سوالات جانبی تحقیق.. 13

 

5 – 1 تعاریف مفهومی و عمیاتی وازه های کلیدی : 13

 

تعاریف مفهومی: 13

 

فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق

 

مقدمه. 17

 

1-2بخش اول مدیریت و سبک رهبری.. 18

 

1-1-2مدیریت و مدیران. 18

 

2-1-2مدیریت آموزشی.. 21

 

3 – 1- 2 اهمیت مدیریت آموزشی و ضرورت آن در آموزش و پرورش… 21

 

4 – 1- 2 نقش مدیر یا رهبر آموزشی.. 22

 

5 – 1- 2 ویژگی های مدیران آموزشی.. 25

 

6 – 1- 2 مهارتهای مدیران آموزشی.. 27

 

7 – 1- 2 خصوصیات ویژه برای رهبری آموزشی.. 29

 

8 – 1- 2 تفاوت مدیریت و رهبری.. 30

 

9 – 1- 2 رهبری در مدیریت: 30

 

10 – 1- 2 شخصیت و انتظارات رهبر. 33

 

11 – 1- 2 سبک رهبری.. 37

 

12 – 1- 2 تفاوت بین سبک رهبری وظیفه مدار و سبک رهبری رابطه مدار. 39

 

13 – 1- 2 نظریه ها و سیستم های مدیریت… 40

 

2 – 2 بخش دوم انگیزش… 44

 

1 – 2 – 2 تعاریف انگیزش… 44

 

2 – 2 – 2 اهمیت انگیزش… 46

 

3 – 2 – 2 انگیزش موفقیت… 48

 

4– 2 – 2 قدرت انگیزش… 49

 

5 – 2 – 2 روش های افزایش انگیزه 50

 

6 – 2 – 2 اهداف کلیدی برای ایجاد و حفظ انگیزش در کار. 52

 

7 – 2 – 2 نظریه های انگیزش… 59

 

بخش سوم : پیشینه تحقیق.. 64

 

1– 3 – 2 پیشینه تحقیق در داخل کشور. 64

 

2 – 3 – 2 پیشینه تحقیق در خارج از کشور. 67

 

نتیجه گیری.. 68

 

مدل تحقیق.. 69

 

فصل سوم:روش شناسی تحقیق

 

مقدمه. 71

 

1- 3 روش پژوهش : 71

 

2- 3 جامعه آماری : 71

 

3 – 3 نمونه آماری حجم نمونه و روش تعیین آن : 72

 

4- 3 ابزار اندازه گیری داده ها 73

 

5- 3 تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش: 74

 

6- 3  روش تجزیه و تحلیل داده ها 77

 

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های پژوهش

 

مقدمه. 80

 

4-1. سیمای پاسخگویان. 81

 

4-2. یافته های توصیفی.. 84

 

4-2-1. توصیف سؤالات پرسشنامه. 84

 

4-2-1-1. پرسشنامه انگیزه دبیران. 84

 

4-2-1-2. پرسشنامه سبک رهبری.. 109

 

4-2-2. توصیف مؤلفههای تحقیق.. 144

 

4-3. یافته های تحلیلی.. 149

 

4-3-1. بررسی توزیع مؤلفههای تحقیق.. 149

 

4-3-2. بررسی فرضیات تحقیق.. 151

 

4-3-3. یافتههای جانبی تحقیق.. 155

 

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها

پایان نامه

 

 

5-1 مقدمه. 165

 

5-2  نتیجه گیری کلی.. 165

 

5-3خلاصه پژوهش…. 166

 

5-4فرضیات پژوهش و نتایج آنها 168

 

5-4-1بررسی فرضیه اصلی.. 168

 

5-4-2بررسی فرضیه اوّل. 169

 

5-4-3بررسی فرضیه دوّم. 170

 

5-4-4بررسی فرضیه سوم. 170

 

5-5نتایج یافته های جانبی پژوهش…. 171

 

5-6محدودیت ها 176

 

5-6-1محدودیت های در کنترل محقق.. 176

 

5-7پیشنهادات… 176

 

