تئوری سیستم های اجتماعی، سیستم های اطلاعاتی و استراتژی………………. 32

 

چارچوبی انتقادی برای استراتژی سیستم های اطلاعاتی………………………. 34

 

طبقه بندی ناکامی سیستم های اطلاعاتی…………………………………………. 36

 

مشارکت و نقش کاربر در موفقیت سیستم های اطلاعاتی…………………….. 40

 

نگرش استراتژیک به سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات …………… 43

 

تعریف مدیریت استراتژیک……………………………………………………………… 44

 

برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات ……………………………………………. 45

 

دستاورهای برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات……………………….. 53

 

ضرورت تدوین برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات……………………. 54

 

مزایای تدوین برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات………………………. 56

 

فرآیند برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات…………………………….. 57

 

گونه شناسی استراتژی سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات……….. 60

 

شبکه استراتژیک……………………………………………………………………….. 60

 

استراتژی عمومی فناوری اطلاعات………………………………………….. 63

 

مزیت رقابتی ثمره تکنولوژی اطلاعات………………………………………….. 69

 

چارچوبی برای تجزیعه و تحلیل مزیت رقابتی…………………………… 73

 

تجزیه و تحلیل صنعتی…………………………………………………………. 74

 

موقعیت یابی سازمان در صنعت……………………………………………….. 74

 

اطلاعات به عنوان منبع استراتژیک………………………………………… 76

 

تغییر استراتژیک و سیستم های اطلاعاتی………………………………….. 77

 

چارچوبی برای مدیریت تغییر سیستم های اطلاعاتی……………… 79

 

پیشینه تحقیق………………………………………………………………….. 84

 

فصل سوم: روش تحقیق

 

مقدمه   …………………………………………………………………………….. 98

 

روش تحقیق ……………………………………………………………………… 98

 

جامعه آماری………………………………………………………………………… 100  

 

نمونه و روش تعیین حجم نمونه …………………………………….. 100

 

ابزار جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………. 100

 

روایی و پایایی پرسشنامه……………………………………………… 101

 

متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………. 102

 

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………. 103

 

فصل چهارم : گردآوری داده وتجزیه وتحلیل نتایج

 

مقدمه …………………………………………………………………………. 105

 

توصیف شاخص های جمعیت شناختی…………………………………… 106

 

تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها……………………………………….. 110

 

آمار استنباطی………………………………………………………………….. 112

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات

 

مقدمه…………………………………………………………………………… 119

 

یافته های تحقیق…………………………………………………………….. 119

 

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………….. 124

 

پایان نامه

 

پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………… 127

 

منابع و مآخذ………………………………………………………………… 136

 

منابع فارسی………………………………………………………………….. 136

 

منابع لاتین………………………………………………………………. 139

 

ضمائم………………………………………………………………………. 147

 

چکیده انگلیسی………………………………………………………………. 164

 

چکیده:

 

اشتراك گذاری اطلاعات سازمانی در سطح وسیع، نیازمند زیرساختهای فناوری اطلاعات می باشد. هدف از پژوهش بررسی رابطه بین عوامل انسانی، ساختاری، محیطی، ظرفیت برنامه ریزی و ظرفیت تغییر با موفقیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی در دیوان محاسبات استان فارس است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پیمایشی است و جامعه آماری شامل کارشناسان و حسابرسان دیوان محاسبات استان فارس بالغ بر 300 نفر می باشد. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه عوامل موثر بربرنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی مدیریت که شامل 38 سوال و و پایایی این پرسشنامه 82/. برآورد گردید. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل انسانی، ساختاری، محیطی، ظرفیت برنامه ریزی و ظرفیت تغییر بر موفقیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی موثر می باشد و براساس یافته های آزمون فریدمن عامل انسانی از اهمیت بالاتری نسبت به سایر عوامل از دید پاسخگویان برخوردار است.

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

1-1- مقدمه

 

سیستمهای اطلاعاتی، سیستمهایی هستند كه اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را برای افراد تصمیم گیر فراهم می آورند. اطلاعاتی را كه سیستمهای اطلاعاتی در اختیار كاربران قرار می دهند خدمات سیستمهای اطلاعاتی می نامیم. برای اینكه سیستمهای اطلاعاتی بتوانند خدمات مناسب را در اختیار كاربران قرار دهند نیازمند در اختیار داشتن سخت افزار و نرم افزار مناسب و نیروی انسانی آموزش دیده و با انگیزه اند كه در هر صورت، هزینه های بالایی را برای سازمان در بر دارند. با عنایت به موارد فوق ضرورت دارد كه سازمانها به سنجش كیفیت خدمات سیستمهای اطلاعاتی خود بپردازند و نتیجه آن را به عنوان بازخور وارد سیستم كرده ، در جهت بهبود عملكرد و افزایش كیفیت و بهره وری سیستم از آن استفاده كنند. كیفیت سیستم اطلاعاتی
می تواند به عنوان میزان مشاركت واقعی یك سیستم اطلاعاتی معین در نیل به اهداف سازمانی مورد سنجش قرار گیرد( مهدوی، 1386: 236) .

 

بنابراین لازم است متناسب با تغییرات محیطی(داخلی و خارجی) سیستم‏های اطلاعاتی بهبود یابند تا بتوانند به نیازهای‏ اطلاعاتی مدیران و واحدهای سازمانی بهتر پاسخگو باشند. این امر مستلزم آن است که این سیستم‏ها از جهات مختلف‏ مورد ارزیابی قرار گرفته و با شناخت نقاط ضعف و شناخت‏ وضعیت‏های محیطی بتوان آنها را بهبود بخشید و تجربه نشان داده است، که عدم توجه درست به موارد فوق،گسترش سیستم‏های اطلاعات در کسب و کار عموما موجب‏ جایگزینی مشکلات جدید به جای مشکلات قدیمی می‏شود و این باعث می‏شود تا فواید مورد انتظار حاصل نشوند،علی رغم‏ افزایش سرمایه‏گذاری در سیستم‏های اطلاعات،بهره‏وری ارتقا نیافته و این امر در سالهای گذشته موجب مطرح شدن‏ موضوع‏هایی چون پارادوکس بهره‏وری شده است.بنابراین برای رسیدن به اثربخشی بالا لازم است که سیستمهای اطلاعاتی‏ مدیریت و راههای ارزیابی آن بخوبی شناخته شده ، و با شناخت نقاط ضعف و قوت به رفع اشکالات موجود بپردازیم.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...