1-1- تاریخچه آموزش الکترونیکی …………………………………………………………………………………………………………

 

 

2

 

 

 

1-2- تعاریف و مفاهیم کلی ……………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

2

 

 

 

1-3- ساختار و ترتیب محتوا …………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

6

 

 

 

1-4- تعامل آموزشی ……………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

8

 

 

 

1-5- پورتال یادگیری الکترونیکی  …………………………………………………………………………………………………………

 

 

8

 

 

 

1-6- تحقیق انجام شده در این پایان نامه  …………………………………………………………………………..

 

 

9

 

 

 

1-7- ساختار پایان نامه  …………………………………………………………………………………………………..

 

 

11

 

 

 

فصل دوم:« پیش زمینه و بررسی کارهای مشابه» ………………………………………………………………………….

 

 

13

 

 

 

2- 1- وب معنایی  …………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

14

 

 

 

2-2- RDF …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

16

 

 

 

2-3- هستی شناسی…………………………………………………………………………………………………………….

 

 

19

 

 

 

2- 4- استفاده از تکنولوژی معنایی برای استخراج و یکپارچه سازی محتوا ………………………………………

 

 

20

 

 

 

2- 5- متدولوژی های متداول ساخت هستی شناسی ……………………………………………………………………………

 

 

23

 

 

 

2-5-1- متدولوژی SENSUS-Based  …………………………………………………………………………….

 

 

23

 

 

 

2-5-2- متدولوژی  METHODOLOGY………………………………………………………………………

 

 

23

 

 

 

2-5-3- متدولوژی Uschold and King …………………………………………………………………………

پایان نامه

 

 

 

24

 

 

 

2-5-4- متدولوژی Gruninger and Fox ……………………………………………………………………….

 

 

24

 

 

 

2-5-5- متدولوژی Amaya Berneras  …………………………………………………………………………..

 

 

25

 

 

 

2-6- معرفی نرم افزار PROTÉGÉ در ساخت هستی شناسی ………………………………………………………….

 

 

26

 

 

 

2-6-1- مراحل ساخت هستی شناسی …………………………………………………………………………………..

 

 

26

 

 

 

2-6-2- برای ساخت هستی شناسی مراحل زیر را دنبال می کنیم ……………………………………..

 

 

26

 

 

 

2-6-2-1- مشخص کردن دامنه و محدوده هستی شناسی ………………………………….

 

 

26

 

 

 

2-6-2-2- بررسی استفاده از هستی شناسی های موجود ……………………………………

 

 

27

 

 

 

2-6-2-3- مشخص کردن واژه های مورد استفاده در دامنه …………………………………

 

 

27

 

 

 

2-6-2-4- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها ………………………………………………………..

 

 

27

 

 

 

2-6-2-5- تعریف مشخصه کلاس …………………………………………………………………………

 

 

28

 

 

 

2-6-2-6- تعریف محدودیت ها …………………………………………………………………………….

 

 

28

 

 

 

2-7- داده های پیوندی …………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

29

 

 

 

2-7-1- تعریف داده های پیوندی  …………………………………………………………………………………………

 

 

29

 

 

 

2-7-2- تکنولوژی در داده های پیوندی ………………………………………………………………………………..

 

 

29

 

 

 

2-7-3- :LOD پروژه داده های باز و پیوندی ………………………………………………………………………..

 

 

31

 

 

 

2-7-4- انتخاب واژگان URIS و RDF ………………………………………………………………………………….

 

 

32

 

 

 

2-7-5- ایجاد لینک ……………………………………………………………………………………………………………….

 

 

32

 

 

 

2-7-6- ابزار انتشار …………………………………………………………………………………………………………………

 

 

33

 

 

 

2-7-7- Revyu ………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

33

 

 

 

2-7-8- APIS شبکه ………………………………………………………………………………………………………………

 

 

33

 

 

 

2-7-9- بکارگیری تکنیک در داده های پیوندی ……………………………………………………………………

 

 

33

 

 

 

2-8- پایگاه دانش DBpedia و کاربرد آن در دسترسی به محتوای موجود ………………………………………..

 

 

34

 

 

 

2-8-1- شبکه ترکیب و ادغام داده ………………………………………………………………………………………..

 

 

35

 

 

 

2-8-2- شبکه تفسیر محتوا ……………………………………………………………………………………………………

 

 

35

 

 

 

2-8-3- استفهام و بررسی و جستجو ……………………………………………………………………………………..

 

 

35

 

 

 

2-8-4- تفسیر محتوا ……………………………………………………………………………………………………………..

 

 

36

 

 

 

2-9- مرور تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی……………………………..