5-7-1 پیشنهادهایی مبنتی بر یافته های پژوهش…. 176

 

5-7-2 پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده 177

 

پیوست ها و ضمائم. 178

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

عنوان                                         صفحه

 

 

 

جدول (3- 1) جامعه آماری.. 71

 

جدول 3 – 2 نمونه آماری.. 72

 

جدول 3 – 3  گویه های مربوط به هر یک از مولفه ها در پرسشنامه سبک رهبری.. 73

 

جدول 4 – 3  گویه های مربوط به هر یک از مولفه ها در پرسشنامه انگیزش… 73

 

جدول(5 – 3) نتایج آلفا برای پرسشنامه انگیزش… 75

 

جدول(6 – 3) نتایج آلفا برای پرسشنامه سبک رهبری.. 76

 

جدول شماره 4-1. توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت… 81

 

جدول شماره 4-2 . توزیع پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی.. 82

 

جدول شماره 4-3. توزیع پاسخگویان بر حسب میزان سابقه. 83

 

جدول شماره 4-4. نسبت به خواسته ها و نیازهای افراد دیگر حساس هستید. 84

 

جدول شماره 4-5. در جلسات بحث و گفتگو رعایت حال دیگران را میکنید. 85

 

جدول شماره 4-6. موقعیت هایی را که نیازمند همکاری است به موقعیت هایی که نیازمند رقابت است ترجیح می دهید. 86

 

جدول شماره 4-7. هنگامی که برای همکاری و سازگاری ستایش شوید بهتر کار می کنید. 87

 

جدول شماره 4-8. از کارهای مشخص و سازمان داده شده بیزارید. بدین علت که آزادی در برقراری ارتباط با دوستان و در آمیختن اجتماعی با آنان محدود می شود. 88

 

جدول شماره 4-9. هنگامی که کاری را شروع می کنید تا پایان و رسیدن به نتیجه به کوش های خود ادامه می دهید. 89

 

جدول شماره 4-10. هنگام موقعیت های رقابت آمیز به سعی و تلاش خود خواهید افزود. 90

 

جدول شماره 4-11. مسئولیت پیروزی یا شکست در کارهای خود را به عهده می گیرید. 91

 

جدول شماره 4-12. علاقه مند هستید که کارها را موثر و بهتر از دیگران انجام دهید. 92

 

93

 

جدول شماره 4-14. به دنبال موقعیت هایی هستید که بتوانید با مسولیت شخصی برای مشکلات راه حل پیدا کنید. 94

 

جدول شماره 4-15. تمایل دارید دیگران را در موفقیت خود سهیم بدانید. 95

 

جدول شماره 4-16. اغلب اوقات کیفیت کار خود را با دیگران مقایسه می کنید. 96

 

جدول شماره 4-17.زمانیکه مورد ارزشیابی کتبی قرار میگیرید جهت کسب امتیاز بالا مطالعه می کنید. 97

 

جدول شماره 4-18. معتقدید که داشتن اعتبار و نفوذ در دیگران بسیار مهمتر از عملکرد موثر است. 98

 

جدول شماره 4-19. آرزو دارید تأثیری ژرف در محیط کار خود پدید آورید و برای پذیرش خطرات آن آمادگی دارید. 99

 

جدول شماره 4-20. ترجیح می دهید که در موقعیت های رقابتی و عنان آور قرار بگیرید. 100

 

جدول شماره 4-21. از اینکه در یک گروه رهبر باشید و گروه را سازماندهی کنید لذت می برید. 101

 

جدول شماره 4-22. در مباحث سازنده شغلی که بتو.انید نطرات  و. عقاید خود را به نحو بهتری به دیگران بقبولانید لذت می برید. 102

 

جدول شماره 4-23. اعتقاد دارید که منزلت اجتماعی یک شغل اهمیت آن است. 103

 

جدول شماره 4-24. تمایل دارید که در کارها بیشتر به دیگران دستور بدهید و کمتر دستورات آنها را بپذیرید. 104

 

جدول شماره 4-25. ترجیح می دهید که اغلب کارها را شخصاً انجام داده و کمتر به مشارکت و تشریک مساعی با دیگران رغبت نشان می دهید. 105

