دانلود پایان نامه : اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی … |
فرضیهها………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9
محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………… 9
قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………. 9
محدودیت های غیر قابل کنترل……………………………………………………………………………………………………………. 10
تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 10
اختلال هماهنگی رشدی…………………………………………………………………………………………………………………….. 10
تمرینات ادراکی- حرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………. 10
پیش بینی …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 11
تعادل ایستا ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 11
تعادل پویا ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
حافظه فعال………………………………………………………………………………………………………………………………………… 12
زمان واکنش……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
اختلال رشدی ویژه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
اختلال هماهنگی رشدی…………………………………………………………………………………………………………………….. 16
DCD چیست؟………………………………………………………………………………………………………………………………….. 16
نام های دیگر………………………………………………………………………………………………………………………………………. 17
چگونه DCD یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؟…………………………………………………………………………. 17
مشکلات حرکتی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 17
نارسایی حرکتی- برنامه ریزی حرکتی درشت……………………………………………………………………………………… 17
مشکلات در ضمینه مهارتهای حرکتی ضعیف…………………………………………………………………………………. 17
ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری ………………………………………………………………………………………………. 18
ادراک…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 18
عدم یکپارچگی حسی ………………………………………………………………………………………………………………………… 19
ضعف آگاهی و هشیاری بدنی………………………………………………………………………………………………………………. 19
تنش کم عضلانی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 19
وضعیت قرارگیری بدن …………………………………………………………………………………………………………………………19
سازماندهی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..20
یادگیری وظایف جدید یا دشوار ………………………………………………………………………………………………………….. 21
مشکلات رفتاری …………………………………………………………………………………………………………………………………………21
ضعف توجه …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 22
ضعف تمرکز …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 22
ضعف اعتماد به نفس و نا امیدی ………………………………………………………………………………………………………… 23
تغییرپذیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
مشکلات اجتماعی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
در خانه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 23
مشکلات مراقبت از خود ……………………………………………………………………………………………………………………. 23
غذا خوردن ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 24
لباس پوشیدن ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 24
در مدرسه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 24
مشکلات خاص در یادگیری …………………………………………………………………………………………………………….. 24
زبان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 25
نوشتن ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 25
خواندن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 25
علل خام حرکتی چیست؟ …………………………………………………………………………………………………………………………. 26
عوامل مربوط به مادر ……………………………………………………………………………………………………………………………… 27
عوامل مربوط به زایمان ………………………………………………………………………………………………………………………….. 27
عوامل روانی اجتماعی رشد …………………………………………………………………………………………………………………… 28
داشتن انتظارات نامعقول از کودک ……………………………………………………………………………………………………. 28
بد رفتاری با کودک ……………………………………………………………………………………………………………………………. 29
بد کارکردی های مغزی ……………………………………………………………………………………………………………………….. 29
فرضیه مخچه ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 30
فرضیه هسته های قاعدهای ………………………………………………………………………………………………………………… 31
فرضیه آهیانه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
مناطق دیگر …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 34
اختلالات عصبی حرکتی ………………………………………………………………………………………………………………………. 35
اختلالات تشنجی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 35
اختلالات تکانشی …………………………………………………………………………………………………………………………………. 35
پیشنهادات و فعالیتهایی برای مهارتهای حرکتی در حال توسعه ………………………………………………………… 35
فاکتورهای اندازه گیری شده ………………………………………………………………………………………………………………………… 37
تعادل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
اهمیت تعادل در وضعیت بدنی……………………………………………………………………………………………………………….. 38
تعادل ایستا…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 38
تعادل پویا…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 39
تئوریهای تعادل………………………………………………………………………………………………………………………………………… 39
تئوری رفلکس سلسله مراتبی……………………………………………………………………………………………………………….. 39
تئوری سیستمها………………………………………………………………………………………………………………………………….. 39
سیستمهای درگیر در کنترل تعادل………………………………………………………………………………………………………… 40
مکانیزمهای حرکتی در کنترل تعادل………………………………………………………………………………………………………. 40
تون پاسچرال ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 40
تون عضلانی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 41
سیستمهای عصبی درگیر در تعادل………………………………………………………………………………………………………… 42
سیستم وابران محیطی………………………………………………………………………………………………………………………… 42
مکانیزمهای حسی در کنترل تعادل…………………………………………………………………………………………………………….. 42
سیستم بینایی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 42
سیستم حسی- پیکری…………………………………………………………………………………………………………………………. 43
سیستم دهلیزی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 43
سیستم عصبی کنترل کننده تعادل…………………………………………………………………………………………………………. 44
هماهنگی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 45
هماهنگی دو دستی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 50
هماهنگی چشم و دست ……………………………………………………………………………………………………………………….. 53
زمان واکنش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 55
پیش بینی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 57
حافظه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 59
حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت ……………………………………………………………………………………………………………….. 60
ادراک و حرکت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 63
تمرینات ادراکی- حرکتی …………………………………………………………………………………………………………………………………… 63
اختلال در برنامه حرکتی …………………………………………………………………………………………………………………………… 63
فرایند ادراکی- حرکتی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 65
حرکات ادراکی- حرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 67
حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی…………………………………………………………………………………………………….. 68
