1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

 

 

1-4- اهداف تحقیق.. 7

 

 

1-4-1- هدف اصلی: 7

 

 

1-4-2- اهداف فرعی: 7

 

 

فصل دوم: مبانی نظری

 

 

2-1- بخش اول: پیشینه تحقیق.. 9

 

 

2-1-1- تحقیقات داخلی.. 9

 

 

2-1-2- تحقیقات خارجی.. 20

 

 

2-3- جمع بندی تحقیقات پیشین.. 21

 

 

2-2- بخش دوم: فرهنگ و فرهنگ پذیری.. 25

 

 

2-2-1- تعریف فرهنگ.. 25

 

 

2-2-2- کارکردهای فرهنگ.. 26

 

 

2-2-3- جامعه پذیری: 28

 

 

2-2-4- فرهنگ پذیری.. 33

 

 

2-3- بخش سوّم: هویّت و هویّت فرهنگی.. 37

 

 

2-3-1- هویّت.. 37

 

 

2-3-2- هویت فرهنگی.. 38

 

 

2-3-2-1- هویّت ملّی.. 40

 

 

2-3-2-2- هویّت دینی.. 42

 

 

2-3-3- ارزش‌های سازنده هویّت فرهنگی.. 42

 

 

2-4- بخش چهارم: مبانی نظری.. 43

 

 

2-4-1- نظریه پیتر برگر. 43

 

 

2-4-2- نظریه استوارت هال. 47

 

 

2-4-3- آنتونی گیدنز. 52

 

 

2-4-4-ریچاردجنكینز. 55

 

 

5-2-چارچوب نظری: 61

 

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

 

 

3-1- روش پژوهش… 65

 

 

3-2- ویژگیهای میدان و افراد مورد مطالعه. 66

 

 

3-3- روش انتخاب افراد موردپژوهش… 66

 

 

3-4- تعریف مفاهیم اصلی پژوهش… 68

 

 

3-5- تکنیکهای مورداستفاده برای گردآوری داده ها 70

 

 

3-5-1- مطالعات اسنادی.. 70

 

 

3-5-2- مشاهده 71

 

 

3-5-3- مصاحبه نیمه ساخت یافته. 72

 

پایان نامه و مقاله

 

 

3-5-4-محورهای مصاحبه. 72

 

 

3-5-5-روش تحلیل داده های مصاحبه. 73

 

 

فصل چهارم: یافته های تحقیق

 

 

4-1- یافته های کیفی.. 78

 

 

4-2-یافته های کمی.. 92

 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری

 

 

5-1- جمع بندی یافته های کیفی.. 98

 

 

5-2- جمع بندی یافته های کمی.. 104

 

 

5-3-نتیجه گیری.. 105

 

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

 

1-1- مقدمه

 

 

مسئله هویّت از مضامین مهمی است که هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی و فرهنگی می‌تواند نمایان­گر ویژگی­های فرد و جامعه باشد. مطالعه وضعیت و تغییرات هویّت اجتماعی و ابعاد گوناگون آن از جمله هویّت ملی، هویّت فرهنگی، هویّت قومی ابزار گویایی برای فهم شرایط و اوضاع واقعی و موجود جامعه است.زیرا هویّت­ها، هم مسبوق به ارزش­ها و نگرش­ها هستند و از آن سرچشمه می­گیرند و هم بر اعمال فردی و جمعی تأثیر می­گذارند.

 

 

 در ایران به­ویژه در طول دهه گذشته مسئله هویّت و تغییرات و چالش­های هویّتی به­ویژه در میان جوانان و زنان مورد توجه و مطالعه قرار گرفته و در این زمینه پژوهش­های متعدّدی انجام گرفته است.

 

 

در همین راستا با توجه به دگرگونی­های ساختاری ناشی از مدرنیزاسیون و تغییرات فرهنگی ناشی از مدرنیسم به­ویژه در میان نسل­های جدید و زنان که ورود و مشارکت بیشتری در عرصه­های تحصیلی و شغلی داشته­اند، ارزش­ها و نگرش­های جدیدی ایجاد شده است که الگوهای سنتی اندیشه و عمل و در نتیجه هویّت­های زنانه موجود را زیرسؤال برده است. تفاوت و گاه تضاد الگوهای فکری وعملی سنتی و جدید که در اثر عوامل گوناگونی روی می­دهد، چالش­های هویّتی گوناگونی را ایجاد می­کند. چند و چون این تغییرات هویّتی به­ویژه در بعد فرهنگی مطالعات وسیعی را ایجاب می­کند تا هم روند تغییرات فرهنگی ترسیم شود و هم بتوان برای رفع چالش­ها و تضادهای هویّتی که همواره موجب تنش­های فردی و اجتماعی است چاره­جویی کرد.

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...