 

جدول شماره 4-26. در مواردیکه مجبور باشید به تنهایی به کار و فعالیت بپردازید احساس ناخشنودی می کنید. 106

 

جدول شماره 4-27. ترجیح می دهید در محل کار دوستان صمیمی و زیادی از بین همکاران داشته باشید. 107

 

. 107

 

جدول شماره 4-28. در کارهای گروهی مشارکت فعال دارید. 108

 

جدول شماره 4-29. علاقمند است به عنوان سخنگوی معلمان عمل کند. 109

 

110

 

111

 

جدول شماره 4-32. معلمان را به اجرای روشهای یکسان تشویق می کند. 112

 

جدول شماره 4-33. به معلمین فرصت می دهد در حل مشکلات، قدرت قضاوت خود را بکار گیرند. 113

 

جدول شماره 4-34. نسبت به پیشی گرفتن از مدارس دیگر تاکید می ورزد. 114

 

جدول شماره 4-35. به عنوان نماینده معلمان عمل می کند. 115

 

جدول شماره 4-36. به معلمین برای کار بیشتر فشار می آورد. 116

 

جدول شماره 4-37. نظراتش را با معلمین در میان گذاشته و از واکنش آنها مطلع می شود. 117

 

جدول شماره 4-38. به معلمین فرصت می دهد همه کارها را به روشی که خود مطلوب می دانند انجام دهند. 118

 

جدول شماره 4-39. برای پیشرفت کار مدرسه  بسیار کوشش می کند. 119

 

جدول شماره 4-40. به خوبی تعویق افتادن اقدامات و عدم اطمینان در امور را تحمل می کند. 120

 

جدول شماره 4-41. نظرات خود را در حضور افراد خارجی نیز برای معلمین بیان می کند. 121

 

جدول شماره 4-42. می کوشد کارها به سرعت انجام گیرد. 122

 

جدول شماره 4-43. افراد  را در انتخاب کار آزاد می گذارد. 123

 

جدول شماره 4-44. تعارضات ایجاد شده در بین معلمان را خود فیصله  می دهد. 124

 

جدول شماره 4-45. کسب اطلاعات دقیق راجع به جزئیات امور، مدیر را سردر گم می کند. 125

 

جدول شماره 4-46. در جلسات خارجی مدیر معلمان را معرفی می کند. 126

 

جدول شماره 4-47. از دادن آزادی به افراد در انجام امور اکراه دارد. 127

 

جدول شماره 4-48. راسا” در مورد نوع کار و نحوه انجام آن تصمیم می گیرد. 128

 

جدول شماره 4-49. برای افزایش بازدهی کلاس، فشارهای لازم را اعمال می کند. 129

 

جدول شماره 4-50. اختیار انجام بعضی از کارها را به خود معلمان واگذار می کند. 130

 

131

 

جدول شماره 4-52. به معلمین فرصت و امکان ابداع و ابتکار می دهد. 132

 

جدول شماره 4-53. به معلمین وظایف خاصی را محول می کند. 133

 

جدول شماره 4-54. مایل به ایجاد تغییر است… 134

 

جدول شماره 4-55. از معلمان می خواهد در تحقق اهدافی سخت بکوشند. 135

 

جدول شماره 4-56. به قضاوت معلمان اطمینان دارد. 136

 

137

 

جدول شماره 4-58. از توجیه اقداماتی که انجام داده است امتناع می ورزد. 138

 

جدول شماره 4-59. می کوشد به معلمان اثبات کند که نظرش به نفع آنهاست. 139

 

جدول شماره 4-60. به معلمان اجازه می دهد تا سرعت کارشان را خود تنظیم کنند. 140

 

جدول شماره 4-61. معلمین را تشویق می کند تا بهتر از قبل عمل نمایند. 141

 

جدول شماره 4-62. بدون مشورت با معلمین عمل می کند. 142

 

جدول شماره 4-63. از معلمین می خواهد که استانداردها، ضوابط و مقررات را دقیقا رعایت کنند. 143

