پایان نامه ارشد رشته هنر: آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنرهای تجسمی معاصر ایران |
2-6-1 نقاشی واقع گرا- آکادمیک…………………… 27
2-6-2 نقاشی نوگرا………………… 31
2-7 جلوه های مکاتب مدرنیسم در نقاشی ایرانی………………….. 32
2-7-1امپرسیونیسم…………………. 32
2-7-2کوبیسم…………………. 33
2-7-3سورئالیسم…………………. 33
2-7-4اکسپرسیونیسم…………………. 34
2-7-5 آبستره………………… 34
2-7-6پاپ آرت………………….. 35
2-7-7گروه سقاخانه…………………. 35
2-7-8نقاشی-خط………………….. 37
2-8 نقاشی انقلاب………………….. 38
2-8-1نقاشی جنگ…………………… 44
فصل سوم (ورود مدرنیسم (تجدد) در هنر ایران…………………. 48
3-1مقدمه…………………. 49
3-2 مدرنیسم…………………. 49
3-3 مدرنیته…………………. 50
3-3-1 تعاریفی چند از نظریه پردازان در باب مدرنیته………… 51
3-4 مدرنیزاسیون…………………. 52
3-5 تفاوت مدرنیته و مدرنیسم…………………. 53
3-6 مدرنیسم در هنر…………………. 54
3-6-1 مدرنیسم در سیر هنر پس از امپرسیونیسم؛ سمبولیسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم…. 57
3-6-2 ویزگی های هنر مدرن…………………. 60
3-7 ورود مدرنیسم به ایران…………………. 61
3-8 نگاهی بر مسئلهی روشنفکری در ایران…………………. 64
فصل چهارم: آسیب شناسی مدرنیسم در هنر معاصر ایران (نقاشی)……… 67
4-1 مقدمه…………………. 68
4-2 آسیب شناسی فرهنگی تجدد…………………. 68
4-3 بررسی ویژگی های هنر نقاشی در جامعه ایران در تاثیرپذیری از مدرنیسم…… 69
4-4 بررسی عنصر هویت در هنر مدرن ایرانی………………….. 78
4-5 توجه به جامعه شناسی مخاطب در هنر نوگرای ایرانی………………….. 79
4-6 جایگاه مدارس عالی هنر ایران در انتقال مدرنیسم…………………. 82
4-7 نتایج رویکردهایی تغییرات مکاتب مدرن در نقاشی ایرانی……… 83
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها………………… 85
5-1 مقدمه…………………. 86
5-2 بررسی سوالات پژوهش………………….. 86
5-3 نتیجه گیری کلی………………….. 88
5-4 پیشنهادات………………….. 89
منابع………………… 90
چکیده:
انتقال ایدهی مدرنیته ازغرب به ایران و آموزههای مدرنیسم در راه انتقال خود، دستخوش تفسیرهایی چندگونه از این مفهوم شدهاند. بدیهی است هر اندازه میزان آگاهی از لوازم مدرنیته نازلتر باشد، پیامدهای چنین تفسیر و انتقالی در درازمدت چالش برانگیزتر میشود. در نمایی نزدیک تر باید گفت چنین شکافی حاصل استنباطی از مدرنیسم است که تنها راه اعمال آن را نفی سنتها بدون در نظر گرفتن مقتضیات و گرایشات ماهوی آن دسته از سنتها در جامعهی مقصد- ایران- میداند. نتیجهی این استنباط انحرافاتی در دیدگاههای فکری است که هنر از مهمترین بسترهای آنست. .این پژوهش با هدف آسیب شناسی وضعیت هنرهای تجسمی در ایران در دوره معاصر با تأثیرپذیری از مدرنیسم صورت گرفته است به دلیل گستردگی اقلام هنرهای تجسمی، در این پژوهش هنر نقاشی مورد، مطالعه قرار گرفته است و سعی بر آن است که نقاشی ایرانی در دوره معاصر یعنی صد سال اخیر بررسی شود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه ای است. نتیجه حاصل نشان میدهد که هنرهای تجسمی در ایران به عنوان عرصهای جدید، مملو از انحرافاتی است که بازشناسی هویت ایرانی را از آموزههای غربی با دشواریهایی در خوانش این آثار همراه کرده است. الگوبرداری های ناسنجیده هنرمندان مدرنیسم در ایران دارای چارچوب نظام معنایی و زیباشناسانه نبوده و تغییرات سیاسی، سیاستگذاری های دولتی، نظر محافل