فصل دوم: بررسی مبانی نظری/ 20

 

2ـ1) مقدمه / 21

 

2ـ2) تعاریف و مفاهیم فناوری و فناوری پیشرفته/22

 

2ـ2ـ1) طبقه بندی فناوری از دیدگاه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه/22

 

2ـ2ـ2) فناوری پیشرفته/23

 

2ـ3) مفاهیم نوآوری، سیستم های نوآوری و تجاری سازی/24

 

2ـ3ـ1) تعریف عمومی نوآوری/24

 

2ـ3ـ2) فرآیند نوآوری در یک نگاه/26

 

2ـ3ـ3) نگرش سیستمی نوآوری و رویکردهای سیستم نوآوری/28

 

2ـ3ـ4) سیستم نوآوری بخشی/30

 

2ـ3ـ5) مفاهیم و تعاریف تجاری سازی فناوری/32

 

2ـ3ـ6) موانع موجود در فرآیند تجاری سازی و علل شکست این فرآیند/33

 

2ـ3ـ7) عوامل کلیدی موفقیت در فرآیند توسعه و تجاری سازی/34

 

2ـ4) فناوری های نرم با تاکید بر فرآیند مدیریتی/36

 

2ـ5) مولفه ها و نهادهای تاثیرگذار بر فرآیند تجاری سازی/  36

 

2ـ5ـ1) نقش نهادهای علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی در فرآیند تجاری سازی/37

 

2ـ5ـ2) نقش دولت در بهبود مکانیزم های تعاملی در فرآیند تجاری سازی/39

 

2ـ5ـ3) نقش نهادهای میانجی و صنایع همکار در فرآیند تجاری سازی/44

 

2ـ6) مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری/47

 

2ـ6ـ1) مدل تجاری سازی فناوری های نوظهور/49

 

2ـ6ـ2) مدل توسعه و تجاری سازی (ارائه شده توسط کوپر)/51

 

2ـ6ـ3) مدل تجاری سازی فناوری های جدید/52

 

2ـ6ـ4) مدل های توسعه محصول/55

 

2ـ6ـ5)مدل آزمون پس از هر مرحله/56

 

2ـ7) وجوه اشتراک مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری/62

 

2ـ8) اهداف بهبود در سیستم های توسعه و تجاری سازی محصول/64

 

2ـ9) وضعیت موجود محصولات صنعت هوایی ایران /67

 

2ـ9ـ1) هواپیماهای ترابری/67

 

2ـ9ـ2) هواپیماهای آموزشی/ کاربردی کوچک/69

 

2ـ9ـ3) هلیکوپترها/71

 

2ـ9ـ4) هواپیماهای بدون سرنشین/73

 

2ـ10) جمع بندی و ارائه مدل مفهومی/76

 

2ـ10ـ1) جمع بندی بررسی های انجام شده برروی نهادهای موثر و درگیر در فرآیند تجاری سازی محصولات/76

 

2ـ10ـ2) جمع بندی مدل های توسعه و تجاری سازی محصولات مورد بررسی در مرور ادبیات/78

 

 

 

فصل سوم: روش تحقیق / 83

 

1) مقدمه / 84

 

3ـ2) روش تحقیق/84

 

3ـ3) فرآیند اجرایی تحقیق/86

 

3ـ4) مولفه ها و شاخص های تحقیق/86

 

3ـ5) روش گردآوری داده ها/89

 

3ـ6) ابزار سنجش گردآوری داده ها/90

 

3-7) پایایی و روایی ابزار سنجش/90

 

3-8) جامعه و نمونه آماری/91

 

3-9) روش های تجزیه و تحلیل داده ها/91

 

3ـ9ـ1) آمار توصیفی /92

 

3ـ9ـ2) آمار استنباطی/92

 

3ـ9ـ3) روش تحلیل عاملی/92

 

3ـ9ـ4) آزمون فریدمن/93

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها / 94

 

4ـ1) مقدمه / 95

 

4ـ2) آمارتوصیفی متغیرهای جمعیت شناختی/96

 

4ـ3) تحلیل های آماری مورد استفاده در بررسی مدل/99

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

4ـ4) تحلیل آماری عوامل موثر در فرآیند مناسب تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته در وضعیت موجود/103

 

4ـ4ـ1) تحلیل آماری توصیفی و استنباطی شاخص ها در وضعیت موجود/103

 

4ـ4ـ2) تحلیل عاملی تاییدی/108

 

4ـ4ـ3) اولویت بندی مولفه ها و شاخص های تحقیق/111

 

4ـ5) تحلیل آماری میزان اهمیت عوامل موثر در فرآیند تجاری سازی محصولات پیشرفته/122

 

4ـ5ـ1) تحلیل آماری توصیفی و استنباطی شاخص ها ازنظر میزان اهمیت/122

 