 

جدول شماره 4-64. توزیع پاسخگویان بر حسب سبک رهبری.. 144

 

جدول شماره 4- 65. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از انگیزش موفقیت… 145

 

جدول شماره 4- 66. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از وابستگی شغلی.. 146

 

جدول شماره 4- 67. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از قدرت شغلی.. 147

 

جدول شماره 4- 68. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی ازانگیزه دبیران. 148

 

جدول شماره 4-69. بررسی وضعیت توزیع مؤلفه های تحقیق.. 149

 

جدول شماره 4-70. نتایج آزمون T برای بررسی فرضیه اصلی تحقیق.. 151

 

جدول شماره 4-71. نتایج آزمون T برای بررسی فرضیه اول تحقیق.. 152

 

جدول شماره 4-72. نتایج آزمون T برای بررسی فرضیه دوم تحقیق.. 153

 

جدول شماره 4-73. نتایج آزمون T برای بررسی فرضیه سوم تحقیق.. 154

 

جدول شماره 4-74. نتایج آزمون خیدو برای بررسی رابطه بین جنسیت و درک از سبک رهبری.. 155

 

جدول شماره 4-75. نتایج آزمون خیدو برای بررسی رابطه بین تحصیلات و درک از سبک رهبری.. 156

 

جدول شماره 4-76. نتایج آزمون خیدو برای بررسی رابطه بین سابقه خدمت و درک از سبک رهبری.. 157

 

جدول شماره 4-77. نتایج آزمون منویتنی برای بررسی رابطه بین جنسیت و وابستگی و قدرت شغلی.. 158

 

جدول شماره 4-78. نتایج آزمون T برای بررسی رابطه بین جنسیت و انگیزش موفقیت و انگیزه دبیران. 158

 

جدول شماره 4-79. نتایج آزمون منویتنی برای بررسی رابطه بین تحصیلات و وابستگی و قدرت شغلی.. 159

 

جدول شماره 4-80 نتایج آزمون T برای بررسی رابطه بین تحصیلات و انگیزش موفقیت و انگیزه دبیران. 160

 

جدول شماره 4-81. نتایج آزمون کروسکال والیس برای بررسی رابطه بین سابقه خدمت و وابستگی و قدرت شغلی.. 160

 

جدول شماره 4-82. نتایج آزمون F  برای بررسی رابطه بین سابقه خدمت و انگیزش موفقیت و انگیزه دبیران. 161

 

جدول شماره 4-83. نتایج آزمون فریدمن برای تعیین مؤلفه غالب انگیزه در دبیران. 162

 

جدول شماره 4-84. نتایج آزمون فریدمن برای تعیین مؤلفه غالب انگیزه در دبیران مرد. 162

 

جدول شماره 4- 85. نتایج آزمون فریدمن برای تعیین مؤلفه غالب انگیزه در دبیران زن. 163

 

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                                صفحه

 

نمودارشماره 4-1. توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت… 81

 

نمودار شماره 4-2 . توزیع پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی.. 82

 

نمودار شماره 4-3. توزیع پاسخگویان بر حسب میزان سابقه. 83

 

 نمودار شماره 4- 4. نسبت به خواسته ها و نیازهای افراد دیگر حساس هستید. 84

 

 نمودار شماره 4- 5. در جلسات بحث و گفتگو رعایت حال دیگران را میکنید. 85

 

 نمودار شماره 4- 6. موقعیت هایی را که نیازمند همکاری است به موقعیت هایی که نیازمند رقابت است ترجیح می دهید. 86

 

 نمودار شماره 4- 7. هنگامی که برای همکاری و سازگاری ستایش شوید بهتر کار می کنید. 87

 

 نمودار شماره 4- 8. از کارهای مشخص و سازمان داده شده بیزارید. بدین علت که آزادی در برقراری ارتباط با دوستان و در آمیختن اجتماعی با آنان محدود می شود. 88

 

 نمودار شماره 4- 9. هنگامی که کاری را شروع می کنید تا پایان و رسیدن به نتیجه به کوش های خود ادامه می دهید. 89

 

