دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد:تحلیل مقایسه ای مبانی رفتار سازمانی کارمندان دانشگاه شیراز |
1-6- 5-عوامل سازمانی…………………………………………………………………………………………………… 13
1-7- تعاریف عملیاتی متغیر ها……………………………………………………………………………………………. 14
1-7-1 – مبانی رفتار سازمانی………………………………………………………………………………………… 14
2-7-2- عوامل فردی………………………………………………………………………………………………………. 14
1-7-3- عوامل گروهی……………………………………………………………………………………………………. 14
1-7-4- عوامل سازمانی………………………………………………………………………………………………….. 15
1-7-5- معیارهای مقایسه………………………………………………………………………………………………. 15
عنوان صفحه
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………. 17
2- 1 – مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………. 17
2-2- سطوح، مدلها و چارچوبهای رفتار سازمانی……………………………………………………………….. 20
2-3- بعد فردی……………………………………………………………………………………………………………………… 23
2-3-1- ویژگیهای بیوگرافیک………………………………………………………………………………………… 24
2-3-1-1- سن………………………………………………………………………………………………………….. 24
2-3-1-2- جنسیت…………………………………………………………………………………………………… 24
2-3-1-3- وضعیت تأهل………………………………………………………………………………………….. 24
2-3-2- شخصیت……………………………………………………………………………………………………………. 25
2-3-2-1- تعاریف مختلف در باب شخصیت…………………………………………………………… 25
2-3 -2-2-سطوح مختلف شخصیت………………………………………………………………………… 26
2-3-2-3- نظریه های مختلف در باب شخصیت…………………………………………………… 26
2-3-2-3-1-رویکردهای نظریه ای……………………………………………………………………… 26
2-3-2-3-2-رویکرد اندیشه نگارانه……………………………………………………………………. 28
2-3-2-3-3- رویکرد تحلیل روانشناختی و رویکرد شناختی…………………………. 29
2-3-2-3-4-نظریات نوع شناختی…………………………………………………………………….. 29
2-3-2-3-5- رویکرد خصایص……………………………………………………………………………. 30
2-3-2-3-6-رویکرد انسان شناسانه……………………………………………………………………. 31
2-3-2-3-7-رویکرد التقاطی یا تلفیقی …………………………………………………………….. 31
2-3-2-3-8-رویکردهای مربوط به رشد…………………………………………………………….. 31
2-3-2-3-9- رویکرد خصایص اجتماعی، ادراک شخصی و ثبات عاطفی ……… 32
2-3-2-4- نقش شخصیت در رفتار…………………………………………………………………………. 33
عنوان صفحه
2-3-3- هوش………………………………………………………………………………………………………………….. 34
2-3-3-1- تعاریف مختلف در باب هوش…………………………………………………………………. 34
2-3-3-2- انواع هوش……………………………………………………………………………………………….. 34
2-3-3-3- نقش هوش در رفتار………………………………………………………………………………… 36
2-3-4- توانایی………………………………………………………………………………………………………………… 37
2-3-4-1- تعاریف موجود در باب توانایی……………………………………………………………….. 37
2-3-4-2- انواع توانایی…………………………………………………………………………………………….. 37
2-3-4-3- نقش توانایی در رفتار……………………………………………………………………………… 40
2-3-5- نظام اعتقادی………………………………………………………………………………………………………… 40
2-3-5-1- انواع ارزش ها………………………………………………………………………………………….. 41
2-3-5-2- منابع ارزش……………………………………………………………………………………………… 43
2-3-5-3- نقش نظام اعتقادی و ارزشها در رفتار…………………………………………………… 43
2-3-6- نگرشها………………………………………………………………………………………………………………. 44
2-3-6-1- تعاریف موجود پیرامون نگرش……………………………………………………………….. 44
2-3-6-2- کارکرد های نگرش………………………………………………………………………………….. 44
2-3-6-3- تفاوت ارزشها و نگرشها…………………………………………………………………………… 45
2-3-6-4- اجزای تشکیل دهنده نگرش………………………………………………………………….. 46
2-3-6-5- نگرشهای مربوط به رفتار سازمانی…………………………………………………………. 46
2-3-6-5-1- رضایت شغلی………………………………………………………………………………… 47
2-3-6-5-2- تعهد سازمانی………………………………………………………………………………… 47
2-3-6-5-3- ناهماهنگی شناختی……………………………………………………………………. 48
2-3-6-6- نقش نگرش در رفتار…………………………………………………………………………. 48
2-3-7- ادراک…………………………………………………………………………………………………………………. 49
