دانلود پایان نامه ارشد : مقایسه ابعاد سلامت عمومی دانش آموزان پسر سال سوم هنرستان تربیت بدنی با گروه همسال در … |
2-2 مبانی نظری.. 16
2-2-1 تعاریف سلامت عمومی.. 16
عنوان صفحه
2-2-2 تاریخچه مختصری بر سلامت عمومی.. 17
2-2-3 شاخص های سلامت عمومی.. 18
2-2-4 دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی درباره ی سلامت عمومی.. 19
2-2-5 رابطه ورزش با سلامت عمومی.. 28
2-2-6 اهدف ایجاد سلامت عمومی.. 28
2-2-7 سلامت عمومی در ورزشکاران.. 29
2-2-8 تأثیر ورزش در شخصیت… 30
2-2-9 تأثیر ورزش در اخلاق و رعایت حقوق دیگران.. 31
2-2-10 تأثیر ورزش بر فرهنگ… 32
2-3 پژوهشهای پیشین.. 33
2-4 جمعبندی و نتیجهگیری.. 36
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1 مقدمه. 39
3-2 طرح پژوهش…. 39
3-3 متغیرهای تحقیق.. 40
3-3-1 متغیر مستقل.. 40
3-3-2 متغیر وابسته. 40
3-3-3 متغیرهای کنترل.. 40
3-3-4 متغیرهای غیر قابل کنترل.. 40
3-4 جامعه آماری، مشاركت كنندگان و روش انتخاب آنها 40
3-5 ابزار پژوهش…. 41
3-6 روش اجرا…. 45
عنوان صفحه
3-7 تعریف عملیاتی متغیرها 45
3-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات (به تفكیك پرسشهای پژوهش) 46
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1 مقدمه. 48
4-2 یافتههای توصیفی.. 48
4-3 یافتههای مرتبط با سوالات پژوهش…. 50
4-3-1 سوال پژوهشی اول.. 50
4-3-2 سوال پژوهشی دوم. 51
4-3-3 سوال پژوهشی سوم. 52
4-3-4 سوال پژوهشی چهارم. 53
4-3-5 سوال پژوهشی پنجم.. 54
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 مقدمه. 56
5-2 خلاصه پژوهش…. 56
5-3 بحث و نتیجهگیری.. 57
5-3-1 سوال پژوهشی اول.. 57
5-3-2 سوال پژوهشی دوم. 58
5-3-3 سوال پژوهشی سوم. 60
5-3-4 سوال پژوهشی چهارم. 61
5-3-5 سوال پژوهشی پنجم.. 62
5-4 نتیجهگیری.. 63
5-5 محدودیت های پژوهش…. 64
عنوان صفحه
5-6 پیشنهادها 64
5-6-1 پیشنهادهای پژوهشی.. 64
5-6-2 پیشنهادهای کاربردی.. 65
فهرست منابع
منابع فارسی….. 66
منابع انگلیسی… 69
کلیات
پیشرفتهای شگفتآور تکنولوژی در قرن حاضر با ماشینی شدن زندگی توأم شده است. این امر تحرکات و فعالیتهای بدنی را با کاهش چشمگیری همراه ساخته و باعث شده است تا فقر حرکتی، تحلیل شدید قوای جسمانی را به همراه داشته باشد. ضعف جسمانی و روانی ناشی از این بی تحرکیها، زندگی انسانها را بیش از پیش با تهدید جدی مواجه ساخته است. از این رو، پژوهشگران و محققان برای مقابله با این خطرات، توجه به تربیت بدنی و علوم ورزشی را امری الزامی میدانند؛ زیرا تأثیر مثبت فعالیتهای بدنی که عمیقاً با طبیعت انسان مناسب است، میتواند موجبات آرامش اعصاب خسته از زندگی ماشینی را فراهم آورد و از تبدیل اجتماعات امروزی به جوامع رنجور و فرتوت جلوگیری نماید (توسلی، 1388).
“تربیت بدنی و ورزش[1]“، مقولهای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژهای دارد و نقش آن در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیتهای اخلاقی، تربیتی، جسمانی، ذهنی، عقلی، مهارتی، عاطفی و اجتماعی افراد انکارناپذیر است. تربیت بدنی، بخش تکمیلی تعلیم و تربیت است که از طریق فعالیتهای جسمانی[2] و بدنی به شکوفایی استعدادها کمک میکند شکوفایی علمی و آموزشی دانشآموزان هنگامی میسر است که در زمینههای مساعدی از سلامت جسمی و روحی[3]، رشد، نشاط و تحرك فرهنگی و تربیتی استوار باشد. انجام این رسالت در مکان مقدس مدرسه با تنظیم برنامههای آموزشی متناسب در حیطههای مختلف تربیتی و متناسب با نیازهای دانشآموزان امکان پذیر است (عباس نیا، 1373).
