3-3- مدل مفهومی مساله: 40

 

3-4- شبیه سازی کامپیوتری: 41

 

3-5- نرم افزارهای شبیه سازی.. 42

 

3-6- روش های بهینه سازی شبیه سازی.. 43

 

3-6-1 روش مبتنی بر گرادیان. 43

 

3-6-2- بهینه سازی تصادفی.. 44

 

3-6-3 روش پاسخ سطح.. 44

 

3-6-4- روش های اکتشافی.. 45

 

3-6-5- روش های آماری.. 46

 

3-7- طراحی آزمایشات تاگوچی.. 47

 

3-8- خطوط راهنما برای طراحی آزمایشها 48

 

3-8-2- انتخاب عاملها و سطوح: 49

 

3-8-3- تعیین متغیر پاسخ: 49

 

3-8-4- انتخاب نوع آزمایش طراحی شده 49

 

3-8-5- انجام آزمایش… 50

 

3-8-6- تجزیه و تحلیل داده ها: 50

 

3-8-7- نتیجه گیریها و پیشنهادات… 50

 

3-9- الگوریتم حل: 50

 

3-10- نظریه صف: 51

 

3-11- فرمول های صف… 53

 

فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق.. 57

 

4-1- شبیه سازی ترمینال کانتینری با نرم افزار Arena. 59

 

4-2- تحلیل خروجی شبیه سازی: 63

 

2-4-1- تاثیر افزایش جرثقیل: 64

 

4-2-2- تاثیر افزایش سکو: 65

 

4-3- طراحی آزمایشات تاگوچی: 67

 

4-4- نتیجه گیری محاسبات: 70

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات… 72

 

5-1- نتیجه گیری: 73

 

5-2- پیشنهادات: 75

 

منابع و ماخذ. 76

 

 

 

فهرست جداول

 

جدول 2-1 مقالات ارائه شده در مساله تخصیص عرشه. 35

 

جدول 2-2  مقالات ارائه شده در مساله برنامه ریزی جرثقیل های عرشه. 36

 

جدول3-1  اجزای مدل شبیه سازی.. 39

 

جدول3- 2 پارمترهای مدل صف… 54

 

جدول4-1 متغیرهای معرفی شده در شبیه سازی.. 62

 

جدول  4-2  نتایج حاصل از شبیه سازی برای حالت 3 سکویی.. 64

 

جذول4-3  نتایج حاصل از شبیهسازی برای حالت 2 جرثقیله. 66

 

جدول4-4  مقادیر S/N برای سطوح هر عامل.. 68

 

جدول4-5  محاسبات آزمون ANOVA.. 70

 

 

 

فهرست اشکال و نمودارها

 

شکل2-1 انواع کشتی ها برحسب اندازه 18

 

شکل2-2 میزان کانتینر جابجا شده در 5 بندر ایالات متحده 19

 

پایان نامه و مقاله

 

شکل2-3 ترمینال کانتینری.. 20

 

شکل 2-4 بخش های عملیاتی ترمینال های کانتینری.. 22

 

شکل 3-1  ارکان اصلی سیستم. 38

 

شکل3-2 مدل مفهومی مساله. 40

 

شکل 3-3 ساختارهای سرویس رسانی.. 53

 

شکل4-1 ماژول های Arena برای ورود و استقرار کشتی ها 60

 

شکل4-2 اجزای مدل Arena مربوط به قسمت دوم شبیه سازی.. 61

 

نمودار4-1 روند تغییر درآمد با افزایش تعداد جرثقیل.. 65

 

نمودار4-2 روند تغییر درآمد با افزایش تعداد سکوها 67

 

شکل4-3 نمودار S/N برای هر سه عامل.. 68

 

چکیده:

 

در چهار دهه گذشته، کانتینرها به عنوان ابزار مناسب و ضروری بسته بندی بار از جایگاه ویژه ای در حمل و نقل بین المللی از طریق دریا برخوردار شده اند. با افزایش فزاینده کانتینری سازی، تعداد پایانه های کانتینری در بنادر دریایی و رقابت میان آنها بسیار چشمگیر شده است . امروزه بدون استفاده ثمربخش و کارآمد از فن آوری اطلاع رسانی و روش های بهینه سازی، نمی توان به عملیات کانتینری اندیشید. اخیرا بنادر برای بهبود کارایی جابجایی کانتینر ها با چالش های بزرگی مواجه شده اند. بنابراین چگونگی بهبود کارایی سرویس و همچنین کاهش هزینه ها مساله اساسی در اینگونه بنادر می باشد. به طور کلی برای این کار دو رویکرد  وجود دارد : اولی افزایش تعداد تجهیزات بارگیری و تخلیه، دومی اتخاذ بهینه ترین برنامه عملیاتی.

 

در اغلب ترمینال ها معمولا سه نوع تجهیز برای انجام عملیات وجود دارد: جرثقیل های عرشه(QC)، تریلرهای محوطه(YT) و جرثقیل های محوطه(YC). به محض ورود یک کشتی به ترمینال، QCها کانتینرها را از کشتی تخلیه یا اینکه به داخل کشتی بارگیری می کنند و YTها کانتینرها را از عرشه به سمت انبار و سکوی بارانداز جابجا می کنند. در محوطه انبار، YTها کار تخلیه و بارگیری را برای تریلرها انجام می دهند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...