پایان نامه ارشد رشته کامپیوتر: غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی |
1-1- تاریخچه آموزش الکترونیکی …………………………………………………………………………………………………………
2
1-2- تعاریف و مفاهیم کلی ……………………………………………………………………………………………………………………..
2
1-3- ساختار و ترتیب محتوا …………………………………………………………………………………………………………………..
6
1-4- تعامل آموزشی ……………………………………………………………………………………………………………………………….
8
1-5- پورتال یادگیری الکترونیکی …………………………………………………………………………………………………………
8
1-6- تحقیق انجام شده در این پایان نامه …………………………………………………………………………..
9
1-7- ساختار پایان نامه …………………………………………………………………………………………………..
11
فصل دوم:« پیش زمینه و بررسی کارهای مشابه» ………………………………………………………………………….
13
2- 1- وب معنایی …………………………………………………………………………………………………………………………………..
14
2-2- RDF …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
16
2-3- هستی شناسی…………………………………………………………………………………………………………….
19
2- 4- استفاده از تکنولوژی معنایی برای استخراج و یکپارچه سازی محتوا ………………………………………
20
2- 5- متدولوژی های متداول ساخت هستی شناسی ……………………………………………………………………………
23
2-5-1- متدولوژی SENSUS-Based …………………………………………………………………………….
23
2-5-2- متدولوژی METHODOLOGY………………………………………………………………………
23
2-5-3- متدولوژی Uschold and King …………………………………………………………………………
24
2-5-4- متدولوژی Gruninger and Fox ……………………………………………………………………….
24
2-5-5- متدولوژی Amaya Berneras …………………………………………………………………………..
25
2-6- معرفی نرم افزار PROTÉGÉ در ساخت هستی شناسی ………………………………………………………….
26
2-6-1- مراحل ساخت هستی شناسی …………………………………………………………………………………..
26
2-6-2- برای ساخت هستی شناسی مراحل زیر را دنبال می کنیم ……………………………………..
26
2-6-2-1- مشخص کردن دامنه و محدوده هستی شناسی ………………………………….
26
2-6-2-2- بررسی استفاده از هستی شناسی های موجود ……………………………………
27
2-6-2-3- مشخص کردن واژه های مورد استفاده در دامنه …………………………………
27
2-6-2-4- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها ………………………………………………………..
27
2-6-2-5- تعریف مشخصه کلاس …………………………………………………………………………
28
2-6-2-6- تعریف محدودیت ها …………………………………………………………………………….
28
2-7- داده های پیوندی …………………………………………………………………………………………………………………………..
29
2-7-1- تعریف داده های پیوندی …………………………………………………………………………………………
29
2-7-2- تکنولوژی در داده های پیوندی ………………………………………………………………………………..
29
2-7-3- :LOD پروژه داده های باز و پیوندی ………………………………………………………………………..
31
2-7-4- انتخاب واژگان URIS و RDF ………………………………………………………………………………….
32
2-7-5- ایجاد لینک ……………………………………………………………………………………………………………….
32
2-7-6- ابزار انتشار …………………………………………………………………………………………………………………
33
2-7-7- Revyu ………………………………………………………………………………………………………………….
33
2-7-8- APIS شبکه ………………………………………………………………………………………………………………
33
2-7-9- بکارگیری تکنیک در داده های پیوندی ……………………………………………………………………
33
2-8- پایگاه دانش DBpedia و کاربرد آن در دسترسی به محتوای موجود ………………………………………..
34
2-8-1- شبکه ترکیب و ادغام داده ………………………………………………………………………………………..
35
2-8-2- شبکه تفسیر محتوا ……………………………………………………………………………………………………
35
2-8-3- استفهام و بررسی و جستجو ……………………………………………………………………………………..
35
2-8-4- تفسیر محتوا ……………………………………………………………………………………………………………..
36
2-9- مرور تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی……………………………..
36
2-9-1- پروژه GRAPPLE …………………………………………………………………………………………………………..
36
2-9-2- توسعه نرم برای یادگیری تطبیقی با همکاری مشارکتی ……………………………………………….
