پایان نامه ارشد مدیریت مالی: بررسی رابطه بین شایستگی های رهبری روسای شعب و عملکرد تجهیز منابع / وصول مطالبات … |
2-2- بخش اول: شایستگی رهبری…………………………….. 14
2-2-1- تعاریف شایستگی رهبری…………………………….. 15
2-2-2- ابعاد شایستگی رهبری……………………………. 18
2-2-2-1- قدرت نفوذ رهبر……………………………. 19
2-2-2-1-1- نفوذ و قدرت……………………………… 19
2-2-2-1-2- تاکتیکهای نفوذ……………………………. 20
2-2-2-2- تغییر و تحولپذیری…………………………….. 21
2-2-2-3- به کارگیری ارزشهای اخلاقی…………………………….. 22
2-2-2-3-1- عناصر ارزش اخلاقی…………………………….. 23
2-2-2-3-2- معیار ارزش اخلاقی…………………………….. 24
2-2-2-4- اهمیت دادن به منابع انسانی…………………………….. 24
2-2-2-5- چشماندازسازی توسط مدیران…………………………….. 25
2-2-2-5-1- فرایند ایجاد چشم انداز…………………………… 27
2-3- بخش دوم: تجهیز منابع و وصول مطالبات………………… 27
2-3-1 – تجهیز منابع…………………………….. 27
2-3-2- عوامل برون سازمانی…………………………….. 29
2-3-3- عوامل مؤثر درون سازمانی…………………………….. 30
2-3-4- عوامل خدماتی…………………………….. 31
2-3-4- 1- تنوع خدمات بانکی…………………………….. 31
2-3-4-2- کیفیت خدمات بانکی…………………………….. 33
2-3-4-2-1- ویژگی های خاص خدمات بانکی…………………………….. 34
2-3-4-3- خدمات بانکداری الکترونیک………………………………. 34
2-3-4-4- مهارتهای تخصصی کارکنان…………………………….. 36
2-3-5- تواناییهای فنی مورد نیاز در مشاغل بانکی…………………………….. 37
2-3-5-1- تواناییهای ارتباطی…………………………….. 37
2-3-6- عوامل مالی…………………………….. 38
2-3-6-1- تسهیلات پرداختی…………………………….. 38
2-3-6-2- نرخ سود پرداختی به سپردهها…………………………… 39
2-3-6-3- جوائز پرداختی به سپردهگذاران قرضالحسنه……………………………. 40
2-3-7- عوامل ارتباطی و انسانی…………………………….. 41
2-3-7-1- تبلیغات و بازاریابی…………………………….. 41
2-3-7-1-1- بازاریابی در نظام بانکی…………………………….. 42
2-3-7-1-2- آمیزه بازاریابی بانکی…………………………….. 43
2-3-7-2- رفتار و نحوهی برخورد کارکنان بانک با مشتریان…………………………….. 46
2-3-7-3- رعایت عدالت و عدم تبعیض در ارائهی خدمات……………………………… 46
2-3-7-4- اطلاع رسانی مناسب و ارائهی آموزش به مشتریان…………………………….. 47
2-3-7-5- ویژگیهای فردی مناسب کارکنان…………………………….. 47
2-3-7-6- رضایت مشتریان…………………………….. 48
2-3-7-6-1- رضایت مشتریان در بانکها…………………………… 48
2-3-7-6-2- وفاداری مشتریان در بانکها…………………………… 49
2-3-8- عوامل و شرایط فیزیکی…………………………….. 49
2-3-8-1- محل استقرار شعب بانک………………………………. 49
2-3-8-2- تعداد شعب بانک………………………………. 50
2-3-8-3- طراحی و زیبایی فضای داخلی و خارجی شعب……………….. 51
2-3-8-4- امکانات فیزیکی شعب بانک………………………………. 52
2-3-9- سپردهگذاری…………………………….. 53
2-3-9-1- انـواع سپـردهگذاری…………………………….. 53
2-3-9-2- سپرده قرضالحسنه جاری…………………………….. 54
2-3-9-3- سپرده قرضالحسنه پسانداز…………………………… 54
2-3-9-4- سپرده سرمایهگذاری كوتاهمدت……………………………… 55
2-3-9-5- سپردهی سرمایهگذاری بلندمدت……………………………… 55
2-4- وصول مطالبات……………………………… 56
2-4-1- انواع مطالبات……………………………… 56
2-4-2- مطالبات معوق و چرایی ایجاد آنها ……………………………57
2-5- بخش سوم: شیوههای تجهیز منابع و تنوع خدمات در بانک کشاورزی……… 61
2-5-1- خدمات بانکداری الکترونیک ( مهرگستر) ……………………………61
2-5-2- حسابهای بانکی در سیستم مهر گستر……………………………. 62
2-5-3- خدمات کارت مهرگستر بانک کشاورزی…………………………….. 64
2-5-4- تسهیلات بانک کشاورزی…………………………….. 64
2-5-5- صدور ضمانت نامهی بانکی…………………………….. 65
2-6- بخش چهارم: پیشینه پژوهش………………………………. 66
فصل سوم: روش تحقیق……………………………… 70
3-1- مقدمه. 71
3-2- روش تحقیق.. 71
3-3- جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه……………………………. 71
3-4- روش و ابزارگردآوری اطلاعات ( میدانی،کتابخانهای وغیره )………… 71
3-5- تشریح پرسشنامه شایستگیهای رهبری…………………………….. 72
3-6- آزمون روایی و پایایی ابزار اندازهگیری…………………………….. 73
3-7- روایی یا اعتبار…………………………… 73
