2-2-1. سقراط  9

 

2-2-2. ارسطو 10

 

2-3. هدف و معنای زندگی در قرون وسطی.. 11

 

آگوستین قدیس    11

 

2-4. هدف و معنای زندگی در دوران مدرن.. 11

 

نیچه  11

 

2-5. هدف و معنای زندگی در عالم اسلام. 12

 

2-5-1. كندی  12

 

2-5-2. ملاصدرا 12

 

 

  1. زندگی نامه 13

 

3-1. زندگی نامه فارابی.. 13

 

3-2. زندگی نامه علامه طباطبایی.. 16

 

4- مفهوم شناسی  19

 

4-1. غایت در لغت… 19

 

4-2. غایت در اصطلاح.. 19

 

4-3. حیات در لغت… 23

 

4-4. حیات در اصطلاح.. 23

 

4-5. انسان در لغت… 27

 

4-6. انسان‏ در اصطلاح.. 28

 

فصل دوم: 30

 

 

  1. چیستی و حقیقت انسان 31

 

1-1. نهج البلاغه و حقیقت انسان.. 32

 

1-2. چیستی و حقیقت انسان از دیدگاه شخصیت ها و گروه های مختلف… 33

 

1-4. چیستی و ماهیت انسان از نظر فارابی.. 35

 

1-5. چیستی و ماهیت انسان از نظر علامه طباطبایی.. 37

 

 

  1. نفس و قوای آن 39

 

2-1. معنای لغوی نفس…. 39

 

2-2. معنای اصطلاحی نفس…. 40

 

2-3. نفس و قوای آن از نظر فارابی.. 41

 

2-4. نفس و قوای آن از نظر علامه طباطبایی.. 43

 

 

  1. حالات انسان 47

 

3-1. حالات انسان از نظر فارابی.. 47

 

3-2. حالات انسان از نظر علامه طباطبایی.. 48

 

 

  1. انواع حیات انسان 50

 

4-1. انواع حیات انسان از نظر فارابی.. 50

 

4-2. انواع حیات انسان از نظر علامه. 52

 

5.فطرت ویژگی خاص انسان  55

 

5-1. فطرت از نظر فارابی.. 57

 

5-2. فطرت از نظر علامه. 59

 

 

  1. تطبیق نظر دو فیلسوف 63

 

فصل سوم: 67

 

 

  1. غایت دار بودن جهان آفرینش 68

 

1-1. آیا جهان آفرینش غایتی دارد؟ 68

 

1-2. نظریه صوفیه در مورد غایت دار بودن آفرینش…. 70

 

1-3. غایت دار بودن آفرینش از دیدگاه فارابی.. 71

 

1-3-1. هدف نهایی عقل فعال  73

 

1-3-2. غایت تعقلات و فعالیت های ارادی انسان  74

 

1-4. غایت دار بودن آفرینش از دید علامه طباطبایی.. 74

 

1-4-1. هدف نهایی از آفرینش انسان  76

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

  1. غایت حیات انسان 79

 

2-1. هدف ها و ایده آل های افراد انسانی در سیر تاریخ.. 80

 

2-1-1. علم و دانش    81

 

2-1-2. مال و ثروت   81

 

2-1-3. مقام جویی و شهرت طلبی  82

 

2-1-4. عشق و زیبایی  83

 

2-1-5. رفاه و آسایش    83

 

2-1-6. خوش گذرانی و لذت جویی  84

 

2-2. غایت شناسی حیات انسان از دید فارابی.. 84

 

2-2-1. غایت حیات در مدینه های مورد نظر فارابی  85

 

2-2-1-1. مدینه ی جاهلیه  85

 

2-2-1-2. مدینه ی فاسقه  86

 

2-2-1-3. مدینه ی مبدله  87

 

2-2-1-4. مدینه ی ضاله  87

 

2-2-2. غایت حقیقی حیات انسان  88

 

2-3. غایت شناسی حیات انسان از دید علامه طباطبایی.. 89

 

2-3-1. هدف زندگی در جوامع غیر دینی  89

 

2-3-2. هدف تمدن برای زندگی انسان  90

 

2-3-3. هدف فرد مسلمان  92

 

2-5. غایت حیات انسان از نظر اسلام  94

 

2-3-5. غایت حقیقی حیات انسان  95

 

 

  1. تطبیق نظر فارابی و علامه طباطبایی 98

 

فصل چهارم: 101

 

 

  1. سعادت از نظر فارابی 102

 

1-1. تعریف سعادت… 102

 

1-2. ویژگی های سعادت از نظر فارابی.. 103

 

1-2-1. خیر بودن  103

 

1-2-2. خیر ذاتی بودن  104

 

2-3. سعادت خیر یگانه  104

 

1-2-3. كمال بودن سعادت   105

 

1-3. انواع سعادت… 105

 

1-3-1. سعادت حقیقی  106

 

1-3-2. سعادت ظنی  106

 

1-4. عناصر مؤثر در رسیدن به سعادت… 107

 

1-4-1. قوة ناطقه  107

 

1-4-2. تعقل  108

 

1-4-3. دین  108

 

1-4-4. فلسفه  108

 

1-4-5. هنر 109

 

1-4-6. اجتماع و تعاون  109

 

1-4-7. حكومت   110

 

1-5. راه های كسب سعادت… 110

 

1-5-1. اعطای معقولات از سوی عقل فعال  110

 

1-5-2. شناخت معنای سعادت و ایمان به آن  112

 

