2-3- تئوری‌های اقتضایی طراحی سازمان………………………….. 28

 

2-4- ساختار زنجیره تامین…………………………… 30

 

2-4-1- زنجیره تامین ناب و چابک……………………………. 34

 

2-4-2- عملکرد کسب و کار شرکت……………………………. 40

 

2-5- پیشینه تحقیق…………………………… 43

 

2-5-1- مطالعات داخلی…………………………… 43

 

2-5-2- مطالعات خارجی…………………………… 44

 

2-6- جمع بندی…………………………… 46

 

فصل سوم………………………….. 48

 

3-1- روش تحقیق…………………………… 49

 

3-2- جامعه آماری………………………….. 50

 

3-3- نمونه آماری و روش نمونه ­گیری…………………………… 50

 

3-4- روش گردآوری اطلاعات…………………………… 50

 

3-4-1- ابعاد محیط کسب و کار………………………….. 52

 

3-4-2- ابعاد اولویت‌های رقابتی…………………………… 52

 

3-4-3- ابعاد ساختار زنجیره تامین…………………………… 52

 

3-4-4- مقیاس ارزیابی عملکرد کسب و کار……………… 53

 

3-5- روایی و پایایی پرسشنامه………………………….. 53

 

3-5-1- روایی…………………………… 53

 

3-5-2- پایایی…………………………… 54

 

3-6- روش تجزیه و تحلیل‌…………………………… 55

 

3-6-1- مدل‌یابی معادلات ساختاری………………………….. 55

 

3-6-1- 1- نرم افزار مورد استفاده………………………….. 56

 

3-6-1-2- شاخص های برازش در آموس…………………….. 58

 

3-6-2- آزمون نرمال بودن داده ­ها ………………………….60

 

3-6-3- ضریب همبستگی…………………………… 60

 

فصل چهارم………………………….. 61

 

4-1- مشخصات پاسخ دهندگان و جامعه آماری……………. 62

 

4-1-1- آمار توصیفی سوالات…………………………… 69

 

4-2- آمار استنباطی…………………………… 70

 

4-2-1- نتایج بررسی روایی…………………………… 71

 

4-2-2- نتایج بررسی پایایی…………………………… 76

 

4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش……………. 77

 

4-3- یافته‌های تحقیق…………………………… 78

 

4-3-1- مدل معادلات ساختاری…………………………… 78

 

4-3-2- تحلیل مدل های ساختاری…………………………… 80

 

4-3-3- بررسی فرضیه‌های اصلی تحقیق…………………………… 82

 

فصل پنجم………………………….. 85

 

5-1- بحث و نتیجه گیری…………………………… 86

 

5-1-1- فرضیه اصلی…………………………… 87

 

5-1-2- فرضیه­ های جانبی…………………………… 89

 

5-1-2-1- فرضیه جانبی 1………………………….. 89

 

5-1-2-2- فرضیه جانبی 2………………………….. 89

 

5-1-2-3- فرضیه جانبی 3………………………….. 89

 

5-1-2-4- فرضیه جانبی 4………………………….. 90

 

5-1-2-5- فرضیه جانبی 5………………………….. 90

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

5-1-2-6- فرضیه جانبی 6…………………………. 90

 

5-2- پیشنهادهای برگرفته از پژوهش…………….. 90

 

5-2-2- پیشنهاد پژوهشی…………………………… 92

 

5-3- محدودیت ها ………………………….93

 

منابع ومآخذ…………………………… 94

 

منابع فارسی…………………………… 95

 

منابع انگلیسی…………………………… 95

 

پیوست ها………………………….. 100

 

پرسشنامه………………………….. 101

 

چکیده:

 

مطالعه شرکت­ها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکت­های موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می­کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونه­ای که توجه به مشخصه­های محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژی­های سازمانی باعث بهبود عملکرد در شرکتها می­شود.

 

در این پژوهش رابطه بین همسویی مشخصه­های محیطی کسب و کار، اولویت­های رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار در شرکت­های قطعه ساز خودروی شهرک­های صنعتی استان سمنان مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس ادبیات موجود درباره مشخصه­های محیطی کسب و کار، اولویت­های رقابتی، ساختار زنجیره تامین و عملکرد کسب و کار، یک مدل نظری توسعه داده شد و نتایج فرضیات بصورت تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. کلیه شرکت های تولیدی قطعه ساز خودرو واقع در سطح استان سمنان که جمعا 213 شرکت می‌باشند، قلمرو تحقیق حاضر می‌باشد و از آنجا که آگاه‌ترین افراد نسبت به شرکت، مدیران ارشد می‌باشند، لذا پاسخ دهندگان مدیران ارشد این شرکت‌ها می‌باشند و بنابر این سطح تحلیل این پژوهش سازمان می‌باشد. تعداد نمونه این پژوهش 130 شرکت بوده است.

 

بر اساس میانگین سؤالات مطروحه در مورد عملکرد، شرکت‌ها به ترتیب، لیست شدند. نیمه اول شرکت‌ها با توجه به این لیست، شرکت‌های با عملکرد بالا و نیمه دوم، شرکت‌های با عملکرد پایین در نظر گرفته شدند. سپس همسویی بین مشخصه‌های محیطی کسب‌و‌کار، اولویت‌های رقابتی و ساختار زنجیره تامین، هم برای شرکت‌های با عملکرد بالا و هم برای شرکت‌های با عملکرد پایین آزموده شد تا فرضیه اصلی پژوهش بررسی شود. طبق فرضیه اصلی پژوهش، در شرکت‌های با عملکرد بالا، بین مشخصه‌های محیطی کسب‌و‌کار، اولویت‌های رقابتی و ساختار زنجیره تامین همسویی وجود دارد (وجود همسویی استراتژیک) و در شرکت‌های با عملکرد پایین، این همسویی استراتژیک، وجود ندارد. بررسی همسویی استراتژیک، از طریق مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

1-1- مقدمه

 

در طول چهل سال گذشته، ماهیت محیط كسب ‌و ‌كار با ترکیبی از تغییرات الگوی تقاضا، تغییرات تکنولوژی و جهانی شدن، دچار دگرگونی شده‌است. امروزه نیازهای بازار، ناپایدار و پراکنده شده‌است و مانند گذشته نمی‌توان مشتریان را به‌راحتی طبقه‌بندی کرد. آن‌ها تقاضای ارزش بالاتر، تنوع بیش‌تر، خدمات بهبود یافته در زمان كم‌تر و شتاب در نوآوری محصول را دارند (خیمتریکس، 2004). دیکن(2003) بیان می‌دارد از دهه 80 میلادی، شتاب گرفتن پیشرفت در تولید، ارتباطات، اطلاعات، و فن‌آوری‌های حمل و نقل، به همراه توجه به ایده بازار آزاد، موجب آشفتگی تدریجی محیط کسب‌ و ‌کار به‌دلیل افزایش تنوع، سرعت تغیرات غیر قابل پیش بینی، پیچیدگی و فشار رقابتی شد (تینگ چی، کیلداف و گراگیا، 2009).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...