فرضیه­ها………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9

 

 

محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………… 9

 

 

قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………. 9

 

 

محدودیت های غیر قابل کنترل……………………………………………………………………………………………………………. 10

 

 

تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 10

 

 

اختلال هماهنگی رشدی…………………………………………………………………………………………………………………….. 10

 

 

تمرینات ادراکی- حرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………. 10

 

 

پیش بینی …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 11

 

 

تعادل ایستا ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 11

 

 

تعادل پویا ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11

 

 

حافظه فعال………………………………………………………………………………………………………………………………………… 12

 

 

زمان واکنش……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 12

 

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 15

 

 

اختلال رشدی ویژه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 15

 

 

اختلال هماهنگی رشدی…………………………………………………………………………………………………………………….. 16

 

 

DCD چیست؟………………………………………………………………………………………………………………………………….. 16

 

 

نام های دیگر………………………………………………………………………………………………………………………………………. 17

 

 

چگونه DCD یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؟…………………………………………………………………………. 17

 

 

مشکلات حرکتی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 17

 

 

نارسایی حرکتی- برنامه ریزی حرکتی درشت……………………………………………………………………………………… 17

 

 

مشکلات در ضمینه مهارت­های حرکتی ضعیف…………………………………………………………………………………. 17

 

 

ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری ………………………………………………………………………………………………. 18

 

 

ادراک…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 18

 

 

عدم یکپارچگی حسی ………………………………………………………………………………………………………………………… 19

 

 

ضعف آگاهی و هشیاری بدنی………………………………………………………………………………………………………………. 19

 

 

تنش کم عضلانی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 19

 

 

وضعیت قرارگیری بدن …………………………………………………………………………………………………………………………19

 

 

سازماندهی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..20

 

 

یادگیری وظایف جدید یا دشوار ………………………………………………………………………………………………………….. 21

 

 

مشکلات رفتاری …………………………………………………………………………………………………………………………………………21

 

 

ضعف توجه …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 22

 

 

ضعف تمرکز …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 22

 

 

ضعف اعتماد به نفس و نا امیدی ………………………………………………………………………………………………………… 23

 

 

تغییرپذیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 23

 

پایان نامه

 

 

مشکلات اجتماعی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 23

 

 

در خانه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 23

 

 

مشکلات مراقبت از خود ……………………………………………………………………………………………………………………. 23

 

 

غذا خوردن ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 24

 

 

لباس پوشیدن ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 24

 

 

در مدرسه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 24

 

 

مشکلات خاص در یادگیری …………………………………………………………………………………………………………….. 24

 

 

زبان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 25

 

 

نوشتن ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 25

 

 

خواندن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 25

 

 

علل خام حرکتی چیست؟ …………………………………………………………………………………………………………………………. 26

 

 

عوامل مربوط به مادر ……………………………………………………………………………………………………………………………… 27

 

 

عوامل مربوط به زایمان ………………………………………………………………………………………………………………………….. 27

 

 

عوامل روانی اجتماعی رشد …………………………………………………………………………………………………………………… 28

 

 

داشتن انتظارات نامعقول از کودک ……………………………………………………………………………………………………. 28

 

 

بد رفتاری با کودک ……………………………………………………………………………………………………………………………. 29

 

 

بد کارکردی های مغزی ……………………………………………………………………………………………………………………….. 29

 

 

فرضیه مخچه ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 30

 

 

فرضیه هسته های قاعده­ای ………………………………………………………………………………………………………………… 31

 

 

فرضیه آهیانه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33

 

 

مناطق دیگر …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 34

 

 

اختلالات عصبی حرکتی ………………………………………………………………………………………………………………………. 35

 

 

اختلالات تشنجی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 35

 

 

اختلالات تکانشی …………………………………………………………………………………………………………………………………. 35

 

 

پیشنهادات و فعالیت­هایی برای مهارت­های حرکتی در حال توسعه ………………………………………………………… 35

 

 

فاکتورهای اندازه گیری شده ………………………………………………………………………………………………………………………… 37

 

 

تعادل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 37

 

 

