دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل بینامتنی دینی در رمان های «عمالقة الشمال» و «لیالی ترکستان» نجیب … |
دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل بینامتنی دینی در رمان های «عمالقة الشمال» و «لیالی ترکستان» نجیب …
نجیب الکیلانی(1995م)رماننویس، شاعر و نظریهپرداز عرصهی ادبیات اسلامی است. او آثارش را در راستای نشر مفاهیم اسلامی تالیف کرده و با تالیف تعداد زیادی رمان، کتاب و مقاله خدمات فراوانی به ادبیات اسلامی معاصر نموده است. رمانهای کیلانی آینهی تمام نمای عقاید اسلامی و دیدگاههای سیاسی و اجتماعی او میباشند. او همچون نویسندهای متعهد از منابع اصیل اسلامی جهت پایه ریزی رمانهایش الهام میگیرد و در آثارش پیام استقلال، آزادی و بازگشت به هویت اسلامی برای جوامع اسلامی را دارد.
کیلانی دو رمان تاریخی «عمالقة الشمال» و«لیالی ترکستان» را پیرامون بحرانهایی که نیجریه و ترکستان شرقی در قرن بیستم شاهد بودند، تالیف کرده است. و در آنها با رویکرد اسلامی خود، عقاید، مفاهیم و دیدگاههای اسلامی خود را بیان نموده است. بینامتنی دینی در این دو رمان در دو سطح مستقیم و غیر مستقیم جریان دارد.
بینامتنی مستقیم شامل، بینامتنی با قرآن، احادیث نبوی، شخصیتهای دینی، حوادث تاریخ اسلام و احکام شرعی میباشد.او غالبا آن دسته از مفاهیم را به طور مستقیم در رمان آورده است که هرکدام به نوبهی خود یک اصل مهم اسلامی به شمار میروند، همچنین او شخصیتهای دینی و نیز حوادث تاریخی ویژهای را برای راساندن پیام خود به مخاطب انتخاب نموده است.
در بینامتنی غیر مستقیم نیز نویسنده در قالب نماد و نقاب به بیان دیدگاههای اسلامی خود پرداخته است. از جمله این نمادها نام رمانها و توصیف برخی حالات و شخصیتها میباشد که در حیطهی بینامتنی غیر مستقیم قرار میگیرند. علاوه بر این کیلانی برای ابراز عقاید اسلامی خود نقاب شخصیتهای رمانرا بر چهره زده است. اودر این زمینه تنها به نقاب یک شخصیت بسنده نمیکند بلکه از نقاب شخصیتهای مختلف رمان برای بیان دیدگاههای خود سود میبرد.
————
کلیدواژه: ادبیات داستانی، بینامتنی دینی، نجیب کیلانی، عمالقة الشمال، لیالی ترکستان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول (مقدمه و کلیات تحقیق) ………………………………………………………………………………. | 1 | |||
1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………… | 1 | |||
1-2 بیان مسأله و سؤالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. | 3 | |||
1- 3 پیشینه و ضرورت تحیقیق ………………………………………………………………………………………………………. | 5 | |||
1-4 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 7 | |||
1-5 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………… | 7 | |||
فصل دوم (تعاریف) …………………………………………………………………………………………………… | 8 | |||
2-1 نگاهی به زندگی و آثار نجیب کیلانی……………………………………………………………………………………….. | 8 | |||
2-1-1 زندگی نجیب کیلانی…………………………………………………………………………………………………………. | 8 | |||
2-1-2 رویکرد اسلامی نجیب الکیلانی در نویسندگی……………………………………………………………………….. | 12 | |||
2-1-3 آثار کیلانی…………………………………………………………………………………………………………………….. | 15 | |||
2-1-3 جایگاه نجیب کیلانی در ادبیات معاصر عربی…………………………………………………………………………. | 16 | |||
2-2 بینامتنی……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 18 | |||
2-2-1مفهوم بینامتنی از نظر لغوی………………………………………………………………………………………………….. | 18 | |||
2-2-2 مفهوم بینامتنی از نظر اصطلاحی…………………………………………………………………………………………… | 19 | |||
2-2-3 جایگاه بینامتنی در نقد غرب……………………………………………………………………………………………….. | 21 | |||
2-2-4جایگاه بینامتنی در نقد عربی…………………………………………………………………………………………………. | 24 | |||
2-2-5 انواع بینامتنی……………………………………………………………………………………………………………………… | 26 | |||
2-2-6 نقاب……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 29 | |||
2-2-7 بینامتنی دینی………………………………………………………………………………………………………………………. | 30 | |||
فصل سوم (تجزیه و تحلیل)……………………………………………………………………………………….. | 33 | |||
3-1تحلیل بینامتنی دینی در رمان«عمالقة الشمال»…………………………………………………………………………………. | 33 | |||
3-1-1خلاصهای از حوادث رمان…………………………………………………………………………………………………….. | 33 | |||
3-1-2 نگاهی به سبک هنری و رویکرد اسلامی در این رمان……………………………………………………………….. | 35 | |||
3-1-3بینامتنی مستقیم(سطحی)………………………………………………………………………………………………………. | 37 | |||
3-1-3-1بینامتنی با قرآن کریم……………………………………………………………………………………………………….. | 37 | |||
3-1-3-1-1 بینامتنی صریح…………………………………………………………………………………………………………. | 38 | |||
3-1-3-1-2 بینامتنی ضمنی…………………………………………………………………………………………………………….. | 46 | |||
