1-2 اهمیت موضوع

 

 

6

 

 

 

1-3 بیان مسئله

 

 

7

 

 

 

1-4 اهداف تحقیق

 

 

9

 

 

 

1-4-1 هدف کلی

 

 

9

 

 

 

1-5 فرضیه‎ها و فرضیه اهم

 

 

10

 

 

 

1-6 قلمرو تحقیق

 

 

10

 

 

 

1-7 پرسشنامه و جامعه آماری

 

 

10

 

 

 

1-8 تعاریف مفهومی و عملیاتی

 

 

11

 

 

 

1-8-1 مفهومی

 

 

11

 

 

 

1-8-2 عملیاتی

 

 

13

 

 

 

1-9 خلاصه فصل اول

 

 

14

 

 

 

فصل دوم

 

 

 

 

 

ادبیات و پیشینه تحقیق

 

 

 

 

 

2-1 مقدمه

 

 

16

 

 

 

2-2 تعریف سکوت سازمانی

 

 

17

 

 

 

2-3 سکوت و آوای سازمانی

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

18

 

 

 

2-4 انواع سکوت سازمانی

 

 

19

 

 

 

2-4-1 سکوت مطیع

 

 

19

 

 

 

2-4-2 سکوت تدافعی

 

 

20

 

 

 

2-4-3 سکوت نوع‌دوستانه

 

 

20

 

 

 

2-5 عوامل مؤثر بر رفتار سكوت كاركنان

 

 

22

 

 

 

2-6 عوامل مؤثر در پیدایش سکوت سازمانی؛ متغییرهای سازمانی و مدیریتی

 

 

24

 

 

 

2-7 پیامدهای سکوت بر تصمیم گیری سازمانی و فرایندهای تغییر

 

 

25

 

 

 

2-8 رابطة رفتار سكوت كاركنان با نگرش های شغلی و عملکرد

 

 

26

 

 

 

2-9 پیامدهای سکوت سازمانی بر احساسات واکنش های رفتاری کارکنان

 

 

28

 

 

 

2-10 فرهنگ سازمانی

 

 

29

 

 

 

2-10-1 مفاهــیــم فــــرهنگ سازمانی

 

 

29

 

 

 

2-10-2تعاریف فرهنگ سازمانی

 

 

30

 

 

 

2-10-3 الگوهای شناخت و تحلیل فرهنگ سازمانی

 

 

32

 

 

 

2-10-4 الگوى فرهنگ سازمانی پارسونز

 

 

32

 

 

 

2-10-5 الگوی مبتنی بر هفتS شركت مكینزی

 

 

33

 

 

 

2-10-6 الگوی اوچی

 

 

33

 

 

 

2-10-7 الگوی لیت وین و استرینگر

 

 

34

 

 

 

2-10-8 الگوی كرت لوین

 

 

34

 

 

 

2-10-9 الگوی استیفن رابینز

 

 

35

 

 

 

2-11 مدل های تحقیقات انجام گرفته فرهنگ سازمانی

 

 

35

 

 

 

2-11-1 دنیسون

 

 

37

 

 

 

2-11-2 مدل کویین و گارت

 

 

40

 

 

 

2-11-3 الگوی گرت هافستد

 

 

41

 

 

 

2-12   رهبری و سبک رهبری تحول گرا و تعامل گرا

 

 

43

 

 

 

2-12-1 تعریف رهبری

 

 

43

 

 

 

2-12-2   ماهیت رهبری

 

 

46

 

 

 

2-12-3 تمایز مدیریت و رهبری

 

 

47

 

 

 

2-12-4 وظایف رهبری

 

 

48

 

 

 

2-13 تعریف سبک رهبری

 

 

49

 

 

 

2-14 سیستم چهارگانه مدیریت توسط لیکرت

 

 

51

 

 

 

2-15 شبکه مدیریت

 

 

52

 

 

 

2-16نظریه اقتضایی فیدلر

 

 

53

 

 

 

2-17 تئوری مسیر – هدف

 

 

54

 

 

 

2-18 نظریه رهبری وضعیتی هرسی و بلانچارد

 

 

57

 

 

 

2-19 نظریه رهبری تحول گرا و تعامل گرا

 

 

59

 

 

 

2-20 تعریف رهبری تحول گرا

 

 

61

 

 

 

2-21 هفت ویژگی رفتاری رهبران تحول آفرین

 

 

63

 

 

 

2-22 پنج ویژگی رهبران تحول گرا از نظر جیمز کوزئز و پاستر

 

 

65

 

 

 

2-23 اهمیت و ضرورت رهبری تحول آفرین

 

 

67

 

 

 

2-24 دیدگاه های مختلف رهبری تحول آفرین

 

 