اهمیت تعادل در وضعیت بدنی……………………………………………………………………………………………………………….. 38

 

 

تعادل ایستا…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 38

 

 

تعادل پویا…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 39

 

 

تئوری­های تعادل………………………………………………………………………………………………………………………………………… 39

 

 

تئوری رفلکس سلسله مراتبی……………………………………………………………………………………………………………….. 39

 

 

تئوری سیستم­ها………………………………………………………………………………………………………………………………….. 39

 

 

سیستم­های درگیر در کنترل تعادل………………………………………………………………………………………………………… 40

 

 

مکانیزم­های حرکتی در کنترل تعادل………………………………………………………………………………………………………. 40

 

 

تون پاسچرال ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 40

 

 

تون عضلانی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 41

 

 

سیستم­های عصبی درگیر در تعادل………………………………………………………………………………………………………… 42

 

 

سیستم وابران محیطی………………………………………………………………………………………………………………………… 42

 

 

مکانیزم­های حسی در کنترل تعادل…………………………………………………………………………………………………………….. 42

 

 

سیستم بینایی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 42

 

 

سیستم حسی- پیکری…………………………………………………………………………………………………………………………. 43

 

 

سیستم دهلیزی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 43

 

 

سیستم عصبی کنترل کننده تعادل…………………………………………………………………………………………………………. 44

 

 

هماهنگی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 45

 

 

هماهنگی دو دستی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 50

 

 

هماهنگی چشم و دست ……………………………………………………………………………………………………………………….. 53

 

 

زمان واکنش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 55

 

 

پیش بینی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 57

 

 

حافظه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 59

 

 

حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت ……………………………………………………………………………………………………………….. 60

 

 

ادراک و حرکت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 63

 

 

تمرینات ادراکی- حرکتی …………………………………………………………………………………………………………………………………… 63

 

 

اختلال در برنامه حرکتی …………………………………………………………………………………………………………………………… 63

 

 

فرایند ادراکی- حرکتی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 65

 

 

حرکات ادراکی- حرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 67

 

 

حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی…………………………………………………………………………………………………….. 68

 

 

تعادل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 68

 

 

آگاهی فضایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 69

 

 

آگاهی زمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 70

 

 

آگاهی بدنی و جهت یابی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 72

 

 

نظریه­های ادراکی- حرکتی ………………………………………………………………………………………………………………………………. 72

 

 

نظریه ادراکی – حرکتی کپارت ……………………………………………………………………………………………………………………….. 73

 

 

تحقی یرامون اثر بخشی برنامه­های ادراکی- حرکتی ……………………………………………………………………………………… 73

 

 

تاریخچه و انواع آزمون­های حرکتی ………………………………………………………………………………………………………………….. 74

 

 

پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 76

 

 

پژوهش های داخل کشور……………………………………………………………………………………………………………………………. 76

 

 

پژوهش های خارج کشور……………………………………………………………………………………………………………………………. 79

 

 

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 87

 

 

 

 

 

فصل سوم : روش شناسی پژوهش

 

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 91

 

 

طرح پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 91

 

 

جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 92

 

 

مهیارهای ورود به تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. 92

 

 

ملاک های خروج شرکت کنندگان…………………………………………………………………………………………………………………. 92

 

 

متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 92

 

 

متغیر مستقل: …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 93

 

 

متغیر وابسته: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 93

 

 

ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 93

 

 

روش اجرای آزمون هماهنگی دو دستی ………………………………………………………………………………………………………….. 94

 

 

روش اجرای آزمون هماهنگی چشم و دست ……………………………………………………………………………………………………. 95

 

 

روش اجرای آزمون زمان واکنش ……………………………………………………………………………………………………………………… 96

 

 

روش اجرای آزمون زمان پیش بینی ………………………………………………………………………………………………………………… 97

 

 

نحوه اجرای آزمون تعادل ایستا ………………………………………………………………………………………………………………………… 97

 

 

نحوه اجرای آزمون حافظه کاری وکسلر …………………………………………………………………………………………………………… 98

 

 

سیاهه اختلال هماهنگی رشدی ………………………………………………………………………………………………………………………. 98

 

