پایان نامه ارشد رشته مدیریت گرایش کشاورزی : نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی |
2-4-5 تعیین الگو برای نیاز سنجی.. 22
2-4-5-1 انواع الگوهای نیازسنجی.. 22
بخش دوم. 26
مقدمه. 27
2-5 ترویج و مفهوم آن. 27
2-5-1 اهداف ترویج.. 28
2-5-2 هدف ترویج در ایران. 29
2-5-3 اصول ده گانه اجتماعی در ترویج.. 29
2-5-4- فلسفه آموزش های ترویجی.. 32
2-6 رفتار فردی از نگاه علم روانشناسی.. 34
2-6-1 یادگیری.. 35
2-6 جوانان روستایی.. 36
2-7 تعریف كارآفرینی و كارآفرین.. 37
8-2 سیر تطور كارآفرینی در جهان 40
9-2 فرهنگ كار و كارآفرینی 42
10-2 کارآفرینی کشاورزی و نقش دولت در ارتقای آن 43
10-2-1 مفهوم کارآفرینی در بخش کشاورزی 43
10-2-2 نقش دولت در ارتقای کارآفرینی کشاورزی 44
11-2 کارآفرینی روستایی، ضرورت استراتژیک توسعه 45
11-2-1 پیش نیازهای توسعه کارآفرینی در روستاها 46
11-2-2 راهبردهای بلندمدت توسعه کارآفرینی روستایی 46
12-2 ضرورت توسعه كارآفرینی در جوامع روستایی 47
12-2-1 دلایل اهمیت كارآفرینی در توسعه پایدار كشورها 48
12-2-2 اثرات اجتماعی، اقتصادی کارآفرینی در توسعه کشاورزی 48
بخش سوم. 50
2-7 پیش نگاشتهها 50
بخش چهارم. 60
2-8 چهارچوب نظری تحقیق.. 60
سازمان مورد مطالعه. 62
3-1 مقدمه. 62
3-2 منطقه مورد مطالعه. 62
3-3 روش تحقیق.. 64
3-4 جامعه و نمونه آماری.. 64
3-4-1 جامعه آماری.. 64
3-4-2 حجم نمونه. 65
3-4-3 روش نمونهگیری.. 67
3-5 متغیرهای تحقیق.. 67
3-6 روش گردآوری دادهها 68
3-7 ابزار پژوهش… 69
3-8 روائی و پایائی ابزار اندازهگیری.. 70
3-8-2 پایائی ابزار اندازهگیری.. 70
3-9 روش تجزیه و تحلیل دادهها 71
4-1- مقدمه. 73
4-2- آمار توصیفی.. 73
4-2-1- سن.. 74
4-2-2- جنس… 74
4-2-3- وضعیت تاهل.. 75
4-2-4- سطح تحصیلات… 75
4-2-5- مسافت تا شهر. 76
4-2-6- وضعیت شغلی.. 76
4-2-7- مساحت زمینهای زراعی در دسترس… 77
4-2-8- برگزاری دورههای آموزش… 77
4-2-9- انتخاب روشهای برگزاری برای دورههای کارآفرینی و کسب و کار. 78
4-2-10- کسب اطلاعات مورد نیاز شغل.. 78
4-2-11- وجود بازارهای محلی.. 79
4-2-12- وضعیت فعالیت در بخشهای مختلف… 79
4-2-13- وضعیت فعالیت در بخشهای اقتصادی.. 80
4-2-14- وجود صندوقهای اعتبار خرد روستایی.. 80
4-2-15- وضعیت دسترسی به امکانات… 81
4-2-16- میزان پوشش خدمات بیمهای.. 82
4-2-17- تمایل در فعالیت های تولیدی به صورت گروهی.. 82
4-2-18- اجرای بهتر دورههای آموزشی.. 83
4-2-19- اولویتبندی شاخصهای براساس نیاز آموزشی پاسخگویان. 84
4-3-1- مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگیهای فردی پاسخگویان. 86
4-3-2-2- بر اساس (آزمون F) 87
5-1- خلاصه. 89
5-2- یافتههای تحقیق.. 90
5-2-1- یافتههای توصیفی.. 90
5-2-2 یافتههای استنباطی.. 93
5-2-2-1 مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگیهای فردی پاسخگویان براساس آزمون t: 93
5-2-2-2 بر اساس (آزمون F) 93
5-3- پیشنهادات و راهکارهای بهبود. 94
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 95
منابع و مآخذ. 97
مقدمه
نیازسنجی فرآیندی نظامدار برای تعیین اهداف، شناسایی فاصله بین وضع موجود و هدفها ونهایتا تعیین اولویتها برای عمل میباشد. باید توجه داشت كه فرآیند جمعآوری و تحلیل اطلاعات است كه منجر به شناسایی نیازهای افراد، گروهها، موسسات و جامعه میشود. بنابراین بهطوركلی میتوان عنوان نمود، نیاز سنجی، فرآیند شناسایی نیازهای مهم و فراهمكردن زمینه جهت رفع آن نیازها میباشد.
