پایان نامه : تحلیل محتوایی نمایشنامه های صلاح عبدالصبور |
2-2-8- بافت و ریخت داستان…………………………………………………………………………………………………………………………………….18
2-3- مهمترین انواع نمایشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………19
2-3-1- کمدی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..20
2-3-2- تراژدی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………21
2-4- نمایشنامهعربی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………22
2-4-1- نمایشنامهعربی قبل از عصر نهضت………………………………………………………………………………………………………………….22
2-4-2- نمایشنامه عربی بعد از نهضت جدید………………………………………………………………………………………………………………..26
2-4-3- پیشگامان نمایش عربی در عصر نهضت…………………………………………………………………………………………………………….27
– مارون النقاش مؤسس نمایش عربی…………………………………………………………………………………………………………………………….28
– أبوخلیل قبانی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….29
– یعقوب صنوع………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….30
2-4-4- نمایشنامه در قرن 20……………………………………………………………………………………………………………………………………..31
2-5- آغاز دوران معاصر نمایشنامه نویسی در مصر……………………………………………………………………………………………………..35
2-6- نمایشنامه شعری……………………………………………………………………………………………………………………………………………….37
فصل سوم : نگاهی به زندگی و ادبیات صلاح عبدالصبور
3-1- صلاح عبدالصبور در گذرگاه حیات وادبیات………………………………………………………………………………………………………43
3-2- نمایشنامههای صلاح عبدالصبور…………………………………………………………………………………………………………………………..48
3-2-1-بعد أن یموت الملک………………………………………………………………………………………………………………………………………..48
3-2-1-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه بعد أن یموت الملک…………………………………………………………………………………….49
– پادشاه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..49
– ملکه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….49
– شاعر………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………50
3-2-2- مأساة الحلاج…………………………………………………………………………………………………………………………………………………50
3-2-2-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه مأساة الحلاج……………………………………………………………………………………………….52
– حلاج……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..52
– شبلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………52
– حاکمان جور……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………52
3-2-3- لیلی و المجنون………………………………………………………………………………………………………………………………………………53
3-2-3-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه لیلی و المجنون……………………………………………………………………………………………55
– سعید………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………55
– لیلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..55
– استاد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………55
– زیاد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..56
– حسان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….56
3-2-4- الأمیرة تنتظر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..56
3-2-4-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه الأمیرة تنتظر………………………………………………………………………………………………..58
– شاهزاده خانم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..58
-قرندل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..58
– سمندل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………58
3-2-5- مسافر لیل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….58
3-2-5-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه مسافر لیل……………………………………………………………………………………………………59
– مسافر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….59
– بلیط فروش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………59
– راوی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..60
فصل چهارم : نمایشنامههای صلاح عبدالصبور و میراثهای غربی و عربی
تأثیرپذیریهای صلاح عبدالصبور در نمایشنامههایش…………………………………………………………………………………………………..62
4-1-تأثیرپذیری عبدالصبور از آثار به ویژه نمایشنامههای غربی(دوره جدید)………………………………………………………………..63
4-1-1- نمایشنامهی مأساة الحلاج………………………………………………………………………………………………………………………………..63
4-1-2- نمایشنامهی مسافر لیل…………………………………………………………………………………………………………………………………….66
4-1-3- نمایشنامهی لیلی و المجنون…………………………………………………………………………………………………………………………….68
4-1-4- نمایشنامهی الأمیرة تنتظر…………………………………………………………………………………………………………………………………72
4-2- تأثیرپذیریهای عبدالصبور از فرهنگ و ادبیات قدیم و معاصر عربی…………………………………………………………………….73
4-2-1- میراث تاریخی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….73
4-2-2- میراث ملی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….77
4-2-3- میراث دینی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..80
4-2-4- میراث صوفی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………85
4-2-5- میراث ادبی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………90
فصل پنجم : مضامین نمایشنامههای صلاح عبدالصبور
5-1- فقر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..94
5-2- التزام و پایبندی متفکران…………………………………………………………………………………………………………………………………..100
5-3- فساد و ظلم و ستم حاکمان(بیعدالتی رایج در جامعه)………………………………………………………………………………………….107
5-4- عشق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………110
5-5- آزادی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..117
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..123
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..125
منابع عربی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..127
مجلات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….129
تحلیل محتوایی نمایشنامههای صلاح عبدالصبور
زینب محمدی |
چکیده
ادبیات از دیرباز جلوهگاه اندیشه، آرمان، فرهنگ، تجارب و روحیات یک ادیب بوده است. امروزه آثار ادبی به صورت مستقیم یا در قالب رمز و اشاره، در حقیقت بیانگر عواطف، آگاهیها، افکار و تجربیات نویسندگانش است. آنها با قدرت اندیشه و قوهی تخیل و به کارگیری بدیع زبان، جلوه و معنای خاصی به زبان میبخشند و با نفوذ در فکر و جان خواننده آنها را در غمها و شادیهایشان شریک میکنند. در واقع برخی از آثار ادبی میتواند صادقترین ترسیم کنندهی زندگی فردی و اجتماعی و دغدغه های صاحب اثر باشد.ادبیات معاصر عربی، دربردارندهی مفاهیمی نو است که نتیجه پیشرفت تمدن بشری است. بیان مسائل گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … از آغاز تا به امروز در ادبیات وجود داشته است؛ اما در عصر مدرن نمود مشخصتری دارد. از جمله شاعران و نویسندگان معاصر مصری که در بیان این گونه مسائل بسیار موفق بوده است، میتوان صلاح عبدالصبور را نام برد. آثار او به ویژهنمایشنامههایش که در قالب نمایشنامههای شعری است در فضای ادب عربی، دارای ویژگیهای منحصربه فردی از لحاظ شکلی و محتوایی است که مضامین آن در اثر ارتباط شاعر با واقعیتهای ملموس زندگی حاصل میشود. با بررسی وتحلیل نمایشنامههای او میتوان به پیامهای بسیاری که ورای شکل ظاهری نمایشنامههای اوست، پی برد. این رساله بر این است تا با تکیه بر نمایش نامههای عبدالصبور و بررسی آنها،دغدغهها و مضامینمورد توجه او در جوامع عربی به ویژه مصر را بیان دارد.
کلید واژهها:ادبیات معاصر، صلاح عبدالصبور، نمایشنامه، میراث، مسائل انسانی
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 05:12:00 ق.ظ ]
|