونتآمیز بدنی ……………………………………………………………………… 103
بند اول : قتل نفس……………………………………………………………………………………………… 103
بند دوم: ایراد ضرب و جرح و قطع عضو ……………………………………………………………….. 103
بند سوم: سقط جنین ………………………………………………………………………………………….. 104
بند چهارم: آدم ربایی …………………………………………………………………………………………. 105
بند پنجم: بازداشت و حبس غیر قانونی …………………………………………………………………… 105
گفتار دوم: جرایم خشونت آمیز جنسی …………………………………………………………………… 106
بند اول : تجاوز به عنف ……………………………………………………………………………………… 106
بند دوم: اذیت و آزار و سوء استفادهی جنسی…………………………………………………………… 106
بند سوم: نمایشگری بیشرمانه ………………………………………………………………………………. 107
گفتار سوم: جرایم مالی خشونتآمیز ………………………………………………………………………. 107
بند اول : ورود به عنف به ملك غیر ……………………………………………………………………….. 107
بند دوم: كیف قاپی و جیب بری……………………………………………………………………………. 108
بند سوم: تخریب و اتلاف مال غیر………………………………………………………………………….. 108
بند چهارم: سرقت به عنف …………………………………………………………………………………… 108
مبحث سوم: بررسی آمار قانونی جرائم خشونتآمیز فرافیزیكی …………………………………….. 109
گفتار اول : تهدیدات جانی، مالی و شرافتی ……………………………………………………………… 109
گفتار دوم: هرزه گویی و فحاشی……………………………………………………………………………. 109
گفتار سوم: افترا، قذف و نشر اكاذیب……………………………………………………………………… 110
فصل دوم : بررسی و تحلیل دادههای آماری……………………………………………………………… 111
مبحث اول: تحلیل دادههای آماری حاصل از مطالعهی پرونده قضایی………………………………. 111
گفتار اول: جنس و سن ………………………………………………………………………………………. 111
بند اول : جنس …………………………………………………………………………………………………. 112
بند دوم: سن ……………………………………………………………………………………………………. 115
گفتار دوم: وضعیت تحصیلات و اقامت…………………………………………………………………… 118
بند اول: وضعیت تحصیلات ………………………………………………………………………………… 117
بند دوم: وضعیت اقامت ……………………………………………………………………………………… 119
مبحث دوم: تحلیل دادههای آماری حاصل از تکمیل پرسشنامهها……………………………………. 147
گفتار اول: جنس، سن، ملیت و وضعیت اقامت………………………………………………………….. 148
بند اول: جنس…………………………………………………………………………………………………… 148
بند دوم: سن……………………………………………………………………………………………………… 148
بند سوم: ملیّت ………………………………………………………………………………………………….. 149
بند چهارم : وضعیت اقامت …………………………………………………………………………………. 149
بند پنجم: تأهل یا تجرد ………………………………………………………………………………………. 150
گفتار دوم: تحصیلات، شغل، مسکن و مذهب……………………………………………………………. 150
بند اول: تحصیلات……………………………………………………………………………………………… 150
بند دوم: شغل و درآمد آن …………………………………………………………………………………… 151
بند سوم: مسکن ………………………………………………………………………………………………… 152
بند چهارم: مذهب و میزان تقید به آن………………………………………………………………………. 152
گفتار سوم: جرم و محکومیت کیفری……………………………………………………………………….. 153
بند اول: نوع جرم ارتکابی ……………………………………………………………………………………. 153
بند دوم: سابقهی محکومیت کیفری ………………………………………………………………………… 153
بند سوم: عادلانه بودن محکومیت کیفری از دید خود فرد……………………………………………… 154
بند چهارم: تجربهی مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی……………………………………………. 154
بند پنجم: عامل یا عوامل بزهکاری از دید خود فرد…………………………………………………….. 156
الف: علل فردی بزهکاری ……………………………………………………………………………………. 156
