دانلود پایان نامه ارشد : احکام اطعمه و اشربه از منظر فقهای امامیه و اهل … |
فصل دوم :احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهای امامیه
۲-۱- اصل حلال بودن خوردنی ها 32
۲-۲- خوردنی های حرام درآیات قران 37
۲-۲- ۱- مردار 39
۲-۲-۲- خون 40
۲-۲- ۳-گوشت خوک 40
۲-۲-۴- حیوان با ذبح غیراسلامی 41
۲-۲- ۵- حیوان خفه شده 42
۲-۲- ۶- حیوان کتک خورده 43
۲-۲- ۷- حیوان پرتاب شده 43
۲-۲- ۸ – حیوان شاخ زده شده 43
۲-۲- ۹ – شکارمرده ی درندگان 43
۲-۲- ۱۰- حیوان کشته شده بر آستان بت ها 44
۲-۲- ۱۱- حیوان کشته شده با بخت آزمایی 44
۲-۲- ۱۲- شراب 45
۲- ۳- فلسفه غذا خوردن و آداب سفره در شیعه 49
۲-۴- حکم انواع خوردنی ها طبق نظر علما 56
۲- ۴- ۱- حیوانات دریایی 58
۲-۵- احکام خوراکی های حیوانی 60
۲-۵- ۱- اصل اولی در احکام خوراکی های حیوانی 62
۲-۵-۲- احکام خوراکی های غیرحیوانی 65
۲- ۶- بررسی نظر آیت الله حسینی سیستانی در مورد خوردنی ها 66
۲- ۷ – بررسی نظرآیت الله حسینی خراسانی در رابطه با احکام حیوانات 67
۲-۸- حکم انواع نوشیدنی ها طبق نظرعلما 69
۲-۸- ۱- انواع نوشیدنی های حرام 70
۲-۹- اسلام و گیاه خواری 72
۲- ۹- ۱- گیاه خواری و ساده زیستن در اسلام 72
۲-۹-۲-قرآن،کتابی مقدس برای خام گیاه خواری وسیستم های تغذیه درجهان 74
۲-۱۰- خواص انگور و انجیر درکتب و روایات 75
۲-۱۱- طب سنتی کدام نان را توصیه می کند؟ 77
فصل سوم:احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهای اهل سنت
بخش اول: نظرات فقهای اهل سنت. 79
3-۱-1- انواع خوردنی ها 79
3-1-۲- طبقه بندی حیوانات حرام گوشت 80
۳-۱-۳- اقسام خوردنی های حلال و حرام 80
3-1-۴- احکام فقهی از نظر شافعی 83
۳- ۱- ۵- آداب غذا خوردن وآشامیدن در اهل سنت 84
۳-۱- ۶- حکم انواع نوشیدنی ها 87
بخش دوم: نظرات فقهای اهل سنت و امامیه در مورد احکام گوشتها 108
۳-۲- ۱- نظرات فقهای اهل سنت در مورد احکام گوشتها 108
۳- ۲- ۲- نظرات فقهای امامیه درمورد احکام گوشت ها 110
۳-۲-۳- نظرات مغایرفقهای اهل سنت و امامیه درمورد احکام گوشت ها 112
۳- ۲-۴- نظرات مشترک فقهای اهل سنت و امامیه درمورد احکام گوشتها 113
۳-۲-۵- حکم تناول میگو 115
۳-۲- ۶- خوردنی های تابو و تطبیق آن با اهل سنت 126
۳-۲-۷- نظرنگارنده 133
نتیجه گیری 134
پیشنهادات 138
فهرست منابع 140
چكیده
خداوند با آفرینش انسان، رزق و روزی او را همراهش آفریده است و برای استفاده انسان طبیعت زیبا و تمام حیوانات و میوه ها و سبزیجات را در اختیار قرار داده است. تا از آن ها برای خوردن، آشامیدن، پوشاک، مسکن و سایر نیازهای خود به کارگیرد. آن چه انسان می خورد و می نوشد در روح و روان و نیز جسم او تأثیرگذار است، از این رو خداوند متعال برخی از آن ها را حرام و برخی دیگر را حلال کرده است. بحث اطعمه واشربه یکی از مهمترین مسایل درجهت استمرار و بقاء هر موجود زنده ای است. به خصوص انسان که اشرف مخلوقات است. اطعمه و اشربه در لغت به معنای خوردنی ها و نوشیدنی ها می باشد. در لسان بیشتر فقها اطعمه و اشربه به همین معنا می باشد. در این خصوص پایان نامه ی حاضر پژوهشی است فقهی – تطبیقی، که نظرات فقهای مذاهب خمسه پیرامون احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها مطرح گردیده است. و ادلّه ی موافقین و مخالفین مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. بنابراین روش پژوهش یک تحقیق نظری از نوع توصیفی میباشد. مطالب مورد نیاز را با استفاده از کتابخانه، کتابخانه ی دیجیتال، نمایه ی نشریات، مقالات مرتبط، و فضای مجازی وب، گردآوری کرده ایم. حاصل این تحقیق که با هدف استخراج نقاط اشتراک و افتراق آراء فقهای امامیه و اهل سنت در خصوص احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها، صورت گرفته است؛ به شرح زیر می باشد.
۱.در فقه امامیه و اهل سنت تعریف جامعی از اطعمه و اشربه صورت نگرفته است؛ بلکه بیشتر به احکام آن اشاره شده است.
۲.اکثر فقهای امامیه در مورد احکام اطعمه و اشربه و مصادیق آن اتفاق نظر دارند.
۳.میان فقهای امامیه و اهل سنت در مورد احکام اطعمه و اشربه و مصادیق آن اختلاف نظر وجود دارد.
۴.میان فقهای مذاهب اربعه نسبت به احکام اطعمه و اشربه و مصادیق آن اختلاف نظر وجود دارد.
واژه های کلیدی: اطعمه، اشربه، امامیه، اهل سنت.
مقدمه:
قرآن کریم کتاب هدایت بشر تا قیامت است، لذا از هیچ یک از امور مهم و تأثیرگذار در زندگی انسان فروگذار نکرده است. تغذیه از اموری به شمار میرود که مورد توجه ویژه قرآن کریم است. این کتاب شریف علاوه بر توجه به اصول کلی و اساسی تغذیه، از بعضی غذاها نام برده است که دانشمندان اهمیت و ارزش غذایی و درمانی آنها را یادآور شدهاند و کتب و مقالات متعددی در موردشان نگاشته اند و حتی در برخی موارد ادعای اعجاز کرده اند.
اشاره قرآن به مباحث تغذیه، نشان دهنده اهمیت تغذیه در زندگی بشر می باشد. از طرفی بررسی و بازگویی غذاهای قرانی به همراه یافته های قطعی علمی سبب دید نو افراد به دین و قرآن شد. و از سویی نیز به کار بستن این آموزه ها، به خصوص در بخش غذا درمانی قران، بسیاری از مشکلات را در این رابطه حل خواهد کرد. خوراکی های گوناگون در کنار تأمین نیاز غذایی بدن، به دلیل برخورداری از خواص متفاوت در درمان پیشگیری از امراض نیز نقش دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 12:32:00 ب.ظ ]
|