 نمودار شماره 4- 10. هنگام موقعیت های رقابت آمیز به سعی و تلاش خود خواهید افزود. 90

 

نمودار شماره 4- 11. مسئولیت پیروزی یا شکست در کارهای خود را به عهده می گیرید. 91

 

 نمودار شماره 4- 12. علاقه مند هستید که کارها را موثر و بهتر از دیگران انجام دهید. 92

 

 نمودار شماره 4- 13. معمولاً به سوی اهدافی جذب می شوید که تحمل بیشتر به کوشش و کنش بیشتر وادارتان می سازد. 93

 

نمودار شماره 4- 14. به دنبال موقعیت هایی هستید که بتوانید با مسولیت شخصی برای مشکلات راه حل پیدا کنید. 94

 

نمودار شماره 4- 15. تمایل دارید دیگران را در موفقیت خود سهیم بدانید. 95

 

نمودار شماره 4- 16. اغلب اوقات کیفیت کار خود را با دیگران مقایسه می کنید. 96

 

 نمودار شماره 4- 17. زمانیکه مورد ارزشیابی کتبی قرار می گیرید جهت کسب امتیاز بالا مطالعه می کنید. 97

 

 نمودار شماره 4- 18. معتقدید که داشتن اعتبار و نفوذ در دیگران بسیار مهمتر از عملکرد موثر است. 98

 

 نمودار شماره 4- 19. آرزو دارید تأثیری ژرف در محیط کار خود پدید آورید و برای پذیرش خطرات آن آمادگی دارید. 99

 

 نمودار شماره 4- 20. ترجیح می دهید که در موقعیت های رقابتی و عنان آور قرار بگیرید. 100

 

 نمودار شماره 4- 21. از اینکه در یک گروه رهبر باشید و گروه را سازماندهی کنید لذت می برید. 101

 

 نمودار شماره 4- 22. در مباحث سازنده شغلی که بتو.انید نطرات  و. عقاید خود را به نحو بهتری به دیگران بقبولانید لذت می برید  102

 

 نمودار شماره 4- 23. اعتقاد دارید که منزلت اجتماعی یک شغل اهمیت آن است. 103

 

 نمودار شماره 4- 24. تمایل دارید که در کارها بیشتر به دیگران دستور بدهید و کمتر دستورات آنها را بپذیرید. 104

 

 نمودار شماره 4- 25. ترجیح می دهید که اغلب کارها را شخصاً انجام داده و کمتر به مشارکت و تشریک مساعی با دیگران رغبت نشان می دهید. 105

 

 نمودار شماره 4- 26. در مواردیکه مجبور باشید به تنهایی به کار و فعالیت بپردازید احساس ناخشنودی می کنید. 106

 

نمودار شماره 4- 27. ترجیح می دهید در محل کار دوستان صمیمی و زیادی از بین همکاران داشته باشید. 107

 

 نمودار شماره 4- 28. در کارهای گروهی مشارکت فعال دارید. 108

 

 نمودار شماره 4- 29. علاقمند است به عنوان سخنگوی معلمان عمل کند. 109

 

نمودار شماره 4- 30. اضافه کاری را تشویق می کند. 110

 

نمودار شماره 4- 31. به معلمان در انجام کار آزادی کامل می دهد. 111

 

 نمودار شماره 4- 32. معلمان را به اجرای روشهای یکسان تشویق می کند. 112

 

 نمودار شماره 4- 33. به معلمین فرصت می دهد در حل مشکلات، قدرت قضاوت خود را بکار گیرند. 113

 

 نمودار شماره 4- 34. نسبت به پیشی گرفتن از مدارس دیگر تاکید می ورزد. 114

 

 نمودار شماره 4- 35. به عنوان نماینده معلمان عمل می کند. 115

 

نمودار شماره 4- 36. به معلمین برای کار بیشتر فشار می آورد. 116

 

 نمودار شماره 4- 37. نظراتش را با معلمین در میان گذاشته و از واکنش آنها مطلع می شود. 117

 

 نمودار شماره 4- 38. به معلمین فرصت می دهد همه کارها را به روشی که خود مطلوب می دانند انجام دهند. 118