نیازسنجی در واقع فرآیند جمعآوری و تحلیل اطلاعات است كه براساس آن نیازهای افراد، گروهها، سازمانها و جوامع مورد شناسایی قرار میگیرد. معمولاً هر برنامهآموزشی برای ایجاد تحول و تغییر در وضعیت موجود، طراحی و سپس بهاجرا گذاشته میشود. از اینرو گام آغازین در یک نیازسنجی، اجرای فرآیند برنامهریزی، شناسایی هدفها و نقاط مطلوب است. زیرا هدفها عموماً ریشه در نیازها دارند. بههمیندلیل برای طراحی و اجرای برنامههای واقعبینانه و اثربخش، ضرورت دارد تا نیازها دقیقاً سنجیده و براساس نیازها، اهداف ویژه هربرنامه تدوین شده و سپس مجموعه اقدامات و وسایلی كه به بهترینوجه نیازها را محقق میسازند، پیشبینی گردند. شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی، پیشنیاز یك سیستم آموزشی موفق است.
از سوی دیگر، هدف نیازسنجی آموزشی، شناخت و کشف کمبودهای مهارتی، دانشها و بینشهایی است که برای اجرای موفقیتآمیز شغل لازم است. برای رسیدن به این هدف باید عواملی را که وقوع آنها ضرورت و نیاز آموزشی خاصی را سبب میشود شناسائی و بررسی نمود. نتایج نیازسنجی به مدیران و مسئولان اجازه میدهد تا به دو سوال اساسی پاسخ مناسب دهند، ابتدا تلاش برای پاسخ به این موضوع که چه كسی به آموزش نیاز دارد؟ و در ادامه پاسخ به این موضوع که چه آموزشی موردنیاز میباشد؟
بررسیهای انجام شده از تحقیقات بهعمل آمده، نشان میدهد حوزه تحقیقات درخصوص نیازسنجی آموزشی در بیشتر موارد بصورت خاص برای سازمانها انجام شده و یا درخصوص اهمیت، ضرورت و الزامات مرتبط با استقرار سیستم نیاز سنجی آموزش بوده است. تحقیقاتی نظیر: مدل کافمن و هرمن (1996)، کریگ (1987)، گلدستاین(1992)، سینجر (1990) استوت (1993)، سورینا (1997)، اندرسون (1994 و 1993)، انرسون (1993)، الگوی شورای همکاری (1997)، گریفث و ویلیامز (1998)، ادگار شاین (1980)، ترولو (1997)، وودال و وینستنتلی (1998) به ارائه طرحها و الگوهای مناسب و مورد نیاز سازمانی، جهت سنجش نیازهای آموزشی پرداختهاند و تحقیقاتی توسط، باقری و شهبازی (1381)، قنبری و برقی (1388)، زرافشانی و همکاران (1390)، پیدایی (1388)، میرگوهر و موحد محمدی (1387)، درحوزه روستایی و پورصادق (1391)، بذر افکن و همکاران (1388)، پزشکی راد (1387)، رضایی (1390)، ندایی و همکاران(1390)، خدایاری (1390)، جلیلیان (1389)، محمدی (1389)، غزانی (1388)، خیرمند و همکاران (1389)، اسمعیلی (1386)، میر رحیمی و زمانی (1381)، عابدی (1387)، مهر نگار و حسینی نیا (1388)، مجتهد و همکاران (1387)، فرهمندخواه (1389)، به بررسی نیازسنجی آموزشی در سازمانها و یا جامعه هدف مربوط به تحقیق خود پرداختهاند. از اینرو بررسی نیازهای آموزشی با رویكرد ترویج اهداف مرتبط با آموزش بهطور خاص برای یك بخش از فعالان اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. تحقیق و بررسی شرایط مورد نیاز برای آموزشهای لازم، نحوه اجرا، الزامات و فصول مورد نیاز آموزشی مرتبط با جامعه روستایی، رویکرد ارائه روشهای علمی در این حوزه به منظور ارتقای سطح آموزش در روستا بهخصوص در بین جوانان روستایی به منظور حرکت به سمت توسعه پایدار و ارتقای همهجانبه در روستا از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 09:45:00 ب.ظ ]
|