 

نحوه اجرای آزمون تعادل پویا …………………………………………………………………………………………………………………………. 99

 

 

فرایند انجام پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………. 100

 

 

پروتکل تمرینی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 101

 

 

ملاحظات اخلاقی …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 102

 

 

ابزار تجزیه و تحلیل……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 102

 

 

 

 

 

فصل چهارم : یافته های پژوهش

 

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 106

 

 

اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات فردی آزمودنی­ها…………………………………………………………………………………. 106

 

 

توزیع داده‌ها………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 107

 

 

روش دلتا…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 108

 

 

آزمون نرمال بودن داده­ها……………………………………………………………………………………………………………………………. 110

 

 

آزمون فرضیه‌ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 111

 

 

فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 111

 

 

فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 113

 

 

فرضیه سوم………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 114

 

 

فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 116

 

 

فرضیه پنجم……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 117

 

 

فرضیه ششم………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 119

 

 

فرضیه هفتم……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 120

 

 

جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 122

 

 

 

 

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

 

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 125

 

 

خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 125

 

 

بحث……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 127

 

 

قابلیت­های حرکتی……………………………………………………………………………………………………………………………………… 127

 

 

قابلیت­های شناختی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 131

 

 

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 133

 

 

پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 135

 

 

پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 135

 

 

پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 135

 

 

پیوست……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….136

 

 

منابع                                                     136

 

 

فهرست نمودار

 

 

عنوان                                                                                                                                          صفحه

 

 

                                                 

 

 

نمودار 4-1- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعادل ایستا دو گروه تجربی و کنترل…………………………………………… 112

 

 

نمودار 4-2- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعادل پویای کلی دو گروه تجربی و کنترل…………………………………… 114

 

 

نمودار 4-3- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون هماهنگی دو دستی دو گروه تجربی و کنترل ……………………………… 115

 

 

نمودار 4-4- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون هماهنگی چشم و دست دو گروه تجربی و کنترل ……………………….. 117

 

 

نمودار 4-5- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان واکنش انتخابی دو گروه تجربی و کنترل(ثانیه) …………………… 118

 

 

نمودار 4-6- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان واکنش ساده دو گروه تجربی و کنترل(ثانیه) ………………………. 118

 

 

نمودار 4-7 – مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان پیش بینی دو گروه تجربی و کنترل (ثانیه) ……………………….. 120

 

 

نمودار 4-8 – مقایسه پیش آزمون و پس آزمون حافظه کلی دو گروه تجربی و کنترل…………………………………………… 121

 

 

فهرست جداول

 

 

عنوان                                                                                                                                    صفحه

 

 

 

 

 

جدول 4-1- اطلاعات توصیفی مربوط به آزمودنی‌ها…………………………………………………………………………………………… 106

 

 

جدول 4-2- جدول نتایج پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیت­های شناختی …………….. 107

 

 

جدول 4-3- جدول نتایج پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیت­های حرکتی……………….. 108

 

 

جدول 4-4- دلتای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیت­های شناختی ………………………. 109

 

 

جدول 4-5- دلتای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیت­های حرکتی ………………………… 109

 

 

جدول 4-6- آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف در رابطه با دلتای بین پیش آزمون و پس آزمون در قابلیت­های شناختی         110

 

 

جدول 4-7- آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف در رابطه با دلتای بین پیش آزمون و پس آزمون در قابلیت­های حرکتی          111

 

 

جدول 4-8- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در تعادل ایستا………………………………………. 112

 

 

جدول 4-9- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در تعادل ایستا.. 112

 

 

جدول 4-10- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در تعادل پویا کلی………………………………. 113

 

 

جدول 4-11- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در تعادل پویای کلی.         114

 

 

جدول 4-12- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در هماهنگی دو دستی……………………….. 115

 

 

جدول 4-13- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در هماهنگی دو دستی      115

 

 

جدول 4-14- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در هماهنگی چشم و دست…………………. 116

 

 

جدول 4-15- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در هماهنگی چشم و دست 117

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...