 

 نمودار شماره 4- 39. برای پیشرفت کار مدرسه  بسیار کوشش می کند. 119

 

 نمودار شماره 4- 40. به خوبی تعویق افتادن اقدامات و عدم اطمینان در امور را تحمل می کند. 120

 

 نمودار شماره 4- 41. نظرات خود را در حضور افراد خارجی نیز برای معلمین بیان می کند. 121

 

 نمودار شماره 4-42. می کوشد کارها به سرعت انجام گیرد. 122

 

 نمودار شماره 4- 43. افراد  را در انتخاب کار آزاد می گذارد. 123

 

 نمودار شماره 4- 44. تعارضات ایجاد شده در بین معلمان را خود فیصله  می دهد. 124

 

 نمودار شماره 4- 45. کسب اطلاعات دقیق راجع به جزئیات امور، مدیر را سردر گم می کند. 125

 

 نمودار شماره 4- 46. در جلسات خارجی مدیر معلمان را معرفی می کند. 126

 

 نمودار شماره 4- 47. از دادن آزادی به افراد در انجام امور اکراه دارد. 127

 

 نمودار شماره 4- 48. راساً” در مورد نوع کار و نحوه انجام آن تصمیم می گیرد. 128

 

 نمودار شماره 4- 49. برای افزایش بازدهی کلاس، فشارهای لازم را اعمال می کند. 129

 

 نمودار شماره 4- 50. اختیار انجام بعضی از کارها را به خود معلمان واگذار می کند. 130

 

 نمودار شماره 4- 51. مسائل را همانطور که پیش بینی کرده است رخ می دهد. 131

 

 نمودار شماره 4- 52. به معلمین فرصت و امکان ابداع و ابتکار می دهد. 132

 

 نمودار شماره 4- 53. به معلمین وظایف خاصی را محول می کند. 133

 

 نمودار شماره 4- 54. مایل به ایجاد تغییر است… 134

 

 نمودار شماره 4- 55. از معلمان می خواهد در تحقق اهدافی سخت بکوشند. 135

 

 نمودار شماره 4- 56. به قضاوت معلمان اطمینان دارد. 136

 

 نمودار شماره 4- 57. برنامه کارهایی که باید انجام گیرد، خود تنظیم می کند. 137

 

 نمودار شماره 4- 58. از توجیه اقداماتی که انجام داده است امتناع می ورزد. 138

 

 نمودار شماره 4- 59. می کوشد به معلمان اثبات کند که نظرش به نفع آنهاست. 139

 

 نمودار شماره 4- 60. به معلمان اجازه می دهد تا سرعت کارشان را خود تنظیم کنند. 140

 

 نمودار شماره 4- 61. معلمین را تشویق می کند تا بهتر از قبل عمل نمایند. 141

 

 نمودار شماره 4- 62. بدون مشورت با معلمین عمل می کند. 142

 

 نمودار شماره 4- 63. از معلمین می خواهد که استانداردها، ضوابط ومقررات را دقیقا رعایت کنند. 143

 

 نمودار شماره 4-64. توزیع پاسخگویان بر حسب سبک رهبری.. 144

 

 نمودار شماره 4- 65. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از انگیزش موفقیت… 145

 

 نمودار شماره 4- 66. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از وابستگی شغلی.. 146

 

نمودار شماره 4- 67. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از قدرت شغلی.. 147

 

نمودار شماره 4- 68. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی ازانگیزه دبیران  148

 

فهرست اشکال

 

عنوان                                                                                                صفحه

 

 

 

شکل (1 – 2) وضعیت سبک رهبری وظیفه مدار. 39

 

شکل (2 – 2) وضعیت سبک رهبری رابطه مدار  40

 

چکیده:

 

پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی رابطۀ سبک های رهبری(رابطه مدار و ضابطه مدار) با انگیزش شغلی دبیران شهرستان تاکستان می باشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ بین سبک های رهبری(رابطه مدار و ضابطه مدار) با انگیزش شغلی دبیران شهرستان تاکستان می باشد. در این پژوهش سبک رهبری (رابطه مدار و ضابطه مدار) به عنوان متغییر مستقل و انگیزش شغلی (وابستگی شغلی، قدرت شغلی و موفقیت شغلی) به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است. این پژوهش با نمونه 184 نفری و از دبیران شهرستان تاکستان تشکیل شده است که تعداد نمونه به وسیله جدول مورگان تعیین و سپس بطور تصادفی طبقه ای انتخاب گردیده است. در این پژوهش از پرسشنامه سبک رهبری35 سوالی فیدلر و پرسشنامه انگیزش25 سوالی مک کله لند  استفاده شده است. داده های این پژوهش با استفاده از آزمون Tو خی دو، فریدمن، من ویتنی و F  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که در سبک رهبری مدیران با انگیزش شغلی دبیران رابطه ی معناداری وجود دارد و همچنین بین سبک­های رهبری مدیران و انگیزش موفقیت دبیران دبیرستان­های شهرستان تاکستان رابطه وجود دارد  و اما در خصوص دو مولفه دیگر یعنی وابستگی شغلی و قدرت شغلی دبیران با سبک­های رهبری مدیران دبیرستان­های شهرستان تاکستان رابطه معناداری وجود نداشت. و در نهایت یافته ها این پیشنهاد را مطرح می کند که مسئولان آموزش و پرورش و تأمین منابع انسانی افرادی را برای سمت مدیریت مدارس انتخاب کنند که از رشته های مدیریت بوده و یا مرتبط با حرفه مدیریت باشند.

 

 

 

واژگان کلیدی : سبک رهبری(رابطه مدار- ضابطه مدار)، انگیزش شغلی، دبیران

 

مقدمه

 

مدیریت در زندگی انسان مطلب تازه ایی نیست، بلکه از همان دورانی که زیست گروهی بشر آغاز شد وجود داشته است. از وقتی انسانها به اهمیت همکاری پی بردند و برای رسیدن به هدفهای مشترکدر کنار هم قرار گرفتند، مدیریت هم به وجود آمد وکم کم عامل تشکیل جماعتهای بزرگ و گسترده شد، تا آن جا که قومها و قبیله ها و ملتها شکل گرفتند.(علی رووف،1381 :33 )

 

مدیر کسی است که بتواند در محیط کار خود به اقتضای موقعیت، اصول ویافته های علمی ومهارتهای فنی را هنرمندانه و با رعایت موازین اخلاقی به کار بندد، مشکلات را حل کند و هدفی را تحقق بخشد.(رحیمی،1380 :91-90 )

 

مدیران در واقع دیده بان فرایند انجام کارها در خط مقدم سازمان هستند. کمتر کسی به اندازه آنان می تواند به طور ملموس وعینی شاهد نوسانات ، کاستی ها،نقاط قوت وضعف سازمان ها و کارکنان مدارس باشد. آنان علاوه بر مسئولیت در منافع کارکنان ونیازها و خواسته ها ی ایشان، پشتیبانی نیازهای بازار را نیز عهده دارند.(تورانی ،1386 :88 )

 

رهبری یعنی قدرت جذب افراد و تاثیر نفوذ در آنها آن چنان که افراد (پیروان) به طور داوطلبانه شخصیت و رهبری فرد را در یک شرایط بهینه بپذیرد. (رحیمی،1380 : 90 )

 

نقش مدیر یا رهبر آموزشی: عبارت است ازحمایت و تقویت و یاری و مساعدت و سر انجام همکاری کردن و نه دستور دادن و هدایت کردن، به همین جهت است که می گوییم مدیریت آموزشی از اهمیت نیفتاده بلکه منظور و ماهیت آن تفاوت کرده است. مقام مدیریت و رهبری آموزشی برای میسر ساختن امکانات رشد و شکوفایی از راه قبول مسئولیت و بروز ابتکار و خلاقیت بکار برده می شود و مفهوم قدیم آن که معلم را فردی مطیع و سازگار و پیرو نظر مدیر می دانست بکلی کنار گذاشته است.(وایلز، ترجمه طوسی،1377:7 )

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...