• در امنیت کامپیوتر، هر ضعف یا نقص موجود در یک سیستم، حمله، رویداد مضر یا فرصت دسترسی برای یک عامل تهدید کننده، که امکان تهدید را برای عامل فراهم کند، را آسیب پذیری گویند.

 

2-1-1- کلاس بندی آسیب پذیری ها

 

آسیب پذیری­ها، براساس نوع دارایی به دسته­های زیر تقسیم می­شوند (2):

 

 

    • سخت افزار، برای مثال: حساسیت به رطوبت، حساسیت به گرد و غبار، استعداد ابتلا به ذخیره سازی محافظت نشده.

 

    • نرم افزار، برای مثال: تست ناکافی، فقدان پیگیری.

 

    • شبکه، برای مثال: خطوط ارتباطی محافظت نشده، معماری شبکه ناامن.

 

    • کارکنان، برای مثال: روند جذب ناکافی، آگاهی­های امنیتی ناکافی.

 

    • مکان، برای مثال: منطقه مستعد سیل،منبع برق غیر قابل اعتماد.

 

  • سازمانی، برای مثال: عدم پیگیری منظم، عدم تداوم برنامه­ها.

 

3-1-1- علت­های ایجاد آسیب پذیری­ها

 

 برخی از منابع و علت­های ایجاد آسیب پذیری­ها عبارتند از:

 

 

    • پیچیدگی سیستم: احتمال وجود نقص و نقاط دسترسی ناخواسته در سیستم­های بزرگ پیچیده، بیشتر است (8).

 

    • متعارف بودن سیستم: استفاده از کدها، نرم افزارها، سیستم عامل­ها یا سخت افزارهای معمول و معروف، احتمال اینکه یک مهاجم بتواند به دانش و ابزار، جهت بهره کشی از نقص موجود دسترسی پیدا کند، را افزایش می­دهد (9).

 

    • اتصال: اتصالات فیزیکی، امتیازات[1]، پورت­ها، پروتکل­ها و سرویس­های بیشتر و افزایش مدت زمان هر یک از آن­ها، دسترسی پذیری به آسیب پذیری­ها را افزایش می­دهد (7).

 

    • نقص در مدیریت پسوردها: کاربران کامپیوتر از پسوردهای ضعیفی که با تلاش اندکی کشف می­شوند، استفاده می­کنند یا اینکه آن­ها را در برخی برنامه­ها ذخیره می­کنند، و این پسوردها بین بسیاری از برنامه­ها و صفحات وب­ مشترک است (8).

 

    • نقص­های طراحی در سیستم عامل­های اصلی: طراحان سیستم عامل­ها، عموماً سیاست­هایی که کمتر کاربر/مدیر سیستم را درگیر کنند را برمی­گزینند. برای مثال سیستم عامل­ها، سیاست­هایی مثل پیش فرض­های اعطای مجوز به هر برنامه و دسترسی کامل کاربران به سیستم را دارند (8).این نقص­های سیستم عامل­ها، به ویروس­ها و بدافزارها، اجازه اجرای دستوراتی از طرف مدیر را می­دهد (1).

 

    • مرور وب­سایت­های اینترنت: برخی وب سایت­های اینترنتی دارای جاسوس­ها یا تبلیغات خطرناکی هستند، که می­توانند به صورت خودکار روی سیستم­های کامپیوتری نصب شوند. بعد از بازدید از این وب سایت­ها سیستم­ها آلوده می­شوند، اطلاعات شخصی جمع آوری شده و برای شخص ثالث فرستاده می­شود (10).

 

    • اشکلات نرم افزاری: اشکلات قابل بهره کشی در بسیاری برنامه­های نرم افزاری وجود دارد. اشکلات نرم افزاری ممکن است به مهاجمان اجازه سوء استفاده از برنامه را بدهند (8).

 

  • ورودی­های کاربر کنترل نشده: برنامه­ها فرض می­کنندکه همه­ی ورودی­های کاربر امن است. برنامه­هایی که ورودی­های کاربر را بررسی نمی­کنند، در واقع امکان اجرای مستقیم دستورات ناخواسته و دستکاری در پایگاه داده­ها را فراهم می­کنند (8).

 

4-1-1- شناسایی و حذف آسیب پذیری­ها

 

 تلاش­های زیادی در جهت ساخت نرم افزارهایی با قابلیت کشف خودکار آسیب پذیری­های سیستم­های کامپیوتری انجام شده است. اگرچه نرم افزارهای موجود می­توانند در برخی موارد دید کلی خوبی را نسبت به آسیب پذیری­های سیستم فراهم کنند، اما نمی­توانند جایگزین بررسی انسانیروی آسیب پذیری­ها شوند. تکیه بر گزارشات اسکنرها، دید محدود همراه با تشخیص­های اشتباه زیاد، به همراه خواهد داشت. آسیب پذیری­ها در همه­ی نرم افزارهای اساسی مثل سیستم عامل­ها وجود دارند. گاهی اوقات تنها راه حل

مقالات و پایان نامه ارشد

 

اساسی مقابله با آن­ها نصب بسته نرم افزاری اصلاح شده آن محصول است و در فاصله زمانی کشف تا ارائه بسته نرم افزاری با روش­هایی مثل استفاده از دیوار آتش و یا نظارت مستقیم بر کنترل­های دسترسی توسط ناظران سیستم­ها، می­توان جلوی سوء استفاده از سیستم را گرفت. لازم به ذکر است که روش­های نظارت مستقیم بر سیستم­ها، هم از نظر مالی و هم از نظر نیروی انسانی بسیار هزینه بر هستند.

 

2-1- مفاهیم اولیه­ مورد نیاز

 

1-2-1- متن کاوی

 

مشکلی که دنیای امروز با آن رو به رو است، كمبود یا نبود اطلاعات نیست بلکه کمبود دانشی است که از این اطلاعات میتوان حاصل کرد. میلیون­ها صفحه­ وب، میلیون­ها کلمه در کتابخانه­های دیجیتال و هزاران صفحه اطلاعات در هر شرکت، تنها بخشی از این منابع اطلاعاتی هستند. اما نمی­توان به طور مشخص منبعی از دانش را در این بین معرفی کرد. دانش حاصلی است که از نتیجه گیری و فکر و تحلیل بر روی اطلاعات به دست می­آید. هدف داده کاوی مشخص کردن روابط میان داده­های موجود در پایگاه داده­ها و استخراج دانش از میان آن­ها می­باشد. زمانی که داده­های موجود ساخت یافته باشند استفاده از روش­های داده کاوی و کسب دانش از آن­ها ساده است. اما امروزه بخش زیادی از اطلاعات به صورت متن نگهداری می­شود و متن­ها داده­هایی غیر ساخت یافته هستند. یک فرد برای دریافت دانش از اطلاعات یک متن، بایستی ابتدا آنرا درک کند، تا بفهمد چه معانی و مفاهیمی در آن موجود است و چه ارتباطی میان مفاهیم وجود دارد. با این حال عصر تکنولوژی به دنبال خودکارسازی است، حتی اگر این کار “درک معنی متن” باشد (11).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...