2-4-5 تعیین الگو برای نیاز سنجی.. 22

 

2-4-5-1 انواع الگوهای نیازسنجی.. 22

 

بخش دوم. 26

 

مقدمه. 27

 

2-5 ترویج و مفهوم آن. 27

 

2-5-1 اهداف ترویج.. 28

 

2-5-2 هدف ترویج در ایران. 29

 

2-5-3 اصول ده گانه اجتماعی در ترویج.. 29

 

2-5-4- فلسفه آموزش های ترویجی.. 32

 

2-6 رفتار فردی از نگاه علم روان‌شناسی.. 34

 

2-6-1 یادگیری.. 35

 

2-6 جوانان روستایی.. 36

 

2-7 تعریف كارآفرینی و كارآفرین.. 37

 

8-2 سیر تطور كارآفرینی در جهان 40

 

9-2 فرهنگ كار و كارآفرینی 42

 

10-2 کارآفرینی کشاورزی و نقش دولت در ارتقای آن 43

 

10-2-1 مفهوم کارآفرینی در بخش کشاورزی 43

 

10-2-2 نقش دولت در ارتقای کارآفرینی کشاورزی 44

 

11-2 کارآفرینی روستایی، ضرورت استراتژیک توسعه 45

 

11-2-1 پیش نیازهای توسعه کارآفرینی در روستاها 46

 

11-2-2 راهبردهای بلندمدت توسعه کارآفرینی روستایی 46

 

12-2 ضرورت توسعه كارآفرینی در جوامع روستایی 47

 

12-2-1 دلایل اهمیت كارآفرینی در توسعه پایدار كشورها 48

 

12-2-2 اثرات اجتماعی، اقتصادی کارآفرینی در توسعه کشاورزی 48

 

بخش سوم. 50

 

2-7 پیش نگاشته­ها 50

 

بخش چهارم. 60

 

2-8 چهارچوب نظری تحقیق.. 60

 

سازمان مورد مطالعه. 62

 

3-1 مقدمه. 62

 

3-2 منطقه مورد مطالعه. 62

 

3-3 روش تحقیق.. 64

 

3-4 جامعه و نمونه آماری.. 64

 

3-4-1 جامعه آماری.. 64

 

3-4-2 حجم نمونه. 65

 

3-4-3 روش نمونه­گیری.. 67

 

3-5 متغیرهای تحقیق.. 67

 

3-6 روش گردآوری داده­ها 68

 

3-7 ابزار پژوهش… 69

 

3-8 روائی و پایائی ابزار اندازه­گیری.. 70

 

3-8-2 پایائی ابزار اندازه­گیری.. 70

 

3-9 روش تجزیه و تحلیل داده­ها 71

 

4-1- مقدمه. 73

 

4-2- آمار توصیفی.. 73

 

4-2-1- سن.. 74

 

4-2-2- جنس… 74

 

4-2-3- وضعیت تاهل.. 75

 

4-2-4- سطح تحصیلات… 75

 

4-2-5- مسافت تا شهر. 76

 

4-2-6- وضعیت شغلی.. 76

 

4-2-7- مساحت زمین­های زراعی در دسترس… 77

 

4-2-8- برگزاری دوره­های آموزش… 77

 

4-2-9- انتخاب روشهای برگزاری برای دوره­های کارآفرینی و کسب و کار. 78

پایان نامه

 

 

4-2-10- کسب اطلاعات مورد نیاز شغل.. 78

 

4-2-11- وجود بازارهای محلی.. 79

 

4-2-12- وضعیت فعالیت در بخش­های مختلف… 79

 

4-2-13- وضعیت فعالیت در بخش­های اقتصادی.. 80

 

4-2-14- وجود صندوق­های اعتبار خرد روستایی.. 80

 

4-2-15- وضعیت دسترسی به امکانات… 81

 

4-2-16- میزان پوشش خدمات بیمه‌ای.. 82

 

4-2-17- تمایل در فعالیت های تولیدی به صورت گروهی.. 82

 

4-2-18- اجرای بهتر دوره‌های آموزشی.. 83

 

4-2-19- اولویت­بندی شاخص­های براساس نیاز آموزشی پاسخ­گویان. 84

 

4-3-1- مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگی­های فردی پاسخ­گویان. 86

 

4-3-2-2- بر اساس (آزمون F) 87

 

5-1- خلاصه. 89

 

5-2- یافته‌های تحقیق.. 90

 

5-2-1- یافته­های توصیفی.. 90

 

5-2-2 یافته­های استنباطی.. 93

 

5-2-2-1 مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگی­های فردی پاسخگویان براساس آزمون t: 93

 

5-2-2-2 بر اساس (آزمون F) 93

 

5-3- پیشنهادات و راهکارهای بهبود. 94

 

5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 95

 

منابع و مآخذ. 97

 

مقدمه

 

نیازسنجی فرآیندی نظام­دار برای تعیین اهداف، شناسایی فاصله بین وضع موجود و هدف­ها ونهایتا تعیین اولویت­ها برای عمل می­باشد. باید توجه داشت كه فرآیند جمع­آوری و تحلیل اطلاعات است كه منجر به شناسایی نیازهای افراد، گروه­ها، موسسات و جامعه می­شود. بنابراین به­طوركلی می­توان عنوان نمود، نیاز سنجی، فرآیند شناسایی نیازهای مهم و فراهم­كردن زمینه جهت رفع آن نیازها می­باشد.

