گفتار اول: تعریف لغوی اطفال و نوجوانان.. 16

 

گفتار دوم: تعریف حقوقی اطفال و نوجوانان.. 16

 

بند اول: تعریف اطفال و نوجوانان در حقوق ایران.. 18

 

بند دوم: تعریف اطفال و نوجوانان در اسناد بین‌المللی… 20

 

مبحث سوم: خانواده. 23

 

گفتار اول: مفهوم خانواده. 23

 

بند اول: خانواده از دیدگاه جامعه‌شناسان.. 24

 

بند دوم: خانواده از دیدگاه حقوق‌دانان.. 27

 

گفتار دوم: اهمیت خانواده در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. 28

 

مبحث چهارم: رسانه.. 32

 

گفتار اول: تعریف رسانه جمعی… 32

 

بند اول: تعریف لغوی رسانه جمعی… 34

 

بند دوم: تعریف اصطلاحی رسانه جمعی… 34

 

گفتار دوم: مصادیق رسانه جمعی… 36

 

بند اول: رسانه‌های نوشتاری… 36

 

الف: مطبوعات و مجلات… 37

 

ب: کتب و مقالات… 40

 

بند دوم: رسانه‌های صوتی و تصویری… 41

 

الف: رادیو. 43

 

ب: تلویزیون.. 44

 

پ: سینما. 46

 

ت: ماهواره. 50

 

بند سوم: رسانه‌های مبتنی بر داده‌های دیجیتال.. 52

 

فصل دوم: نقش خانواده در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. 55

 

مبحث اول: وضعیت و رفتار و ویژگی‌های خانوادگی… 55

 

گفتار اول: وضعیت اشتغال والدین… 57

 

گفتار دوم: سطح تحصیلات والدین… 61

 

گفتار سوم: میزان درآمد خانواده. 63

 

گفتار چهارم: تعداد اعضای خانواده. 67

 

مبحث دوم: ازهم‌گسیختگی کانون خانواده. 72

 

گفتار اول: زندگی والدین با یکدیگر. 72

 

گفتار دوم: ازدواج مجدد والدین… 75

 

بند اول: ازدواج پدر. 76

 

بند دوم: داشتن نامادری… 77

 

بند سوم: داشتن ناپدری… 80

 

گفتار سوم: نحوه رفتار والدین با یکدیگر. 81

 

گفتار چهارم: نابسامانی‌های موجود در خانواده. 86

 

بند اول: رابطه والدین با فرزندان.. 87

 

بند دوم: تبعیض در خانواده. 91

 

بند سوم: بزهکاری والدین… 94

 

الف: اعتیاد والدین… 96

 

ب: حبس والدین… 100

 

گفتار پنجم: نظارت و رسیدگی والدین… 101

 

بند اول: حضور پدر در منزل.. 103

 

بند دوم: اشتغال مادر. 107

 

بند سوم: میزان توجه و رسیدگی به مشکلات فرزندان.. 109

 

بند چهارم: میزان اطلاع والدین از روابط فرزندان.. 111

 

بند پنجم: نحوه برخورد والدین در قبال عمل خلاف فرزندان.. 114

 

بند ششم: پیگیری والدین جهت اصلاح رفتار فرزندان.. 117

 

فصل سوم: نقش رسانه‌های جمعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. 122

 

مبحث اول: رسانه‌ها و تحریک به ارتکاب جرم.. 122

 

گفتار اول: اشاعه الگوهای تبلیغاتی انحراف آمیز. 125

 

بند اول: تبلیغات تجاری… 127

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

الف: استفاده از مضامین مبتذل و تصاویر مستهجن… 128

 

ب: پورنو گرافی خشونت آمیز. 131

 

ج: تبلیغ مصرف‌گرایی… 134

 

بند دوم: تبلیغات مذهبی… 137

 

بند سوم: تبلیغات سیاسی… 139

 

بند چهارم: تبلیغات نفرت‌انگیز. 142

 

گفتار دوم: عدم انطباق مضامین رسانه‌ای با وضعیت مخاطبین… 145

 

بند اول: ایجاد ترس و اضطراب… 147

 

بند دوم: عارضه بلوغ زودرس…. 149

 

بند سوم: اختلالات پنداری… 154

 

بند چهارم: فرهنگ پذیری انحراف آمیز. 155

 

الف: تخریب باورهای مذهبی… 158

 

ب: تخریب باورهای ملی… 160

 

بند پنجم: بزرگ‌پنداری… 162

 

گفتار سوم: قهرمان‌پروری… 165

 

گفتار چهارم: خشونت رسانه‌ای… 167

 

مبحث دوم: رسانه و تسهیل ارتکاب جرم.. 173

 

گفتار اول: عادی جلوه دادن بزهکاری… 175

 

بند اول: تئوری مشارکت هدایت‌شده. 176

 

بند دوم: مصادیق تئوری مشارکت هدایت شده. 178

 

الف: بی‌حجابی و بدحجابی… 180

 

ب: موسیقی و مبتذل.. 184

 

پ: برگزاری و شرکت در مجالس لهو لعب… 186

 

گفتار دوم: همسان‌سازی انحراف آمیز رسانه‌ای… 188

 

بند اول: روش اجرائی جرم.. 190

 

بند دوم: رفتار امضائی بزهکار. 191

 

گفتار سوم: همسان‌سازی رسانه در رفتار امضایی… 193

 

بند اول: کسب عناصر تحصیلی و تکنیکی… 195

 

