2-2-1-11-نظریه پزشکی 16

 

2-2-1-12-نظریه زیست شناختی 16

 

2-2-1-13-نظریه انسان گرایی 16

 

2-2-1-14-نظریه روانکاوی 16

 

2-2-1-15-نظریه شناختی افسردگی 17

 

2-2-1-16-نظریه شناختی بک (1969، 1976) و نظریه ناچاری فرا گرفته شده سلیگمان (1974) 18

 

2-2-1-17- نظریه رفتاری 18

 

2-2-1-18- نظریه افسردگی واقعیت گرا 18

 

2-3- اصطلاح افسردگی 19

 

2-4- ملاک های DSM-IV-TR در مورد افسردگی اساسی 19

 

2-5- طبقه بندی افسردگی 21

 

2-5-1- افسردگی فصلی 21

 

2-5-2- افسردگی اساسی 21

 

2-5-3- افسردگی دو قطبی 21

 

2-5-4- افسردگی دیستایمی 22

 

2-5-5- افسردگی مضاعف 22

 

2-5-6- افسردگی درونزاد 22

 

2-5-7- افسردگی برونزاد 22

 

2-6- عوامل موثر در افسردگی بر اساس نظریات مختلف 22

 

الف) عوامل بیولوژیك 23

 

ب) عوامل بیوشیمیایی 23

 

ج)عوامل عصبی ـ غددی 24

 

د) عامل جنسیت 25

 

ه) عامل سن 25

 

و) عامل ژنتیک 25

 

1ـ نظریه های روانكاوی 25

 

الف ـ فقدان 26

 

ب ـ خشم معطوف به درون 27

 

2ـ رویكرد شناختی بك 27

 

3ـ نظریة درمان عقلانی ـ عاطفی (الیس) 28

 

4ـ نظریه های یادگیری 29

 

الف ـ رویكرد تقویت 29

 

ب ـ درماندگی آموخته شده 30

 

6ـ نظریة اسناد 31

 

7ـ استرس 31

 

الف) تفاوت جنسی در افسردگی 33

 

ب) تفاوت سنی در افسردگی 33

 

2-7- علائم افسردگی 33

 

2-8- افسردگی روانی در نوجوانان و جوانان 34

 

2-9- سطوح افسردگی روانی 36

 

2-10- علل پیدایش افسردگی روانی 37

 

2-11- خصوصیات شخصیتی انسان های افسرده 38

 

2-12- شیوع افسردگی 39

 

2-12-1- رواج افسردگی بین مردم 39

 

2-12-2- شیوع افسردگی بین زنان جامعه 41

 

2-13- راه های درمان افسردگی 41

 

1- درمان بر اساس روان پویایی 41

 

2- درمان افسردگی از نقطه نظر یادگیری 42

 

3- درمان جسمانی 43

 

4- فوتوتراپی (نوردرمانی) 43

 

5- درمان اختلالات خلقی 44

 

2-14- اصول کلی درمانی افسردگی 45

 

2-15- نقش مشاوره در درمان افسردگی روانی 45

پایان نامه و مقاله

 

 

2-16-پیشینه تحقیق 49

 

3-1- روش پژوهش 55

 

3-2- جامعه آماری 55

 

3-3- نحوه نمونه گیری 55

 

3-4- آمار توصیفی 55

 

3-5-آمار استنباطی 55

 

3-6-متغیرها: 56

 

3-7- ابزار پژوهش 56

 

3-8- اعتبار و روایی پرسشنامه افسردگی بک 56

 

4-1- مقدمه 59

 

بخش اول:آمار توصیفی 60

 

4-2- ویژگی های شخصی پاسخگویان 60

 

رشته تحصیلی 60

 

جنسیت 61

 

4-2-3- سن پاسخگویان 62

 

4-3-1-بعد عاطفی 63

 

4-3-2-بعد شناخت 64

 

4-3-3-بعد رفتارهای آشکار 71

 

