پایان نامه ارشد مدیریت فناوری اطلاعات: ارزیابی تجربه كاربری در طراحی وب سایت با استفاده … |
2-4- طراحی تعامل……………………………………………………………………………………………. 16
2-4-1 فرایند طراحی تعامل……………………………………………………………………………. 17
2-5- واسط کاربر……………………………………………………………………………………………….. 18
2-6- کاربردپذیری………………………………………………………………………………………………. 18
2-7- مسائل مطرح در بحث تجربه کاربری………………………………………………………………. 20
2-8- ارزیابی شاخص های تجربه کاربری………………………………………………………………… 21
2-9- ارزیابی وب……………………………………………………………………………………………….. 23
2-10- مدل های تصمیم گیری چند معیاره MCDM……………………………………………………
2-10-1- مدل های چند شاخصه…………………………………………………………………….. 25
2-10-2- تحلیل فرایند شبکه………………………………………………………………………….. 25
2-11- روش گروه اسمی……………………………………………………………………………………… 26
2-12- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………….. 27
2-13- بر تجارت الکترونیک……………………………………………………………………….. 36
2-14- شاخص های ارزیابی وب سایت…………………………………………………………………… 40
2-15- معرفی نماد اعتماد الکتونیکی……………………………………………………………………….. 41
2-16- معرفی وب سایت الکسا……………………………………………………………………………… 42
2-17- معرفی وب گاههای مورد مطالعه…………………………………………………………….. 44
2-17-1- فروش آنلاین محصولات دیجیتال دیجی کالا………………………………………. 44
2-17-2- فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی تهران کالا…………………………………………….. 46
2-17-3- مرکز تخصصی فروش کتاب فردا……………………………………………………….. 47
2-17-4- فروشگاه موبایل و کامپیوتر آل دیجیتال……………………………………………….. 48
2-17-5- فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی ناربلا…………………………………………………… 50
فصل سوم- روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………….. 55
3-2- متغیر تحقیق…………………………………………………………………………………….. 55
3-2-1- طراحی مناسب…………………………………………………………………………………. 55
3-2-2- درستی محتوا و نمایش اطلاعات کمکی………………………………………………… 57
3-2-3- جستجوی آسان و نتایج مؤثر……………………………………………………………….. 58
3-2-4- پیش گیری و تصحیح خطا…………………………………………………………………… 59
3-2-5- کارآمدی استفاده………………………………………………………………………………. 59
3-3- شیوه جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………….. 59
3-4- شیوهی اجرا………………………………………………………………………………………. 60
3-5- فرایند تحلیل شبکه ای………………………………………………………………………. 60
3-5-1- مراحل اجرای ANP…………………………………………………………………………..
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………… 64
4-2- مراحل اجرای ANP………………………………………………………………………………
4-2-1- ایجاد مدل و تدوین مسأله………………………………………………………………….. 64
4-2-2- مقایسات زوجی معیارهای اصلی با فرض عدم وجود وابستگی…………………… 67
4-2-3- انجام مقایسات زوجی برای وابستگی درونی و بازخوردی…………………………. 68
4-2-4- محاسبه وزن های معیار های اصلی……………………………………………………….. 72
4-2-5- مقایسه های زوجی زیر معیارها نسبت به یکدیگر…………………………………….. 72
4-2-6- محاسبه وزن های متقابل زیر معیارها……………………………………………………… 74
4-2-7- مقایسه های زوجی گزینه ها نسبت به زیر معیارها……………………………………. 76
4-2-8- محاسبه وزن های نهایی………………………………………………………………………. 84
فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………… 87
5-2- نتایج و یافته های پژوهش……………………………………………………………………….. 87
5-3- پیشنهادها و راهکارها جهت بهبود وبگاه های مورد مطالعه………………………….. 89
5-3-1- بررسی معیار طراحی………………………………………………………………………….. 89
5-3-2- بررسی معیار درستی محتوا و نمایش اطلاعات کمکی………………………………. 89
5-3-3- بررسی معیار جستجوی آسان و نتایج مؤثر……………………………………………… 90
5-3-4- بررسی معیار پیشگیری و تصحیح خطا…………………………………………………… 90
5-3-5- بررسی معیار کارآمدی استفاده…………………………………………………………….. 90
5-4- پیشنهاد برای تحقیقات آینده…………………………………………………………………… 91
منابع
فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………….. 92
فهرست منابع غیر فارسی………………………………………………………………………………. 94
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………… 97
چکیده:
پژوهش حاضر مبتنی بر بررسی تجربه کاربری وبگاه ها است. با استفاده از مطالعات کتابخانهای معیارهای تجربه کاربری شامل؛ طراحی مناسب، درستی محتوا و نمایش اطلاعات کمکی، جستجوی آسان و نتایج مؤثر ، پیش گیری و تصحیح خطا و کارآمدی استفاده، انتخاب و مدل تحقیق شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و برحسب روش تحقیق، توصیفی موردی است که با بکارگیری روش گروه اسمی؛ داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش ، وبگاه های تجارت الکترونیک می باشد و از روش نمونه گیری گزینشی استفاده گردید و تعداد پنج وبگاه که هم در وبگاه الکسا رتبه بالایی داشتند و هم دارای نماد اعتماد الکترونیکی بودند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل فرایند شبکه انجام شد و نتایج پژوهش معیارهایی جهت ارزیابی تجربه کاربری وبگاه های تجارت الکترونیک بدست می دهد و نشان می دهد که وبگاه فروشگاه دیجی کالا در بین وبگاه های مورد تحقیق تجربه کاربری بهتری دارد.
