اهداف فرعی:

 

    1. تعیین رابطه بین دارایی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق.

 

    1. تعیین رابطه بین بدهی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق.

 

    1. تعیین رابطه بین جریان نقدی آزاد با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق.

 

  1. تعیین رابطه تولید ناخالص داخلی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق.

 

سؤالات تحقیق

 

سؤال اصلی:

 

چه رابطه‌ای بین دارایی، بدهی، جریان نقدی آزاد و تولید ناخالص داخلی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق وجود دارد؟

 

سؤالات فرعی:

 

      1. چه رابطه‌ای بین دارایی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق وجود دارد؟

     

      1. چه رابطه‌ای بین بدهی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق وجود دارد؟

     

      1. چه رابطه‌ای بین جریان نقدی آزاد با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق وجود دارد؟

     

    1. چه رابطه‌ای بین تولید ناخالص داخلی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق وجود دارد؟

 

فرضیه‌های تحقیق

 

فرضیه اصلی:

 

بین دارایی، بدهی، جریان نقدی آزاد و تولید ناخالص داخلی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق رابطه وجود دارد.

 

فرضیات فرعی:

 

      1. بین دارایی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق رابطه وجود دارد.

     

      1. بین بدهی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق رابطه وجود دارد.

     

      1. بین جریان نقدی آزاد با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق رابطه وجود دارد.

     

    1. بین تولید ناخالص داخلی با چسبندگی هزینه در شرکت‌های قلمرو تحقیق رابطه وجود دارد.

 

روش پژوهش

 

روش تحقیق از جهت هدف: با توجه به اینکه در این تحقیق از مدل‌ها، روش‌ها و نظریه های موجود در راستای حل مسئله یا بهبود وضعیت هستیم، ‌بنابرین‏ تحقیق فوق از جهت هدف، کاربردی است.

 

 

روش تحقیق از جهت روش استنتاج و گردآوری داده ها: با عنایت به اینکه از جامعه آماری (شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران) نمونه علمی انتخاب شده است، ‌بنابرین‏ از جهت روش استنتاج استقرایی است.

 

روش تحقیق از جهت طرح تحقیق: نهایتاًً با عنایت به اینکه داده های اصلی تحقیق در کار می‌دانی بر مبنای عملکرد گذشته و داده های تاریخی مندرج در صورت‌های مالی به دست خواهد آمد، ‌بنابرین‏ تحقیق فوق از جهت طرح تحقیق، پس رویدادی است.

 

قلمرو پژوهش

 

هر پژوهش باید دامنه مشخص و تعریف‌شده‌ای داشته باشد تا پژوهشگر در تمامی مراحل احاطه کافی بر کار خود داشته باشد و بتواند پیامدهای حاصل از نمونه را به جامعه آماری تعمیم دهد. قلمرو این پژوهش ازلحاظ موضوعی، زمانی و مکانی به شرح زیر بوده است.

 

قلمرو موضوعی

 

قلمرو موضوعی پژوهش ارزیابی رفتار نامتقارن هزینه شرکت‌های فعال در بورس اوراق بهادار تهران بوده است.

 

قلمرو مکانی

 

حیطه مکانی اجرای تحقیق و به تعبیری افراد جامعه آماری موردمطالعه در این تحقیق عبارت از شرکت‌های منتخب پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با ویژگی‌هایی چون ختم دوره مالی به ۲۹/۱۲، عدم تعلق به مجموعه شرکت‌های واسطه‌گری مالی یا سرمایه‌گذاری، نداشتن بیش از سه ماه توقف معاملاتی و در اختیار بودن صورت‌های مالی در بازه زمانی موردمطالعه، به عضویت بورس درآمدن پیش از بازه زمانی موردمطالعه و عدم خروج از بورس طی این بازه زمانی است که در فصل سوم این گزارش تحقیقی به عنوان جامعه آماری تعریف‌شده است.

 

قلمرو زمانی

 

قلمرو زمانی تحقیق حاضر بر مبنای بازه زمانی داده های موردمطالعه عبارت از بازه زمانی ۵ ساله مربوط به سال‌های عملکردی مالی ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲ بوده است.

