پایان نامه روانشناسی گرایش کودکان با نیازهای خاص: اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری و نگرش صمیمانه دختران با … |
2-4 نگرش صمیمانه……………………………… 16
2-4-1 تعریف نگرش……………………………… 16
2-4-2 ویژگیهای نگرش…………………………… 17
2-4-3 تفاوت نگرش با ارزش، عقیده و علاقه………….. 18
2-4-4 شرایط عمده شکلگیری و تکوین نگرشها…………. 18
2-4-5 تعریف صمیمیت……………………………. 19
2-5 مهارتهای اجتماعی………………………….. 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی…………………….. 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی…………………… 20
2-5-3 تعریف مهارتهای اجتماعی…………………… 22
2-5-4 ویژگیهای مهارتهای اجتماعی………………… 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی……………. 25
2-5-6 طبقهبندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد……. 26
2-5-7 فرایندهای عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی….. 27
2-5-7-1 مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف…………. 28
2-5-7-2 مهارتهای مربوط به شناخت اجتماعی…………. 28
2-5-8 پیامدهای مهارتهای اجتماعی………………… 29
2-6 مهارتهای اجتماعی نابینایان…………………. 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان…………………. 30
2-6-2 ویژگیهای و محدودیتهای روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیندهای تحول روانی…. 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی………….. 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان…………… 43
2-6-7 اهمیت مهارتهای افراد آسیب دیده بینایی……… 45
2-7 شیوههای آموزش مهارتهای اجتماعی……………… 46
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق……………….. 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور….. 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران……………….. 51
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 مقدمه……………………………………. 54
3-2 طرح کلی پژوهش…………………………….. 54
3-3 جامعه آماری………………………………. 55
3-4 نمونه، حجم نمونه و روش نمونهگیری……………. 55
3-5 ابزار اندازهگیری………………………….. 55
3-5-1 پرسشنامه سازگاری اجتماعی كالیفرنیا (فرم تجدبد نظر شده، 1953) 55
3-5-2 پرسشنامه نگرش صمیمانه امیدون و همكاران (فرم تجدید نظر شده، 1983) 56
3-6 نحوه اجرا………………………………… 57
3-7 ابزار تجزیه و تحلیل……………………….. 57
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1 مقدمه……………………………………. 58
4-2 تحلیل توصیفی دادههای پژوهش…………………. 59
4-2-1 پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات……………. 60
4-3 آمار استنباطی…………………………….. 61
4-3-1 پیش فرض تساوی واریانسها………………….. 61
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 مقدمه……………………………………. 63
5-2 تبیین یافتههای پژوهشی……………………… 63
5-3 محدودیتهای پژوهش………………………….. 66
5-4 پیشنهادهای پژوهش………………………….. 66
5-5 پیشنهادات كاربردی…………………………. 67
پیوست 1- پرسشنامه سازگاری اجتماعی كالیفرنیا (فرم تجدید نظر شده، 1953) 68
پیوست 2- پرسشنامه اندازهگیری نگرش صمیمانه امیدون و همكاران (فرم تجدیدنظر شده، 1983)…………………………………… 73
پیوست 3- بسته آموزشی مهارتهای اجتماعی ………….. 76
منابع و مآخذ…………………………………. 80
فهرست جدولها
جدول (4-1): میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنیها در پیشآزمون و پس آزمون، خرده مقیاسهای پرسشنامه سازگاری اجتماعی گروههای آزمایش و كنترل……………………………………………. 59
جدول (4-2): میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنیها در پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه نگرش صمیمانه گروههای آزمایش و كنترل 60
جدول (4-3): نتایج آزمون شاپیرو -ویلك در مورد پیش فرض نرمال بودن نمرات سازگاری اجتماعی در مددجویان دختر با نقص بینایی…… 60
جدول (4-4): نتایج آزمون شاپیرویلك در مورد پیش فرض نرمال بودن نمرات نگرش صمیمانه در مددجویان دختر با نقص بینایی………….. 61
جدول (4-5): نتایج آزمون لوین در پیش فرض تساوی واریانس نمرات خرده مقیاسهای سازگاری اجتماعی………………………. 61
جدول (4-6): نتایج آزمون لوین در پیش فرض تساوی واریانس نمرات نگرش صمیمانه در گروههای
آزمایش و كنترل………………………………. 61
جدول (4-7): نتایج تحلیل مانوا تأثیر عضویت گروهی بر سازگاری اجتماعی گروه آزمایش و كنترل درجه آزادی……………………… 62
جدول (4-8): نتایج تحلیل كوواریانس تأثیر عضویت گروهی بر نگرش صمیمانه گروه آزمایش………………………………….. 62
چكیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و نگرش صمیمانه دختران با نقص بینایی اصفهان بود. در این پژوهش طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه كنترل و نمونه گیری در دسترس استفاده شد و تعداد 26 نفر از مددجویان دختر مركز فاطمه الزهرای اصفهان كه در سازگاری اجتماعی و نگرش صمیمانه نمره پایین كسب كرده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و كنترل قرار داده شدند. سپس گروه آزمایشی طی ده جلسه تحت آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی قرار گرفتند. در حالی كه گروه كنترل هیچ مداخلهای دریافت نكردند. در پایان، هر دو گروه مجدداً مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل مانووا نشان داد كه آموزش مهارتهای اجتماعی نمرات سازگاری اجتماعی دختران با نقص بینایی در تمامی مولفه ها ( به استثنا مولفه مهارتهای اجتماعی ) افزایش داده است .همچنین تحلیل كوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی نمرات نگرش صمیمانه دختران با نقص بینایی را افزایش داده است. بنابراین، اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و نگرش صمیمانه دختران با نقص بینایی تأیید شد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 07:31:00 ب.ظ ]
|