ب: علل جامعه شناختی بزهکاری ………………………………………………………………………….. 162
گفتار چهارم: بررسی نموداری دادهها………………………………………………………………………. 163
نتیجه و پیشنهادها……………………………………………………………………………………………… 179
الف: نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………. 180
ب: پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………….. 183
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………… 185
ضمیمه/ پرسشنامه………………………………………………………………………………………………. 192
چكیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………. 194
چكیده
سیر جرایم در جامعه روند پرشتابی به خود گرفته است و انجام اقداماتی برای پیشگیری در این زمینه را اجتنابناپذیر مینماید نخستین گام در این ارتباط شناخت شرایط موجود است. هدف از این بررسی همانگونه كه از عنوان انتخابیاش پیداست علت شناسی جرایم خشونت آمیز در جمعیت زندانیان شهرستان آمل میباشد كه بر اساس روش میدانی و توصیفی اكتشافی خواهد بود. علل ارتكاب جرایم خشونت آمیز به شرایطی اطلاق میگردد كه فرد در آن رشد و نمو یافته، مشاهده كرده، آموخته و به طور كلی مسیری را پیموده كه سرانجام این راه به زندان، تحت عنوان یك مجرم و عناوین مجرمانهای با اوصاف خشونت آمیز ختم شده است. شرایطی از قبیل معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… بر مبنای نظریه بركویتس كه معتقد به یادگیری مشاهدهای خشونت و پرخاشگری در دوران كودكی و نوجوانی است و همچنین یادگیری مشاهدهای بندورا طرح مقاله و ساخت آزمون طراحی گردید. جامعهی پژوهشی این بررسی شامل كلیهی مجرمین با اوصاف خشونت آمیز در زندان شهرستان آمنل در سال 1391 میباشد كه نمونه گیری تصادفی 80 نفر از آنها انتخاب و آزمون همبستگی در مورد آنها اجرا و پروندهی محكومینی و مددكاری آنها مورد مطالعه قرار گرفت. فرضیهی اصلی پژوهش معناداری میان وجود عوامل فردی و اجتماعی در وقوع جرایم خشونت آمیز را تأیید كرده است. و نیز رابطهی معناداری میان كاهش سطح سواد مجرمان و گسترش سطح خشونت در جرایم ارتكابیشان مشاهده شد. به دلیل شرایط خاص اجتماعی و اهمیت دهی والدین به موقعیت دختران بخش اعظم نمونهها مرد بودهاند. ضریب پایانی پرسشنامهی محقق ساخته و درصد نمرات سؤالات مورد بررسی در میان آزمودنیها بالاتر از سطح میانه (60%) بوده است در پایان نیز چندین پیشنهاد از جمله ایجاد یك ساختار مددكاری گسترده با اهرمهای قدرتمند قانونی – قضایی ارائه گردید.
واژههای كلیدی : خشونت، جرایم، علل ارتکاب، نظم اجتماعی ، مجازات
مقدمه
چنانچه میزان ابتلاء جوامع بشری به یك موضوع خاص را یكی از معیارهای اهمیت آن موضوع بدانیم به جرأت میتوان ادعا كرد كه پرخاشگری و خشونت از جمله مسائل عمده و با اهمیتی است كه انسانها از گذشتههای دور تاكنون به صورت گستردهای با آن سرو كار داشته و دارند. نگاهی گذرا به آمار خیره كننده و روز افزون جنایات و درگیریهایی كه در جوامع انسانی به وقوع میپیوندد – كه بخش عمدهای از آنها ناشی از رفتارهای پرخاشگرانه است- مؤید این ادعا است.
به جاست در این جا گفتار یكی از نویسندگان (مونتاگو، 1976) را ذكر نماییم كه میگوید: «اغلب معتقدند كه پرخاشگری انگیزهای است كه باید درباره آن بیشتر بدانیم؛ ما به یكدیگر حمله میكنیم، آسیب میرسانیم، و گاهی هم دیگر را میكشیم، در واقع ما با دشنام دادن یا كوشش در جهت بیآبرو كردن دیگران به صورت كلامی پرخاشگری میكنیم..»
