• انواع مدل های مکان یابی- تخصیص…………………………………. 14

 

  • ادبیات و پیشینه تحقیق………………………………………………………………… 21

 

فصل سوم: مدل ریاضی…………………………………………………………………………………….. 30

 

 

  •  

      • مقدمه……………………………………………………………………………………… 31

     

      • تعیین اولویت کوتاهترین مسیر )سناریو اول(…………………………………. 31

         

          • تعریف و نمایش شبکه…………………………………………………… 31

         

          • عملیات اولیه ریاضی……………………………………………………… 35

         

        • الگوریتم کوتاه­ترین مسیر………………………………………………… 37

     

      • مدل تعیین سیاست بهینه در سناریو دوم…………………………………………… 40

     

    • روش حل مدل………………………………………………………………………….. 43

 

فصل چهارم: نتایج محاسبات………………………………………………………………………………. 46

 

 

  •  

      • مقدمه……………………………………………………………………………………… 47

     

      • مثال توضیحی سناریوی اول………………………………………………………….. 47

     

      • الگوریتم حداقل برش مجموعه­ها……………………………………………………. 49

     

    • مثال نمونه سناریوی دوم………………………………………………………………. 54

       

      • تحلیل حساسیت روش حل مدل سناریو دوم………………………… 61

 

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها………………………………………………………………………. 63

 

 

  •  

      • نتیجه­گیری………………………………………………………………………………… 64

     

    • پیشنهادها برای کارهای آتی………………………………………………………….. 64

 

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………… 65

 

مراجع فارسی………………………………………………………………………………………. 66

 

مراجع لاتین………………………………………………………………………………………… 66

 

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………… 71
فهرست شکل­ها

 

شکل 2- 1. دسته­بندی کلی مسایل برنامه­ریزی تسهیلات……………………………………………….. 8

 

شکل 2- 2. دسته­بندی نوین مسایل مکان­یابی …………………………………………………………… 11

 

شکل 3-1. یک مثالی از شبکه عددگذاری شده متوالی…………………………………………………. 34

 

شکل 3-2. نمودار الگوریتم حداقل مسیر…………………………………………………………………. 39

 

شکل 3-3. وضعیت تسهیلات تخصیص داده شده و مسیرهای ارتباطی و مرکز زلزله………….. 40

 

شکل 4-1. ماتریس مسیر [MP]…………………………………………………………………………… 48

 

شکل 4-2. ماتریس کلیدی [KEY]………………………………………………………………………. 49
فهرست جدول­ها

 

جدول 3-1. ماتریس ارتباطات داخلی ………………………………………………………… 34

 

جدول 4-1. پارامترهای ورودی مسئله اول………………………………………………………………. 51

 

جدول 4-2. خروجی­های مسئله اول………………………………………………………………………. 52

 

جدول 4-3. پارامترهای ورودی مسئله دوم………………………………………………………………. 53

 

جدول 4-4. خروجی­های مسئله دوم………………………………………………………………………. 54

 

جدول 4-5. پارامترهای ورودی مسئله سوم……………………………………………………………… 55

 

جدول 4-6. خروجی­های مسئله سوم……………………………………………………………………… 56

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

جدول 4-7. پارامترهای ورودی مسئله چهارم…………………………………………………………… 57

 

جدول 4-8. خروجی­های مسئله چهارم…………………………………………………………………… 58

 

جدول 4-9. پارامترهای ورودی مسئله پنجم…………………………………………………………….. 59

 

جدول 4-10. خروجی­های مسئله پنجم…………………………………………………………………… 60

 

جدول 4-11. خروجی­های مسائل نمونه………………………………………………………………….. 61

 

جدول 4-12. خروجی­های مسئله اول در حالت تغییر مسئله………………………………………… 62

 

چکیده:

 

سوانح طبیعی یکی از بحرانهایی است که امکان پیش­بینی آن بسیار مشکل و یا غیرممکن است. معمولا پس از وقوع هر سانحه طبیعی، وضعیت تامین، نگهداری و توزیع موادغذایی و دارویی و خدماتی با هرج و مرج و بی­نظمی شدید همراه می­باشد و مشکلات بیشماری برای افراد آسیب­دیده و مسئولین ایجاد می­نماید. در نتیجه یکی از مهمترین وظایف افراد مسئول برنامه­ریزی و ایجاد مراکز خدماتی در منطقه­ای مناسب برای کمک­رسانی سریعتر به افراد آسیب­دیده می­باشد.

 

تحقیق حاضر از دو سناریو تشکیل شده است. در سناریو اول با اجرای الگوریتم­هایی که در گذشته پیشنهاد شده اولویت­ کوتاه­ترین مسیر را بدست می­آوریم و سپس در سناریو دوم با ارائه یک مدل دو هدفه سعی می­شود که در صورت تخریب مسیرهای ارتباطی تخصیص داده شده در کمترین زمان و هزینه بهترین سیاست تعمیر یا استفاده از امکانات پیشرفته حمل و نقل یا جایگزینی مسیرهای ارتباطی آسیب دیده با اولویت بعدی، اتخاذ شود. سپس مدل دو هدفه ارائه شده در این تحقیق با روش برنامه­ریزی آرمانی فازی حل گردیده و با چند مسئله به اعتبارسنجی مدل پرداخته می­شود.

 

مقدمه

 

بلایای طبیعی سالانه عامل کشته شدن میلیونها نفر و موجب ایجاد ناتوانی و خسارتهای مالی در سراسر جهان می­شود. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه یکی از مستعدترین مناطق جغرافیایی برای حوادث غیرمترقبه محسوب می­گردد و آن را یکی از ده کشور بلاخیز دنیا می­دانند که تقریبا 90 درصد از جمعیت آن در معرض بلایای طبیعی قرار دارند. با توجه به اینکه بلایای طبیعی بهداشت، سلامت و رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار می­دهند، ارائه خدمات سلامتی مناسب عامل اصلی بقا و کاهش مرگ و میر و رفاه افراد در مراحل بعد از وقوع چنین حوادثی می­باشد. از طرفی سوانح و بحرانها اغلب ناگهانی می­باشند و در صورت تدریجی بودن نیز به بشر فرصت کافی نداده و ضایعات، خسارات و تخریب­های شدید محیطی را به دنبال می­آورند.

 

به طور طبیعی، اولین اقدام انسان در برخورد با بحران و سوانح عبارت است از نجات و كاهش اثرات واقعه كه با وجود زمان بسیار كم نیاز به واكنش سریع دارد. واكنش سریع كه بخش بسیار مهم مدیریت بحران را تشكیل می­دهد، شامل شناسائی، ارزشیابی، تصمیم­گیری و اقدامات اضطراری موقت می­باشد كه تمام مراحل این واكنش در زمان بسیار كوتاه حتی گاهی در چند ساعت صورت می­گیرد، در نتیجه یكی از اقداماتی كه جهت مدیریت بحران صورت می­گیرد اندیشیدن تدابیری جهت امداد رسانی پس از وقوع آن است. زیرا سوانح طبیعی علاوه بر تلفات انسانی موجب تخریب مراکز تولید موادغذایی (کارخانجات صنایع غذایی، مرغداری­ها، کشتارگاه­ها)، مراکز ذخیره مواد غذایی (انبارها، سردخانه­ها، سیلوها) و مراکز توزیع مواد غذایی و داروئی و خدماتی (فروشگاهها، مراکز پخش و غیره) می­شود و در نتیجه در بین مردم اضطراب و نگرانی شدیدی ایجاد می­گردد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...