 

 

36

 

 

 

2-9-1- پروژه GRAPPLE …………………………………………………………………………………………………………..

 

 

36

 

 

 

2-9-2- توسعه نرم برای ​​یادگیری تطبیقی با همکاری مشارکتی ……………………………………………….

 

 

38

 

 

 

          2-9-3- استخراج رفتار یادگیری دانشجو و خود ارزیابی برای تطبیق سیستم مدیریت آموزشی

 

 

39

 

 

 

2-9-4- مدل یادگیرنده مبتنی بر هستی شناسی برای پشتیبانی از شخصی سازی آموزش الکترونیکی

 

 

40

 

 

 

2-9-5- آنتولوژی مدلسازی یادگیرنده …………………………………………………………………………………………

 

 

41

 

 

 

2-9-6- جنبه های معنایی در یادگیری الکترونیکی:  با استفاده از چرخه حیات دانش برای مدیریت معناشناسی جهت شبکه و سیستم های سرویس گرا

 

 

43

 

 

 

2-9-7- شخصی و غنی سازی منابع یادگیری با استفاده از فن آوری های وب معنایی …………….

 

 

44

 

 

 

2-9-8- پایان نامه های مرتبط که در ایران انجام و یا در حال انجام می باشد …………………………..

 

 

44

 

 

 

2-10- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

44

 

 

 

فصل سوم :« روش پیشنهادی»  ………………………………………………………………………………………………………..  

 

 

46

 

 

 

3- 1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

47

 

 

 

3-2- مسئله غنی سازی محتوا ……………………………………………………………………………………………………………….

 

 

48

 

 

 

3-3- مسئله غنی سازی محتوای پیکره باز در زمینه آموزش الکترونیکی …………………………………………….

 

 

50

 

 

 

3-4- رویکردهای موجود در مسئله غنی سازی آموزش الکترونیکی ……………………………………………………..

 

 

51

 

 

 

3-4-1- محتوای انطباقی قابل توسعه …………………………………………………………………………………….

 

 

51

 

 

 

3-4-2- روش های مشارکتی و اجتماعی ………………………………………………………………………………

 

 

52

 

 

 

3-4-3- تفسیر متن براساس هستی شناسی ………………………………………………………………………….

 

 

53

 

 

 

3-5- رویکردهای پیشنهادی …………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

54

 

 

 

3-5-1- غنی سازی محتوا بر اساس موضوع ………………………………………………………………………….

 

 

54

 

 

 

3-5-2- غنی سازی محتوا بر اساس هستی شناسی ………………………………………………………………

 

 

56

 

 

 

3-6- پتانسیل های سیستم پیشنهادی: پشتیبانی از هدایت انطباقی یادگیرنده مبتنی بر موضوع برای آموزش الکترونیکی

 

 

57

 

 

 

3-7- جمع­آوری داده­های یک منبع داده از وب …………………………………………………………………………………….

 

 

58

 

 

 

3-7-1- تبدیل محتوای موجود گردآوری شده در پایگاه داده بصورت داده­های پیوندی ……..

 

 

58

 

 

 

3-8- محتوای ورودی سیستم …………………………………………………………………………………………………………………

 

 

59

 

 

 

3-9- معماری پیشنهادی ………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

59

 

 

 

3-10- الگوریتم غنی سازی محتوا ………………………………………………………………………………………………………….

 

 

61

 

 

 

3-10-1- مرحله اول ……………………………………………………………………………………………………………….

 

 

62

 

 

 

3-10-2- مرحله دوم برای غنی سازی محتوا ………………………………………………………………………..

 

 

63

 

 

 

3-11- جهت دهی مبتنی بر مفهوم ………………………………………………………………………………………………………..

 

 

64

 

 

 

3- 12- غنی سازی محتوای آموزشی به روش( تقریباً) خودکار …………………………………………………………….

 

 

64

 

 

 

3-13- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

65

 

 

 

فصل چهارم: « پیاده سازی و ارزیابی » . ………………………………………………………………………………………….

 

 

66

 

 

 

4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

67

 

 

 

4-2- پیاده سازی سیستم پیشنهادی ……………………………………………………………………………………………………..

 

 

67

 

 

 

4-2-1- بررسی چالشهای موجود در ایجاد ارتباط بین منابع داده و راه حل های ممكن………

 

 

67

 

 

 

4-3- ساخت آنتولوژی های مورد نیاز در سیستم آموزش الکترونیکی با محتوای غنی شده پیشنهادی

 

 

69

 

 

 

4-3-1- ساخت آنتولوژی در دامنه یادگیری الکترونیکی و  سرفصل موضوعی محتوای مورد نظر

 

 

69

 

 

 

4-3-1-1- مرحله اول : شناسایی دامنه آنتولوژی مدلسازی در یادگیری …………………………….

