2-1-4-3-1- مدل کیسلینگ و همکاران………………………………………………………….. 34

 

2-1-4-3-2- مدل پل و اسمیت………………………………………………………………………… 37

 

2-1-4-3-3- مدل ساختاری معنویت و هویت معنوی…………………………………….. 38

 

2-1-4-4- رویکرد فراشخصی به هویت معنوی………………………………………………………. 41

 

2-1-4-4-1- مدل توسعه­ی خود………………………………………………………………………. 42

 

2-1-4-4-2- مدل تعالی خود……………………………………………………………………………. 44

 

2-1-4-5- هویت معنوی: رویکرد فردی و بافتی…………………………………………………….. 44

 

2-2- نظریه­ی دلبستگی……………………………………………………………………………………………………….. 46

 

2-2-1- دلبستگی در بزرگسالی…………………………………………………………………………………….. 49

 

2-3- فاصله­ی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………… 50

 

2-3-1- جهت­گیری غلبه اجتماعی……………………………………………………………………………….. 51

 

2-3-2- حریم رعایت اخلاقی………………………………………………………………………………………… 53

 

2- 4- پژوهش­های پیشین…………………………………………………………………………………………………… 54

 

2-4-1- یافته­های تحقیق در زمینه­ تأثیر دلبستگی

 

بر هویت معنوی و فاصله­ی روانشناختی…………………………………………………………………………. 54

 

2-4-1-1- یافته­های تحقیق در زمینه­ تأثیر دلبستگی

 

بر هویت معنوی…………………………………………………………………………………………………………. 55

 

2-4-2- یافته­های تحقیق در زمینه­ تأثیر دلبستگی

 

بر فاصله­ی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………… 57

 

2-4-3- یافته­های تحقیق در زمینه­ تأثیر هویت معنوی

 

بر فاصله­ی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………… 59

 

2-4-4- نتیجه­گیری از تحقیقات پیشین……………………………………………………………………….. 62

 

2-5- فرضیه­های پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 63

 

فصل سوم: روش تحقیق

 

3-1- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………… 65

 

3-2- شرکت کنندگان پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 65

 

3-3- ابزارهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 66

 

3-3-1- مقیاس دلبستگی به والدین و همسالان………………………………………………………….. 67

 

3-3-2- مقیاس هویت معنوی………………………………………………………………………………………… 69

 

3-3-3- مقیاس فاصله روانشناختی……………………………………………………………………………… 72

 

3-3-3-1- مقیاس جهت­گیری غلبه اجتماعی (SDO)………………………………………… 72

 

3-3-3-2- مقیاس حریم رعایت اخلاقی (CMR)………………………………………………… 74

 

3-4- روش جمع­آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………… 74

 

3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………… 75

 

فصل چهارم: یافته­های پژوهش

 

4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… 77

 

4-2- یافته­های توصیفی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………….. 77

 

4-3- ماتریس همبستگی متغیرهای مدل پژوهش…………………………………………………………….. 78

 

4-4- بررسی مدل پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 79

 

4-4-1- بررسی اثر مستقیم دلبستگی به والدین و همسالان

 

بر فاصله روانشناختی……………………………………………………………………………………………………….. 79

 

4-4-2- بررسی اثر مستقیم دلبستگی به والدین و همسالان

 

بر ابعاد هویت معنوی……………………………………………………………………………………………………….. 80

 

4-4-3- بررسی اثر همزمان دلبستگی به والدین و همسالان

 

و ابعاد هویت معنوی بر فاصله روانشناختی………………………………………………………………….. 80

 

4-4-4- بررسی نقش جنسیت در روابط متغیرهای پژوهش………………………………………. 87

 

4-4-4-1- بررسی مدل پژوهش در گروه دختران………………………………………………….. 88

 

4-4-4-2- بررسی مدل پژوهش در گروه پسران……………………………………………………. 90

 

4-4-4-3- بررسی نقش واسطه­گری باورهای ماورایی و باورهای

 

اخلاقی در دو گروه دختران و پسران با استفاده از دستور Process…………………….. 92

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

 

5-1- بحث و بررسی یافته­های پژوهش………………………………………………………………………………. 97

 

5-1-1- پیش­بینی فاصله­ی روانشناختی بر اساس دلبستگی به

پایان نامه و مقاله

 

 

والدین و همسالان……………………………………………………………………………………………………………. 98

 

5-1-2- پیش­بینی ابعاد هویت معنوی بر اساس دلبستگی به

 

والدین و همسالان……………………………………………………………………………………………………………. 99

 