 

نیازسنجی در واقع فرآیند جمع­آوری و تحلیل اطلاعات است كه براساس آن نیازهای افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و جوامع مورد شناسایی قرار می‌گیرد. معمولاً هر برنامه‌آموزشی برای ایجاد تحول و تغییر در وضعیت موجود، طراحی و سپس به­اجرا گذاشته می‌شود. از این‌رو گام آغازین در یک نیازسنجی، اجرای فرآیند برنامه‌ریزی، شناسایی هدف‌ها و نقاط مطلوب است. زیرا هدف‌ها عموماً ریشه در نیازها دارند. به­همین­دلیل برای طراحی و اجرای برنامه‌های واقع‌بینانه و اثربخش، ضرورت دارد تا نیازها دقیقاً سنجیده و براساس نیازها، اهداف ویژه هر­برنامه تدوین شده و سپس مجموعه اقدامات و وسایلی كه به بهترین­وجه نیازها را محقق می­سازند، پیش­بینی گردند. شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی، پیش­نیاز یك سیستم آموزشی موفق است.

 

از سوی دیگر، هدف نیازسنجی آموزشی، شناخت و کشف کمبودهای مهارتی، دانش‌ها و بینش‌هایی است که برای اجرای موفقیت‌آمیز شغل لازم است. برای رسیدن به این هدف باید عواملی را که وقوع آن­ها ضرورت و نیاز آموزشی خاصی را سبب می‌شود شناسائی و بررسی نمود. نتایج نیازسنجی به مدیران و مسئولان اجازه می­دهد تا به دو سوال اساسی پاسخ مناسب دهند، ابتدا تلاش برای پاسخ به این موضوع که چه كسی به آموزش نیاز دارد؟ و در ادامه پاسخ به این موضوع که چه آموزشی موردنیاز می­باشد؟

 

بررسی‌های انجام شده از تحقیقات به­عمل آمده، نشان می­دهد حوزه تحقیقات درخصوص نیازسنجی آموزشی در بیش‌تر موارد بصورت خاص برای سازمان‌ها انجام شده و یا درخصوص اهمیت، ضرورت و الزامات مرتبط با استقرار سیستم نیاز سنجی آموزش بوده است. تحقیقاتی نظیر: مدل کافمن و هرمن (1996)، کریگ (1987)، گلدستاین(1992)، سینجر (1990) استوت (1993)، سورینا (1997)، اندرسون (1994 و 1993)، انرسون (1993)، الگوی شورای همکاری (1997)، گریفث و ویلیامز (1998)، ادگار شاین (1980)، ترولو (1997)، وودال و وینستنتلی (1998) به ارائه طرحها و الگوهای مناسب و مورد نیاز سازمانی، جهت سنجش نیازهای آموزشی پرداخته­اند و تحقیقاتی توسط، باقری و شهبازی (1381)، قنبری و برقی (1388)، زرافشانی و همکاران (1390)، پیدایی (1388)، میرگوهر و موحد محمدی (1387)، درحوزه روستایی و پورصادق (1391)، بذر افکن و همکاران (1388)، پزشکی راد (1387)، رضایی (1390)، ندایی و همکاران(1390)، خدایاری (1390)، جلیلیان (1389)، محمدی (1389)، غزانی (1388)، خیرمند و همکاران (1389)، اسمعیلی (1386)، میر رحیمی و زمانی (1381)، عابدی (1387)، مهر نگار و حسینی نیا (1388)، مجتهد و همکاران (1387)، فرهمند‌خواه (1389)، به بررسی نیازسنجی آموزشی در سازمان­ها و یا جامعه هدف مربوط به تحقیق خود پرداخته­اند. از این­رو بررسی نیازهای آموزشی با رویكرد ترویج اهداف مرتبط با آموزش به‌طور خاص برای یك بخش از فعالان اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار می­باشد. تحقیق و بررسی شرایط مورد نیاز برای آموزش­های لازم، نحوه اجرا، الزامات و فصول مورد نیاز آموزشی مرتبط با جامعه روستایی، رویکرد ارائه روش‌های علمی در این حوزه به منظور ارتقای سطح آموزش در روستا به­خصوص در بین جوانان روستایی به منظور حرکت به سمت توسعه پایدار و ارتقای همه­جانبه در روستا از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...