بند دوم: انتقال تجربه و القا اعتماد مجرمانه.. 196

 

نتیجه‌گیری و پیشنهادات: 199

 

منابع و مآخذ: 202

 

چکیده

 

بزه‌کاری کودکان و نوجوانان علاوه بر آنکه امروزه یکی از دشواری‌های این گروه سنی است، خسارت‌ها و صدمه‌هایی هم برای بزه دیدگان و جامعه ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی که نقش اساسی در کنترل و پیشگیری از بزه‌کاری کودکان و نوجوانان دارد، نهاد خانواده است. ازجمله نقش‌های مهم این نهاد، نقش کنترلی است. این کارکرد با رویکرد به حساسیت دوران کودکی و نوجوانی، اهمیت فراوان دارد. اگر نقش کنترلی خانواده دچار اختلال شود و نتوانند کنترل درست و مناسبی بر کودکان و نوجوانان اعمال کنند، خطر گرایش به بزه‌کاری در کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد.

 

کودکان و نوجوانان با الگوپذیری و همانندسازی خود باشخصیت‌های رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن خیالی بودن آن‌ها دست به ارتکاب جرم و جنایت می‌زنند. همین‌طور در افرادی که بنا به دلایل روحی و روانی و اجتماعی مستعد انجام ارتکاب بزه هستند، قدرت و توانایی لازم را برای انجام کار می‌دهد. برای جلوگیری از این امر باید روشی صحیح را خانواده‌ها و رسانه‌ها دنبال نمایند تا از اثرات این‌گونه رفتارها کاسته شود.

 

این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانه‌ای، به بررسی نقش عوامل اجتماعی (با تأکید بر خانواده و رسانه) در بزهکاری اطفال و نوجوانان پرداخته و ویژگی‌های این اختلال را بیان کرده است. نتیجه‌های حاصل از این تحقیق، اثبات رابطه مستقیم بزهکاری کودکان و نوجوانان در صورت اختلال در رویکرد خانواده و رسانه و عدم توجه آنان به مطالب مضر برنامه‌ها و پیام‌های صادره از سوی رسانه و اختلافات و مشکلات خانوادگی است.

 

واژگان کلیدی: خانواده-رسانه-بزهکاری-جرم- اطفال – نوجوانان       

 

مقدمه

 

الف) بیان مسئله

 

در میان پدیده‌های اجتماعی نهاد خانواده از مهم‌ترین آن‌هاست. نهادی که تمامی افراد و گروه‌ها با آن در ارتباط مستقیم بوده و ضمن ارتباط تنگاتنگ با اکثر نهادهای اجتماعی دیگر، نقش مهم و مؤثری را در نقل‌وانتقال اعتقادات و باورها و پایستارها ارزش‌های اجتماعی و به‌طورکلی فرهنگ و تمدن بشری داشته و دارد. اما رسانه‌ها با قدرت اسطوره‌ای خود در دنیای امروز بیشترین تعامل را با اطفال و نوجوانان دارند و می‌توانند در خلع والدین نقش پررنگ داشته باشند.

 

زندگی اجتماعی انسان به‌وسیله قواعد و هنجارها و ارتباطی که آنان با دیگران و محیط اطرافشان دارند تنظیم می‌شود. گاهی مواقع این قواعد و هنجارها و ارزش‌ها توسط عده‌ای از انسان‌ها نقض می‌شود که در بعضی از مواقع عنوان قانون‌شکنی و مجرمانه به خود می‌گیرد. بزهکاری اطفال و نوجوانان یکی از اشکال قانون‌شکنی است. بزهکاری اطفال و نوجوانان معلول علت‌های متفاوتی است. از آنجایی که خانواده و رسانه‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی در تکامل و رشد و شکوفایی و همچنین افول و زوال آن‌ها بنا به دلایلی داشته باشند و آنان را به‌سوی ارتکاب جرم و بزهکاری سوق دهند، لذا در این پژوهش به این موضوع می‌پردازیم که خانواده و رسانه تا چه اندازه می‌تواند در بزهکاری اطفال و نوجوانان مؤثر بوده باشد و آیا می‌توان با مدیریت در خانواده و رسانه نقشی در پیشگیری این مهم به وجود آورد.

 

ب) سؤالات تحقیق:

 

 

    • خانواده به‌عنوان اساسی‌ترین واحد اجتماعی که تشکیل‌دهنده اساس جامعه است چگونه در بزهکاری اطفال و نوجوانان تأثیرگذار است؟

 

    • رسانه‌های جمعی چگونه در بزهکاری اطفال و نوجوانان تأثیر می‌گذارند؟

 

  • چگونه می‌توان با خانواده و رسانه از بزهکاری اطفال و نوجوانان کاست؟

 

پ) فرضیه‌های تحقیق:

 

با توجه به سؤالات مطرح‌شده در این تحقیق به بیان فرضیاتی پرداخته می‌شود که با تجزیه و بررسی و تحلیل این فرضیات نتایج نهایی تحقیق اخذ می‌گردد.

 

 

    • خانواده می‌تواند بستری برای پرورش کودکان و نوجوانان بزهکار فراهم آورد.

 

    • نقش جرم‌زایی رسانه‌های جمعی بیشتر در مورد کودکان و نوجوانانی که در ابتدای وادی راه سرنوشت‌ساز آن‌هاست، به دلیل نداشتن آگاهی و شناخت و تجربه لازم و همچنین به دلیل عدم انطباق دادن مضامین و دلایلی از این قبیل می‌باشد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...