2-3-7-1- تعاریف مربوط به ادراک…………………………………………………………………………. 50
عنوان صفحه
2-3-7-2- کاربرد ادراک در رفتار سازمانی……………………………………………………………… 50
2-3-7-3- نظریه های موجود در باب ادراک………………………………………………………….. 50
2-3-7-3-1- نظریه اسناد…………………………………………………………………………………… 50
2-3-7-3-2-کانون کنترل…………………………………………………………………………………… 51
2-3-7-4- عوامل تأثیرگذار بر ادراک افراد……………………………………………………………… 51
2-3-7-5- نقش ادراک در رفتار………………………………………………………………………………. 52
2-3-8- یادگیری……………………………………………………………………………………………………………… 53
2-3-8-1- تعاریف موجود در باب یادگیری…………………………………………………………….. 53
2-3-8-2- نظریه های موجود در باب یادگیری………………………………………………………. 54
2-3-8-2-1- نظریه های رفتاری……………………………………………………………………….. 54
2-3-8-2-2- نظریات شناختی…………………………………………………………………………… 55
2-3-8-3- انواع یادگیری………………………………………………………………………………………….. 56
2-3-8-4- نقش یادگیری در رفتار…………………………………………………………………………… 56
2-3-9- انگیزش………………………………………………………………………………………………………………. 57
2-3-9-1- تعاریف موجود در باب انگیزش……………………………………………………………… 57
2-3-9-2- ابعاد انگیزش……………………………………………………………………………………………. 57
2-3-9-3- عناصر متشکله انگیزش………………………………………………………………………….. 58
2-3-9-4- نظریه های موجود در باب انگیزش……………………………………………………….. 58
2-3-9-4-1- نظریه های محتوایی…………………………………………………………………….. 58
2-3-9-4-2- نظریه های فرایندی……………………………………………………………………… 59
2-3-9-5- نقش انگیزش در رفتار……………………………………………………………………………. 61
2-4- بعد گروهی…………………………………………………………………………………………………………………… 63
2-4-1- ویژگی های گروه……………………………………………………………………………………………….. 64
2-4-1-1- نقش…………………………………………………………………………………………………………. 64
عنوان صفحه
2-4-1-2- هنجارها……………………………………………………………………………………………………. 65
2-4-1-3- موقعیت……………………………………………………………………………………………………. 65
2-4-1-4- اندازه………………………………………………………………………………………………………… 65
2-4-1-5- انسجام……………………………………………………………………………………………………… 66
2-4-1-6- ترکیب گروه…………………………………………………………………………………………….. 66
2-4-1-7- مقام فردی……………………………………………………………………………………………….. 67
2-4-2- دلایل پیوستن افراد به گروهها…………………………………………………………………………. 67
2-4-3- رهبری………………………………………………………………………………………………………………… 68
2-4-3-1- تعاریف موجود در باب رهبری……………………………………………………………….. 68
2-4-3-2- ابعاد متمایز کننده رهبری و مدیریت در سازمان…………………………………. 69
2-4-3-3- دیدگاههای مختلف در باب رهبری………………………………………………………… 70
2-4-3-3-1- رویکرد خصایص……………………………………………………………………………. 71
2-4-3-3-2-رویکرد رفتاری……………………………………………………………………………….. 71
2- 4-3-3-3-رویکرد کارکردی (گروهی)…………………………………………………………… 73
2-4-3-4- سبک های رهبری………………………………………………………………………………….. 77
2-4-3-5- نقش رهبری در رفتار……………………………………………………………………………… 78
2-4-4- ارتباطات…………………………………………………………………………………………………………….. 78
2-4-4-1- تعاریف موجود در باب ارتباطات……………………………………………………………. 79
2-4-4-2- کارکردهای ارتباطات در سازمان……………………………………………………………. 79
2-4-4-3- کانالها و جهت های ارتباطی در سازمان………………………………………………… 80
2-4-2-4- انواع ارتباطات ………………………………………………………………………………………… 80
2- 4-5- نظریه اسلام در مورد ارتباطات………………………………………………………………………. 82
2-4-6- موانع ارتباطی در سازمان………………………………………………………………………………….. 82
2-4-7- نقش ارتباطات در رفتار…………………………………………………………………………………….. 83
عنوان صفحه
2-4-7- قدرت…………………………………………………………………………………………………………………. 83
2-4-7-1- تعاریف قدرت………………………………………………………………………………………….. 84
2-4-7-2- منابع و سطوح قدرت در سازمان…………………………………………………………… 85
2-4-7-3- زوایای مهم قدرت…………………………………………………………………………………… 88