 

 

69

 

 

 

4-3-1-2- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها …………………………………………………………………………

 

 

70

 

 

 

4-3-3-3- تعریف slotها ………………………………………………………………………………………………………

 

 

70

 

 

 

4-3-3-4- امتحان آنتولوژی …………………………………………………………………………………………………..

 

 

71

 

 

 

4-4- روش ارزیابی در این تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..

 

 

72

 

 

 

4-4-1- محاسبه بازده دانش  ……………………………………………………………………………………………………….

 

 

72

 

 

 

4-4-2- ارزیابی میزان فعالیت خود جوش یادگیرنده …………………………………………………………………..

 

 

73

 

 

 

4-4-3- مرحله نهایی ارزیابی ………………………………………………………………………………………………………..

 

 

73

 

 

 

4-5- ارزیابی مبتنی بر موضوع و مدل سازی کاربری …………………………………………………………………………….

 

 

73

 

 

 

4-6- تأثیر سازگاری مبتنی بر موضوع بر یادگیری یا آموزش ……………………………………………………………….

 

 

75

 

 

 

4-7- ارزیابی کمی و کیفی سیستم از دید یادگیرندگان ………………………………………………………………………..

 

 

75

 

 

 

4-8- خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

79

 

 

 

فصل پنجم:« نتیجه گیری و کارهای آتی» ………………………………………………………………………

 

 

80

 

 

 

5- نتیجه‌گیری و کارهای آتی  ………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

81

 

 

 

5-1- نتیجه‌گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

81

 

 

 

5-2- کارهای آتی  …………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

82

 

 

 

منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

83

 

 

 

ضمائم ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

87

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول 4-1 جدول ارزیابی سیستم قدیم …………………………………………………………………………………………………………….. 78
جدول 4-2 جدول ارزیابی سیستم جدید ……………………………………………………………………………………………………………. 79
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست شکل ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل2-1-  بیان مفاهیم در قالب عبارات سه قسمتی RDF  ……………………………………………………… 17
شکل2-2- یک شبکه مفهومی …………………………………………………………………………………………………….. 18
شکل2-3- رویکردهای مختلف برای استفاده آنتولوژی در تشریح مفاهیم   ………………………………. 22
شکل2-4-  ابر LOD  …………………………………………………………………………………………………………………… 32
شکل2-5- زیر ساختهای کلی در پروژه  grapple  …………………………………………………………………… 37
شکل2-6- معماری ALE   گروه Grapple   …………………………………………………………………………… 37
شکل2-7- پیشنهاد چرخه حیات تالیف مشارکتی ………………………………………………………………………. 38
شکل2-8- بخش نمونه ای از ارائه دانش ……………………………………………………………………………………… 39
شکل2-9- معماری سیستم پیشنهادی ………………………………………………………………………………………… 39
شکل2-10- نمایش گرافیکی از مدل کاربر ………………………………………………………………………………….. 40
شکل2-11- دو نمونه از کلاس توانایی مدل کاربر در OWL/XML syntax   ………………………. 41
شکل2- 12-   ویژگی های فردی یادگیرنده ارائه شده ………………………………………………………………. 42
شکل2- 13- کارشناسان تعیین تگ روی محتویات  …………………………………………………………………… 42
شکل2-14-   استفاده از هستی شناسی استاندارد و کشف محتوای، محتویات هدف یادگیرنده 42
شکل2- 15  معماری پیشنهاد شده ……………………………………………………………………………………………. 43
شکل3-1- اقلام محتوایی در یک سیستم سنتی با متن بسته  …………………………………………………… 49
شکل3-2- مسئله غنی سازی محتوا با متن باز  ………………………………………………………………………….. 49
شکل3-3- غنی سازی محتوا همراه با شخصی سازی محتوای آموزشی در آموزش الکترونیکی … 51
شکل 3-4 -معماری سیستم پیشنهادی ………………………………………………………………………………………. 57
شکل3-5- معماری پیشنهادی  ……………………………………………………………………………………………………. 60
شکل3-6- برچسب زدن محتوا کشف شده توسط یادگیرنده از فضای وب ………………………………… 62
شکل 3-7- شمای تبدیل محتوای کشف شده توسط یادگیرندگان منتخب ……………………………….. 63
شکل 3-10- گراف عملکرد معماری غنی سازی در سیستم خودکار ………………………………………….. ضمیمه

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...