3-1-3-2 بینامتنی با داستانهای قرآن……………………………………………………………………………………………….. | 50 | |||
3-1-3-2-1 داستان حضرت موسی (ع)……………………………………………………………………………………………. | 50 | |||
3-1-3-2-2 داستان حضرت نوح (ع)………………………………………………………………………………………………. | 51 | |||
3-1-3-2-3 داستان حضرت یوسف (ع)…………………………………………………………………………………………. |
52 | |||
3-1-3-2-4 داستان حضرت یونس (ع)…………………………………………………………………………………………….. | 53 | |||
3-1-3-2-5 داستان مریم (ع)………………………………………………………………………………………………………… | 54 | |||
3-1-3-3 بینامتنی با احادیث نبوی …………………………………………………………………………………………………… | 55 | |||
3-1-3-3-1 بینامتنی صریح……………………………………………………………………………………………………………. | 55 | |||
3-1-3-3-2 بینامتنی ضمنی……………………………………………………………………………………………………………. | 58 | |||
3-1-3-4 بینامتنی با شخصیت اصحاب(رض)……………………………………………………………………………………. | 60 | |||
3-1-3-4-1بینامتنی با شخصیت اصحاب با قومیتهای مختلف…………………………………………………………….. | 60 | |||
3-1-3-4 -2بینامتنی با شخصیت شهدای اصحاب …………………………………………………………………………….. | 61 | |||
3-1-3-5 بینامتنی با حوادث تاریخ اسلام………………………………………………………………………………………….. | 62 | |||
3-1-3-5-1 جنگهای ردّه……………………………………………………………………………………………………………. | 62 | |||
3-1-3-5-2 غزوهی بدر………………………………………………………………………………………………………………… | 63 | |||
3-1-4بینامتنی غیر مستقیم (عمیق)…………………………………………………………………………………………………… | 63 | |||
3-1-4-1 نماد……………………………………………………………………………………………………………………………… | 64 | |||
3-1-4-1-1 عمالقة الشمال……………………………………………………………………………………………………………. | 64 | |||
3-1-4-1-2محلههای تازه ساخت شهر…………………………………………………………………………………………….. | 65 | |||
3-1-4-1-3 زبان عربی………………………………………………………………………………………………………………….. | 65 | |||
3-1-4-1-4 جاماکا………………………………………………………………………………………………………………………. | 66 | |||
3-1-4-2 نقاب……………………………………………………………………………………………………………………………. | 67 | |||
3-1-4-2-1 نقاب«عثمان أمینو»……………………………………………………………………………………………………….. | 67 | |||
3-1-4-2-2 نقاب«شیخ عبدالله»………………………………………………………………………………………………………. | 68 | |||
3-1-4-2-3 نقاب «نور»………………………………………………………………………………………………………………… | 69 | |||
3-1-4-2-4 نقاب«أحمدو بیللو»………………………………………………………………………………………………………. | 70 | |||
3-2تحلیل بینامتنی دینی در رمان«لیالی ترکستان»………………………………………………………………………………… | 71 | |||
3-2-1خلاصهای از حوادث رمان…………………………………………………………………………………………………….. | 71 | |||
3-2-2 نگاهی به زبان، سبک و رویکرد اسلامی در این رمان……………………………………………………………….. | 75 | |||
3-2-3بینامتنی مستقیم (سطحی)………………………………………………………………………………………………………. | 76 | |||
3-2-3-1بینامتنی با قرآن کریم……………………………………………………………………………………………………….. | 76 | |||
3-2-3-1-1 بینامتنی صریح……………………………………………………………………………………………………………. | 76 | |||
3-2-3-1-2 بینامتنی ضمنی…………………………………………………………………………………………………………….. | 80 | |||
3-2-3-2 بینامتنی با احادیث نبوی …………………………………………………………………………………………………… | 83 | |||
3-2-3-3 بینامتنی با احکام شرعی……………………………………………………………………………………………………. | 85 | |||
3-2-3-3-1 جایگاه«فتوی»……………………………………………………………………………………………………………. | 85 | |||
3-2-3-3-2 تحریم ازدواج با کفار…………………………………………………………………………………………………… | 85 | |||
3-2-3-3-3 استحباب اذکار قبل از خواب ………………………………………………………………………………………. | 86 | |||
|
87 |
|||
3-2-4-1 نماد……………………………………………………………………………………………………………………………… | 87 | |||
3-2-4-1-1 شب(نور) و تاریکی…………………………………………………………………………………………………….. | 87 | |||
3-2-4-1-2 زبان عربی…………………………………………………………………………………………………………………. | 88 | |||
3-2-4-1-3 چنگیزخان وفرزندانش…………………………………………………………………………………………………. | 89 | |||
3-2-4-2 نقاب……………………………………………………………………………………………………………………………. | 89 | |||
3-2-4-2-1 نقاب«امیر قومول»………………………………………………………………………………………………………… | 89 | |||
3-2-4-2-2 نقاب«خوجه نیاز»………………………………………………………………………………………………………… | 90 | |||
3-2-4-2-3 نقاب«ژنرال باتور»……………………………………………………………………………………………………….. | 91 | |||
3-2-4-2-4 نقاب«مصطفی»……………………………………………………………………………………………………………. | 91 | |||
3-3 مقایسهی بینامتنی دینی رمان«عمالقة الشمال» با «لیالی ترکستان»………………………………………………………… | 93 | |||
فصل چهارم نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………….. | 95 | |||
ملخص البحث …………………………………………………………………………………………………………. | 99 | |||
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………. | 109 | |||
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………… | 115 |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 05:12:00 ق.ظ ]
|