1-4- مطالعات ژئوتکنیک

 

 

5

 

 

 

1-5-ضرورت انجام پژوهش

 

 

8

 

 

 

1-6- اهداف پژوهش

 

 

8

 

 

 

1-7- ساختار پایان‌نامه

 

 

9

 

 

 

فصل دوم: پژوهش‏های انجام شده

 

 

10

 

 

 

2-1- مقدمه

 

 

11

 

 

 

2-2- انواع گسیختگی خاک زیر پی

 

 

12

 

 

 

2-2-1- گسیختگی برشی کلی

 

 

12

 

 

 

2-2-2- گسیختگی برشی موضعی

 

 

13

 

 

 

2-2-3- گسیختگی برشی سوراخ‏کننده

 

 

14

 

 

 

2-3- انواع روش‏های تحلیلی محاسبه ظرفیت باربری

 

 

14

 

 

 

2-3-1- روش تعادل حدی

 

 

14

 

 

 

2-3-2- روش لغزش-خط

 

 

15

 

 

 

2-3-3- روش مرز بالا

 

 

15

 

 

 

2-3-4- روش‏های عددی

 

 

16

 

 

 

پایان نامه و مقاله

 

2-4- محاسبه ظرفیت باربری

 

 

16

 

 

 

2-5- نشست پی‏ها

 

 

28

 

 

 

2-5-1- نشست آنی

 

 

28

 

 

 

2-5-2- نشست تحکیم

 

 

32

 

 

 

فصل سوم: مدل‏سازی

 

 

34

 

 

 

3-1- مقدمه

 

 

35

 

 

 

3-2- دلایل انتخاب نرم‌افزار PLAXIS برای انجام تحقیق

 

 

36

 

 

 

عنوان

 

 

صفحه

 

 

 

3-3- کلیاتی در مورد PLAXIS

 

 

37

 

 

 

3-3-1- معرفی داده‌های ورودی

 

 

37

 

 

 

3-3-2- انتخاب نوع مدل

 

 

37

 

 

 

3-3-3- انتخاب نوع المان

 

 

38

 

 

 

3-4- مدل سازی هندسی

 

 

40

 

 

 

3-5- مدلسازی مصالح

 

 

42

 

 

 

3-6- مش‏بندی

 

 

46

 

 

 

3-7- اعمال شرایط اولیه

 

 

48

 

 

 

3-8- محاسبات

 

 

50

 

 

 

3-8-1- محاسبه‌ پلاستیك

 

 

50

 

 

 

3-8-2- محاسبه‌ تحكیم

 

 

50

 

 

 

3-8-3- تحلیل ایمنی

 

 

50

 

 

 

4-محاسبه براساس شبكه‌بندی به هنگام شده

 

 

51

 

 

 

3-9- داده‌های خروجی

 

 

53

 

 

 

3-10- ارائه منحنی

 

 

54

 

 

 

 

3-11- فلوچارت نرم‌افزار

 

 

55

 

 

 

فصل چهارم: محاسبات و تجزیه و تحلیل نتایج

 

 

57

 

 

 

4-1- مقدمه

 

 

58

 

 

 

4-2- بررسی درستی عملکرد نرم‏افزار

 

 

58

 

 

 

4-3- نحوه بارگذاری پی

 

 

60

 

 

 

4-3-1- پی صاف

 

 

60

 

 

 

4-3-2- پی زبر

 

 

61

 

 

 

4-4- ابعاد پی

 

 

62

 

 

 

4-5- نمودار تنش کرنش

 

 

62

 

 

 

4-6- نتایج ظرفیت باربری

 

 

67

 

 

 

4-7- محاسبه ضرایب ظرفیت باربری

 

 

68

 

 

 

4-8- مقایسه کار حاضر با تئوری‏های گذشته

 

 

71

 

 

 

عنوان

 

 

صفحه

 

 

 

4-9- محاسبه نشست پی برج خنک کننده کازرون

 

 

74

 

 

 

4-9-1- نحوه انجام محاسبات

 

 

74

 

 

 

4-9-2- نشست محاسبه شده

 

 

75

 

 

 

4-10- مقایسه با تئوری‏های گذشته

 

 

76

 

 

 

4-10-1- نشست آنی

 

 

77

 

 

 

4-10-2- نشست تحکیم

 

 

79

 

 

 

4-11- محاسبه تنش مجاز پی حلقوی

 

 

82

 

 

 

فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات

 

