در دسترس نبودن اطلاعات ‌در مورد این پژوهش

 

همکاری نکردن افراد و شرکت های اداری مربوطه

 

نبود بودجه کافی برای بررسی

 

نبودن وقت کافی برای بررسی کامل دیدگاه ها و مشکلات

 

کم توجهی شرکت ها ‌به این مسیله همکاری نکردن افراد وعوامل مربوطه

 

۱-۹ تعریف اصطلاحات:

 

مدیریت استراتژیک منابع انسانی:

فرایند تدوین و اجرای استراتژی منابع انسانی به منظور مرتبط ساختن سیاست ها و روش های منابع انسانی با هدف های استراتژیک و هدف های سازمان . (بامبرگر و مشولم، ۲۰۰۰).

 

فرهنگ

 

جامعه شناسان برای واژه ی «فرهنگ» حدود پانصد معنا ذکر کرده‌اند که پرداختن به تک تک آن ها و بررسی نقاط قوّت و ضعف هر یک از آن معانی و مقایسه ی آن با دین بسی دشوار خواهد بود. ما در اینجا سه گونه تعریف- که هر یک از این گونه ها شامل تعداد زیادی از تعاریف می شود- را پیش می کشیم، سپس رابطه ی دین با هر یک را بررسی خواهیم کرد.

 

رهبری :

 

رهبری یعنی داشتن تاثیر و نفوذ در دیگران.

 

فصل دوم

 

۲-۱ ادبیات تحقیق:

 

۲-۱-۱مقدمه ای از سیر تکاملی SHRM در ایران:

 

مدیریت عملکرد کارکنان از پیشینه ای غنی در ایران برخوردار است. در سال ۱۹۲۲ برای اولین بار قانون، استخدام از سوی مجلس تصویب شد. این قانون متشکل از پنج فصل و هفتاد و چهار بخش بود.

 

اهداف اصلی این قانون: طبقه بندی مشاغل،شرایط احراز شغلهای سازمانی، رقابت برای ورود به سازمان‌های دولتی، و نیز ارتقاء شغلی بودند. اولین سازمان اجرا کننده آن، شرکت نفت ملی ایران بود که از کمک مشاورین انگلیسی برای طراحی برنامه مدیریت منابع انسانی بهره گرفت. اما متأسفانه این طرح نیز هرگز به طور کامل اجرا نگردید. اولین گام در انجام مدیریت صحیح منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران، تأیید قانون استخدام کشوری در سال ۱۹۶۶ بود. و نیز ادغام سازمان مدیریت با برنامه و بودجه و تولد سازمان مدیریت وبرنامه ریزی که در سال ۲۰۰۰ رخ داد.

 

۲-۲ تاریخچه مدیریت استراتژیک منابع انسانی:

 

به لحاظ ریشه شناسی، واژه ی “راهبرد (استراتژی/Strategy) مشتق از کلمه یونانی “استراتگوس/Strategus“ و مرکب از دو لغت “استراتوس/Stratus ” یعنی قشون و ” آگاگس/Agaugus ” یعنی راهنما و به معنای فرمانده است. در یونان قدیم، فنون یا نقشه هایی که یونانیان و همچنین رومیان برای کسب پیروزی در جنگ به کار می بردند “استراتژوم/Strategum ” نامیده می شد.

 

در کل استراتژی به معنی راهکار، ترفند، طرح و نقشه و راهبرد است. یعنی اینکه با توجه به جمیع شرایط و توانمندی‌ها و فرصت‌ها و تهدیدات، چگونه و از چه راهی برای رسیدن به هدف باید اقدام کنیم.

 

از جنبه تاریخی این مفهوم در ابتدا در جنگ‌ها به کار می‌رفت که بر روی نمودار، تاریخچه آن به صورت زیر است :

 

 

 

استراتژی های نظامی اولیه

 

۴۰۰ سال قبل از میلاد یکی از فرماندهان جنگی چینی به اسم سان تزو (Sun Tzo) کتابی نوشت به اسم هنر جنگ. در این کتاب او کلی ترفند و اصول برای غلبه بر دشمن در شرایط مختلف ارائه داد که شاید بتوان آن را اولین اثر مکتوب استراتژی به حساب آورد.

 

برخی از استراتژی‌های ارائه شده در این کتاب عبارتند از :

 

_ مقهور ساختن دشمن بدون جنگیدن، اوج هنر است.

