پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی : بررسی دفینه از دیدگاه فقهای امامیه … |
2-2- مراد از آیهء کنز چه کسانی هستند؟ 14
2-3- تعیین مقدار در کنز 15
2-4- استقلال کنز از زکات 17
2-4-1- زکات مال التجاره 20
2-4-2- زکات اوراق نقدی 21
2-4-2-1- انواع پول از دیدگاه شهید صدر(ره) 22
2-4-4- کنز و طرفداران آن در صدر اسلام 25
2-4-5- آثار اقتصادی کنز در جامعه 29
2-5- گنج اندوزی از منظر قرآن 31
2-5-1-کنز در قرآن و ارزشگذاری آن 32
فصل سوم: کنز در فقه امامیه
3- کنز در فقه امامیه 41
3-1- منابع خمس 41
3-1-1- مشترکات شیعه و سنی در موارد خمس 50
3-1-1-1- غنایم جنگی 50
3-1-1-2- معادن 50
3-1-1-3- گنج یا دفینه 50
3-2- بررسی فقهی احکام کنز (ثروت) و زراندوزی 51
3-2-1- ادلّۀ وجوب زکات بر اوراق مالیه 55
3-2-2- نظر فقهاء مذاهب اربعه با ادلۀ ایشان 56
3-3- دیدگاه فقهای امامیه در خصوص کنز (دفینه یا گنج) 58
3-3-1- دفینه (گنج) 58
3-3-1-1-موضوعشناسی خمس گنج 58
3-3-1-2- دیدگاههایی مربوط به مسکوک بودن گنج 59
3-3-1-3- معیار شناخت موضوع 60
3-3-1-4- بیان دیدگاه های فقهای امامیه 61
3-3-2- معدن 68
3-3-2-1- معادن از دیدگاه فقها 71
3-3-2-2- ضرورت طرح دیدگاههای حقوقی دربارۀ معادن 72
3-3-2-3- نظریات فقهی دربارۀ معادن 73
3-3-2-4- ردّ دلایل و قول به اشتراک معادن 85
3-3-2-5- راههای ثبوت حق ویژه در معادن 87
3-3-2-6- سرچشمۀ حق ویژه در معدن و حکم خمس آن 88
3-3-3- غوض و گنج دریایی 89
3-3-3-1- موضوعشناسی جواهر دریایی 89
3-3-3-2- نصاب معدن دریایی 91
3-3-3-3- عنبر 93
3-3-3-4- ثروتهای دریایی 95
3-3-3-5- تعیین موضوع خمس در ثروتهای دریایی 96
3-3-3-6- سایر نظرات فقهی 97
3-3-4- نصاب در گنج 100
3-3-5- ویژگیهای مشترک معدن، گنج و جواهر دریایی 108
3-3-6- پاسخ تعارض روایات خمس گنج با روایات انفال 111
فصل چهارم: کنز در حقوق ایران
4- کنز در حقوق ایران 116
4-1- قوانین مربوط به گنج، معدن و حفر 116
4-2- قوانین جزایی حوزه میراثفرهنگی 123
نتیجه گیری 131
پیشنهادات. 132
فهرست منابع 136
چكیده
گنج (دفینه) مالی است که در زمین، درخت، کوه یا دیوار پنهان باشد و کسی آن را پیدا کند و طوری باشد که به آن گنج گویند. اکثر فقها بر این حکم که بیان کننده تعریفی از گنج است اتفاق نظر دارند. “کنز به معنی روی هم نهادن مال و نگهداری آن است و در اصل این لغت از کنز خرما گرفته شده و زمان آن فصلی است که در آن خرما ذخیره میشود. و “یکنزون” در آیهء کنز به معنی ” یدخرون” و در آیهء ” لولا انزل علیه کنز” به معنی مال عظیم است.” در اصطلاح حقوق مدنی مالی است که در زمین یا بنائی دفن شده و برحسب اتفاق و تصادف پیدا شود. ماده 173 قانون مدنی دفینه (و به اصطلاح فقهی ، کنز) با «لقطة» موارد مشترکی پیدا میکند. گنج به مالی اطلاق می شود که در زمین، کوه، دیوار و … پنهان باشد و در صورت رسیدن قیمت آن به حد نصاب باید خمس آن مال را پرداخت کرد تا بتوان آن مال را تملک کرد و در صورت به حد نصاب نرسیدن برای تصاحب آن حتی نیاز به پرداخت خمس هم نیست. این نوع نگاه به گنج در مسایل فقهی و رسالات توضیح المسایل می تواند مشکلاتی را در زمینه مقابله با تاراج میراث فرهنگی کشور عزیزمان به وجود آورد؛ جا دارد در عصر حاضر که اهمیت آثار میراث فرهنگی بر همگان روشن است و مبین فرهنگ اصیل و کهن کشورمان می باشد؛ مسئولین ذیربط با تعامل بیشتر با آیات عظام سعی در اصلاح و گرفتن و گرفتن استفتائات جدید در این زمینه داشته باشند تا بتوان قاطعیت عمل بیشتر و با صلابت تری را در مقابل تاراج فرهنگ کشورمان داشته باشیم.
