پایان نامه ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی: پیشگیری از بزهکاری در اندیشه امام علی |
3- انتخاب اقدامات ویژه و ارایه راهحلهای عملیاتی کاربردی (مداخله) 30
4- اجرای تدابیر پیشگیری 30
5 – بازخوردگیری، نظارت و ارزیابی 31
ب- فرایند پیشگیری از جرم از منظر اسلام 32
1- پیشگیری اولیه از جرم 32
2- پیشگیری ثانویه از جرم 33
مبحث دوم- انواع و تاریخچه پیشگیری از جرم 35
گفتار نخست- انواع پیشگیری از جرم 35
الف- پیشگیریهای متداول 35
1- پیشگیری از بزهکاری اطفال و پیشگیری از بزهکاری عمومی 35
2- پیشگیری عمومی و پیشگیری اختصاصی 36
3- پیشگیری انفعالی و پیشگیری فعال 36
4- پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه 36
1-4- پیشگیری اولیه 36
2-4- پیشگیری ثانویه 37
3-4- پیشگیری ثالثیه 37
ب- پیشگیریهای جدید 37
1- پیشگیریهای غیرکیفری 38
1-1- پیشگیری اجتماعی 38
2-1- پیشگیری وضعی 39
2- پیشگیریهای کیفری 39
1-2- پیشگیری عام 40
2-2- پیشگیری خاص 40
گفتار دوم- تاریخچه پیشگیری از جرم 41
الف- پیشگیری از جرم در اندیشههای باستان 41
1- پیشگیری از جرم در دوران باستان 41
2- پیشگیری از جرم در قرآن 42
ب- تاریخچه پیشگیری جرمشناختی و پیشگیری وضعی 44
1- تاریخچه پیشگیری جرمشناختی 44
2- تاریخچه پیشگیری وضعی از جرم 46
مبحث سوم- اصول و مبانی پیشگیری از جرم 48
گفتار نخست- اصول پیشگیری از جرم در فقه شیعه 48
الف- اصل مشروعیت روشها 49
ب- لزوم توجه به نقش دین در پیشگیری 50
ج- پیشگیری از جرم، وظیفهای همگانی 50
گفتار دوم- مبانی پیشگیری از جرم 51
1- مبانی نظری پیشگیری کیفری 51
2- مبانی نظری پیشگیری اجتماعی 52
1-2- نظریه پوزیتویستی 52
2-2- نظریه فرایند اجتماعی 53
3-2- نظریه برچسبزنی 53
3- مبانی نظری پیشگیری وضعی 54
فصل دوم- پیشگیری غیرکیفری
مبحث نخست- پیشگیری اجتماعی 58
گفتار نخست- پیشگیری اجتماعی در نظامهای حقوقی 59
الف- انواع پیشگیری اجتماعی 59
۱- پیشگیری جامعهمدار 59
2- پیشگیری رشدمدار 60
ب- عوامل موثر در پیشگیری اجتماعی 61
1- رسانهها 61
2- آموزش 62
3- اعتقادات اخلاقی و مذهبی 63
ج- مزایا و معایب پیشگیری اجتماعی 63
1- مزایای پیشگیری اجتماعی 63
2- معایب پیشگیری اجتماعی 64
گفتار دوم- پیشگیری اجتماعی از منظر امام علی (ع) 65
الف- مولفههای فردی پیشگیری اجتماعی 66
1- توجه به تقوا و ایمان 66
2- اخلاق فاضله 67
3- اصلاح ارتباطات اجتماعی 68
1-3- سفارش به پرهیز از پیروی از الگو های منحرف 68
2-3- تقویت پیوند های اجتماعی 69
ب- مولفههای حکومتی پیشگیری اجتماعی 70
1- امر به معروف و نهی از منکر 70
2- ارتقای آگاهیهای عموم جامعه 73
3- تامین نیازهای اساسی 75
1-3- تامین نیاز های اقتصادی و معیشتی 75
2-3- پرداخت دستمزد کافی 76