این پژوهش می تواند در راستای نتایج حاصل از آن، به دلیل ارائهی اطلاعات مفید در حوزهی طراحی وبگاههای تجارت الکترونیک دارای تجربه کاربری زیاد، برای محققان و مدیران وبگاهها ارزشمند باشد. همچنین پیشنهادهایی را جهت بهبود و اثربخشی بیشتر تجربه کاربری وبگاههای مورد تحقیق ارائه میدهد.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
گسترش وب در دنیای امروز موجب تحولات عمیقی در تاریخ زندگی بشر شده است به طوری که با تغییر رویکرد اطلاع رسانی و خدمتدهی؛ لزوم ارائه خدمات و اطلاعات در وبگاهها به امری ضروری و بایسته تبدیل شده است. بهدلیل قرار گرفتن در فضای جدید به ناچار میبایست استانداردها و دستورالعملهای خاص این فضا را طرحریزی و رعایت نمود. از یک سو قالب و زبان وب را برای ایجاد وبگاهها رعایت نمود و از دیگر سو محیطی را ساخت که برای کاربر طبیعی به نظر رسد.
به منظور اطمینان از این موضوع که طراحی وبگاهها و با سیستمهای نرمافزاری برای کاربرد انسانی مناسب طراحی شده باشد؛ از شاخص تجربه کاربری[1] استفاده میشود. تجربه کاربری استانداردی است که کیفیت تجربه کاربر؛ هنگام تعامل با یک محصول یا سیستم مورد سنجش قرار میدهد.
بهدلیل نقش مهم تجربه کاربری در کارایی و رضایت کاربران وبگاهها؛ این تحقیق بهدنبال پاسخ به این سوالات است که شاخص های تجربه کاربری وب گاه های مورد تحقیق چیست؟ اثر شاخص های تجربه کاربری وب گاه های مورد تحقیق بر یکدیگر چگونه است؟ اوزان شاخص های تجربه کاربری وب گاه های مورد تحقیق چه مقدار است؟ رتبهبندی پنج وبگاه مورد مطالعه از نظر تجربهی کاربری چگونه است؟
2-1- بیان مسئله
تجربه کاربری میزانی است که یک محصول میتواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینه مورد استفاده تأمین کند (ISO 9241-11, 1998).
تحقیقات نشان میدهد مردم در 60 درصد اوقات نمیتوانند اطلاعاتی که در پی آن هستند را در وبگاهها پیدا کنند. این میتواند به هدر رفتن زمان، کاهش بهرهوری، افزایش ناکامی و نارضایتی و عدم مراجعه مجدد به وبگاهها و از دست رفتن پول منجر شود (Vice-chancellor, 2008).
رتبه بندی وبگاهها بر اساس تجربه کاربری بدون شناخت شاخصه ها و زیرمعیارها و اوزان آن امکان پذیر نیست، همچنین شاخصههای تجربه کاربری بسته به نوع فعالیت وبگاهها متفاوت هستند که میبایست برای رتبه بندی آنها پس از تعیین شاخصها و اوزان آن، از روشهای تصمیمگیری چند شاخصه استفاده کرد. این تحقیق قصد دارد تا با مطالعه بر روی وبگاههای مورد نظر تجربه کاربری آنها را با استفاده از روش ANP مورد بررسی قرار دهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 04:12:00 ب.ظ ]
|