شرکت­ها شماری از تاکتیک­ها را در اختیار دارند که می­توانند برای کاهش این هزینه­ها به کار گیرند. مدیریت این شرکت­ها ممکن است سود خالص گزارش شده را به منظور اجتناب از توجه رسانه­ها کاهش دهند. منطق این تاکتیک روشن است چرا که رسانه­هاعلاقه زیادی به انتشار اطلاعات در مورد شرکت­های بزرگ، از قبیل آلاینده بودن محصولات این شرکت­ها،افزایش­های غیر عادی سود، حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان و مدیران و… دارند.

6- فرضیه های پژوهش
به منظور­رسیدن به ­هدف­اصلی پژوهش، دو فرضیه ­به­عنوان فرضیه­های پژوهش ­در­نظر­گرفته­ شده­اند
فرضیه­ اول­: در شرکت­هایی که نسبت بدهی­های دولتی به کل بدهی­ها بزرگتر است مدیران شرکت­ها علاقه بیشتری دارند به مدیریت سود بپردازند.
فرضیه دوم: در شرکت­هایی که اندازه شرکت بزرگتر است مدیران شرکت­ها علاقه بیشتری دارند به مدیریت سود بپردازند.
7- جامعه و نمونه آماری
در این پژوهش، نمونه­گیری بدین ترتیب که از میان تمامی شرکت­های عضو بورس اوراق بهادار تهران، شرکت­هایی را که واجد شرایط ذیل باشند، انتخاب کرده ایم.
1) شرکت مزبور قبل از سال1379 مورد پذیرش قرار گرفته باشد.
2) پایان سال مالی آن­ها منتهی به 29 اسفند ماه باشد.
3) داده­های مورد نظر شرکت مزبور در دسترس باشد.

پایان نامه

 


4) به منظور همگن نمودن نمونه آماری، بانک­ها و موسسات مالی و سرمایه­گذاری حذف گردید.
8- روش پژوهش
از آنجایی که این پژوهش به دنبال ­بررسی­ تاثیر هزینه­های سیاسی بر مدیریت سود می­باشد ، روش پژوهش جهت انجام مطالعه مورد نظر، از نوع همبستگی می­باشد. و برای آزمون ارتباط بین این متغیرها از رگرسیون استفاده شده است.
9-متغیرهای­ تحقیق ونحوه اندازه­گیری ­آن­ها
متغیر­مستقل
در این­تحقیق هزینه­های سیاسی که با دو معیار، ­نسبت بدهی­های دولتی به کل بدهی­ها­، و همچنین اندازه شرکت سنجیده شده است به عنوان­ ­متغیر­مستقل­­ و عامل­ تاثیر­گذار بر مدیریت سود در شرکت­ها­ در نظر گرفته­ شده­ است.
هزینه­های سیاسی
موزز معتقد است­ که هر چه اندازه شرکت بزرگتر باشد، مدیران شرکت انگیزه و تمایل قوی­تری جهت دستکاری سود خواهند داشت. به عقیده او با بزرگتر شدن شرکت­ها مسئولیت پاسخگویی آن­ها نیز بیشتر می­شود و مدیران شرکت­ها در معرض­پاسخگویی به طیف­وسیعی­از­مدعیان قرار می­گیرند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...