هر پژوهش علمی که انجام می‌گیرد باید بر پایه ، ارکان و نتیجه های پژوهش های پیشین استوار باشد . و پژوهشگر باید سعی کند مرتبط ترین ، اصیل ترین ، به روز ترین و مستندترین دستاوردهای پژوهش های نظری – کاربردی قبلی را شناسایی کند و دریابد که دیگران تا چه مرحله ای مسأله پژوهش مورد نظر او را بررسی کرده‌اند یا به آن نزدیک شده اند . به سخن دیگر چه بعدهایی از مسأله پژوهش که می‌خواهد انجام شود توسط دیگران بررسی شده و چه بخش هایی نشده است . که در این تحقیق برای این کار از منابع زیر استفاده شده است :

 

    • کتاب ها و مجله های تخصصی

 

    • سایت های تخصصی در شبکه اینترنت

 

  • پایان نامه های انجام شده

۲ – ۲ مروری بر تحقیقات پیشین

 

پس از انتخاب موضوع و مسأله خود برای شناخت دقیق تر آن ها ، در جستجوی منابع علمی و گزارش پژوهش های انجام گرفته درباره موضوع و مسأله برآمده و به منظور آگاهی و اطمینان از طرح به جستجوی کلی پرداختم .

 

  1. – ۲ – ۱ پژوهش های داخلی

۱ . آقای کرامت الله جوکار در مقاله ای با عنوان مدل سازی آلودگی حرارتی نیروگاه اتمی بوشهر که در ششمین همایش ملی انرژی در خردادماه سال ۱۳۸۶ برگزار شد به بررسی موضوع پرداخته و بیان داشتند که ؛ نیروگاه های هسته ای همواره موجب رها سازی مقادیری مواد رادیواکتیو به صورت گاز ، مایع و جامد در محیط زیست می شود آ از این مواد رادیواکتیو اشعه هایی ساتع می‌گردد که اگر بر نسوج زنده برخورد کنند سیبب تجزیه ، تلاشی و انهدام این نسوج می‌شوند ، ‌بنابرین‏ اگر محیط زیست آلوده ‌به این مواد باشد ، این مواد یا از برخورد مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق تنفس و تغذیه وارد ارگان های مختلف موجود زنده می‌شوند و در نتیجه در کوتاه مدت و یا دراز مدت ارگان های حیاتی موجود زنده را به انهدام کشانده و زود یا دیر موجود زنده به بیماری یا مرگ گرفتار می شود . گرمای ناشی از خنک کردن کندانسورها نیز می‌تواند به عنوان آلودگی حرارتی موجب تغییراتی در سیستم بیولوژیکی گردد . در رآکتورهای آب تحت فشار (PWR) همانند سایر راکتورها مسئله جلوگیری از پخش مواد پرتوزا در فضای ساختمان رآکتور و محیط زیست موضوعی اساسی است . در چارچوب این مقاله به لحاظ اهمیت ، تنها ساختمان جت آب گرم خروجی از کندانسور در دریا برای بدترین شرایط به کمک نرم افزار fluent تحلیل گردیده که با شبیه سازی شرایط کاری رآکتور ، رفتار آب گرم در دریا و همچنین زمان تعادل در محدوده ای از منطقه خروجی ساختمان تعیین می‌گردد .

 

۲٫ آقای محمد رضا طاهری در مقاله ای تحت عنوان بررسی منابع آلوده کننده دریای خلیج فارس و ارزیابی آثار و پیامدهای زیست محیطی آن ، به موارد چندی اشاره دارد . محیط زیست دریایی به سبب اینکه از عناصر بسیار گوناگونی تشکیل شده است در برابر مواد خارجی که به عمد یا غیر عمد به آن وارد می شود بسیار آسیب پذیر است . در نزدیکی سواحل تنوع زیستی چشمگیرتر است زیرا از مواد غذایی غنی برخوردار است که از طریق رودخانه ها به دریا ریخته می‌شوند که این مواد بدون احتساب نتایج فعالیت های انسان است . خلیج فارس ب دلیل شرایط اقلیمی ویژه حاکم بر آن بسیار شکننده و آسیب پذیر است و ورود کمترین آلاینده به داخل دریا اثرات مخربی بر روی سلامت آبزیان و موجودات آن دارد . خلاصه کلام این که ، میزان آلودگی خلیج فارس ۴۷ برابر آلودگی متوسط محیط برآورده شده است که نیمی از آن مربوط به تردد نفتکش ها و کشتی های تجاری است . مطالعات انجام یافته نشان داده است حفاظت در برابر آلودگی نفتی در صدر اولویت های زیست محیطی برای این منطقه شناخته می شود .