5-1-3- بررسی نقش واسطه­ای هویت معنوی در ارتباط

 

بین دلبستگی به والدین و همسالان و فاصله روانشناختی………………………………………….. 103

 

5-1-4- بررسی نقش تعدیلی جنسیت در مدل پژوهش

 

(مقایسه­ی مدل دختران و پسران)…………………………………………………………………………………. 105

 

5-2- محدودیت­ها………………………………………………………………………………………………………………… 107

 

5-3-پیشنهادات و دلالت­های نظری و عملی…………………………………………………………………….. 108

 

فهرست منابع

 

منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………. 109

 

منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………….. 112

 

پیوست

 

پیوست یک: پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان………………………………………………… 121

 

پیوست دو: پرسشنامه هویت معنوی…………………………………………………………………………………. 123

 

پیوست سه: پرسشنامه جهت گیری غلبه اجتماعی ……………………………………………………….. 126

 

پیوست چهار: پرسشنامه حریم رعایت اخلاقی…………………………………………………………………. 127

 

فهرست جداول

 

جدول 3-1- توزیع فراوانی شرکت کنندگان پژوهش بر حسب جنسیت و دانشکده……………. 66

 

جدول 3-2- تحلیل عوامل دلبستگی به والدین و همسالان……………………………………………………. 68

 

جدول 3-3- تحلیل عوامل هویت معنوی…………………………………………………………………………………. 71

 

جدول 3-4- تحلیل عوامل جهت­گیری غلبه اجتماعی……………………………………………………………. 73

 

جدول 4-1- یافته­های توصیفی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………. 77

 

جدول 4-2- ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش……………………………………………………….. 78

 

جدول 4-3- پیش­بینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس

 

دلبستگی به والدین و همسالان…………………………………………………………………………………………………. 79

 

جدول 4-4- پیش­بینی باورهای ماورایی و باورهای اخلاقی بر اساس

 

دلبستگی به والدین و همسالان…………………………………………………………………………………………………. 80

 

جدول 4-5– پیش­بینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی به

 

والدین و همسالان و ابعاد هویت معنوی……………………………………………………………………………………. 81

 

جدول 4-6- معناداری اثرات غیر مستقیم متغیرهای پژوهش……………………………………………….. 81

 

جدول 4-7- بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای پژوهش

 

در مدل معادلات ساختاری…………………………………………………………………………………………………………. 84

 

جدول 4-8- شاخص­های برازش مدل………………………………………………………………………………………. 85

 

جدول4-9- مقایسه­ی دانشجویان دختر و پسر بر اساس میانگین نمرات

 

در متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 87

 

جدول 4-10- پیش­بینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی

 

به والدین و همسالان در دختران……………………………………………………………………………………………… 88

 

جدول 4-11- پیش­بینی ابعاد هویت معنوی بر اساس دلبستگی به

 

والدین و همسالان در دختران……………………………………………………………………………………………………. 88

 

جدول 4-12- پیش­بینی فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی

 

به والدین و همسالان و ابعاد هویت معنوی در دختران…………………………………………………………… 89

 

جدول 4-13- پیش­بینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی

 

به والدین و همسالان در پسران…………………………………………………………………………………………………. 90

 

جدول 4-14- پیش­بینی ابعاد هویت معنوی بر اساس دلبستگی به

 

والدین و همسالان در پسران…………………………………………………………………………………………………….. 90

 

جدول 4-15- پیش­بینی فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی

 

به والدین و همسالان و ابعاد هویت معنوی در پسران……………………………………………………………. 91

 

جدول 4-16- اثر واسطه‌ای باورهای اخلاقی در رابطه­ی دلبستگی به

 

والدین و همسالان با ابعاد فاصله روانشناختی…………………………………………………………………………… 92

 

جدول 4-17- اثر واسطه­ای باورهای ماورایی در رابطه­ی دلبستگی به

 

والدین و همسالان با ابعاد فاصله روانشناختی…………………………………………………………………………. 92

 

فهرست اشکال

 

شکل 1-1: مدل اولیه پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 12

 

شکل 2-1: مدل گسترش یافته پژوهش……………………………………………………………………………………. 63

 

شکل 4-1: مدل نهایی پژوهش (رابطه دلبستگی به والدین و همسالان

 

و فاصله روانشناختی با واسطه­گری ابعاد هویت معنوی)…………………………………………………………. 83

 

شکل 4- 2: مدل پژوهش (با در نظر گرفتن متغیر هویت معنوی به عنوان متغیر مکنون) … 86

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...