2-4-7-4- انواع دیدگاهها و رویکردها در باب قدرت سازمانی……………………………….. 88
2-4-7-4-1- رویکردهای احتمالی قدرت………………………………………………………….. 88
2-4-7-4-2- قدرت ناشی از ساختار…………………………………………………………………. 88
2-4-7-4-3- رویکردهای کثرت گرایی به قدرت …………………………………………….. 89
2-4-7-4-4- ﺑﺮرﺳﻲﻗﺪرتدردﻳﺪﮔﺎهﺳﺎﺧﺘﺎری……………………………………………………… 89
2-4-7-4-5- ﺑﺮرﺳﻲﻗﺪرتدردﻳﺪﮔﺎهﻧﻈﺮﻳﻪﭘﺮدازانﻛﻨﺶﻣﺘﻘﺎﺑﻞ……………………………. 90
2-4-7-4-6- دیدگاه اسلام در مورد قدرت……………………………………………………….. 91
2-4-7-5- نقش قدرت در رفتار………………………………………………………………………………. 91
2-4-8- سیاست………………………………………………………………………………………………………………. 92
2-4-8-1- تعاریف سیاست………………………………………………………………………………………. 92
2-4-8-2- دلایل بروز رفتار سیاسی در سازمان……………………………………………………… 93
2-4-8-3- عوامل بروز رفتار سیاسی……………………………………………………………………… 93
2-4-8-4- سطوحعمل سیاسی در سازمان……………………………………………………………… 95
2-4-8-5- دیدگاههای مربوط به سیاست درسازمان………………………………………………. 95
2-4-8-6- سیاست به عنوان وسیله ای برای حفاظت شخصی……………………………… 96
2-4-8-7- انواع راهبردهای سیاسی…………………………………………………………………………. 96
2-4-8-8-شکل گیری رفتار سیاسی و تأثیر آن در سازمان………………………………….. 97
2-4-8-9- انواع رفتارهای سیاسی در سازمان………………………………………………………… 98
2-8-8-9-1- انواع تاکتیکهای سیاسی………………………………………………………………. 98
2-6-8-9-2- انواع بازیهای سیاسی…………………………………………………………………. 100
عنوان صفحه
2-4-8-9-3- انواع بازیهای قدرت……………………………………………………………………. 102
2-4-8-10- نقش سیاست در رفتار………………………………………………………………….. 103
2-4-9- تعارض………………………………………………………………………………………………………………. 104
2-4-9-1- تعاریف موجود پیرامون تعارض…………………………………………………………….. 105
2-4-9-2- کارکردهای تعارض در سازمان………………………………………………………………. 106
2-4-9-3- انواع و سطوح تعارض سازمانی…………………………………………………………….. 107
2-4-9-4- طرق بررسی تعارض در سازمان……………………………………………………………. 109
2-4-9-5- منابع تعارض در سازمان……………………………………………………………………….. 110
2-4-9-7- عوامل بروز تعارض در سازمان………………………………………………………………. 110
2-4-9-9- دیدگاههای موجود در رابطه با تعارض…………………………………………………. 111
2-4-9-9-1- دیدگاه نظریه پردازان کلاسیک………………………………………………….. 111
2-4-9-9-2- دیدگاه نهضت روابط انسانی……………………………………………………….. 111
2-4-9-9-3- دیدگاه تعاملگرایان………………………………………………………………………. 111
2-4-9- 10- نقش تعارض در رفتار………………………………………………………………………… 112
2-4-10 – سرمایه اجتماعی………………………………………………………………………………………….. 113
2-4-10-1- تعاریف موجود…………………………………………………………………………………….. 113
2-4-10-2- مزایای سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………….. 115
2-4-10-3- تأثیرات سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………… 115
2-4-10-4- ابعاد سرمایه اجتماعی………………………………………………………………………… 115
2-4-10-5- سطوح تحلیل سرمایه اجتماعی…………………………………………………………. 116
2-4-10-6- عناصر و ابعاد سرمایه اجتماعی………………………………………………………….. 116
2-4-10-7- منابع، مکانیسمها و پیامدهای سرمایه اجتماعی……………………………….. 119
2-4-10-8- نقش سرمایه اجتماعی در رفتار…………………………………………………………. 120
2-5- بعد سازمانی………………………………………………………………………………………………………………… 120
عنوان صفحه
فصل سوم: روش پژوهش
3- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 227
3- 1- روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 227
3-2- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………. 227
3-3- نمونه و روش نمونهگیری…………………………………………………………………………………………… 228
3-4- ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………. 229
3-5- روایی و پایایی مقیاس ……………………………………………………………………………………………… 230
3-5-1-روایی و پایایی ابعاد رفتار سازمانی ………………………………………………………………….. 230
