پایان نامه ارشد:مساله مکان یابی چند تسهیله چند دوره ای در حضور یک مانع خطی … |
2-3- مسایل مکانیابی چندتسهیله. 13
2-4- مسایل مکانیابی چنددوره ای.. 15
3-1- مقدمه. 18
3-2- فواصل درمسایل برنامه ریزی تسهیلات.. 19
3-2-1- فاصله خط مستقیم یااقلیدسی.. 19
3-2-2- فاصله مجذورخط مستقیم یااقلیدسی.. 20
3-2-3- فاصله منهتن یامتعامد. 20
3-2-4- فاصله چبیشف.. 21
3-2-5- كوتاهترین مسیر. 22
3-3- دستهبندی كلی مسایل برنامهریزی تسهیلات.. 22
3-4- دسته بندی مسایل مكانیابی بانگرش سنتی.. 23
3-5- دستهبندی مسایل مكانیابی بانگرش نوین.. 25
3-6- مسایل مکانیابی میانه باانواع فاصله. 26
3-7- تشریح الگوریتم ژنتیک…. 29
3-7-1- مفاهیم کلیدی الگوریتم ژنتیک… 30
3-7-1-1- كدینگ… 30
3-7-1-2- ایجادجمعیت اولیه. 31
3-7-1-3- عملگرهای الگوریتم ژنتیک… 31
3-7-1-4- تابع برازش… 34
3-7-1-5- استراتژی برخوردبامحدودیتها 34
3-7-2- ساختاركلی الگوریتم ژنتیک… 36
4-1- مقدمه. 39
4-2- ساختارمساله. 40
4-2-1- محاسبه فاصله. 43
4-2-2- مکانیابی چندتسهیله چنددوره ای.. 45
4-2-3- مدل ریاضی پیشنهادی.. 46
4-2-3-1- مثال. 53
4-3- الگوریتم ژنتیک…. 57
4-3-1- نمایش كروموزوم. 57
4-3-2- آغازسازی.. 58
4-3-3- ارزیابی.. 59
4-3-4- معیارتوقف.. 59
4-3-5- نخبه گرایی.. 60
4-3-6- عملگرتقاطع. 60
4-3-6-1- عملگرتقاطع نوعI 60
4-3-6-2- عملگرتقاطع نوعII 62
4-3-7- عملگرجهش… 64
4-3-8- انتخاب.. 65
4-5-1- مسایل نمونه. 67
5-1- نتیجه گیری.. 76
5-2- پیشنهادات آتی.. 77
مراجع فارسی.. 79
مراجع لاتین.. 80
فهرست جداول
عنوان | صفحه |
فصـل دوم:
فصـل سـوم:
جدول (3- 1). توابع فاصله بکارگرفته شده درمسایل مکانیابی [3]. 28
فصـل چهارم:
جدول (4- 1). اطلاعات تسهیلات موجود. 53
جدول (4- 2). وزن بین تسهیلات جدید. 53
جدول (4- 3). اوزان مابین تسهیلات موجودوجدید. 54
جدول (4- 4). مختصات گذرگاهها 54
جدول (4- 5). ظرفیت گذرگاهها 54
جدول (4- 6). مختصات مکانهای بهینه تسهیلات جدیددرمثال نمونه. 55
جدول (4- 7). مقادیرپارامترهای الگوریتم ژنتیک. 67
جدول (4- 8). نتایج محاسباتی برای اندازه کوچک. 69
جدول (4- 9). نتایج محاسباتی برای اندازه بزرگ. 71
فهرست شکلها
عنوان | صفحه |
فصـل سـوم:
شکل (3- 1). فاصله اقلیدسی درصفحه. 20
شکل (3- 2). مسیرهای مختلف متعامدبین و 21
شکل (3- 3). دسته بندی کلی مسائل برنامه ریزی تسهیلات [1]. 23
شکل (3- 4). دسته بندی نوین مسائل مکانیابی [1]. 25
فصـل چهـارم:
شکل (4- 1). تسهیلات موجودویک مانع خطی بادوگذرگاه. 43
شکل (4- 2). شرایط پدیداری. 44
شکل (4- 3). تقسیم فضای مساله به دونیم صفحه. 47
شکل (4- 4). مکان تسهیلات موجودوتسهیلات جدیددر 2 دوره. 56
شکل (4- 5). فلوچارت الگوریتم ژنتیک… 66
شکل (4- 6).مقدارgapالگوریتم ژنتیک دراندازه های متفاوت.. 72
شکل (4- 7). نمودارمقایسه زمان محاسباتیLingo والگوریم ژنتیک دراندازه های متفاوت. 74