67

 

 

 

2-25 رهبری تحول آفرین و عملکرد سازمان

 

 

74

 

 

 

2-26 توسعه رهبری تحول گرا : محدوده و فرایند

 

 

75

 

 

 

2-26-1 اجزای رهبری تحول گرا

 

 

76

 

 

 

2-27 رهبری تبادلی یا تعامل گرا یا مبادله ای

 

 

80

 

 

 

2-28 تفاوت رهبری تحول آفرین و تبادلی

 

 

81

 

 

 

2-29 تحقیقات پیشین

 

 

86

 

 

 

2-30 نتیجه گیری

 

 

94

 

 

 

  فصل سوم

 

 

 

 

 

روش شناسی تحقیق

 

 

 

 

 

3-1 مقدمه

 

 

97

 

 

 

3-2 روش گرد آوری داده های تحقیق

 

 

98

 

 

 

3- 3 متغیرهای تحقیق

 

 

99

 

 

 

3-4 ابزار اندازه گیری تحقیق (پرسشنامه):

 

 

99

 

 

 

3-4-1 مراحل طراحی پرسشنامه

 

 

99

 

 

 

3-4-2 محتوای پرسشنامه

 

 

100

 

 

 

3-4-3روایی پرسشنامه (اعتبار)

 

 

101

 

 

 

3-4-4 پایایی پرسشنامه (اعتماد)

 

 

102

 

 

 

3-5 جامعه آماری تحقیق

 

 

104

 

 

 

3-5-1 نمونه و روش نمونه گیری

 

 

104

 

 

 

3-5-2 روش تعیین حجم نمونه

 

 

104

 

 

 

3-5-3 آزمونهای مورد استفاده

 

 

101

 

 

 

3 -6 خلاصه فصل

 

 

105

 

 

 

 فصل چهارم

 

 

 

 

 

تجزیه و تحلیل داده ها

 

 

 

 

 

4-1 مقدمه

 

 

107

 

 

 

4 – 2 نرخ برگشت پرسشنامه

 

 

107

 

 

 

4 – 3   تحلیلهای توصیفی

 

 

108

 

 

 

4-4 بررسی های جمعیت شناختی پژوهش

 

 

108

 

 

 

4-4-1 متغییر تحصیلات

 

 

108

 

 

 

4-4-2جنسیت

 

 

109

 

 

 

4-4-3 واحد سازمانی

 

 

110

 

 

 

4-4-4 سابقه کار

 

 

111

 

 

 

4-5 آزمون نرمالیته

 

 

113

 

 

 

4-6 آزمون فرضیه های تحقیق

 

 

115

 

 

 

4-7 تحلیل عاملی

 

 

122

 

 

 

4-8 تخمین مدل

 

 

128

 

 

 

4- 9تفسیر و تعبیر مدل

 

 

130

 

 

 

4-10خلاصه فصل چهارم

 

 

133

 

 

 

 فصل پنجم

 

 

 

 

 

نتیجه گیری و پیشنهادات

 

 

 

 

 

5-1 مقدمه

 

 

135

 

 

 

5-2   خلاصه تحقیق

 

 

136

 

 

 

5-3 یافته‌های پژوهش

 

 

136

 

 

 

5-3-1 بررسی های جمعیت شناختی پژوهش

 

 

136

 

 

 

5-4 بررسی فرضیه های تحقیق

 

 

138

 

 

 

5-5   بررسی نتایج فرضیات و پیشنهادات

 

 

139

 

 

 

5-6 پیشنهادات آتی

 

 

141

 

 

 

5-7 محدودیت‌های پژوهش

 

 

142

 

 

 

Abstract

 

 

143

 

 

 

منابع

 

 

144

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 چکیده :

 

 سکوت سازمان را خودداری کارکنان از بیان ارزیابی های رفتاری، شناختی و اثر بخش در مورد موقعیت های سازمان تعریف میکنند. سکوت توسط بسیاری از ویژگی های سازمانی تحت تأثیر قرار می‌گیرد که شامل فرایندهای تصمیم گیری، فرایندهای مدیریت فرهنگ و ادراکات کارکنان از عوامل مؤثر برسکوت است.از عوامل موثر در پیدایش سکوت سازمانی می توان به متغییرهای محیطی و سازمانی و تعدادی متغییرهای فردی اشاره کرد. حاکمیت سکوت سازمانی در سازمان موجب عدم مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها می باشد، دو عاملی که از نظر سازمان دارای حائز اهمیت می باشد و بر ایجاد سکوت سازمانی نقش به سزایی دارد و بدان توجه ویژه ای شده سبک رهبری و فرهنگ سازمانی است. سازمان ها بر آن هستند تا با شناسایی تاثیرات آنها، تصمیمات لازم را برای دفع سکوت سازمانی و تغییر آنها به عوامل مثبت سازمانی موجب بهبود عملکرد سازمان گردند. هدف این پژوهش ارزیابی نقش سبک رهبری و فرهنگ سازمانی در شکل گیری سکوت سازمانی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد که دربین 120نفر از کارکنان و کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب که به  صورت تصادفی انتخاب شده است توزیع گردید. تحیلیل آزمون پس از تحلیل دموگرافیک، با آزمون اسپرمن انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که سبک رهبری و فرهنگ سازمانی در شکل گیری سکوت سازمانی تاثیر گذار است و رابطه بین سبک رهبری و فرهنگ سازمانی با انواع مختلف سکوت سازمانی ( تدافعی، دیگر خواهی و سکوت مطیع تایید شد. در پایان پیشنهادات بر اساس نتایج به دست آمده تدوین شد.