4-3-4- رفتارهای اجتماعی 73

 

4-3-5- نشانه های بین فردی 76

 

بخش دوم: آمار استنباطی 77

 

5-1-خلاصه پژوهش 85

 

5-2- محدودیت های پژوهش 89

 

5-3- پیشنهادات پژوهش 89

 

منابع 91 

 

 

 

فهرست جدولها

 

 

 

 

 

 

 

صفحه عنوان

 

جدول(4-1)؛ توزیع شرکت کنندگان در مطالعه بر حسب رشته تحصیلی ……………………………………………………………………56

 

جدول(4-2)؛ توزیع شرکت کنندگان در مطالعه بر حسب جنسیت …………………………………………………………………………….57

 

جدول(4-3)؛ توزیع شرکت کنندگان در مطالعه بر حسب سن ………………………………………………………………………………….58

 

جدول 4-4-فراوانی پاسخگویان به سوالات بعد عاطفی …………………………………………………………………………………………..59

 

جدول 4-5- فراوانی پاسخگویان به سوالات بعد شناخت ………………………………………………………………………………………..60

 

جدول 4-6- فراوانی پاسخگویان به سوالات بعد رفتارهای آشکار ……………………………………………………………………………66

 

جدول 4-7- فراوانی پاسخگویان به سوالات بعد رفتارهای اجتماعی …………………………………………………………………………68

 

جدول 4-8- فراوانی پاسخگویان به سوالات نشانه های بین فردی ……………………………………………………………………………71

 

جدول(4-9) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه اول پژوهش ……………………………………………………………….72

 

جدول(4-10) جدول آزمون t مربوط به فرضیه اول پژوهش ……………………………………………………………………………………72

 

جدول(4-11) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه اول …..73

 

جدول(4-12) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه دوم پژوهش ……………………………………………………………..73

 

جدول(4-13) جدول آزمون t مربوط به فرضیه دوم پژوهش ……………………………………………………………………………………74

 

جدول(4-14) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه دوم ….75

 

جدول(4-15) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه سوم پژوهش …………………………………………………………….75

 

جدول(4-16) جدول آزمون t مربوط به فرضیه سوم پژوهش …………………………………………………………………………………..75

 

جدول(4-17) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه سوم ….76

 

جدول(4-18) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه چهارم پژوهش ………………………………………………………….76

 

جدول(4-19) جدول آزمون t مربوط به فرضیه چهارم پژوهش ………………………………………………………………………………..77

 

جدول(4-20) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه چهارم.77

 

جدول(4-21) جدول میانگین و انحراف معیار مربوط به فرضیه پنجم پژوهش ……………………………………………………………77

 

جدول(4-22) جدول آزمون t مربوط به فرضیه پنجم پژوهش ………………………………………………………………………………….78

 

جدول(4-23) جدول مقایسه میانگین نمره دانشجویان روانشناسی با دانشجویان رشته غیر از روانشناسی در فرضیه پنجم …78

 

 

 

چکیده

 

دوران نوجوانی، مرحله بحران عاطفی و اجتماعی است. شخصی که مرحله جوانی خوبی نداشته باشد، مسلماً از زندگی سالم و با نشاط در دوره پیری برخوردار نخواهد شد و از سوی دیگر ورود به دانشگاه یک رویداد مهم و بسیار حساس در زندگی نیروهای کارآمد و فعال جوان در هر کشوری به شمار می رود، که غالبا با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و فردی آن ها همراه است. در کنار این تغییرات، باید به انتظارات و نقش های جدیدی نیز اشاره نمود که هم زمان با ورود به دانشگاه در دانشجویان شکل می گیرد . در این پژوهش تاکید بر قشر عظیمی از اجتماع یعنی جوانان که آینده را تعیین می کنند و پرداختن به مسائلی که مشکلات آنها در واقع اعتبار و ارزش به آنها خواهد داد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...