1-5-3. مداومت بر اعمال و كردارهای سعادت آفرین  113

 

1-5-4. استفاده از مرشد و راهنما 114

 

1-5-5. از بین بردن شرور 115

 

1-6. موانع كسب سعادت… 115

 

1-6-1. افعال ناپسند  116

 

1-6-2. قصور از تهذیب نفس    116

 

 

  1. سعادت از نظر علامه طباطبایی 116

 

2-1. معنای سعادت… 117

 

2-2. ویژگی های سعادت… 117

 

2-2-1. خیر بودن  117

 

2-2-2. كمال بودن  117

 

2-3. انواع سعادت… 118

 

2-3-1. سعادت حقیقی  118

 

2-3-2. سعادت خیالی  118

 

2-4. عوامل مؤثر در رسیدن انسان به سعادت… 120

 

2-4-1. هدایت تكوینی  120

 

2-4-2.عقل و خرد 121

 

4-3. اجتماع و تعاون  122

 

2-4-4. دین  123

 

2-4-5.حجت های الهی  124

 

2-5. راه های كسب سعادت… 127

 

2-5-1. ایمان و عمل صالح  128

 

2-5-2. تقوا و پروای از خدا 129

 

2-5-3. تصرف در آسمان ها و زمین  131

 

2-5-4. به كار بستن دستورات قرآن  133

 

2-5-5. اجتماعی زندگی كردن  136

 

2-6. موانع كسب سعادت… 137

 

2-6-1. ضلالت   137

 

2-6-2. افعال ناپسند  138

 

 

  1. تطبیق نظر فارابی و علامه 138

 

نتیجه  141

 

فهرست منابع و مآخذ  145

 

فصل اول

 

کلیات

 

 

 مقدمه

 

در میان مسائل مربوط به انسان شناسی، غایت حیات انسان از مهم ترین و پردغدغه ترین مسائلی است كه تفكر بشر را از زمانی كه پا به عرصه ی هستی گذاشت، به خود مشغول كرده است.

 

انسان نیازمند آن است كه در زندگی خود هدفی داشته باشد و برای رسیدن به آن هدف تلاش كند؛ زیرا بدون این مهم هرگز نمی تواند زندگی كند و برای این كه در زندگی خود هدف داشته باشد، نیازمند آن است كه هدف آفرینش خویش را دریابد و از این رو می بایست به جست و جوی فلسفه ی زندگی خود بپردازد؛ چون اگر انسان به هدف آفرینش خود دست نیابد به ناچار هدفی در زندگی تعیین خواهد كرد كه ممكن است مطابق با فلسفه ی آفرینش نباشد.

 

اهمیت این مسأله تا جایی است كه می توان گفت بدون در نظر داشتن هدف و غایت در زندگی، انسان ممكن است به پوچ گرایی برسد و زندگی برایش هیچ ارزش و معنایی نداشته باشد و چنین انسانی مانند فرد كشتی شكسته ای می ماند كه در لابلای امواج دریا دست و پا می زند و امیدی به نجات خویش ندارد.

 

بنابراین، جا دارد كه به این مسأله پرداخته شود، كما این كه فیلسوفان زیادی به این مسأله پرداخته اند.

 

هدف نگارنده از انجام این پژوهش و انتخاب فارابی و علامه طباطبایی به عنوان هسته ی اصلی آن و بررسی تطبیقی آراء این دو فیلسوف، غنی و پر بار بودن تفكر فلسفی آن ها و جایگاه خاصی است كه در تاریخ فلسفه ی اسلامی به خود اختصاص داده اند و در واقع با انتخاب این دو فیلسوف هم نظر فلاسفه ی قدیم و هم فلاسفه ی جدید، مورد بررسی قرار می گیرد.

 

روشی كه این جانب در این پژوهش به كار برده ام، روش توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات و مطالعات آن، كتابخانه ای است و چهارچوب نظری آن، بیشتر كتب فیلسوفان و اندیشمندان با تأكید اصلی بر منابع ارزشمند دو فیلسوف مسلمان، فارابی و علامه طباطبایی است و برای رسیدن به اهداف خود در این پژوهش و پاسخ به سؤالات اساسی آن، مطالب را در چهار فصل گنجانده ام كه به شرح ذیل می باشد:

 

فصل اول: بیان كلیات تحقیق كه شامل مقدمه، طرح تفصیلی تحقیق، تاریخچه، زندگی نامه و معنا شناسی كلمات كلیدی تحقیق می باشد، كه در بحث تاریخچه مروری خواهد شد بر نظریات فیلسوفان در ادیان باستان، یونان باستان، قرون وسطی، دوران مدرن و در نهایت نظریات فیلسوفان مسلمان در مورد غایت حیات انسان و این كه آن ها غایت حیات انسان را در چه چیز می دانستند.

 

در ادامه پرداخته می شود به زندگی نامه دو فیلسوف بزرگوار، فارابی و علامه طباطبایی و در آخر كلمات كلیدی مثل غایت، حیات و انسان از نظر مفهومی و اصطلاحی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

فصل دوم: تحت عنوان انسان شناسی قرار گرفته كه در این فصل دیدگاه هر دو فیلسوف در زمینه ی چیستی و حقیقت انسان، نفس و قوای آن و حالات انسان مورد بررسی قرار گرفته و در پایان فصل نیز مقایسه ای می شود بین نظرات این دو فیلسوف و وجوه اشتراك و امتیاز آن بیان می شود.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...