به موازات پیشرفت صنایع و علوم و متحول شدن زندگی بشری، روابط انسانی نیز نسبت به قبل پیچیدهتر شده است. در این راستا، مشكلات و معضلات روحی و روانی فراوانی در جوامع انسانی به وقوع پیوسته كه این امر ضرورت بررسی گسترده و دقیق موضوعات روان شناختی نظیر پرخاشگری را ایجاب نموده است. به طوری كه امروزه پرداختن به موضوع پرخاشگری منحصر به كتب روانشناسی نیست بلكه در دیگر حوزههای علمی هم چون روان پزشكی، آسیب شناسی روانی، روان شناسی اجتماعی و حتی جرم شناسی كه یكی از شاخههای حقوق كیفری است، از جهات متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.
خشونت و پرخاشگری به یكی از مسایل اجتماعی مهم و در خور توجه جوامع تبدیل شده است. افراد و گروههای زیادی به دلایل و بهانههای گوناگون با درگیر شدن در فرآیندهای خشونت آمیز آسیبهای فراوانی را به خود و سایرین وارد میكنند. در بسیاری از درگیریهای خشونت آمیز، لاجرم نیروی انتظامی مداخله میكنند و خشونت و درگیری وارد مرحله متفاوتی میشود.
مواردی نیز به دنبال مداخله پلیس و خاتمه درگیریها، پدیده خشونت جمعی در زمانها و مكانهای دیگری و گاه در ابعادی بسیار گستردهتر بروز میكند كه نتیجه آن، تخریب اموال عمومی، صدمات جانی و مالی افراد ماجراجو و حتی بیطرف و یا عابران و غیره است. از این رو، شناخت همه جانبه پدیده خشونت، بویژه از ابعاد روان شناسی اجتماعی و جامعه شناختی، به منظور دستیابی به راهكارهای اصولی برای پیشگیری و نیز كنترل آن از دغدغههای اساسی جوامع دموكراتیك است.
عوامل متعددی میتوانند در شكل گیری رفتارهای مختلف جوانانم كه صورت خشونت به خود میگیرند مؤثر و نقش آفرین باشند. شناخت علمی این عوامل به منظور رسیدن به یك درك جامع از ماهیت این مسأله بسیار مهم است. همچنین، ضروری است عواملی كه میتوانند بستری مناسب برای مراقبت و حمایت از جوانان در جهت احتزاز از خشونت فراهم آورند به خوبی شناسایی شوند.
تحقیقات زیادی حاكی از آنست كه وجود یك عامل ریسك (Risk factor) در یك فرد به تنهایی نمیتواند موجب بروز رفتار ضد اجتماعی و خشونت بار بشود.عوامل متعددی لزوماً باید با هم ادغام شوند تا دریك دوره زمانی مربوط به رشد فرد و تحول به دوره بلوغ و بزرگسالی رفتار وی را شكل ویژهای بخشند. عوامل ریسك به عواملی اطلاق میشوند كه شواهد قوی برای ارتباط علمی آنها با یك مسأله یا پدیده خاص عواملی چون : بیكاری و فقدان درآمد كافی برای زندگی، به ویژه برای تأمین امكانات ورزشی، تفریحی و گذران سالم اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان كه نیاز مبرم و انكارپذیری برای آن به مانند نیاز گیاه به آب ، دارند. و یا شرایطی چون غربتی بودن، طرد شدگی، اخراج از مدرسه و یا اجبار درترك تحصیل، احساس بیعدالتی، بیقدرتی اجتماعی نبود خانواده حمایتگر و قابل اتكا، احساس محرومیت / ناكامی در برآورده شدن خواستهها و آمال كوچك و بزرگ و عواملی نظیر اینها میتوانند فرد را در مسیر حوادث و شرایط نامطلوب وخطرآفرین قرار دهند. به ویژه اگر الگوهای یادگیری اجتماعی و گروههای نقشآفرین مناسبی در اختیار نباشد، احتمال الگوپذیری و مدل سازی منفی و ناسالم برای جوان فراهمتر میشود و زمینه مناسبی برای رفتارهای نابهنجار و ضداجتماعی فراهم میگردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-11] [ 12:58:00 ق.ظ ]
|