دانلود پایان نامه ارشد: رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان |
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش……………………………………. 12
کفایت اجتماعی…………………………………. 13
کفایت اجتماعی، تمرکز بر رفتارهای فرا اجتماعی…………………. 14
مهارت ها و توانایی شناختی…………………………………. 15
مهارتهای رفتاری…………………………………… 16
کفایت های هیجانی…………………………………… 16
آمایه های انگیزشی و انتظارات…………………………………… 17
کفایت اجتماعی و بهداشت روانی مثبت…………………………………… 17
دلبستگی…………………………………… 18
مفاهیم اساسی نظریه دلبستگی…………………………………. 19
پایه های شکل گیری نظریههای دلبستگی…………………………………… 20
نظریه روان تحلیلی………………………………….20
نظریه یادگیری…………………………………… 20
آنا فروید…………………………………. 22
نظریه اشپیتز…………………………………. 22
نظریه اریکسون…………………………………. 22
نظریه وینی کات …………………………………. 23
نظریه ماهلر…………………………………. 23
نظریه شناختی…………………………………. 24
مراحل دلبستگی…………………………………… 24
رویکرد رفتاری………………………………….. 24
مرحله پیش دلبستگی (تولد تا 6 هفتگی)…………………………………. 24
مرحله دلبستگی در حال انجام (6 هفتگی تا 6-8 ماهگی)…………….. 25
مرحله دلبستگی واضح (6-8 ماهگی تا 18 ماهگی- 2 سالگی)……….. 25
تشکیل رابطه متقابل (18 ماهگی تا 2 سالگی و بعد از آن )………….. 26
الگوهای دلبستگی…………………………………… 27
دلبستگی اجتنابی یا مضطربانه- اجتنابی…………………………………… 27
دلبستگی مقاوم یا مضطربانه- مقاوم………………………………….. 28
دلبستگی آشفته – سردرگم یا مضطربانه- سردرگم…………………….. 28
عوامل موثر بر کفیت دلبستگی …………………………………. 29
انواع اختلالات دلبستگی…………………………………… 30
نوع اول: اختلال دلبستگی بدون تعلق (دلبسته)…………………… 30
نوع دوم: اختلال دلبستگی نامتمایز………………………………….. 30
نوع سوم: اختلال دلبستگی بازداری شده (منع شده)…………….. 31
نوع چهارم: اختلال دلبستگی پرخاشگرانه…………………………… 32
نوع پنجم: اختلال نقش وارونه (جابجا شده)…………………….. 32
دلبستگی اولیه و روابط رمانتیک بزرگسالان………………………… 33
مواضع نظریه پردازان در رابطه با موضوع پژوهش…………….. 35
در زمینه هویت…………………………………… 35
تعریف هویت…………………………………… 35
دیدگاههای نظری درباره هویت…………………………………… 37
رویکرد ساختاری هویت…………………………………… 38
دیدگاه اریکسون………………………………….. 38
دیدگاه مارسیا…………………………………. 40
رویکرد فرآیندی به هویت…………………………………… 42
دیدگاه بورک (نظریه کنترل هویت)…………………………………. 42
دیدگاه برزونسکی به هویت…………………………………… 45
فرآیند هویت…………………………………… 46
محتوی هویت…………………………………… 47
شخصی، جمعی و اجتماعی…………………………………… 47
ساختار هویت…………………………………… 48
سبكهای پردازش هویت…………………………………… 49
سبك پردازش هویت اطلاعاتی…………………………………… 50
سبك پردازش هویت هنجاری…………………………………… 52
سبك پردازش هویت مغوشش – اجتنابی……………………… 54
یك مدل تصویری از سبكهای هویت…………………………………… 56
عوامل موثر بر شكلگیری هویت…………………………………… 57
جایگاه خود در نظریه سبك های پردازش هویت………………….. 58
سبكهای پردازش هویت و مبانی تعریف «خود» …………………59
سبكهای پردازش هویت و جهت گیری علّی……………………… 59
سبكهای هویت و مفروضههای معرفت شناختی………………… 60
سبك پردازش هویت و اهداف تحصیلی و شغلی……………….. 61
سبك های پردازش هویت و روابط بین فردی……………………. 62
سبكهای پردازش هویت و سن…………………………………… 62
رابطه سبك های هویت با عملكرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی…….. 63
پیشینه مطالعاتی…………………………………… 66
فصل سوم روش پژوهش……………………………………. 69
طرح پژوهش……………………………………. 70
جامعه آماری…………………………………. 70
حجم نمونه………………………………….70
شیوه نمونه گیر ی…………………………………. 71
روش گردآوری اطلاعات…………………………………… 71
نحوه نمره گذاری و تفسیر نتایج…………………………………… 71
ویژگی های روان سنجی…………………………………… 72
.پرسشنامه سنجش سبک هویت (ISI-G6)……………………… 73
پرسشنامه کفایت اجتماعی…………………………………… 75
روش تجزیه تحلیل داده ها………………………………….76
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل دادهها)………………………………… 77
مقدمه…………………………………. 78
