(2) مأموریت سازمان و

 

(3) اهداف جامع سازمان می‌باشد.

 

برنامه ریزی استراتژیک فرایندی است که این عناصر را با یکدیگر در نظر گرفته و گزینش گزینه‌های استراتژیک سازگار با این سه عنصر را آسان می‌سازد و سپس این گزینه‌ها را بکار گرفته و ارزیابی می‌کند.[3]

 

باید توجه داشت که فرایند برنامه ریزی استراتژیک زمانی با ارزش است که به تصمیم‌گیرندگان اصلی کمک کند که به صورت استراتژیک فکر کرده و عمل کنند. برنامه ریزی استراتژیک به خودی خود هدف نیست بلکه تنها مجموعه‌ای از مفاهیم است که برای کمک به مدیران در تصمیم‌گیری استفاده می‌شود.

 

می‌توان گفت که اگر تفکر استراتژیک و عمل کردن در فرایند برنامه ریزی استراتژیک به صورت عادت درآید، آنگاه فرایند می‌تواند کنار گذاشته شود.[3]

 

کارخانجات ریسندگی و بافندگی و در کل صنعت نساجی جزء پرمعضل ترین صنایع حال حاضرکشور می باشند و برای رهایی از این مشکلات برنامه ریزی استراتژیک می تواند بسیار راهگشا باشد.

 

1-4- ضرورت تحقیق

 

برنامه ریزی نخستین گام در مدیریت علمی می باشد که باعث شناخت خوب اهداف شرکت توسط مدیران و کارکنان شده و موجب انسجام و هماهنگی بیشتر در راه رسیدن به اهداف می گردد. برنامه ریزی باعث خارج شدن شرکت از روزمرگی شده و با ایجاد انگیزه بالا موجب تلاش بیشتر در راه رسیدن به آینده ای مطلوب می گردد. همچنین بایستی توجه داشت که تغییرات و دگرگونی های وسیع و همه جانبه سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی و بحران های ناشی از این دگرگونی ها، دنیایی بسیار متفاوت از دنیای دیروز به وجود آورده است؛ دنیایی که مدیران را با چالش های متعددی روبرو ساخته به گونه ای که ویژگی اصلی آن، عدم اطمینان است. مدیران، در این وضعیت برای حفظ موقعیت خود در درون محیط رقابت و اداره فعالیت های چند بعدی و پیچیده به ابزارها و مفاهیم جدیدی نیازمندند؛ ابزارها و مفاهیمی که امکان عکس العمل مناسب را برای آنان در برخورد با رویدادهای غیر قابل انتظار و ناگهانی فراهم سازد. برنامه ریزی بلند مدت، تنظیم استراتژی و مدیریت استراتژیک از جمله این مفاهیم و فرایندهایی هستند که برای این منظور در کشورهای صنعتی مورد توجه جدی مدیران و صاحب نظران قرار گرفته و تحقیقات و تألیفات متعدد در این زمینه انجام می شود. تحقیقاتی که انتخاب های مبتنی بر تجربیات گذشته و استقرار را کافی ندانسته و بر این فرض استوارند که استراتژی ها باید با دقت و هوشیاری بیشتری تغییرات محیط آینده را پیش بینی و دامنه وسیع تری از راه حل ها را بررسی نمایند تا امکان دستیابی به اهداف سازمان ها فراهم تر گردد؛ به عبارت دیگر، مدیریت باید بیاموزد که چگونه با تغییرات اجتماعی، سیاسی و تکنولوژیکی که غیر قابل انتظار و سریع هستند، برخورد و تصمیمات استراتژیک اتخاذ نماید؛ تصمیماتی که دارای ویژگیهای زیر هستند:[4]

 

1- مقدار زیادی از منابع شرکت را به خود اختصاص می دهند.

 

2- بر چشم انداز و موقعیت بلند مدت مؤسسه مؤثر هستند.

 

3- نیازمند تصمیمات مدیران عالی رتبه هستند.

 

4- نتایج چند جانبه یا چند بعدی دارند.

 

5- گرایش به آینده نگری دارند.

 

6- در اتخاذ اینگونه تصمیمات باید نقش عوامل محیطی را به طور جدی مورد توجه قرار داد.