3-8- پایایی یا قابلیت اعتماد……………………………. 74
3-9- شیوه نمره گذاری…………………………….. 74
3-10- روش اجرای پژوهش………………………………. 75
3-11- روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها…………………………… 75
3-12- ملاحظات اخلاقی…………………………….. 75
فصل چهارم: یافته های پژوهشی…………………………….. 76
4-1- مقدمه……………………………. 77
4-2- یافتههای توصیفی…………………………….. 77
4-2-1- ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری…………………………….. 77
4-2-2- توزیع فراوانی نمونه برحسب جنسیت……………………………… 78
4-2-4- توزیع فراوانی نمونه برحسب سطح تحصیلات……………………. 79
4-2-5- توزیع فراوانی نمونه برحسب سابقه در شغل…………………………….. 79
4-2-6- شاخصهای توصیفی متغیرهای تحقیق…………………………….. 80
4-2-7- دادههای مربوط به عملکرد تجهیز منابع و عملکرد وصول مطالبات به تفکیک شعب……80
4-2-7-1- عملکرد تجهیز منابع…………………………….. 80
4-2-7-2- عملکرد وصول مطالبات……………………………… 81
4-3- یافتههای استنباطی…………………………….. 82
4-3-1- آزمون فرضیه اول…………………………….. 83
4-3-2- آزمون فرضیه دوم……………………………. 84
4-3-3-آزمون فرضیه سوم……………………………. 86
4-3-4- آزمون فرضیه چهارم……………………………. 88
4-3-5- آزمون فرضیه پنجم…………………………….. 90
4-4- سوالات تحقیق…………………………….. 92
4-4-1- سؤال اول: ابعاد شایستگی رهبری، تا چه میزان پیش بین تجهیز منابع میباشند؟……….92
4-4-2- سوال دوم……………………………. 93
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهـادها…………………………… 95
5-1- خلاصه پژوهش………………………………. 96
5-2- بحث و نتیجهگیری…………………………….. 96
5-3- پیشنهادهای پژوهش………………………………. 103
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی…………………………….. 103
5-3-2-پیشنهاد برای تحقیقات آتی…………………………….. 103
فهرست منابع…………………………….. 104
پیوستها…………………………… 113
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین شایستگیهای رهبری با عملکرد تجهیز منابع و وصول مطالبات در شعب بانک کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان بود. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه کلیه شعب بانک کشاورزی در استان در سال 1391 به تعداد 52 شعبه است، به دلیل گستردگی وسعت جامعه آماری، در این تحقیق شعب بانک کشاورزی در شهر زاهدان به تعداد 11 شعبه به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته شامل 29 گویه، بهره گرفته شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین هر پنج بعد شایستگی رهبری شامل: قدرت نفوذ رهبری، تغییر و تحولپذیری مدیران، بکارگیری ارزشهای اخلاقی، اهمیت دادن به منابع انسانی و چشماندازسازی مدیران، با عملکرد تجهیز منابع و وصول مطالبات همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که از بین ابعاد شایستگی رهبری، قدرت نفوذ و اهمیت دادن به منابع انسانی به طور معنیدار قادر به پیشبینی تجهیز منابع میباشد و همچنین از بین ابعاد شایستگی رهبری، تغییر و تحول پذیری، ارزشهای اخلاقی و اهمیت دادن به منابع انسانی به طور معنیدار قادر به پیشبینی وصول مطالبات میباشند.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
جوامع در طول زمان تغییر میكنند و جایگاه آنها را از یكدیگر متمایز میسازد. این فرایند مستمر تاریخ ساز، نشانههای بارزی از شایستگیهای رهبری را به همراه دارد! این شایستگیها كدامند؟ چگونه به دست میآیند؟ نشانههای آن چیست ؟ امروزه دستیابی به مدیران تحول آفرین، دغدغه بزرگ سازمانها به شمار میرود. مساله آنگاه پیچیدهتر میشود كه دریابیم دانشگاهها با برنامههای معمول خود، توفیق چندانی در پرورش و عرضه این مدیران برجسته نداشتهاند. پیتر دراكر – كه پدر مدیریت نوین نامیده میشود – طی مصاحبهای با نشریه “هاروارد بیزنس ریویو” در مورد ویژگیهای مدیریتی عصر حاضر میگوید:”دیگر داشتن تحصیلات به خودی خود مفهومی ندارد، حتی داشتن تحصیلات عالیه در رشته مدیریت ، من فكر میكنم بایستی جستجو برای یك معیار مشخص عینی را كنار گذاشت و به چیزی كه من آن را شایستگی فردی می نامم پرداخت”.