خارجی و سلیقهی بازار بیش از انگیزه ها و خواستهای درونی بر سیر تحول هنر معاصر اثر گذاشته اند. عدم خلاقیت هنرمندان ایرانی، مشکلاتی مانند عدم دسترسی به سیستم های ارزیابی و آماری کمّی فعالیت هنرمندان، عدم جایگاه محکم و متقن هنرهای تجسمی در عرصه های اجتماعی – فرهنگی، تأثیر مسائل سیاسی – اجتماعی کشور، سطحی شدن هر چه بیشتر تکنیک های بیان هنری و مضامین آن، و مشخص نبودن جایگاه نقد در هنر مدرن ایران، مسائلی است که هنرهای تجسمی با آن روبروست. بدیهی است که برخورد با چنین وضعیتی به منظور اصلاح آن، مستلزم شناخت انتقادی آن است.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
در آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنر معاصر ایران با تأکید بر هنر نقاشی در دوران معاصر این پژوهش در پنج فصل تدوین گردید. در فصل نخست پیرامون کلیات پژوهش اشاره می شود. در فصل دوم با نگاهی به هنر معاصر ایران و معرفی انواع تغییرات در هنر تصویری نقاشی از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب دقت نظر داریم و در بخش پیشینه پژوهش به مطالعات مرتبط با پژوهش که پیش از این تحقیق صورت گرفته است معرفی شدند. در فصل سوم به بررسی تجدد در قالب معرفی مدرنیسم، مدرنیته و مدرنیزاسیون و هنر مدرن و ویژگی های آن توجه شده است. فصل چهارم به آسیب شناسی هنر معاصر ایران در تاثیرپذیری از هنر مدرن پرداخته است. در این فصل محقق سعی نموده که بتواند از منظر محتوایی، مخاطب و تأثیرپذیری اجتماعی به بررسی اثرات هنر مدرن بر هنر معاصر ایران بپردازد . در فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات اراده شده اند. در واقع با انجام این تحقیق تأثیرپذیری از ظاهر مدرنیسم در آثار ایرانی علاوه بر عدم شناخت مدرنیسم در ایران باعث تغییرات عمیقی در ساختار هنر ایرانی در مطابقت با فرهنگ شرق و غرب مشاهده نمی شود.
2-1- بیان مسئله
در پرداختن به هنر مدرن دیدگاههای متعددی درباره آن وجود دارد. هر چند نمیتوان هر تأثیری را ناخوشایند قلمداد نمود اما توجه به هنر مدرن در صد سال اخیر با توجه به خاصیت فرهنگی جامعه ایران که در تقابل با ارزش های این جامعه امواج متعددی بر آن تأثیر می گذارند لزوم دقت توجه به هنر مدرن به عنوان دوره ی تجدد که با حمایت دولتهای وقت نیز همراه بوده است زمینه ای برای استفاده از مولفههای فرهنگی تمدن سایر ملل در صورت استفاده است تا بتوانیم به الگویی مقبول و ماندگار در هنر ایرانی دست بیابیم.
بررسی تاثیر مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران و جایگاه نقاشی ایرانی در جامعه و سطح جهانی علاوه بر پیش اگهی لازم در مورد بستر فرهنگی لازم در ارتباط با شکل گیری هنرهای گوناگون، بازبینی هویت هنری و تلاش برای تجلی خلاقیت هنرمندانه می تواند در هماهنگی با آسیب شناسی تجدد در هنر مدرن مورد توجه قرار گیرد. آنچه در مطالعات پیشین مشاهده شده است هر کدام از سویه ای متفاوت به آسیب شناسی و یا لزوم نقد در هنر معاصر ایران متأثر از مدرنیسم توجه دارند. این پژوهش تلاش دارد تا به علت علاقه محقق در این زمینه در ارتباط با هنر نقاشی مولفه های تأثیرگذار را شناخته تا در پاسخگویی به پرسش های پژوهش تلاشی در خور صورت گرفته باشد.
3-1- اهمیت و ضرورت پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 03:33:00 ب.ظ ]
|