 

 کلمات کلیدی:  سبک رهبری ، سکوت سازمانی، فرهنگ سازمانی

 

1-1 مقدمه

 

كارآیی و توسعه هر سازمان تا حد زیادی به كاربرد صحیح نیروی انسانی بستگی دارد . هرقدر كه شركت ها و سازمان ها، بزر گ تر می شوند بالطبع به مشكلات این نیروی عظیم نیز اضافه می شود (دانایی فرد،1389: 69).

 

اگرچه امروزه به دلیل اینکه کارکنان تحت فشار مالی زیادی به سر میبرند، بیشتر توجه و تمایل آنها به مسائل اقتصادی کار است، ولی به تدریج کارکنان علاقه مند به انجام کارهای با مفهوم و خواهان استقلال شغلی بیشتری در کار خود هستند، تا بدین طریق احساس ارزشمندی به آنها دست دهد و اگر این کارکنان با موانعی در زمینه خواسته های شغلی خود روبه رو شوند یا به عبارتی از طرف مدیران تحویل گرفته نشوند، دچار سرخوردگی‌های شغلی و گوشه گیری در سازمان خود خواهند شد که این امر به نوبه خود منجر به پدیده هایی همچون سکوت سازمانی می‌شودسکوت، توسط بسیاری از ویژگیهای سازمانی تحت تاثیر قرار میگیرد. این ویژگیها شامل فرایندهای تصمیم گیری، فرایندهای مدیریت فرهنگ و ادراکات کارکنان از عوامل موثر بر سکوت استاما در عین حال دو عامل اصلی که سبب سکوت کارمندان در سازمان میگردد عبارتند از: (بهرامیان،1391:15)

 

 

    1. ترس مدیریت از بازخورهای منفی از سوی کارمندان به دلیل به خطر افتادن منافع و موقعیتشان.

 

  1. ادراك کارکنان از باورهای ضمنی مدیریت در مورد آنها.

 

بنابراین برای قلبه بر سکوت سازمانی می باست برنامه ریزی های دقیق و بلند مدت صورت گیرد تا به هدف نهایی و غایی که کارایی سامان می باشد دست یافت. اگر بر افواه سازمانی مهر سكوت زده شود اذهان كاركنان كه موتور مولد دانش سازمانی هستند فسیل خواهند شد. وقتی كاركنان، به عنوان سرمایه استراتژیك سازمان ، سكوت می‌كنند مدیریت باید خطر بزرگ مدیریتی خود را حس كند. با توجه به اینکه موضوع سکوت سازمانی در جوامع علمی و سازمانی ایران موضوعی جدید و ناآشنا به شمار میآید و کمتر ادبیات و پژوهشی را در این خصوص میتوان یافت، این پژوهش به دنبال آن است تا با تاریخچه و ادبیات سکوت سازمانی، بتواند عوامل سازمانی، مدیریتی و فردی موثر در بروز سکوت سازمانی و پیامدهای ناشی از آن را در سازمان شناسایی، دسته بندی و در نهایت راهکارهایی برای کاهش سکوت سازمانی ارائه نماید. از آنجا که پدیده سکوت سازمانی میتواند مانعی برای ابراز ایده ها و نظرات افراد در سازمان باشد، شناسایی عوامل موثر بر آن و تلاش به منظور رفع آنها، میتواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایدهها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نموده، قدرت خلاقیت آنها را افزایش داده و بالطبع سازمانها با بهره مندی از مشارکت فعالانه و آگاهانه کارکنان، مسیر رشد، تعالی و موفقیت خود را با سرعت بیشتری طی کنند. افراد در سازمان اغلب دارای ایده ها، نظرات و اطلاعاتی برای ارائه روش‌های سازنده در بهبود کار و سازمان خود هستند (خنیفر،1389 : 19).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...