 

۳٫آقای مجید مخدوم استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در مقاله ای با نام چهار نکته در ارزیابی اثرات توسعه ، که در نشریه علمی محیط و توسعه ، سال دوم ، شماره سوم ، زمستان ۱۳۸۷ چاپ شده است ، مروری بر ارزیابی اثرات توسعه و یا به عبارت روشن تر ، ارزیابی نشانزدهای محیط زیستی داشته که نشان می‌دهد هنوز در کشور ما روی برخی از معانی و مفاهیم تناقض هایی در آرا وجود دارد . هم چنین نشانزدهایی چند در محیط زیست به خاطر به کارگیری تکنولوژی های نوین بروز می‌کند که اغلب ما از آن بی خبریم . در این مقاله کوشش شده است در چهار نکته تناقض هایی آرایی حل و فصل شوند و نشانزدهای بروز کرده معرفی گردند .

 

۴٫علی اکبر دهقان نیری ( ۱۳۶۸ ) تحقیقی تحت عنوان ” بررسی مدیریت سوخت داخل قلب رآکتور اتمی بوشهر ( ایران – ۱ ) و محاسبه هزینه چرخه سوخت آن انجام داده‌اند . در این پروژه با بهره گرفتن از متوسط مصرف سوخت خارج شده و استفاده از یک برنامه کامپیوتری نوشته شده برای محاسبه هزینه های چرخه سوخت ، این هزینه ها محاسبه گردیده است . مدیریت سوخت داخل قلب ، یکی از زمینه‌های قابل مطالعه و بررسی در مهندسی هسته ای می‌باشد . هدف از مطالعه مدیریت سوخت داخل قلب عبارت است از تعیین یک استراتژی کلی برای سوخت گذاری و برداشت آن و بهره برداری از سوخت داخل قلب به نحوی که قلب مورد نظر بتواند انرژی مورد نیاز را در چارچوب مسائل ایمنی و رعایت آن تأمین نماید .

 

۵٫کامران سپانلو ( ۱۳۶۸ ) در مطالعه ای با عنوان ” کاربرد ارزیابی ایمن به روش احتمالاتی (PSA ) در بررسی قابلیت اعتماد سیستم های ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر در صورت وقوع حادثه و قطع تغذیه الکتریکی خارجی” به بررسی موضوع پرداخته است . حادثه قطع تغذیه الکتریکی خارجی نیروگاه از نقطه نظر ایمنی هسته ای از حوادث مهم و جدی می‌باشد به طوری که عدم وجود یک سیستم برق اضطراری قابل اعتماد عملکرد سیستم های اصلی و سیستم های ایمنی و حفاظتی نیروگاه را مورد سئوال قرار داده و می‌تواند زنجیره ای از حوادث را که منجر به صدمه رسیدن به قلب رآکتور گردد ، به دنبال داشته باشد . از نقطه نظر ایمنی هسته ای طراحی نیروگاه های اتمی به گونه ای باید باشد که در صورت بروز وقایع غیر مترقبه ، بتوان از آسیب رسیدن به حسارهای ایمنی نیروگاه اجتناب و در نهایت مانع از نشت مواد رادیواکتیو به محیط بیرون شد . در این جهت عملکرد موفق سیستم های ایمنی نیروگاه در جلوگیری از گسترش حادثه و به حداقل رسانیدن عواقب آن نقش تعیین کننده ای دارند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...