38
2-9-3- استخراج رفتار یادگیری دانشجو و خود ارزیابی برای تطبیق سیستم مدیریت آموزشی
39
2-9-4- مدل یادگیرنده مبتنی بر هستی شناسی برای پشتیبانی از شخصی سازی آموزش الکترونیکی
40
2-9-5- آنتولوژی مدلسازی یادگیرنده …………………………………………………………………………………………
41
2-9-6- جنبه های معنایی در یادگیری الکترونیکی: با استفاده از چرخه حیات دانش برای مدیریت معناشناسی جهت شبکه و سیستم های سرویس گرا
43
2-9-7- شخصی و غنی سازی منابع یادگیری با استفاده از فن آوری های وب معنایی …………….
44
2-9-8- پایان نامه های مرتبط که در ایران انجام و یا در حال انجام می باشد …………………………..
44
2-10- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………..
44
فصل سوم :« روش پیشنهادی» ………………………………………………………………………………………………………..
46
3- 1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
47
3-2- مسئله غنی سازی محتوا ……………………………………………………………………………………………………………….
48
3-3- مسئله غنی سازی محتوای پیکره باز در زمینه آموزش الکترونیکی …………………………………………….
50
3-4- رویکردهای موجود در مسئله غنی سازی آموزش الکترونیکی ……………………………………………………..
51
3-4-1- محتوای انطباقی قابل توسعه …………………………………………………………………………………….
51
3-4-2- روش های مشارکتی و اجتماعی ………………………………………………………………………………
52
3-4-3- تفسیر متن براساس هستی شناسی ………………………………………………………………………….
53
3-5- رویکردهای پیشنهادی …………………………………………………………………………………………………………………..
54
3-5-1- غنی سازی محتوا بر اساس موضوع ………………………………………………………………………….
54
3-5-2- غنی سازی محتوا بر اساس هستی شناسی ………………………………………………………………
56
3-6- پتانسیل های سیستم پیشنهادی: پشتیبانی از هدایت انطباقی یادگیرنده مبتنی بر موضوع برای آموزش الکترونیکی
57
3-7- جمعآوری دادههای یک منبع داده از وب …………………………………………………………………………………….
58
3-7-1- تبدیل محتوای موجود گردآوری شده در پایگاه داده بصورت دادههای پیوندی ……..
58
3-8- محتوای ورودی سیستم …………………………………………………………………………………………………………………
59
3-9- معماری پیشنهادی ………………………………………………………………………………………………………………………..
59
3-10- الگوریتم غنی سازی محتوا ………………………………………………………………………………………………………….
61
3-10-1- مرحله اول ……………………………………………………………………………………………………………….
62
3-10-2- مرحله دوم برای غنی سازی محتوا ………………………………………………………………………..
63
3-11- جهت دهی مبتنی بر مفهوم ………………………………………………………………………………………………………..
64
3- 12- غنی سازی محتوای آموزشی به روش( تقریباً) خودکار …………………………………………………………….
64
3-13- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………..
65
فصل چهارم: « پیاده سازی و ارزیابی » . ………………………………………………………………………………………….
66
4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
67
4-2- پیاده سازی سیستم پیشنهادی ……………………………………………………………………………………………………..
67
4-2-1- بررسی چالشهای موجود در ایجاد ارتباط بین منابع داده و راه حل های ممكن………
67
4-3- ساخت آنتولوژی های مورد نیاز در سیستم آموزش الکترونیکی با محتوای غنی شده پیشنهادی
69
4-3-1- ساخت آنتولوژی در دامنه یادگیری الکترونیکی و سرفصل موضوعی محتوای مورد نظر
69
4-3-1-1- مرحله اول : شناسایی دامنه آنتولوژی مدلسازی در یادگیری …………………………….
69
4-3-1-2- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها …………………………………………………………………………
70
4-3-3-3- تعریف slotها ………………………………………………………………………………………………………
70
4-3-3-4- امتحان آنتولوژی …………………………………………………………………………………………………..
