پایان نامه : مقایسه میزان افسردگی در بین دانشجویان رشته روانشناسی و سایر رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور مرکز … |
2-2-1-11-نظریه پزشکی 16
2-2-1-12-نظریه زیست شناختی 16
2-2-1-13-نظریه انسان گرایی 16
2-2-1-14-نظریه روانکاوی 16
2-2-1-15-نظریه شناختی افسردگی 17
2-2-1-16-نظریه شناختی بک (1969، 1976) و نظریه ناچاری فرا گرفته شده سلیگمان (1974) 18
2-2-1-17- نظریه رفتاری 18
2-2-1-18- نظریه افسردگی واقعیت گرا 18
2-3- اصطلاح افسردگی 19
2-4- ملاک های DSM-IV-TR در مورد افسردگی اساسی 19
2-5- طبقه بندی افسردگی 21
2-5-1- افسردگی فصلی 21
2-5-2- افسردگی اساسی 21
2-5-3- افسردگی دو قطبی 21
2-5-4- افسردگی دیستایمی 22
2-5-5- افسردگی مضاعف 22
2-5-6- افسردگی درونزاد 22
2-5-7- افسردگی برونزاد 22
2-6- عوامل موثر در افسردگی بر اساس نظریات مختلف 22
الف) عوامل بیولوژیك 23
ب) عوامل بیوشیمیایی 23
ج)عوامل عصبی ـ غددی 24
د) عامل جنسیت 25
ه) عامل سن 25
و) عامل ژنتیک 25
1ـ نظریه های روانكاوی 25
الف ـ فقدان 26
ب ـ خشم معطوف به درون 27
2ـ رویكرد شناختی بك 27
3ـ نظریة درمان عقلانی ـ عاطفی (الیس) 28
4ـ نظریه های یادگیری 29
الف ـ رویكرد تقویت 29
ب ـ درماندگی آموخته شده 30
6ـ نظریة اسناد 31
7ـ استرس 31
الف) تفاوت جنسی در افسردگی 33
ب) تفاوت سنی در افسردگی 33
2-7- علائم افسردگی 33
2-8- افسردگی روانی در نوجوانان و جوانان 34
2-9- سطوح افسردگی روانی 36
2-10- علل پیدایش افسردگی روانی 37
2-11- خصوصیات شخصیتی انسان های افسرده 38
2-12- شیوع افسردگی 39
2-12-1- رواج افسردگی بین مردم 39
2-12-2- شیوع افسردگی بین زنان جامعه 41
2-13- راه های درمان افسردگی 41
1- درمان بر اساس روان پویایی 41
2- درمان افسردگی از نقطه نظر یادگیری 42
3- درمان جسمانی 43
4- فوتوتراپی (نوردرمانی) 43
5- درمان اختلالات خلقی 44
2-14- اصول کلی درمانی افسردگی 45
2-15- نقش مشاوره در درمان افسردگی روانی 45
2-16-پیشینه تحقیق 49
3-1- روش پژوهش 55
3-2- جامعه آماری 55
3-3- نحوه نمونه گیری 55
3-4- آمار توصیفی 55
3-5-آمار استنباطی 55
3-6-متغیرها: 56
3-7- ابزار پژوهش 56
3-8- اعتبار و روایی پرسشنامه افسردگی بک 56
4-1- مقدمه 59
بخش اول:آمار توصیفی 60
4-2- ویژگی های شخصی پاسخگویان 60
رشته تحصیلی 60
جنسیت 61
4-2-3- سن پاسخگویان 62
4-3-1-بعد عاطفی 63
4-3-2-بعد شناخت 64
4-3-3-بعد رفتارهای آشکار 71
4-3-4- رفتارهای اجتماعی 73
4-3-5- نشانه های بین فردی 76
بخش دوم: آمار استنباطی 77
5-1-خلاصه پژوهش 85
5-2- محدودیت های پژوهش 89
5-3- پیشنهادات پژوهش 89
منابع 91
فهرست جدولها
صفحه | عنوان |
جدول(4-1)؛ توزیع شرکت کنندگان در مطالعه بر حسب رشته تحصیلی ……………………………………………………………………56
جدول(4-2)؛ توزیع شرکت کنندگان در مطالعه بر حسب جنسیت …………………………………………………………………………….57
جدول(4-3)؛ توزیع شرکت کنندگان در مطالعه بر حسب سن ………………………………………………………………………………….58
جدول 4-4-فراوانی پاسخگویان به سوالات بعد عاطفی …………………………………………………………………………………………..59
جدول 4-5- فراوانی پاسخگویان به سوالات بعد شناخت ………………………………………………………………………………………..60
جدول 4-6- فراوانی پاسخگویان به سوالات بعد رفتارهای آشکار ……………………………………………………………………………66
جدول 4-7- فراوانی پاسخگویان به سوالات بعد رفتارهای اجتماعی …………………………………………………………………………68
جدول 4-8- فراوانی پاسخگویان به سوالات نشانه های بین فردی ……………………………………………………………………………71
جدول(4-9) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه اول پژوهش ……………………………………………………………….72
جدول(4-10) جدول آزمون t مربوط به فرضیه اول پژوهش ……………………………………………………………………………………72
جدول(4-11) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه اول …..73
جدول(4-12) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه دوم پژوهش ……………………………………………………………..73
جدول(4-13) جدول آزمون t مربوط به فرضیه دوم پژوهش ……………………………………………………………………………………74
جدول(4-14) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه دوم ….75
جدول(4-15) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه سوم پژوهش …………………………………………………………….75
جدول(4-16) جدول آزمون t مربوط به فرضیه سوم پژوهش …………………………………………………………………………………..75
جدول(4-17) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه سوم ….76
جدول(4-18) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه چهارم پژوهش ………………………………………………………….76
جدول(4-19) جدول آزمون t مربوط به فرضیه چهارم پژوهش ………………………………………………………………………………..77
جدول(4-20) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه چهارم.77
جدول(4-21) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه پنجم پژوهش ……………………………………………………………77
جدول(4-22) جدول آزمون t مربوط به فرضیه پنجم پژوهش ………………………………………………………………………………….78
جدول(4-23) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه پنجم …78
چکیده
دوران نوجوانی، مرحله بحران عاطفی و اجتماعی است. شخصی که مرحله جوانی خوبی نداشته باشد، مسلماً از زندگی سالم و با نشاط در دوره پیری برخوردار نخواهد شد و از سوی دیگر ورود به دانشگاه یک رویداد مهم و بسیار حساس در زندگی نیروهای کارآمد و فعال جوان در هر کشوری به شمار می رود، که غالبا با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و فردی آن ها همراه است. در کنار این تغییرات، باید به انتظارات و نقش های جدیدی نیز اشاره نمود که هم زمان با ورود به دانشگاه در دانشجویان شکل می گیرد . در این پژوهش تاکید بر قشر عظیمی از اجتماع یعنی جوانان که آینده را تعیین می کنند و پرداختن به مسائلی که مشکلات آنها در واقع اعتبار و ارزش به آنها خواهد داد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-11] [ 05:52:00 ق.ظ ]
|