تغییر و تحولات جهانی مقولههای زندگی معاصر، تربیت بدنی و ورزش را از ضروریاتی ساخته که دوری از آن اجتنابناپذیر به نظر میرسد تربیت بدنی بعنوان فرآیندی آموزشی تربیتی شامل کسب و پردازش مهارتهای حرکتی توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی برای تندرستی و سلامت، کسب دانش علمی درباره فعالیتهای جسمانی و تمرین و توسعه تصور و ذهنیت مثبت از فعالیت های جسمانی به عنوان وسیلهای برای بهبود اجرا و عملکرد انسان است که نقش مؤثر در رشد وتعالی افراد دارد برای این علم اهدافی بیان گردیده که در برگیرنده نشانهها، نیات و نتایج مطلوبی است که ازشرکت در برنامههای تربیت بدنی و ورزش حاصل میشود. این اهداف با نیازها، تجارب و علایق افراد در ارتباطند و تعیین کننده مقاصد و جهت برنامهها هستند، با توجه به اهمیت و توسعه حیطه علم تربیتبدنی و ورزش اهداف آن محدود به ردههای جمعیتی خاصی نیست بلکه به تمام ردههای جمعیتی گسترش یافته است (فتحی، 1382).
“دوران نوجوانی[4]“ به عنوان یكی ازمراحل بسیار مهم وبحرانی فرایند رشد و تحول انسان محسوب میشود و از این دوران به عنوان دوران بحران ، طوفان، استرس، دوره زایش دوباره، هویت طلبی و جزآن یاد كرده اند (حسینی و همکاران[5]،2003). این دوره همراه با تغییرات برجسته می باشد که شامل عبور شخص از مرحله طفولیت به بزرگسالی است که طیف سنی 20- 11 سال را در بر میگیرد. با توجه به اینکه سالهای نوجوانی، دوره شکلگیری ساختار شخصیت فردی و اجتماعی انسان است، بروز نابسامانیها و از جمله آسیبپذیری به اختلالات روانی میتواند قابلیتها و در نهایت آینده و سرنوشت فرد را تحت تأثیر جدی قرار دهد. از این رو توجه به نیازهای مادی و معنوی نوجوانان از اهمیت خاصی برخوردار است. دراین راه، شاید نخستین گام، بررسی میزان شیوع اختلالات آسیبشناسی روانی و شناخت آنها در نوجوانان باشد( رابرت و همکاران[6]، 1998).
بنابراین سلامت افراد واقع در سنین مدرسه میتواند نقش اصلی را در موفقیت و توسعه یك كشور ایفا نماید، زیرا فرد در مدرسه به دلیل تعامل با دانشآموزان دیگر و معلم رفتارهای بهداشتی را فرا گرفته و سبك زندگی خود را شكل میدهد(لانگ و همکاران[7]، 2000).
سازمان جهانی بهداشت [8](2010) در آخرین تعریف خود، سلامت را دارا بودن عملكرد مناسب در چهار حیطه “جسمانی[9]”، “روانی[10]”، “اجتماعی[11]” و” معنوی[12]” عنوان میكند. پاكیزه[13] (2008) اظهار كرد كه مفهوم سلامت دربرگیرنده مفاهیمی همچون: احساس خوب بودن و اطمینان از خودكارآمدی، اتكای به خود، ظرفیت رقابت، تعلق بین نسلی و خود شكوفایی توانایی های بالقوه فكری، هیجانی و غیره است و فقدان بیماری و علایم را نیز شامل میشود. “سلامت عمومی” به عنوان یكی از اركان سلامتی، لازمه یك زندگی مفید، موثر و رضایتبخش فردی است و مسئولیت سنجش، ارزیابی، كنترل، درمان و بهبود بخشیدن آن قبل از هر كس بر عهده متخصصان علوم رفتاری و اجتماعی میباشد. مطالعه مسعودزاده و همكاران[14](2005) نشان داد كه 1/39 درصد دانشآموزان مشكوك به اختلال روانی میباشند. نتایج یک مطالعه نشان داد که اختلالات بهداشت روانی نظیر افسردگی و اضطراب بر روی میلیونها نفر از مردم دنیا اثر گذاشته و میزان بیماری و هزینههای بهداشتی را افزایش داده است. اگر چه چندین روش درمانی نظیر دارودرمانی و رواندرمانی ظاهراً در معالجه این اختلالات تأثیر داشته ، ولی شواهد اظهار میدارد که این روشهای درمانی کاربرد چندانی ندارد و فعالیتهای بدنی تأثیر مثبتی روی سلامت و نشاط روحی و روانی دارد. (کوین[15]، 2000) یافتههای محققین بیانگر این است که ورزش با بهبود، شرایط روانی از جمله: حالتهای احساسی و خودشناسی ارتباط نزدیکی دارد و تمرینات بدنی وسیلهای مناسب برای دستیابی به شرایط مناسب ذهنی و روانی است (دژآهنگ، 1385).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 05:59:00 ق.ظ ]
|