2-2-1-4- محافظه کارانه بودن سود…………………………………………………………………………….. 16

 

2-3- فرصت های رشد………………………………………………………………………………………………. 16

 

2-3-1- فرصت های رشد و ساختار سرمایه………………………………………………………………….. 17

 

2-3-2- فرصت های رشد و سود تقسیمی……………………………………………………………………. 18

 

2-3-3- فرصت های رشد و ساختار مالکیت…………………………………………………………………. 18

 

2-4- جریان نقدی آزاد………………………………………………………………………………………………. 19

 

2-5- تحلیل رگرسیون………………………………………………………………………………………………. 21

 

2-6- سوابق پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 22

 

2-6-1- پژوهشهای خارج از کشور………………………………………………………………………………. 22

 

2-6-2- پژوهشهای داخل کشور…………………………………………………………………………………. 25

 

2-7- جمع بندی سوابق پژوهش…………………………………………………………………………………. 28

 

فـصل سوم………………………………………………………………………………………………………………. 30

 

3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 31

 

3-2- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 31

 

3-2-1- جامعه آماری پژوهش…………………………………………………………………………………….. 31

 

3-2-2- نمونه آماری پژوهش……………………………………………………………………………………… 32

 

3-3- ابزار جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………….. 32

 

3-4- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات………………………………………………………………. 33

 

3-4-1- مدل پانل دیتا……………………………………………………………………………………………… 34

 

3-4-1-1- مزیت داده‌های تلفیقی نسبت به سری‌های زمانی و مقطعی…………………………….. 34

 

3-4-1-2- تعیین روش تخمین در روش پانل دیتا…………………………………………………………. 35

 

3-4-1-3-آزمون معنی دار بودن اثرات فردی F لیمر…………………………………………………… 36

 

3-4-1-4- انتخاب روش برای تخمین مدل………………………………………………………………….. 37

 

3-4-1-4-1- روش اثرات ثابت………………………………………………………………………………….. 38

 

3-4-1-4-2- روش اثرات تصادفی…………………………………………………………………………….. 38

 

3-4-2- فروض کلاسیک آماری…………………………………………………………………………………. 38

 

3-4-3- تجزیه و تحلیل رگرسیون و همبستگی…………………………………………………………… 41

 

فـصل چهارم……………………………………………………………………………………………………………. 42

 

4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 43

 

4-2- تحلیل آماری داده های جمع آوری شده………………………………………………………………. 43

 

4-2-1- تحلیل آماری آزمون فرضیه فرصت های رشد………………………………………………….. 43

 

4-2-2- تحلیل آماری آزمون فرضیه پایداری سود……………………………………………………….. 45

 

فـصل پنجم…………………………………………………………………………………………………………….. 48

 

5- 1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 49

 

پایان نامه و مقاله

 

5-2- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی كار…………………………………………………….. 49

 

5-3- نتایج و یافته ها………………………………………………………………………………………………… 50

 

5-4- بحث، مقایسه و نتیجه گیری………………………………………………………………………………. 50

 

5-5- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده………………………………………………………………………. 52

 

منابع……………………………………………………………………………………………………………………….. 53

 

منابع و ماخذ فارسی………………………………………………………………………………………………….. 54

 

منابع و ماخذ انگلیسی……………………………………………………………………………………………….. 56

 

ضمیمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 59

 

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………….. 64

 

چکیده:

 

پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین جریان نقدی آزاد و بازده سهام با وجود فرصت های رشد و پایداری سود می­پردازد. در این پژوهش از ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، سود خالص و سود تقسیمی بعنوان متغیرهای کنترلی استفاده شده است. داده های مورد نیاز از 89 شرکت طی یک دوره زمانی ده ساله (1381-1391) بصورت فصلی جمع آوری شده است. نتایج تحقیق دلالت بر ارتباط مثبت و معنادار جریان نقدی آزاد با بازده سهام با وجود فرصت­های رشد و ناپایداری سود دارد. بر این اساس نتیجه حاضر در بازار سرمایه ایران می تواند در تصمیم گیری مدیران و سرمایه گذاران جهت رسیدن به بازده مناسب شرکت موثر باشد و اقدامات کنترلی سهامداران مانند توجه به تئوری سرمایه گذاری اضافی و تئوری کورو می تواند در این امر موثر باشد.

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

1-1- مقدمه

 

رشد و توسعه شركت­های سهامی در گذر زمان به پیدایش و فزونی قشری از صاحبان سرمایه انجامید كه در ادارة شركت­ها مشاركت مستقیم نداشته و از طریق انتخاب هیئت مدیره، امور شركت را هدایت و بر آن نظارت می­كردند. این تحول جدید، گروه تازه ای از مدیران حرفه ای را پدید آورد كه در سرمایة مؤسساتی كه اداره می كردند، سهمی ناچیز داشته و یا سهمی نداشتند و بدین ترتیب مدیریت مؤسسات از مالكیت سرمایة آن ها تفكیك شد (شباهنگ و همكاران، 1377). جدایی مدیریت از مالكیت، موجب ایجاد تضاد منافع بین مدیران و سهامداران و پیدایش مسئله تئوری نمایندگی شد. تئوری نمایندگی كه مالكیت و كنترل را در شركت­ها از یكدیگر جدا می­كند، باعث ایجاد تضاد منافع بین سهامداران و مدیران شركت­ها می­شود. یکی از منزه ترین اشکال تحلیل بنیادی اوراق بهادار، ارزشیابی جریان های نقدی واحد تجاری می باشد. چراکه این شیوه بین ارزش یک شرکت و بازدهی اقتصادی ناشی از دارایی های آن مستقیماً ارتباط برقرار می کند(درجه، 1390). جریان نقد آزاد معیاری برای اندازه گـیری عمـلكرد شـركت می­باشد و وجه نقدی را نشان می دهد كه شركت پس از انجام مخارج لازم برای نگهداری یا توسعه­ی دارایی­ها، در اختیار دارد. جریان نقدی آزاد از این حیث دارای اهمیت است كه به شركت اجازه می دهد تا فرصت هایی را جستجو كند و ارزش سهامدار را افزایش دهد. بدون در اختیار داشتن وجه نقد، توسعه­ی محصولات جدید، انجام تحصیل­های تجاری، پرداخت سودهای نقدی به سهامداران و كاهش بدهی­ها امكان­پذیر نمی باشد. از طرف دیگر، وجه نقد باید در سطحی نگهداری شود كه بین هزینه ی نگهداری وجه نقد و هزینه­ی وجه نقد ناكافی تعادل برقرار شود.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...