همان گونه که مطالعات متعدد در عرصههای مختلف سازمان و مدیریت نشان میدهد، پس از طراحی و معماری راهبردی منابع انسانی در سازمانها، تحصیل اطمینان از وجود مهارتهای لازم برای اجرای دقیق این چشم انداز راهبردی از اهم امور است و این امر، مستلزم احصای شایستگیهای مورد نیاز سازمان، کارکنان و مدیران است. اهمیت این موضوع، زمانی مضاعف خواهد بود که به دنبال شناسایی شایستگیهای متولیان منابع انسانی سازمانی و به ویژه مدیران باشیم؛ چرا که کسانی که میباید متولی استقرار نظام مدیریت مبتنی بر شایستگی باشند اولاً خود باید دارای شایستگیهای لازم باشند و ثانیاً وجود شایستگیها در دیگر حوز هها ، کارکنان و مدیران را رصد کنند.(حاجی کریمی،1390)
اقدام بانکها در جمع آوری سپرده ها و به جریان انداختن آن در فعالیتهای اقتصادی سبب انتقال سرمایه از یک گروه غیر فعال (سپرده گذاران) به گروه دیگر که در امر اشتغال فعالیت دارند، می شود و بانکها واسطه و عامل بین این دو گروه هستند. جذب چنین سپرده هایی، نیازمند اتخاذ شیوه و روشهای خاص خود هستند. به تعبیر دیگر عواملی در جذب سپرده ها موثرند که تا حد امکان باید از آنها بهره گرفت.
هر اقتصاد پولی دارای یک سیستم مالی می باشد که بانکها رکن اساسی این سیستم مالی هستند. امروزه از بانکها به واسطه ارایه خدمات مالی اعتباری متنوع و عدیده با عنوان سوپر مارکت خدمات مالی یاد میشود. تداوم حیات بانک موکول و منوط به جذب سپرده ها است. در واقع جذب سپرده محور و ستون عملیات بانکداری را تشکیل میدهد. انجام سایر وظایف و عملیات بانکی منوط به جذب سپرده میگردد، به عبارتی این وظیفه اساسی مقدم بر سایر وظایف بانکی میباشد.(زمانی فراهانی،1383)
وصول مطالبات بانکها، مجموعهای از فرایندهای داخلی و خارجی است؛ بدین معنا که بخشی از فرایند وصول (یعنی مذاکره با مشتری، دستورالعملهای لازم و…) در داخل بانک تهیه و تدوین میشود و بهبود این عوامل در حیطه اختیارات بانکهاست. استفاده از نیروهای مجرب بانکی همراه با رویههای مناسب وصول در بهسازی عوامل درون سازمانی نیز در وصول مطالبات مؤثر خواهد بود، اما بخشی دیگر از عوامل اثر گذار بر وصول مطالبات، عوامل برون سازمانی هستند. به عنوان مثال، قوانین و مقررات حاکم بر دستگاه قضایی کشور به گونهای است که در بسیاری موارد تسریع در روند وصول مطالبات را با مشکل مواجه میکند و از آنجا که پروندهها دارای تعدد هستند، فرایند وصول مطالبات با کندی همراه خواهد شد. با عنایت به این مراتب، بانکها با توجه به شناخت خود از مشتریان و برآورد نحوه و زمانبندی وصول مطالبات و توانمندی بدهکار در باز پرداخت بدهی به طوری که واحد تولیدی یا خدماتی دچار مشکل نشود، اقدامهای لازم را انجام میدهند، ولی مذاکره با مشتری و مساعده، در اولویت کار بانکهاست. به طور کلی، بهترین رویه برای وصول مطالبات بانکها، ایجاد بستر مناسب است، بدین معنا که اختیارات ویژهای برای بانکها طراحی و تدوین شود تا فرایند وصول مطالبات را در شرایط کنونی تسریع نمایند، ضمن اینکه استفاده از خدمات شرکتهای وصول مطالبات، صرفه جویی وقت و هزینه بانکها را در پی دارد.(حیدرآبادی پور،1389)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 02:35:00 ب.ظ ]
|