پایان نامه ارشد فناوری اطلاعات: بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ایران و ارائه مدل تجاری … |
استفاده از تجارت الکترونیک به عنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات برای شرکتهای کوچک و متوسط بسیار سودمند است. از جمله منافع می توان به موارد زیر اشاره نمود: (Thulani , Tofara & Langton , 2010)
– توانایی مقایسه شدن با شرکتهای بزرگتر
– بهبود ارتباطات، کیفیت و اطلاعات
– کاهش هزینه ها
– افزایش محدوده بازار
– یافتن تامین کنندگان جدید
– افزایش کارایی عملیاتی
– پیشنهاد محصولات و خدمات جدید
– دستیابی به بازارهای جهانی
– کاهش هزینه های تعاملات و اطلاعات
– کاهش هزینه های تبلیغات
از طرفی ویژگیهای خاص صنایع كوچك و متوسط باعث شده است كه این شركتها در پذیرش تجارت الکترونیک با موانع و مشكلات خاص خود روبرو شوند. بررسی پذیرش تكنولوژیهای نوین در میان اندازههای مختلف سازمانهای اقتصادی و خدماتی (كسب و كارهای اقتصادی) نشان میدهد كه صنایع كوچك و متوسط تكنولوژیها را نسبتاً كندتر میپذیرند و ارتباط معناداری بین پذیرش فناوری اطلاعات و اندازه شركت وجود دارد (آنكتاد 2004). آنكتاد در گزارش تجارت الكترونیكی و توسعه سال 2004 بر این عقیده است كه با وجود رشد فزاینده تجارت الكترونیكی و افزایش روز به روز اهمیت آن، توسعه این پدیده در بین شركتهای كوچك و متوسط به كندی اتفاق میافتد.
در سال 2001 در اروپا 79 درصد از شركتهای بزرگ به اینترنت دسترسی داشتند در حالی كه همین رقم برای شركتهای كوچك و متوسط 25 درصد گزارش شده است (UNCTAD E-Commerce and Development Report ,2004).پذیرش تجارت الكترونیك در شركتهای كوچك و متوسط محدود به به كارگیری ایمیل و وب می باشد و این شركتها اینترنت را برای ارتباط و تبلیغات استفاده می كنند (Lawson , Alcock , Cooper & Burgess , 2003). اما آنچه كه غیر قابل انكار است، اثرات و فشار ناشی از محیط رقابتی تجارت جهانی برای بكارگیری تجارت الكترونیكی (بخصوص در بخش B2B) است كه بدون توجه به اندازه شركتها به آنها تحمیل میشود. بنابراین شركتهای كوچك و متوسط در نهایت مجبور به بكارگیری تجارت الكترونیكی خواهند بود.
با توجه به آنکه سیاستهای اتخاذی در حمایت از پذیرش تجارت الكترونیك توسط SMEs، باید بر پایه آگاهی از مزایا، موانع و مشكلات باشند تا بتوانند فواید بالقوه بیشتری برای SMEs داشته باشند(CISC Department of Economics , 2006) تحقیقات زیادی در كشورهای مختلف به بررسی دلایل پذیرش كند تجارت الكترونیك و ICT توسط SMEs پرداخته است.
در نتیجه تحقیقی كه در در مورد موانع پذیرش ICT و استفاده از اینترنت انجام شده است، كار در یك بازار مناسب و داشتن دیدگاه مناسب از توانایی های اینترنت ، هنگامیكه با استراتژی مناسب، تعهد مدیریت، زیرساخت ها، صلاحیت و توانایی همراه شود بیشترین تاثیر را بر پذیرش اینترنت دارد (Doherty & Chadwik , 2003).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 06:12:00 ب.ظ ]
|