3-3- اصلاح نظام مالیاتی 77
مبحث دوم- پیشگیری وضعی 79
گفتار نخست- پیشگیری وضعی در نظامهای حقوقی 79
الف- ویژگیها و شیوههای پیشگیری وضعی 79
1- ویژگیها 80
1-1- تمرکز بر جرایم خاص 80
2-1- مختص به جرایم عمدی بودن 80
3-1- بزهدیده مدار بودن 80
2- شیوهها 80
1-2- افزایش تلاش برای دستیابی به هدف 81
2-2- افزایش خطرات مورد نظر برای ارتکاب جرم 81
3-2- کاهش دستاوردهای مورد انتظار یا سود حاصله از جرم 81
ب- مزایا و معایب پیشگیری وضعی 82
1- مزایای پیشگیری وضعی 82
1-1- مشارکت افراد جامعه 82
2-1- انصراف مجرمان بالقوه 82
3-1- كم هزینه بودن 82
2- معایب پیشگیری وضعی 83
1-2- ایجاد مسوولیت برای بزهدیدگان 83
2-2- ایجاد ناامنی در شهروندان 83
3-2- عدم کارایی در همه موارد 83
گفتار دوم- پیشگیری وضعی از منظر امام علی (ع) 84
الف- راهبردهای پیشگیری وضعی ناظر به بزهکار 84
1- نظارت و کنترل بزهکار 84
1-1- حسبه 86
2-1- اقدامات تامینی 86
2- ایجاد جرایم بازدارنده 88
3- معرفی مجرمان خطرناک و شیوههای آنان 89
ب- راهبردهای پیشگیری وضعی ناظر به بزهدیده 91
1- ایجاد فرهنگ ستم ناپذیری در جامعه 91
2- ایجاد تمهیدات در حمایت از بزهدیده 92
1-2- حمایت از افراد ضعیف 92
2-2- مجوز دفاع به بزهدیده 92
ج- راهبردهای پیشگیری وضعی ناظر به محیط 93
1- از بین بردن اسباب ارتکاب جرم 93
2- کنترل مکان ارتکاب جرم 94
3- محافظت از آماجهای جرم 95
د- اصول پیشگیری وضعی از منظر امام علی (ع) 96
1- اصل مشروعیت روشها 96
2- لزوم رعایت آزادیهای مشروع 98
3- لزوم اندیشیدن تدابیر گوناگون 99
فصل سوم- پیشگیری کیفری
مبحث نخست- سیاست کیفری امام علی (ع) در برخورد با بزهکاری عامه مردم 103
گفتار نخست- رویکردهای تنبیهی 103
الف- قطعیت مجازاتها 104
1- قطعیت مجازاتها از منظر جرمشناسان 104
2- قطعیت مجازاتها از منظر امام علی (ع) 105
ب- علنی کردن مجازاتها 107
1- علنی کردن مجازاتها از منظر جرمشناسان 107
2- علنی کردن مجازاتها از منظر امام علی (ع) 108
گفتار دوم- رویکردهای اصلاحی 109
الف- اجرای مجازات با هدف اصلاح 110
ب- برجستهترین رویکردهای اصلاحی در رویه امام علی (ع) 111
1- عفو مجرمان 112
2- عدم ملامت مجرمان 113
3- پرهیز از برچسب زنی 113
4- تکیه بر نقاط مثبت مجرم 114
مبحث دوم- سیاست کیفری امام علی (ع) در برخورد با یقه سفیدان بزهکار
گفتار نخست- مفهوم جرایم یقهسفید 115
الف- تعریف و ویژگیها 115
1- تعریف 116
2- ویژگیها 116
1-2- موقعیت بالای اجتماعی و اقتصادی 116
2-2- ارتکاب جرم به صورت پنهانی 117
3-2- ارتکاب جرم به دلیل خاص 117
ب- مصادیق جرایم یقهسفیدی 117
1- کلاهبرداری 118
2- جرایم علیه دولت 118
3- جرایم زیستمحیطی 118
4- جرایم رایانهای 119
گفتار دوم- ساز کارهای پیشگیرانه امام علی (ع) در زمینه جرایم یقه سفیدی 119
