2-1-3- 2- الگوی رهیاب اسکاندیا…………………………………………. 23

 

2-1-3- 3- الگوی شاخص سرمایه فکری…………………………………………… 25

 

2-1-3- 4- الگوی تکنولوژی بروکینگ……………………………………………. 27

 

2-1-3- 5- الگوی نمایشگر داراییهای نامشهود………………………………………….. 27

 

2-2-1- مقدمه……………………………………………………… 28

 

2-2-2- تعاریف عملکرد سازمانی…………………………………………… 29

 

2-2-3-هدف از ارزیابی عملکرد…………………………………………. 30

 

2-2-4- علل ضعف عملکرد………………………………………….31

 

2-2-4-1 عوامل فردی…………………………………………… 31

 

2-2-4-2 عوامل سازمانی…………………………………………… 32

 

3-2-5- اجزاء اصلی و مراحل اجرای مدیریت عملکرد……………………………….34

 

2-2-6- اما ارزیابی عملکرد چیست؟………………………………………….. 35

 

2-2-7- انواع ارزیابی…………………………………………… 36

 

2-2-8- سیستیم های ارزیابی عملکرد سنتی و مدرن………………….. 38

 

2-2-9- مدل‌های ارزیابی عملکرد سازمانی………………………………. 39

 

2-2-9-1- مدل منشور عملکرد………………………………………….. 39

 

2-2-9-2- ماتریس عملكرد (1989)…………………………………………. 43

 

2-2-9-3- مدل نتایج و تعیین كننده‌ها (1991)………………………. 44

 

2-2-9-4- هرم عملكرد (1991) ………………………………………….44

 

2-2-9-5- كارت امتیازدهی متوازن (1992)………………………… 45

 

2-2-9-6- فرایند كسب و كار (1996)……………………………………… 47

 

2-2-9-10- تحلیل ذی نفعان (2001)…………………………………… 48

 

2-2-9-11 الگوی ماهواره ای عملکرد سازمانی…………………………. 49

 

الف)تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور………………………….. 56

 

ب)تحقیقات انجام گرفته در خارج کشور…………………………….. 60

 

معرفی بانک ………………………………………………………………….. 62

 

فصل سوم ……………………………………………………………………… 65

 

3-1- مقدمه ……………………………………………………………………… 66

 

3-2- روش تحقیق ………………………………………………………………. 66

 

3-2-1)تحقیق کاربردی……………………………………………………… 66

 

3-2-2) تحقیق توصیفی…………………………………………………….. 67

 

3-4- متغیرهای تحقیق ……………………………………………………… 69

 

3-5- روش های جمع آوری اطلاعات ………………………………….. 69

 

3-5-1- تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه………………………………….. 71

 

3-6-2- تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه……………………….. 71

 

3-7-1- جامعة آماری…………………………………………………….. 72

 

3-7-3- قلمرو مکانی تحقیق…………………………………………… 73

 

3-6-4) قلمرو زمانی تحقیق…………………………………………… 73

 

3-7-4) نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه……………………. 73

 

3-7-5- روش‎های نمونه‌گیری…………………………………………… 74

 

3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………. 74

 

فصل چهارم: تجزیه تحلیل اطلاعات ……………………………………. 77

 

الف) آمار توصیفی………………………………………………………… 78

 

ب) آمار استنباطی: ………………………………………………………. 84

 

آمار توصیفی……………………………………………………………. 91

 

فصل5 : نتیجه گیری و پیشنهادات …………………………………… 97

 

5-1- مقدمه ………………………………………………………………… 98

 

5-2- بررسی یافته های پژوهش با توجه به آزمون آماری گرامر …….. 99

 

5-3- بررسی یافته های پژوهش با توجه به آزمون تحلیل واریانس فریدمن .. 103

 

5-4- ارائه پیشنهادات ……………………………………………………. 103

 

5-4-1)پیشنهادات بر مبنای یافته‌های تحقیق…………………………. 103

 

5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی ……………………………………… 105

 

منابع فارسی………………………………………………………….. 106

پایان نامه

 

 

منابع خارجی…………………………………………………………. 109

 

پرسشنامه ……………………………………………………………….. 113

 

پیوست و ضمایم ………………………………………………………… 118

 

چکیده:

 

امروزه موضوع سرمایه های فكری یكی از عناصر موفقیعت سازمان ها محسوب می شود و سازمان ها برای اینكه بتوانند در محیط پرتلاطم امروزی كه جهان تبدیل به دهكده جهانی شده است موفق باشند باید شاخص های سرمایه فكری را در سازمان شان شناسائی كرده و به آنها بپردازند، تحقیق حاضر به بررسی رابطه سرمایه فكری با عملكرد سازمانی بانكك قوامین استان تهران می پردازد و به دنبال جواب دادن به این سوال هست كه آیا بین سرمایه فكری با عملكرد سازمانی بانك قوامین استان تهران رابطه ی معناداری وجود دارد ؟