فصـل اول: | |
کلیات تحقیق و ساختار پایاننامه |
1-1- مقدمه
یكی از مسایلی كه باید در مراحل اولیه طراحی سیستمهای صنعتی مورد توجه قرار گیرد مسالة مكانیابی[1] (جایابی) واستقرار تسهیلات است. مطالعه پیرامون مكان بهینه از دیدگاه جغرافیدانان و علمای علم اقتصادی همواره دارای اهمیت و اولویت بوده است [1].در ادبیات موضوعی، معمولاً چند حالت از مسایل مكانیابی پیوسته، مورد بحث قرار گرفتند، مانند مساله میانه[2]، مساله مركز[3] و مساله مركز-میانه[4]. در مساله میانه هدف، پیدا کردن مکان وسیله (تسهیل) جدید میباشد، بطوریکه مجموع فواصل وزندهی شده بین تسهیل جدید و تسهیلات موجود، حداقل گردد. این مساله، در تئوری مکانیابی به مساله وِبِر[5] و مساله کمینه مجموع[6] نیز شهرت دارد. مسایل مکانیابی بر اساس نوع تابع فاصله نیز تقسیمبندی میشوند، مانند فاصله اقلیدسی و متعامد. مساله میانه با فواصل اقلیدسی یکی از قدیمی ترین مسایل مکانیابی تسهیلات میباشد. برای حل بهینه این نوع مساله، روشهای حل مختلفی پیشنهاد شدهاست که مشهورترین آن روش تکراریی میباشد، که توسط ویزفلد [2] توسعه داده شد.
در گونهای از مسایل میانه با محدودیت در قرار گیری[7] و یا حركت[8]مواجه هستیم.در دستهای از این نوع مسایل، نواحی وجود دارند كه تسهیل (یا تسهیلات) جدید نه میتواند در آنجا استقرار یابد و نه میتواند از میان آن عبور كند. این نواحی، نواحی بامانع[9] نامیده میشوند.دریاچهها، كوهستانها، مناطق نظامی، رودخانهها و بزرگراهها ودر مقیاس كوچكتر، ماشینآلات و واگنهای حمل مواد در كارخانجات، مثالهایی از این نواحی میباشند.این مسایل در مقایسه با مسایل مكانیابی كلاسیك خیلی عملیتر ونزدیكتر به دنیای واقعی میباشند، اما بهعلت پیچیدگی محاسباتی که این نوع مسایل دارند، تنها در چند دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفتند. در برخی موارد با موانعی مواجه هستیم که عبور از آنها تنها از طریق چند گذرگاه[10]بر روی مانع خطیامکان پذیر می باشد. مدل پیشنهادی این تحقیق، یک مساله میانه با فواصل متعامد میباشد، بطوریکه در ناحیه پیوسته یک مانع خطی افقی وجود دارد که بر روی آن تعدادی گذرگاه وجود دارد که ظرفیت هر یک از گذرگاه ها محدود می باشد. فرضیات مساله پیشنهادی بقرار زیر در نظر گرفته میشوند:
- با مساله مکانیابی پیوسته میانه متعامد چند تسهیله با ظرفیت نامحدود برای تسهیلات جدید سرو کار داریم،
- تعامل هم مابین تسهیلات جدید و جدید، و هم ما بین تسهیلات جدید و موجود برقرار است.
- تابع فاصله از نوع متعامد میباشد.
- تنها یک مانع خطی با تعدادی گذرگاه با مختصات های معین، در مدل وجود دارد.
- مساله مکانیابی چند دوره ای میباشد.
- ظرفیت هر یک از گذرگاه ها در دوره های مختلف محدود می باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 02:42:00 ق.ظ ]
|