4-1 : داده های توصیفی…………………………………… 78
4-2 : تحلیل داده ها…………………………………. 86
فصل پنجم بحث و نتیجهگیری…………………………………… 91
1-5 خلاصه پژوهش…………………………………. 92
2-5 : بحث در چارچوب فرضیههای پژوهش…………………. 93
3-5 محدودیتهای پژوهش……………………………………. 97
4-5 پیشنهادها…………………………………. 97
پیشنهادهای پژوهشی…………………………………. 97
پیشنهادهای کاربردی…………………………………. 98
منابع …………………………………. 99
پیوست ها…………………………………. 107
چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان تدوین شده است . این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلان غرب استان کرمانشاه بوده است. نمونه این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای تعداد 240 نفر انتخاب شدند.و از پرسشنامه های کفایت اجتماعی ، پرسشنامه ی سبک های هویت، پرسشنامه سبکهای دلسبتگی استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار، هیستوگرام و آمار استنباطی، تحلیل رگرسیون چند متغیری و همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان داد بین سبکهای دلبستگی و کفایت اجتماعی دانشآموزان دبیرستانی رابطه وجود دارد. بین سبکهای هویت و کفایت اجتماعی دانشآموزان دبیرستانی رابطه وجود دارد. بدان معنا که بین نمرات سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با کفایت اجتماعی دانشآموزان ارتباط معکوس و معنیداری وجود دارد اما بین نمرات دلبستگی ایمن و کفایت اجتماعی دانشآموزان ارتباط معنی داری مشاهده نشد. بین نمرات سبک هویت سردرگم و کفایت اجتماعی دانشآموزان درسطح01/0=α ارتباط معکوس و معنیداری تایید شدو همچنین بین سبکهای هویت اطلاعاتی ، هنجاری و تعهد هویت با کفایت اجتماعی دانشآموزان ارتباط مستقیم و معنیداری (01/0 P≤)تایید شد.
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه:
در مورد کفایت اجتماعی تعاریف متعددی از سوی روانشناسان و جامعهشناسان ارائه شده است کفایت به طور کلی رابطهای است که هر ارگانیسم نسبت به وضع موجود با محیط خود برقرار میکند. مفهوم ضمنی آن این است که افراد درگیر فرآیندی مستمر برای ابراز استعدادهای خود واکنش نسبت به محیط و در عین حال تغییر دادن آن به گونهای مؤثر و سالم میشود (افشارنیاکان، 1380).
به علاوه میتوان گفت که هرگاه تعادل جسمی و روحی فرد به گونهای دچار اختلال شود که حالت ناخوشایندی به فرد دست بدهد و برای ایجاد توازن نیازمند به کارگیری نیروهای درونی و حمایتی خارجی باشد و در این اسلوب در بکارگیری ساز و کارهایی جدید موفق شود به شکل درست حل نماید فرآیند کفایت به وقوع پیوسته است (اسلامینسب، 1383). اما کفایت اجتماعی به وضعیتی اطلاق میشود که افراد خود را به تدریج از روی عمد و غیرعمد تعدیل میکنند تا با فرهنگ موجود سازگار شوند، مانند رعایت عادت، عرف و یا تقلید (مصائبی، 1387). و این صحت نخواهد داشت جز اینکه کودک در یک محیط، این عاطفیگری و محبت مادرانه و پدرانه را بچشد و ارتباط عاطفی مناسبی با والدین خود برقرار نماید از این طریق زمینه را برای شکلگیری هویت مناسب و سازگاری اجتماعی مثبت و سازنده آماده نماید. بدون شک نوع ارتباط عاطفی با والدین یا نوع سبک دلبستگی[1] یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار است، در چگونگی شکلگیری هویت نوجوانان، هر کودکی که به دنیا میآید اولین کسی را که در بدو تولد مشاهده و لمس میکند مادر است در واقع کودک در حالی، دنیای بسته و امن جنبشی را وداع میگوید که امنیت از دست رفته را با آغوش پر مهر مادر میدان میکند و این پایگاه سرشار از عاطفه پایهگذار اولین روانبندهای عاطفی و طرحوارههای ارتباطی در نوزاد است که بیشک متضمن امنیت روانی ـ عاطفی کودک در چند سال اول زندگی است و چه بسا اثرات طولانی مدت عواطف مادری، گستره زندگی فرد را در بر میگیرد (بالبی[2]، 1969).نحوة شکلگیری و پرداخته شدن سبکهای دلبستگی ارتباط وتأثیر بسیار زیادی در چگونگی بروزکفایت اجتماعی دارد چرا که کفایت اجتماعی به معنی آن است که افراد یا گروهها رفتار خود را تعدیل و با فرهنگ و هنجارهای اجتماعی انطباق نمایند (اسماعیلی،1380).