 

روش تحقیق این پژوهش توصیفی – همبستگی و از نظر هدف كاربردی می باشد ، جامعه مورد نظر مدیران و كارشناسان ارشد ستادی ، رئیس ، معاونین و كارمندان ارشد شعب بانك قوامین استان تهران است كه تعداد 200 نفر جامعه آماری و 70 نفر نمونه آماری را تشكیل می دهند. در ارتباط با روائی ابزار سنجش به نظرات متخصصین اكتفا شده و پایائی پرسشنامه سرمایه فكری و عملكرد از طریق آزمون آلفای كرونباخ عدد 925% بدست آمده است . و از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شده است ، فرضیه های پژوهش با همبستگی پیرسن آزمون شدند و نتایج آزمون های آماری نشان داده است كه رابطه بین ابعاد سرمایه فكری با عملكرد سازمان در بانك قوامین استان تهران معنادار است.

 

فصل اول: کلیات

 

1-1- مقدمه

 

امروزه با متحول بودن محیط, سازمانها برای بقاو رقابت با سایر سازمانها و برای اینکه بتوانند فعالیت خودراتداوم ببخشند ناچارند در برابر تغییرات محیط پویا باشندو با شرایط محیط خود را وفق بدهند یکی ازعوامل موفقیت درمحیط متحول امروزی استفاده از دانش میباشد.

 

دانش در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین، سرمایه و ماشین آلات و… از ارجحیت بیشتری برخوردار شده است به طوری كه در این اقتصاد، دانش به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب می شود و از آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها یاد برده می شود.یكی ازویژگیهای این دانش آن است كه نامشهود می باشد، یعنی غیر قابل لمس و محسوس است و ارزشگذاری و اندازه گیری آن خیلی سخت و مشكل است. در صورتی كه در گذشته سازمانها با استفاده از روشهای حسابداری قادر بودند تا ارزش و اندازه عوامل تولید خود را بطور كامل محاسبه كنند. امروزه این روشهای حسابداری دیگر دارای كارایی لازم نیستند، سازمانها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند که در آن دانش به عنوان مهمترین عامل تولید ثروت محسوب می‌شود و در این میان سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی وفناوری‌های نوین، از فرصت‌های ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند که سرمایه فکری یکی از این ابزارهاست و رفته رفته مقوله دانش و سرمایه فکری جای خود را در سازمان­ها و شرکت‌ها باز کرده است و به عنوان مهمترین بخشی از سرمایه شرکت است که در سودآوری و پایداری بلند مدت اکثر شرکت‌ها نقش دارد. (ثاقب تهرانی و تدین، 1380)

 

لذا در این فصل پس از بیان مساله و اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ،اهداف پژوهش را تبیین نموده و بر اساس آن فرضیه های تحقیق را بیان می کنیم.پس از بیان مختصر چارچوب نظری به تدوین مدل پژوهش اقدام شد.بیان روش تحقیق و تعاریف مفاهیم اساسی در پایان فصل آورده شده است.

 

2-1- بیان مسئله

 

در جهان امروز آنچه بیش از همه دارای اهمیت است، نیروی انسانی است بطوری که اقتصاددانان معتقدند آنچه در نهایت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین می‌کند، منابع انسانی آن کشور است، نه سرمایه و یا منابع مادی دیگر. این منابع انسانی هستند که سرمایه‌ها را متراکم می‌سازند، از منابع طبیعی بهره برداری می‌کنند، سازمانهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را بوجود می‌آورند و توسعه ملی را پیش می‌برند. کشوری که نتواند مهارتها و دانش مردم خود را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو مؤثری بهره برداری کند، قادر نیست هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد.

 

دنیای کنونی عصر دانایی است. امروزه دیگر مواهب و دارائی‌های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان‌ها نیست، بلکه برخورداری از سرمایه‌های فکری و مدیریت این سرمایه‌هاست که در عرصه محیط پرتلاطم و چالشی رمز موفقیت محسوب می‌شود. این دسته از دارایی‌ها به دلیل ماهیتشان اغلب فراموش می‌شوند و همین امر نیز بر اهمیت آنها می‌افزاید. در واقع سرمایه فکری موجودیت دانشی یک سازمان است که در یک مقطع زمانی خاص در آن وجود دارد. سرمایه فکری همان منابع دانش محوری است که برای سازمان ارزش تولید می‌کنند ولی در صورتهای مالی وارد نمی شوند(پابلوس[1]،2004).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...