پایان نامه مهندسی صنایع گرایش صنایع: برنامه ریزی عملیات ترمینال های کانتینری با استفاده از بهینه سازی شبیه سازی |
3-3- مدل مفهومی مساله: 40
3-4- شبیه سازی کامپیوتری: 41
3-5- نرم افزارهای شبیه سازی.. 42
3-6- روش های بهینه سازی شبیه سازی.. 43
3-6-1 روش مبتنی بر گرادیان. 43
3-6-2- بهینه سازی تصادفی.. 44
3-6-3 روش پاسخ سطح.. 44
3-6-4- روش های اکتشافی.. 45
3-6-5- روش های آماری.. 46
3-7- طراحی آزمایشات تاگوچی.. 47
3-8- خطوط راهنما برای طراحی آزمایشها 48
3-8-2- انتخاب عاملها و سطوح: 49
3-8-3- تعیین متغیر پاسخ: 49
3-8-4- انتخاب نوع آزمایش طراحی شده 49
3-8-5- انجام آزمایش… 50
3-8-6- تجزیه و تحلیل داده ها: 50
3-8-7- نتیجه گیریها و پیشنهادات… 50
3-9- الگوریتم حل: 50
3-10- نظریه صف: 51
3-11- فرمول های صف… 53
فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق.. 57
4-1- شبیه سازی ترمینال کانتینری با نرم افزار Arena. 59
4-2- تحلیل خروجی شبیه سازی: 63
2-4-1- تاثیر افزایش جرثقیل: 64
4-2-2- تاثیر افزایش سکو: 65
4-3- طراحی آزمایشات تاگوچی: 67
4-4- نتیجه گیری محاسبات: 70
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات… 72
5-1- نتیجه گیری: 73
5-2- پیشنهادات: 75
منابع و ماخذ. 76
فهرست جداول
جدول 2-1 مقالات ارائه شده در مساله تخصیص عرشه. 35
جدول 2-2 مقالات ارائه شده در مساله برنامه ریزی جرثقیل های عرشه. 36
جدول3-1 اجزای مدل شبیه سازی.. 39
جدول3- 2 پارمترهای مدل صف… 54
جدول4-1 متغیرهای معرفی شده در شبیه سازی.. 62
جدول 4-2 نتایج حاصل از شبیه سازی برای حالت 3 سکویی.. 64
جذول4-3 نتایج حاصل از شبیهسازی برای حالت 2 جرثقیله. 66
جدول4-4 مقادیر S/N برای سطوح هر عامل.. 68
جدول4-5 محاسبات آزمون ANOVA.. 70
فهرست اشکال و نمودارها
شکل2-1 انواع کشتی ها برحسب اندازه 18
شکل2-2 میزان کانتینر جابجا شده در 5 بندر ایالات متحده 19
شکل2-3 ترمینال کانتینری.. 20
شکل 2-4 بخش های عملیاتی ترمینال های کانتینری.. 22
شکل 3-1 ارکان اصلی سیستم. 38
شکل3-2 مدل مفهومی مساله. 40
شکل 3-3 ساختارهای سرویس رسانی.. 53
شکل4-1 ماژول های Arena برای ورود و استقرار کشتی ها 60
شکل4-2 اجزای مدل Arena مربوط به قسمت دوم شبیه سازی.. 61
نمودار4-1 روند تغییر درآمد با افزایش تعداد جرثقیل.. 65
نمودار4-2 روند تغییر درآمد با افزایش تعداد سکوها 67
شکل4-3 نمودار S/N برای هر سه عامل.. 68
چکیده:
در چهار دهه گذشته، کانتینرها به عنوان ابزار مناسب و ضروری بسته بندی بار از جایگاه ویژه ای در حمل و نقل بین المللی از طریق دریا برخوردار شده اند. با افزایش فزاینده کانتینری سازی، تعداد پایانه های کانتینری در بنادر دریایی و رقابت میان آنها بسیار چشمگیر شده است . امروزه بدون استفاده ثمربخش و کارآمد از فن آوری اطلاع رسانی و روش های بهینه سازی، نمی توان به عملیات کانتینری اندیشید. اخیرا بنادر برای بهبود کارایی جابجایی کانتینر ها با چالش های بزرگی مواجه شده اند. بنابراین چگونگی بهبود کارایی سرویس و همچنین کاهش هزینه ها مساله اساسی در اینگونه بنادر می باشد. به طور کلی برای این کار دو رویکرد وجود دارد : اولی افزایش تعداد تجهیزات بارگیری و تخلیه، دومی اتخاذ بهینه ترین برنامه عملیاتی.
در اغلب ترمینال ها معمولا سه نوع تجهیز برای انجام عملیات وجود دارد: جرثقیل های عرشه(QC)، تریلرهای محوطه(YT) و جرثقیل های محوطه(YC). به محض ورود یک کشتی به ترمینال، QCها کانتینرها را از کشتی تخلیه یا اینکه به داخل کشتی بارگیری می کنند و YTها کانتینرها را از عرشه به سمت انبار و سکوی بارانداز جابجا می کنند. در محوطه انبار، YTها کار تخلیه و بارگیری را برای تریلرها انجام می دهند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 08:28:00 ب.ظ ]
|