واژگان کلیدی: حقوق ایران، فقه امامیه، کنز، گنج، مال اندوزی.
مقدمه
در خصوص کنز، گنج یا دفینه معانی متفاوتی وجود دارد به عنوان مثال کنز اسم مالی است که در ظرفی نگهداری می شود و گفته شده که کنز، مالی است که دفن شده است. گنج (دفینه) مالی است که در زمین، درخت، کوه یا دیوار پنهان باشد و کسی آن را پیدا کند و طوری باشد که به آن گنج گویند. در اصطلاح حقوق مدنی مالی است که در زمین یا بنائی دفن شده و برحسب اتفاق و تصادف پیدا شود. کنز به معنی روی هم نهادن مال و نگهداری آن است. کنز یعنی مالی که زکاتش داده نشده باشد، هرچند روی زمین باشد. اما در همه موارداستعمال این کلمه یک معنی نهفته است و آن نگهداری و ذخیره مال و خودداری از آن است که در میان مردم جریان پیدا کند و زیادتر شود و انتفاع از آن عمومیتر گردد، یکی از آن با دادنش منتفع گردد و دیگری با گرفتن آن و سومی با عمل کردن روی آن. و این عمل یعنی کنز و ذخیره مال، در سابق به صورت دفینه کردن آن صورت میگرفته و چون بانک و مخازن عمومی در کار نبوده ناگزیر میشدند برای آن که سوء قصدی بدان نشود آن را در زمین دفن کنند.
داهمیت بحث کنز در آن است که چه به معنای زراندوزی و چه به معنای دفینه باشد، موجب می گردد که بحث تفاوت طبقاتی ایجاد گردد و اشخاص به مالی دست یابند که برای به دست آوردن آن هیچ زحمتی متحمل نشده اند و این جای بحث دارد.
در زمان حاضر بحث دفینه و گنج نسبت به گذشته تفاوت هایی کرده است. در قوانین جاری حکومتی هرگونه بهره برداری از دفینه ممنوع است چرا که بحث منافع و منابع ملی دارای اهمیت فراوانی است و نسبت به منافع اشخاص مهم تر است.
در این پایان نامه قصد داریم بحث زر اندوزی، گنج و دفینه را به طور دقیق از منظر فقهای امامیه و قوانین موضوعه مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
1-1- طرح تحقیق
1-1-1- بیان مسأله
گنج به مالی اطلاق می شود که در زمین، کوه، دیوار و . . . پنهان باشد و در صورت رسیدن قیمت آن به حد نصاب باید خمس آن مال را پرداخت کرد تا بتوان آن مال را تملک کرد و در صورت به حد نصاب نرسیدن برای تصاحب آن حتی نیاز به پرداخت خمس هم نیست . این نوع نگاه به گنج در مسایل فقهی و رسالات توضیح المسایل می تواند مشکلاتی را در زمینه مقابله با تاراج میراث فرهنگی کشور عزیزمان به وجود آورد؛ جا دارد در عصر حاضر که اهمیت آثار میراث فرهنگی بر همگان روشن است و مبین فرهنگ اصیل و کهن کشورمان می باشد؛ مسئولین ذیربط با تعامل بیشتر با آیات عظام سعی در اصلاح و گرفتن استفتائات جدید در این زمینه داشته باشند تا بتوان قاطعیت عمل بیشتر و با صلابت تری را در مقابل تاراج فرهنگ کشورمان داشته باشیم.
در این پایان نامه برآنیم تا به بررسی بحث گنج (دفینه) از منظر فقه امامیه و حقوق ایران بپردازیم.
1-1-2- پرسش تحقیق
دیدگاه فقهای امامیه در خصوص گنج چه تفاوتی با دیدگاه حقوق ایران دارد؟
- مالكیت گنج در فقه امامیه چگونه است؟
- مالكیت گنج در حقوق ایران چگونه است؟
1-1-3- فرضیههای تحقیق
1. دیدگاه فقهای امامیه با حقوق ایران در خصوص مالكیت دفینه متفاوت است.
2. فقهای امامیه پس از پرداخت خمس گنج، اجازه تصرف آن را داده اند.
3. در حقوق ایران اجازه تصرف گنج به هیچ عنوان داده نشده است.
1-1-4- اهداف تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 12:45:00 ب.ظ ]
|