تعادل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 68
آگاهی فضایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 69
آگاهی زمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 70
آگاهی بدنی و جهت یابی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 72
نظریههای ادراکی- حرکتی ………………………………………………………………………………………………………………………………. 72
نظریه ادراکی – حرکتی کپارت ……………………………………………………………………………………………………………………….. 73
تحقی یرامون اثر بخشی برنامههای ادراکی- حرکتی ……………………………………………………………………………………… 73
تاریخچه و انواع آزمونهای حرکتی ………………………………………………………………………………………………………………….. 74
پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 76
پژوهش های داخل کشور……………………………………………………………………………………………………………………………. 76
پژوهش های خارج کشور……………………………………………………………………………………………………………………………. 79
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 87
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 91
طرح پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 91
جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 92
مهیارهای ورود به تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. 92
ملاک های خروج شرکت کنندگان…………………………………………………………………………………………………………………. 92
متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 92
متغیر مستقل: …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 93
متغیر وابسته: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 93
ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 93
روش اجرای آزمون هماهنگی دو دستی ………………………………………………………………………………………………………….. 94
روش اجرای آزمون هماهنگی چشم و دست ……………………………………………………………………………………………………. 95
روش اجرای آزمون زمان واکنش ……………………………………………………………………………………………………………………… 96
روش اجرای آزمون زمان پیش بینی ………………………………………………………………………………………………………………… 97
نحوه اجرای آزمون تعادل ایستا ………………………………………………………………………………………………………………………… 97
نحوه اجرای آزمون حافظه کاری وکسلر …………………………………………………………………………………………………………… 98
سیاهه اختلال هماهنگی رشدی ………………………………………………………………………………………………………………………. 98
نحوه اجرای آزمون تعادل پویا …………………………………………………………………………………………………………………………. 99
فرایند انجام پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………. 100
پروتکل تمرینی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 101
ملاحظات اخلاقی …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 102
ابزار تجزیه و تحلیل……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 102
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 106
اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات فردی آزمودنیها…………………………………………………………………………………. 106
توزیع دادهها………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 107
روش دلتا…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 108
آزمون نرمال بودن دادهها……………………………………………………………………………………………………………………………. 110
آزمون فرضیهها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 111
فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 111
فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 113
فرضیه سوم………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 114
فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 116
فرضیه پنجم……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 117
فرضیه ششم………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 119
فرضیه هفتم……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 120
جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 122
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 125
خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 125
بحث……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 127
قابلیتهای حرکتی……………………………………………………………………………………………………………………………………… 127
قابلیتهای شناختی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 131
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 133
پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 135
پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 135
پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 135
پیوست……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….136
منابع 136
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعادل ایستا دو گروه تجربی و کنترل…………………………………………… 112
نمودار 4-2- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعادل پویای کلی دو گروه تجربی و کنترل…………………………………… 114
نمودار 4-3- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون هماهنگی دو دستی دو گروه تجربی و کنترل ……………………………… 115
نمودار 4-4- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون هماهنگی چشم و دست دو گروه تجربی و کنترل ……………………….. 117
نمودار 4-5- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان واکنش انتخابی دو گروه تجربی و کنترل(ثانیه) …………………… 118
نمودار 4-6- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان واکنش ساده دو گروه تجربی و کنترل(ثانیه) ………………………. 118
نمودار 4-7 – مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان پیش بینی دو گروه تجربی و کنترل (ثانیه) ……………………….. 120
نمودار 4-8 – مقایسه پیش آزمون و پس آزمون حافظه کلی دو گروه تجربی و کنترل…………………………………………… 121
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1- اطلاعات توصیفی مربوط به آزمودنیها…………………………………………………………………………………………… 106
جدول 4-2- جدول نتایج پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای شناختی …………….. 107
جدول 4-3- جدول نتایج پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای حرکتی……………….. 108
جدول 4-4- دلتای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای شناختی ………………………. 109
جدول 4-5- دلتای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای حرکتی ………………………… 109
جدول 4-6- آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف در رابطه با دلتای بین پیش آزمون و پس آزمون در قابلیتهای شناختی 110
جدول 4-7- آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف در رابطه با دلتای بین پیش آزمون و پس آزمون در قابلیتهای حرکتی 111
جدول 4-8- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در تعادل ایستا………………………………………. 112
جدول 4-9- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در تعادل ایستا.. 112
جدول 4-10- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در تعادل پویا کلی………………………………. 113
جدول 4-11- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در تعادل پویای کلی. 114
جدول 4-12- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در هماهنگی دو دستی……………………….. 115
جدول 4-13- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در هماهنگی دو دستی 115
جدول 4-14- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در هماهنگی چشم و دست…………………. 116
جدول 4-15- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در هماهنگی چشم و دست 117
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 01:02:00 ق.ظ ]
|