محاسن بیع زمانی

محاسن بی­شماری که قرارداد مذکور دارد، باعث رشد چشمگیر این قرارداد در تمام دنیا شده است. اولین و بهترین مزیت بیع زمانی، این است که قیمت محل سکونت، تسهیلات و امکانات فراهم شده برای خریدار کمتر از سایر اقامتگاه­هاست. زیرا خریدار حق استفاده از ملک و امکانات آنرا برای چندین سال به یکباره به دست می­آورد و این کار برای وی سود اقتصادی در پی خواهد داشت. به این دلیل که وی سالهای بعدی را می ­تواند به چندین برابر قیمت خریداری شده بفروشد. مزیت بعدی این است که این مکانها به آخرین امکانات مدرن مجهز هستند. تقسیم هزینه­ های ثابت ملک میان مالکین و جلوگیری از خالی ماندن ملک برای زمان طولانی، جلوگیری از رکود و حبس سرمایه، استفاده از حداکثر ظرفیت ویلاها، حفظ سرمایه اصلی و افزایش اولیه به رغم بهره­ گیری از امکانات گسترده، سرویس دهی مجتمع در طول سالیان متمادی در مقایسه با هزینه­ های بدون بازگشت سایر مکان‌های اقامتی تفریحی، حذف فعالیتهای اضافی از قبیل تعمیر، نگهداری، آماده سازی و کنترل عوامل اجرایی مربوطه توسط مالک سکونت در محیطی برخوردار از نظم و امنیت و بهره­ گیری از محوطه وسیع مجتمع نسبت به ویلاهای شخصی که فاقد چنین امتیازاتی می­باشند، از دیگر مزایای بیع زمانی است.[4] بیع زمانی بهترین شیوه­ تضمین زمان مطلوب برای استفاده خریدار است. بدین نحو که در کشور ما ایام تعطیلات نوروز و فصل تابستان بهترین فرصت برای مسافرت می­باشد، لذا روزها و فصل شلو غ سال برای مسافرت است، در نتیجه طبیعی است که فرد برای دستیابی به ویلای مورد نظر خود با مشکل مواجه شود، بنابراین بهترین راه، خرید زمانی ویلای مد نظر برای همان دوره دلخواه است و در نهایت اینکه بیع زمانی یکی از بهترین روشها برای توسعه صنعت گردشگری و افزایش سفرها است،که منجر به کاهش بیکاری و نرخ تورم می­ شود.

عکس مرتبط با اقتصاد

بند سوم: معایب بیع زمانی

با وجود محاسن بسیار زیادی که برای بیع زمانی وجود دارد؛ اما معایبی نیز، این نوع قرارداد دارد. برای مثال می­توان اشاره کرد به اینکه خریدار باید هر سال مبلغی را برای هزینه­ های جاری تحت عنوان حق شارژ بپردازد؛ چه از ملک مورد نظر استفاده کند و چه استفاده نکند. گاهی اوقات فروش یا مبادله ملک، مانند هنگامی که دوره یا مدت بیع زمانی جالب نیست، ممکن نیست. ساکت یا مبهم بودن قرارداد فروش در رابطه با هزینه­ های سالیانه اضافی، هزینه­ های جا به جایی و حمل و نقل و غیره. تبلیغات کذب نیز از سوی فروشندگان برای جذب مشتریان مبنی بر اینکه بیع زمانی یک سرمایه ­گذاری یا حق مالکیتی مانند سایر حق مالکیت­هاست. عیب دیگری که بیع زمانی دارد این است که خریدار باید به اجبار تعطیلات را در یک مکان به سر برد، البته امروزه با تشکیل بانک تایم شرینگ، شخص می ­تواند هفته تایم شر خود را در بانک ذخیره کند و در هر زمان که تمایل داشت از آن استفاده کند، همچنین با بهره گرفتن از سیستم اماکن، خریدار می ­تواند هر سال محلی متفاوت با محل سال قبل را برای گذران تعطیلات انتخاب کند.

ـ محمد احمری، بررسی ماهیت فقهی ـ حقوقی بیع زمانی، (مشهد، پایان نامه­ کارشناسی ارشد، آستان قدس رضوی، 1387)، ص 25.
ـ مصطفی تقی­زاده انصاری، پیشین، ص 170.

- وحید نقشینه ارجمند، «مالکیت زمانی چیست؟»، ص 5،  تاریخ انتشار: 30/1/1388، تاریخ ملاحظه: 9/8/1392.قابل دسترسی از سایت:  www.Asriran.Com/Fu/News/70180

ـ محمد احمری، پیشین، ص 25.

ـ ابوذر ابراهیمی ترکمان، «بررسی ماهیت و اعتبار قراردادهای انتقال مالکیت زمانی»، ص 3، قابل دسترسی از سایت: www.Abouzarebrahimi.blogfa.com/post -29.aspx، تاریخ انتشار: 6/12/1392، تاریخ ملاحظه: 9/8/1392.

ـ محمد احمری، پیشین، ص 26.
ـ مصطفی تقی­زاده انصاری، پیشین، ص 171.
ـ عباس کاظمی نجف آبادی، پیشین، ص 42.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...