 

84

 

 

 

5-1- مقدمه

 

 

85

 

 

 

5-1- نتایج

 

 

85

 

 

 

5-2- پیشنهادات

 

 

86

 

 

 

منابع

 

 

87

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست اشكال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان صفحه
شکل(1-1)- موقعیت جغرافیایی نیروگاه کازرون 4
شکل(1-2)- نمایی از برج‏های خنک کننده نیروگاه کازرون 5
شکل(1-3)- تغییرات عدد نفوذ استاندارد با عمق در گمانه‏های مختلف 7
شکل(2-1)- مکانیزم گسیختگی برش کلی 13
شکل(2-2)- مکانیزم گسیختگی برش موضعی 13
شکل(2-3)- مکانیزم گسیختگی برش سوراخ کننده 14
شکل(2-4)- منحنی‏های در نظر گرفته در روش لغزش-خط 15
شکل(2-5)- مکانیزم گسیختگی در نظر گرفته شده توسط ترزاقی 17
شکل(2-6)- مکانیزم گسیختگی در نظر گرفته توسط مایرهوف 18
شکل(2-7)- مدل المان محدود مورد استفاده در روش مانوهاران و دسگوپا 20
شکل(2-8)- جابجایی در زیر پی صاف 20
شکل(2-9)- جابجایی در زیر پی زبر 21
شکل(2-10)- تغییرات Nc با زاویه اصطکاک داخلی در روش مانوهاران و دسگوپا 22
شکل(2-11)- تغییرات Nq با زاویه اصطکاک داخلی در روش مانوهاران و دسگوپا 23
شکل(2-12)- تغییرات Nγ با زاویه اصطکاک داخلی در روش مانوهاران و دسگوپا 23
شکل(2-13)- مدل در نظر گرفته شده به وسیله هاتف و بوشهریان 25
شکل(2-14)- ظرفیت باربری محاسبه شده توسط هاتف و بوشهریان 25
شکل(2-15)- مدل تفاضل محدود در نظر گرفته شده توشط زیو و وانگ 26
شکل(2-16)- مقدار Nγ برای پی حلقوی در حالت صاف 27
شکل(2-17)- مقدار Nγ برای پی حلقوی در حالت زبر 27
شکل(2-18)- نمودار تعیین محاسبه μ1 29
شکل(2-19)- نمودار تعیین محاسبه μo 29
شکل(2-20)- مقادیر تصحیح عمق بر اساس D/B و L/B 30
   
   
عنوان صفحه
شکل(2-21)- ضریب اصلاح نشست تحکیم یک بعدی به مقدار واقعی[21] 33
شکل(3-1)- مدل سازی کرنش مسطح و تقارن محوری 37
شکل(3-2)- المان‏های موجود در نرم‏افزار PLAXIS 38
شکل(3-3)- پنجره تنظیمات کلی در نرم‏افزار PLAXIS 38
شکل(3-4)- مدل‏سازی هندسی پی حلقوی برای محاسبه ظرفیت باربری 40
شکل(3-5)- مدل‏سازی هندسی پی حلقوی برج خنک کننده 41
شکل(3-6)- پنجره تنظیمات مدل مور-کولمب در نرم‏افزار PLAXIS 44
شکل(3-7)- تاثیر اندازه مش روی ظرفیت باربری برای یک مدل 47
شکل(3-8)- استفاده از مش ریز برای مش‏بندی مدل 47
شکل(3-9)- تنش‏های اولیه ناشی از وزن خاک 49
شکل(3-10)- تنش‏های اولیه ناشی از آب 49
شکل(3-11)- پنجره تنظیمات محاسبات در نرم‏افزار PLAXIS 53
شکل(3-12)- جابجایی‏های زیر پی در زیربرنامه خروجی 54
شکل(3-13)- پنجره تنظیمات منحنی در نرم‏فزار 55
شكل (3-14)-فلوچارت مراحل ساخت و تعریف یك مدل در نرم‌افزار PLAXIS 56
شکل(4-1)- مدل در نظر گرفته برای بررسی عملکرد صحیح نرم‏افزار 59
شکل(4-2)- مقایسه نتایج مدل آزمایشگاهی و عددی برای بررسی عملکرد صحیح نرم‏افزار 60
شکل(4-3)- نحوه اعمال جابجایی در حالت پی صاف 61
شکل(4-4)- نحوه اعمال جابجایی در حالت پی زبر 61
شکل(4-5)- مش تغییر شکل یافته در پایان آنالیز 62
شکل(4-6)- تغییرات تنش در برابر جابجایی 63
شکل(4-7)- تغییرات تنش در برابر جابجایی 63
شکل(4-8)- تغییرات تنش در برابر جابجایی 64
شکل(4-9)- تغییرات تنش در برابر جابجایی 64
   