 

امروزه مدیریت استراتژیک و مفاهیم مربوط به آن از جمله برنامه ریزی استراتژیک به عنوان راه اداره کارآمد مؤسسات در محیط های پویا شناخته می شود، راهی که در آن نقش مدیر استراتژیک، اطمینان از تنظیم دقیق استراتژی، اجرای صحیح و ارزشیابی مستمر آن است.[4]

 

بنابراین برای پاسخگویی به تغییرات سریع و مستمر، لازمست که شرکت ها به اِعمال برنامه ریزی بلندمدت و اجرای فرآیند مدیریت استراتژیک پرداخته و خود را با شرایط جدید کسب و کار هماهنگ سازند.

 

مشکلات صنایع نساجی در ایران، ضرورت بهره گیری هرچه بیشتر از این گونه تحقیقات را موجب می شود.

 

1-5- اهداف تحقیق

 

در کل اهداف برنامه ریزی استراتژیک بهره برداری از فرصت های مختلف و جدید است.

 

با انجام این تحقیق امید است که موارد زیر در شرکت محقق گردد:

 

 

    • تدوین استراتژی به جهت حذف نقاط ضعف و تبدیل آنها به نقاط قوت

 

    • بهبود و طراحی فرایندهای سازمان در جهت استراتژی تدوین شده و اهداف مبتنی بر توسعه درونی و حذف نقاط ضعف

 

    • شناسایی و بهبود فرایندها جهت تقویت محیط داخلی سازمان برای کاهش هزینه های درونی سازمان

 

    • افزایش قدرت انعطاف پذیری سازمان در برابر تغییرات بازار

 

    • تقویت نقاط قوت

 

    • استفاده از فرصت ها

 

  • دورزدن و یا تغییر تهدیدها.

 

1-6- سوالات تحقیق

 

در کل برنامه ریزی استراتژیک با پرسش سوالاتی درباره هدف و عملیاتی که در جهت رسیدن به آن در تلاشیم شروع می شود. سوالاتی از قبیل اینکه:

 

نقاط قوت و ضعف شرکت چیست؟

 

فرصت ها و تهدیدهای پیش روی شرکت چیست؟

 

ما برای ارائه چه محصول و خدمتی تلاش می کنیم؟

 

رقابت ما بخاطر چیست؟

 

آیا آنچه را که اکنون انجام می دهیم باید ادامه دهیم؟

 

کدامیک از تحولات تکنولوژیکی، اجتماعی و سیاسی می تواند در انجام کارهای ما تأثیر بگذارد؟

 

این تأثیر تا چه میزان است؟

 

پاسخ سوالات فوق به مدیران کمک می کند تا فعالیت های خود را ارزیابی کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.

 

اما ما در این تحقیق علاوه بر پاسخ گویی به سوالات کلی فوق، به دو سوال اساسی زیر نیز پاسخ می دهیم:

 

آیا برای رهایی از مشکلات کارخانجات ریسندگی و بافندگی می توان برنامه ای استراتژیک تهیه نمود؟

پایان نامه و مقاله

 

 

خصوصیات این برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

 

1-7- روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات

 

اطلاعات از منابع زیر تأمین گردید:

 

کتب و مقالات کتابخانه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و سایر دانشگاه ها و سایر مجلات داخلی و خارجی

 

جستجو در پایگاه های علمی-پژوهشی در اینترنت

 

پایان نامه های تدوین شده با موضوع مشابه تحقیق

 

1-8- اصطلاحات فنی و تخصصی

 

استراتژی:

 

استراتژی (Strategy) در زبان فارسی به معنای راهبرد آمده است. ”راهبردهایی در مورد چگونگی اتخاذ تصمیماتی که بر عملکرد بلندمدت سازمان اثر می‌گذارد“. یعنی راهی که یک سازمان برای نیل به هدف های خود در پیش می‌گیرد.[5]

 

برنامه ریزی:

 

عبارتست از فرایندی که دارای مراحل مشخص و به هم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیمات است. برنامه ریزی فکر کردن راجع به آینده یا کنترل آن نیست بلکه فرایندی است که می‌تواند در انجام امور مورد استفاده قرار گیرد. برنامه ریزی، تصمیم‌گیری در شکل معمول آن نیست بلکه از طریق فرایند برنامه ریزی، مجموعه‌ای از تصمیمات هماهنگ اتخاذ می‌شود. برنامه ریزی می‌تواند برای زمان حال یا آینده انجام شود.[3]

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...