3-5-2 – روایی و پایایی عوامل رفتار سازمانی……………………………………………………………… 230
3-6- روش جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………….. 232
3 – 7- روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………….. 232
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………. 234
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………. 234
4-2-1- سؤال اول: تأثیر مبانی فردی رفتار سازمانی در رفتار کارمندان
دانشگاه شیراز به چه میزان است؟………………………………………………………………………………… 234
4-2-2- سؤال دوم: تأثیر مبانی گروهی رفتار سازمانی در رفتار کارمندان
دانشگاه شیراز به چه میزان است؟……………………………………………………………………………….. 235
4-2-3- سؤال سوم: تأثیر مبانی سازمانی رفتار سازمانی دررفتار کارمندان
دانشگاه شیراز به چه میزان است؟……………………………………………………………………………….. 236
4-2-4- سؤال چهارم: آیا تفاوت معناداری بین میزان تأثیر عوامل بعد
فردی رفتار در رفتار کارمندان دانشگاه شیراز وجود دارد؟…………………………………………. 237
4-2-5- سؤال پنجم: آیا تفاوت معناداری بین میزان تأثیر عوامل بعد گروهی
در رفتار کارمندان دانشگاه شیراز وجود دارد؟…………………………………………………………….. 239
عنوان صفحه
4-2-6- سؤال ششم: آیا تفاوت معناداری بین میزان تأثیر عوامل
بعد سازمانی در رفتارکارمندان دانشگاه شیراز وجود دارد؟………………………………………… 240
4-2-7- سؤال هفتم: آیا تفاوت معناداری بین میزان تأثیر مجموعه عوامل فردی،
گروهی و سازمانی در رفتار کارمندان دانشگاه شیراز وجود دارد؟ ……………………………… 242
4-3- خلاصه نتایج پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 245
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. 247
5-2- بحث و نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………….. 248
5-3- نتیجهگیری نهایی………………………………………………………………………………………………………. 262
5-4- محدودیتها………………………………………………………………………………………………………………… 264
5-4-1- محدودیتهای اجرایی……………………………………………………………………………………. 264
5-4-2- محدودیتهای پژوهشی…………………………………………………………………………………… 264
5-5-پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………… 264
5-5-1-پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………… 264
5-5-2- پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………. 266
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………….. 268
منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………………………. 277
پیوست
پیوست1 مقیاس ارزیابی عوامل رفتار سازمانی ………………………………………………………………….. 310
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
ازدهه 1950 میلادی تاکنون،بخشی ازادبیات نظریه سازمانی توجه عمیقی به تعریف،تبیین وتحلیل اثربخشی سازمانی داشته است واثربخشی سازمانی برای همه سازمانها و مؤسسات یک مسأله ضروری واساسی شمرده میشود (روجاس[1]، 2000). ازطرفی عملکرد و اثربخشی سازمانی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند به گونهای که تحقیقات درطی 35 سال گذشته نشان داده است که نه تنها دومفهوم عملکرد واثربخشی از یکدیگرمستقل نبودهاند بلکه درهم تنیده نیز میباشند (شنهاو[2]،شرام[3]وآلون[4]، 1994،زکی،ادیبی سده و یزدخواستی، 1385) و شاخص اثربخشی نیز برای ارزیابی عملکردسازمانی به کاربرده میشود (زکی،ادیبی سده و یزدخواستی، 1385). از طرف دیگر، اثربخشی سازمانی براساس تعریف دفت[5] (1380) عبارت است ازدرجه یامیزانی که سازمانها به اهداف مورد نظر خود میرسند و ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺷﺎﺧﺼﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﮕـﻮﻧﮕﻲ ﺗﺤﻘـﻖ ﺍﻫـﺪﺍﻑ ﻳـﻚ ﺳـﺎﺯﻣﺎﻥ ﻳـﺎ ﻣﻮﺳـﺴﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﮔﻴﺮﻱ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ(ﻫﻮ، ٢٠٠٨).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 01:37:00 ق.ظ ]
|