 

تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق

 

چسبندگی هزینه ها: بر مبنای ادبیات حسابداری بهای تمام‌شده، بین هزینه ها و حجم فعالیت، رابطه متقارن وجود دارد، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که شدت کاهش هزینه ها بر اثر کاهش حجم فعالیت، کمتر از شدت افزایش هزینه ها در اثر افزایش حجم فعالیت است. ‌به این رفتار نامتقارن هزینه ها، چسبندگی هزینه ها گفته می‌شود. (سپاسی و همکاران، ۱۳۹۳، ۱۶۴)

جریان وجوه نقد آزاد: از نظر جنسن[۵] جریان­های وجوه نقد آزاد واحد تجاری وجوه نقدی است که مازاد بر وجوه نقد موردنیاز برای کلیه پروژه­ های دارای خالص ارزش فعلی مثبت (بر مبنای تنزیل نرخ هزینه سرمایه قابل‌اتکا)، وجود دارد.(جنسن ، ۱۹۸۶)

 

دارایی: دارایی در علم حسابداری، عبارت است از کلیه اموال و حقوقی که دارای ارزش پولی باشند. دارایی‌های یک واحد ممکن است پدیده‌های عینی و مشهود باشند. مثل زمین، ساختمان، موجودی نقدی و موجودی کالا، یا به صورت حقوق مالی و امتیازات غیرقابل رؤیت، مثل سرقفلی و مطالبات از اشخاص. (سازمان حسابرسی،۱۳۸۷، ۶۲-۶۳)

 

بدهی: بدهی بیانگر تعهد یک شخص حقیقی یا حقوقی بدهکار به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر بستانکار است. بدهی معمولاً به دارایی واگذارشده‌ی بستانکار به بدهکار اشاره دارد، اما می‌تواند به عنوان استعاره برای بیان تعهدات اخلاقی یا سایر تعاملات اقتصادی نیز استفاده شود. بازپرداخت بدهی معمولاً شامل دو بخش «اصل بدهی» و بهره ی آن است؛ که معمولاً پرداخت بدهی در بازه زمانی مشخصی باید صورت گیرد. (همان مأخذ).

تولید ناخالص داخلی: تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در اقتصاد است. تولید ناخالص داخلی دربرگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک دوران معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود. (ثلاثی،۱۳۷۷،۱۴۰).

 

ساختار تحقیق

 

گزارش تحقیق حاضر طی ۵ فصل به ترتیب زیر ارائه شده است.

 

فصل اول: در این فصل طرح تحقیق مشتمل بر تشریح و بیان موضوع، اهداف و سؤالات تحقیق، روش کلی تحقیق، قلمرو تحقیق، تعاریف عملیاتی واژه ها مورداشاره قرار گرفت.

 

فصل دوم: در این فصل پیشینه موردبررسی قرارگرفته است. در این فصل پس از ارائه مبانی نظری موضوع تحقیق، تحقیقات مختلفی که در رابطه با ابعاد مختلف موضوع پژوهش انجام‌گرفته، بررسی می‌شود.

 

فصل سوم: در این فصل به شرح جزییات اجرایی روش تحقیق اختصاص‌یافته است. در این فصل به ترتیب روش کلی تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، ابزار و روش‌های گردآوری و تحلیل داده ها موردبحث قرارگرفته است.

 

فصل چهارم: در این فصل به توصیف نمونه آماری، توصیف یافته ها، تحلیل پیش‌فرض‌ها و نهایتاًً تجزیه‌و تحلیل روابط بین متغیرها در راستای فراهم آوردن یافته های موردنیاز در استنتاج نسبت به فرضیات تحقیق تشریح شده‌اند.

 

فصل پنجم: در این فصل به ترتیب مبتنی بر یافته های تحقیق، خلاصه یافته ها، نتیجه‌گیری، پیشنهادها و نهایتاًً محدودیت‌های تحقیق تشریح گردیده‌اند.

 

علاوه بر فصول اصلی تحقیق مبتنی بر ساختار فوق‌الذکر، در انتهای این گزارش، پیوست‌ها، منابع و مأخذ مورداستفاده در این تحقیق جهت تدوین ادبیات تحقیق آورده شده است.

 

فصل دوم:

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

 

مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...