رشد انسان با گذر از دوران کودکی به پایان نمیرسد بلکه فرآیندی است مداوم، با گسترهای از تولد تا بزرگسالی ودر نهایت پیری، بعد از دوره کودکی، دورهای آغاز میشود که نوجوانی[3] نام دارد. در واقع این دوره، دورة گذر از کودکی به بزرگسالی است. این دوره مرز سنی کاملاً مشخصی ندارد اما از 12 سالگی آغاز میشود و تا آخرین سالهای دهة زندگی یعنی تا رسیدن به رشد جسمانی کامل، ادامه مییابد. در این دوره نوجوان به بلوغ جنسی و جسمی میرسد و هویت فردی خود را از هویت خانوادگی جدا میکند (اتکینسون و همکاران[4]؛ به نقل از براهنی و همکاران، 1382).
یک وظیفه مهم نوجوانی، شکلگیری هویت[5] است. هویت یک مجموعة به هم پیوسته است از ارزشهای شخصی مرتبط با اهداف شغلی، ارتباطات و ارزشهای مذهبی و سیالی میباشد (اریکسون[6]، 1968).
هویت در روانشناسی یکی از مشخصات شخصیت فرد به شمار میرود چنانکه در اغلب تعاریف هویت، این مسأله نهفته است که ما چه تعریفی از خود داریم (حاجیانی، 1387). دسترسی به یک هویت با ثبات نه تنها یک حس یکپارچه از خود فراهم میکند بلکه امکان پیشرفت و سازشهای آینده را در سراسر زندگی ایجاد میکند (فابر و همکاران[7]، 2003). یکی از مسائل مهم تحول انسان روند شکلگیری هویت است. این فرآیند از بدو تولد آغاز میگردد و در دورة نوجوانی به اوج میرسد، در واقع یکی از تکالیف عمده نوجوانی در جامعه تشکیل هویت است (رزمی، 1383).
گلاسر[8] (1982؛ به نقل از رزمی، 1383) اعتقاد دارد که هویت عبارت است از نیاز به احساس جدا و متمایز بودن از دیگران است، به نظر وی این نیاز نه تنها نیاز روانی و اساسی انسان است که همة مردم و در همة فرهنگها از بدو تولد تا مرگ دارا میباشند (گلاسر، 1982؛ به نقل از رزمی، 1383).
سلیگمن (1991) معتقد است که به طور کلی شکلگیری هویت موفق در نوجوانان محصول چهار عامل رشد شناختی، ارتباط با والدین، تجارب خارج از خانواده و زمینههای گسترده اجتماعی دیگر است که از میان این عوامل نقش خانواده و ارتباطات عاطفی درون آن در شکلگیری هویت مورد تأکید قرار گرفته است به گونهای که تعداد زیادی از پژوهشگران معتقدند که ارتباط کودک با والدین شکلگیری هویت او را تحت تأثیر قرار میدهد.
بیان مسئله:
وقتی شخص برای رسیدن به یك نتیجه دلخواه رفتاری را بر میگزیند باید آن رفتار در دسترس باشد. مذاكره، ایفای نقش، ابراز وجود، مهارتهای محاورهای برای شروع و تداوم تعاملهای اجتماعی، مهارتهای فراگیری و یادگیری رفتار دوستانه با دیگران، از مولفه های اصلی مهارتهای رفتاری تلقی گردیدهاند) مهار تهای هیجانی و عاطفی مولفه سومی است كه برای برقراری روابط مثبت با دیگران، ایجاد و گسترش اعتماد و روابط حمایتی دوجانبه، شناسایی و پاسخدهی مناسب به علائم هیجانی در تعاملهای اجتماعی یا مدیریت استرس لازم به نظر میرسد،) مهارتهای انگیزشی شامل ساختار ارزشمند فرد، سطح رشد اخلاقی و احساس اثربخشی و كنترل فرد و در .( نهایت احساس خودكارآمدی او میشود )فلنر و همكاران، 1990 ).
بالبی (1969)به نقل از یزدانی(1390) فرآیند شکلگیری دلبستگی نوزاد و مادر را تشریع کرد و نشان داد که چگونه سیستم احساسات و رفتارهای دلبستگی، نوزاد را به مادر نزدیک و از خطر دور میسازد و جدایی از مادر اضطراب و درماندگی کودک را در پی خواهد داشت. حساسیت، پاسخگویی و حضور فعال مادر و دسترسی منظم نوزاد به وی خطوط اصلی دلبستگی ایمن را در کودک ترسیم میکند. از این پایگاه امن که متضمن اعتماد کودک به دیگران و خود میباشد رفتار اکتشافی تقویت میشود و کنشوری اجتماعی گسترش مییابد. وقتی مادر بیتفاوت با طردکننده باشد، مشخصههای دلبستگی بر محور فقدان اعتماد به خود و دیگران شکل میگیرد. بر این اساس دلبستگی محصول تجربههای واقعی فرد در مورد حساسیت، پاسخگو بودن و حضور فعال و منظم مادر در خلال سالهای نوزادی، کودکی و نوجوانی میباشد. در چارچوب روابط بزرگسالی اکثر محققان بر اهمیت دلبستگی به منزله یکی از جنبههای ارتباطی و بر استمرار تحولی آن اتفاق نظر دارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 03:12:00 ق.ظ ]
|