پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی : بررسی شرکتهای هرمی از منظر فقه امّامیه و حقوق … |
1-2-6- شگردها و تکنیکها 21
1-2-7- عواقب و آثار حقوقی 21
فصل دوّم: بررسی فقهی شرکتهای هرمی
2- بررسی فقهی شرکتهای هرمی 25
2-1- اقسام شرکتها در فقه 25
2-1-1- شرکت اموال 26
2-1-2- شرکت اعمال 28
2-1-3- شرکت مفاوضه 30
2-1-4- شرکت اعتبار (وجوه) 31
2-2- دیدگاههای فقهی راجع به شرکتهای هرمی 34
2-2-1- دلایل قایلان به منع 34
2-2-1-1- غرری بودن 35
2-2-1-2- تدلیس 50
2-2-1-3- جهل به مبیع 59
2-2-1-4- اجبار نسبی برای خرید کالا 59
2-2-1-5- نبود غرض عقلایی 60
2-2-1-6- صوری بودن معامله 61
2-2-1-7- اشکال در عقد 62
2-2-1-8- فعّالیت ربوی 63
2-2-1-9- صدق اکل مال به باطل 65
2-2-1-10- صدق ظلم 71
2-2-1-11- شبهه قمار 72
2-2-1-12- بیع دین به دین 75
2-2-1-13- قاعده لاضرر 76
2-2-2- نگاه کلان به مجموعه فعّالیت شرکتهای هرمی و عناوین ثانوی 78
2-2-3- دلایل قایلان به جواز 81
2-2-3-1- اصل حلیت 82
2-2-3-2- نمایندگی در فروش 82
2-2-3-3- پرداخت سود به عنوان هبه 84
2-2-3-4- انطباق بر عقد جعاله 85
2-2-3-5- مصالحه 86
2-2-3-6- شرط ضمن عقد 87
فصل سوم: بررسی حقوقی شرکتهای هرمی
3- بررسی حقوقی شرکتهای هرمی 92
3-1- قانون تجارت الکترونیک و مقررات خاص مصوب در ایران 93
3-2- قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور 94
3-3- قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری 95
3-4- ارزیابی و جمعبندی تئوری درآمدزای شرکتهای هرمی از نگاه علم اقتصاد 97
3-5- معیارهای لازم برای مشروع تلقی کردن بازاریابی شبکهای 99
3-6- وضعیت معاملات هرمی از دیدگاه قوانین موضوعه 104
3-6-1- قابلیت فسخ 104
3-6-2- بطلان معامله 105
3-6-2-1- اثر نامشروع بودن قرارداد 105
3-6-2-2- غرری بودن قرار داد 106
3-6-3-3- منع قانونی به جهت مخالفت قرار داد با نظم عمومی و اخلاق حسنه 107
3-6-4- بررسی وضعیت حقوقی شركتهای هرمی در حقوق ایران 110
نتیجه گیری 119
پیشنهادات 122
فهرست منابع 123
چكیده
پیشرفت علوم و ورود رایانه به بازار کار، تجارت الکترونیکی را پدید آورد و به دنبال آن بازاریابی شبکهای شکل گرفت. به دلیل تازگی این دستآورد و نا آشنایی مردم با آن، شرکتهای هرمی پدیدآمد. رشد فزایندهی انواع مختلف شرکتهای هرمی و فعّالیتهای گسترده آنها که هیچ ارزش اقتصادی در بر ندارد سبب بروز نگرانیهایی در خصوص آثار زیانبار و ناخوشایند آن بر تعاملات اقتصادی و اجتماعی گردیده است. از جمله پرسشهای مهّم قابل طرح دربارهی فعّالیت چنین شرکتهایی، بحث در خصوص وضعیت فقهی و حقوقی قرارداد فروش این شرکتها است. در شرکتهای هرمی هیچ خبری از تولید، کالای مصرفی و کار مفید نیست و تنها هرمهایی را تشکیل میدهند که در آنها پول افرادی که در سطوح پایینتر هرم قرار دارند به جیب شرکت و افرادی معدود میرود که در رأس هرم قرار میگیرند. در این پایاننامه ابتدا به بررسی کلیات و پیشینه بحث شرکتهای هرمی پرداختهایم، در فصل دوّم مباحث مرتبط با شرکتهای هرمی از دیدگاه فقهی مورد بررسی قرار داده و در فصل سوم جنبههای حقوقی شرکتهای هرمی بررسی و بحث گردید.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 12:46:00 ب.ظ ]
|