الف- پیشگیریهای غیرکیفری 120
1- تصفیه حکومت از عناصر فاسد 120
2- دقت در گزینش و انتصاب کارگزاران حکومت 121
3- توجه به امر نظارت 123
4- نظام گزارشدهی مردمی 126
5- توجه به معیشت کارگزاران حکومت 128
6- ارشاد و تحذیر 129
ب- پیشگیریهای کیفری 130
1- مساوات در اجرای مجازات 130
2- شدت در اجرای مجازات 131
1-2- شدت در اجرای مجازات از منظر جرم شناسان 132
2-2- شدت در اجرای مجازات از منظر امام علی (ع) 134
3- قاطعیت در اجرای مجازات 135
4- اجرای علنی مجازات 138
نتیجه گیری 140
منابع 147
چکیده:
یکی از اندیشه هایی که نظام کیفری ایران از آن تاثیر پذیرفته، اندیشه های امام علی (ع) است. رجوع به اندیشه و سیرهی آن امام و تطبیق آن با قوانین و مقررات ایران، گویای آن است که پیشگیری از جرم به عنوان یکی از اجزای مهم نظام کیفری ایران رگه هایی از این اندیشه را با خود دارد. با توجه به این موضوع در رساله کنونی به پیشگیری از جرم از منظر آن حضرت پرداخته شده و زوایای مختلف آن در قالب سه فصل مستقل، تبیین شده است؛ بدین نحو که در فصل نخست، به کلیاتی از موضوع پیشگیری از جرم پرداخته شده و در دو فصل دیگر رساله به ترتیب در مورد پیشگیری های غیرکیفری و کیفری، سخن گفته شده است. رساله به دنبال پاسخ به این سوال بوده است که «مهمترین راهکارهای پیشگیری از بزهکاری از نگاه امام علی (ع) کدامند؟» در پاسخ، همچنانکه در فرضیه این تحقیق بیان شده است، میتوان گفت: نگاه به گفتار، رفتار و تقریر آن معصوم که قسمت اعظم آن در نهج البلاغه انعکاس یافته، نشان دهنده آن است که آن حضرت در برخورد با بزهکاری عامه مردم و نیز در برخورد با مجرمان یقهسفید به هر دو نوع پیشگیری غیرکیفری (اجتماعی و وضعی) و پیشگیری کیفری، توجه داشته و تدابیری را در جهت تحقق آنها اتخاذ نموده اند؛ آن حضرت در برخی موارد بویژه در جرایم کم اهمیت با هدف اصلاح و بازسازگاری، تدابیر اصلاحی اتخاذ نموده و از مجازات مرتکبان صرفنظر کرده و یا آن را کاهش داده است و در برخورد با برخی دیگر از جرایم نیز، نظر به توالی فاسد بیشتر این جرایم، با قاطعیت و شدت عمل بیشتری رفتار نموده است. از جمله جرایمی که در زمان به دست گرفتن خلافت ایشان در جامعه آن زمان عراق، به شدت شیوع یافته و در طول خلافت ایشان نیز موارد متعددی از آن مشاهده شد، جرایم یقهسفید بوده است که امام علی (ع) نظر به اهمیت این دسته از جرایم در برخورد با مجرمان آنها قاطعیت نشان داده و سختترین مجازات را در مورد آنها در نظر گرفته و بر دو مقوله برابری در اجرای مجازات و علنیسازی اجرای آن، تاکید داشته است که در واقع، همه این موارد به طور مستقیم و غیرمستقیم دارای جنبههای پیشگیرانه بوده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 09:36:00 ب.ظ ]
|