 

_ در اراضی پراکنده‌ساز نجنگید، در نقاط بین مرزی توقف نکنید، در اراضی مرکزی با کشورهای همسایه هم‌پیمان شوید، در اراضی گود دست به تصرف بزنید

 

_ اگر از لحاظ تعداد نیروها نسبت به دشمن ده به یک هستید او را محاصره کنید. اگر قدرت شما پنج برابر دشمن است به او حمله کنید. اگر قدرتتان دو برابر دشمن است او را پراکنده کنید. اگر از نظر تعداد نیرو با دشمن برابرید، سعی کنید او را درگیر کنید. اگر از لحاظ تعداد نیروها از دشمن ضعیفتر هستید قدرت عقب‌نشینی داشته باشید و اگر در همه زمینه‌ها قدرت برابری با دشمن را ندارید سعی کنید او را اغفال کنید.

 

استراتژی‌های نظامی نوین

 

در اواخر قرن هفدهم و هجدهم، جنگ به سوی یک الگوی آشنا حرکت کرد. یک طرف حمله و طرف دیگه عقب‌نشینی می‌کرد. در پایان روز دیپلمات‌ها با یکدیگر دیدار و یک معاهده امضا می‌کردند. در این جنگ‌ استراتژی یک چیز بود که همه طرف‌های درگیر آن را می‌دانستند و قبول می‌کردند.

 

ناپلئون این الگوها را تغییر داد. نیروهای فرانسوی تحت فرماندهی او در هر جنگ نیروهای دشمن را که از لحاظ تعداد برتر بودند نابود می‌کردند. وی حدود ۴۲ نبرد داشت که در ۴۰ تای ان ها پیروز شد و البته شاید شاهکار او واترلو باشد که در آن شکست خورد چون با نیروهایی به مراتب کمتر مقاومت بالایی را نشان داد. پیروزی‌های ناپلئون نه تنها نظامی، بلکه فکری بود. کلاوس ویتز به عنوان یک افسر آلمانی در جبهه جنگ علیه فرانسوی‌ها که یک بار به اسارت آن‌ ها در آمد، روش‌های نوین و دست اول جنگ ناپلئون را تجربه کرد. شوک ناشی از این مسئله برای او را می‌توان با شوک وارد شده به مدیران آمریکایی در نتیجه پیشرفت‌های بی‌وقفه شرکت‌های ژاپنی مقایسه کرد. وی در سال ۱۹۸۹ در شاهکار خود به نام “پیرامون جنگ” گفت:

 

هدف استراتژی باید بر هم زدن تعادل و توازن دشمن و از بین بردن توانایی او در نشان دادن عکس‌العمل از طریق غافلگیر ساختن او باشد.

 

آخرین کوشش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر برای بهبود مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی :

 

    • اتخاذ کنترل استخدام در بخش دولتی

 

    • اصلاح قانون منابع انسانی

 

    • سازماندهی ‌حقوق‌ها با اجرای سیستم پرداخت انطباقی

 

    • بازنگری در عملکرد مدیران

 

  • برنامه ریزی طرح ارتقاء بر مبنای گذراندن کلاس‌های آموزشی مربوطه.

۲-۳دلایل عدم وجود SHRM در ایران:

 

    1. مدل‌های مختلفی برای فرمولبندی منابع انسانی استراتژیک به کار رفته اند که فاقد انطباق با ویژگی‌های خاص موقعیت در ایران می‌باشند و از اینرو کاربردی ندارند.

 

    1. تقریباً تمامی شرکت‌های ایرانی فاقد رویکرد سازماندهی شده برای سیستم های منابع انسانی خود هستند.

 

    1. دلیل عدم بذل توجه کافی ‌به این حوزه از سوی بسیاری از شرکت‌ها آن است که منابع انسانی آن ها به ‌عنوان یک هزینه ی عملیاتی تلقی می شود و نه به ‌عنوان پایگاه سود یا سرمایه گذاری مهم. این در حالی است که اگر استراتژی مناسبی برای منابع انسانی، طراحی سیستم ها، آموزش، ارتقاء و توسعه شغلی کارکنان وجود داشته باشد، در دراز مدت باعث کسب سودی بهینه و پایدار می‌گردد.

۲-۴ نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی در موفقیت سازمانی:

 

‐ ایجاد یک تفاهم روان شناختی مثبت.

 

‐ افزایش انگیزش و تعهد کارکنان.

 

‐ افزایش مهارت های کارکنان و توسعه پایه مهارت های آن ها.

 

‐ واگذاری مسئولیت های گسترده به کارکنان به طوری که بتواند از تمام مهارت ها و توانایی هایشان استفاده آنند.

 

‐ شفاف شدن فرصت های ارتقای شغلی و تعریف الزامات شایستگی.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...