عنوان صفحه
شکل(4-10)-گسیختگی زیر پی 65
شكل(4-11)-كنتورهای تنش قائم هنگام گسیختگی پی 66
شکل(4-12)- تغییرات ظرفیت باربری در برابر عمق پی 68
شکل(4-13)- مقایسه نتایج نشست روش عددی با کارهای قبل با فرض پی صاف 73
شکل(4-14)- مقایسه نتایج نشست روش عددی با کارهای قبل با فرض پی زبر 73
شکل(4-15)- مش تغییر شکل یافته در انتهای آنالیز در زیر پی برج خنک کننده 75
شکل(4-16)- نتایج محاسبات نشست آنی و تحکیم پی حلقوی 76
شکل(4-17)- مقایسه نتایج نشست روش عددی با کارهای قبل با فرض B=10 78
شکل(4-18)- نتایج مقایسه نتایج نشست روش عددی با کارهای قبل با فرض B=5 78
شکل(4-19)- تغییرت ضریب فشار آب حفره‏ای B در برابر درجه اشباع 80
شکل(4-20)- نتایج مقایسه نتایج نشست روش عددی با تئوری تحکیم با فرض B=5 80
شکل(4-21)- نتایج مقایسه نتایج نشست روش عددی با تئوری تحکیم با فرض B=10 81

 



فهرست جداول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان صفحه
جدول(1-1)- خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خاک در محل برج‏های خنک کننده واحد HRSG سیکل ترکیبی نیروگاه کازرون 6
جدول(2-1)- مقدار Nγ برای اصطکاک مختلف بین خاک و پی 24
جدول(3-1)- پارامترهای در نظر گرفته شده در محاسبات ظرفیت باربری 44
جدول(3-2)- پارامترهای در نظر گرفته شده در محاسبات نشست 45
جدول(4-1)- پارامترهای در نظر گرفته برای بررسی عملکرد صحیح نرم‏افزار 59
جدول(4-2)- نتایج ظرفیت باربری محاسبه شده در زیر پی صاف 67
جدول(4-3)- نتایج ظرفیت باربری محاسبه شده در زیر پی زبر 67
جدول(4-4)- نتایج محاسبه شده در مدل عددی 69
جدول(4-5)- نتایج محاسبه شده در مدل عددی 70
جدول(4-6)- نتایج محاسبه شده در مدل عددی 70
جدول(4-7)- مقایسه ضرایب ظرفیت باربری محاسبه شده کار حاضر با تئوری‏های                          موجود در پی دایره‏ای 72
جدول(4-8)- مقایسه ضرایب ظرفیت باربری محاسبه شده کار حاضر با تئوری‏های                          موجود در پی دایره‏ای 72
جدول(4-9)- محاسبه ظرفیت باربری مجاز پی برج خنک کننده نیروگاه کازرون 83
   

 

 
 
 
 
 
 
 

 

علائم و تعاریف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

φ d: زاویه اصطکاک داخلی زهکشی شده
φ u: زاویه اصطکاک داخلی زهکشی نشده
Cd: مقاومت برشی زهکشی شده
Cu: مقاومت برشی زهکشی نشده
γd: وزن مخصوص خشک
γsat: وزن مخصوص اشباع
E: مدول یانگ
ν: نسبت پواسون
Cs: ضریب تورم
Cc: ضریب فشردگی حجمی
e: نسبت تخلخل
u: فشار اب حفره‏ای
γomp: وزن مخصوص خاک ترکیبی
Ccomp: چسپندگی خاک ترکیبی
φ d: زاویه اصطکاک داخلی زهکشی شده
OCR: نسبت پیش تحکیمی
qu: ظرفیت باربری نهایی
qa: ظرفیت باربری مجاز
B: عرض پی نواری
L: طول پی
Df: عمق پی
FS: ضریب اطمینان
Nγ،Nc،Nq: ضرایب ظرفیت باربری
d: اصطکاک بین پی و خاک
ri: شعاع داخلی پی حلقوی

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ی نوشته‌ها


 
 
 
tbody>