71
4-4- روش ارزیابی در این تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..
72
4-4-1- محاسبه بازده دانش ……………………………………………………………………………………………………….
72
4-4-2- ارزیابی میزان فعالیت خود جوش یادگیرنده …………………………………………………………………..
73
4-4-3- مرحله نهایی ارزیابی ………………………………………………………………………………………………………..
73
4-5- ارزیابی مبتنی بر موضوع و مدل سازی کاربری …………………………………………………………………………….
73
4-6- تأثیر سازگاری مبتنی بر موضوع بر یادگیری یا آموزش ……………………………………………………………….
75
4-7- ارزیابی کمی و کیفی سیستم از دید یادگیرندگان ………………………………………………………………………..
75
4-8- خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………………………………..
79
فصل پنجم:« نتیجه گیری و کارهای آتی» ………………………………………………………………………
80
5- نتیجهگیری و کارهای آتی ………………………………………………………………………………………………………………..
81
5-1- نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….
81
5-2- کارهای آتی …………………………………………………………………………………………………………………………………..
82
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
83
ضمائم ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
87
فهرست جداول
جدول 4-1 جدول ارزیابی سیستم قدیم …………………………………………………………………………………………………………….. | 78 |
جدول 4-2 جدول ارزیابی سیستم جدید ……………………………………………………………………………………………………………. | 79 |
فهرست شکل ها
شکل2-1- بیان مفاهیم در قالب عبارات سه قسمتی RDF ……………………………………………………… | 17 |
شکل2-2- یک شبکه مفهومی …………………………………………………………………………………………………….. | 18 |
شکل2-3- رویکردهای مختلف برای استفاده آنتولوژی در تشریح مفاهیم ………………………………. | 22 |
شکل2-4- ابر LOD …………………………………………………………………………………………………………………… | 32 |
شکل2-5- زیر ساختهای کلی در پروژه grapple …………………………………………………………………… | 37 |
شکل2-6- معماری ALE گروه Grapple …………………………………………………………………………… | 37 |
شکل2-7- پیشنهاد چرخه حیات تالیف مشارکتی ………………………………………………………………………. | 38 |
شکل2-8- بخش نمونه ای از ارائه دانش ……………………………………………………………………………………… | 39 |
شکل2-9- معماری سیستم پیشنهادی ………………………………………………………………………………………… | 39 |
شکل2-10- نمایش گرافیکی از مدل کاربر ………………………………………………………………………………….. | 40 |
شکل2-11- دو نمونه از کلاس توانایی مدل کاربر در OWL/XML syntax ………………………. | 41 |
شکل2- 12- ویژگی های فردی یادگیرنده ارائه شده ………………………………………………………………. | 42 |
شکل2- 13- کارشناسان تعیین تگ روی محتویات …………………………………………………………………… | 42 |
شکل2-14- استفاده از هستی شناسی استاندارد و کشف محتوای، محتویات هدف یادگیرنده | 42 |
شکل2- 15 معماری پیشنهاد شده ……………………………………………………………………………………………. | 43 |
شکل3-1- اقلام محتوایی در یک سیستم سنتی با متن بسته …………………………………………………… | 49 |
شکل3-2- مسئله غنی سازی محتوا با متن باز ………………………………………………………………………….. | 49 |
شکل3-3- غنی سازی محتوا همراه با شخصی سازی محتوای آموزشی در آموزش الکترونیکی … | 51 |
شکل 3-4 -معماری سیستم پیشنهادی ………………………………………………………………………………………. | 57 |
شکل3-5- معماری پیشنهادی ……………………………………………………………………………………………………. | 60 |
شکل3-6- برچسب زدن محتوا کشف شده توسط یادگیرنده از فضای وب ………………………………… | 62 |
شکل 3-7- شمای تبدیل محتوای کشف شده توسط یادگیرندگان منتخب ……………………………….. | 63 |
شکل 3-10- گراف عملکرد معماری غنی سازی در سیستم خودکار ………………………………………….. | ضمیمه |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 02:56:00 ب.ظ ]
|