4ـ5ـ2) تحلیل عاملی تاییدی/126

 

4ـ5ـ3) اولویت بندی مولفه ها و شاخص های تحقیق/129

 

4ـ6) مقایسه میانگین های وضعیت مطلوب و موجود/142

 

4ـ7) جمع بندی/146

 

 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات / 147

 

5ـ1) مقدمه / 148

 

5ـ2)  نتایج قابل تفسیر از تحلیل عاملی سازه های تحقیق در بررسی وضعیت موجود/148

 

5ـ3)  بررسی وضعیت موجود صنعت هوایی ایران/150

 

5ـ4)  نتایج قابل تفسیر از تحلیل عاملی سازه های تحقیق در بررسی میزان اهمیت شاخص ها/152

 

5ـ5)  جمع بندی و نتیجه گیری تحقیق/ 155

 

5ـ5ـ1) مهمترین موانع و چالش ها/156

 

5ـ5ـ2) راهکارهای تسهیل کننده فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته/157

 

5ـ6) پیشنهادات برای تحقیقات آینده /158

 

فهرست اشکال

 

 

 

 

 

شکل1.1: روش گردآوری داده ها/17

 

شكل1.2: فعالیتهای كلیدی فرآیند نوآوری در طول عمر پروژه/27

 

شكل2.2: مدل تجاری سازی فناوری های جدید/54

 

شکل3.2 : مقایسه رویکردهای قدیمی و جدید توسعه/55

 

شکل 4.2: مدل یکپارچه توسعه محصول جدید/56

 

شکل 5.2: مدل “آزمون پس از هر مرحله”، کوپر/57

 

شکل6.2: هواپیمای ایران 140/68

 

شکل 7.2: (الف) هواپیمای پرستو؛ (ب) جت آموزشی تذرو/69

 

شکل8.2: (الف) هواپیمای آوا 202؛ (ب) هواپیمای آوا 303/70

 

شکل 9.2: شکل 12.2: (الف) هواپیمای پرندۀ آبی؛ (ب) هواپیمای فجر 3/70

 

شکل 10.2: (الف) فجر 22؛ (ب) جت آموزشی کوثر/71

 

شکل 11.2: هواپیمای فائز/71

 

شکل 12.2: (الف) شباویز؛ (ب) شاهد 278/72

 

شکل 13.2: شاهد 285/72

 

شکل 14.2: هواپیمای بدون سرنشین (الف) ابابیل؛ (ب) مهاجر/73

 

شکل 15.2: هواپیمای بدون سرنشین (الف) رعد؛ (ب) صاعقه/74

 

شکل 16.2: هواپیمای بدون سرنشین (الف) کرار؛ (ب) فراز 2/74

 

شکل 17.2: معرفی طیف محصولات صنایع هوایی در سطح جهانی/75

 

شکل 18.2: مدل مفهومی تحقیق/81

 

شکل 1.4: درصد پاسخ دهندگان به تفکیک جایگاه سازمانی/96

 

شکل 2.4: درصد پاسخ دهندگان به تفکیک مدرک تحصیلی/97

 

شکل3.4: درصد پاسخ دهندگان به تفکیک میزان تجربه کاری/98

 

شکل 4.4: درصد پاسخ دهندگان به تفکیک میزان سن/99

 

شکل 5.4:  فرآیند تحلیل آماری مطالعات میدانی مربوط به این تحقیق/102

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

 

 

 

 

جدول 1.2: مراحل توسعه محصول جدید/51

 

جدول 2.2: یک مدل “آزمون پس از هر مرحله” در صنعتی خاص/60

 

جدول 3.2: وجوه اشتراك سیستمهای توسعه/64

 

جدول 4.2: جمع بندی نهادهای درگیر در فرآیند تجاری سازی/76

 

جدول 5.2: جمع بندی و بررسی مولفه های موثر در هر مدل/79

 

جدول 6.2: شاخص های تعریف شده برای بررسی مولفه های مراحل تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته/79

 

جدول 1.3:  گام های اجرایی تحقیق/86

 

جدول 2.3: مولفه ها و شاخص‌های مراحل مناسب تجاری سازی محصولات با  فناوری پیشرفته/87

 

جدول3.3: مولفه ها و شاخص‌های نهادهای درگیر در فرآیند تجاری سازی محصولات/88

 

جدول 4.3: شاخص‌های مولفه فناوری های نرم(T)/89

 

جدول 1.4:  نحوه امتیاز بندی سوالات در پرسشنامه مربوط به میزان اهمیت/95

 

جدول2.4:  نحوه امتیاز بندی سوالات در پرسشنامه مربوط به وضعیت موجود/95

 

جدول 3.4: ترکیب پاسخ دهندگان به تفکیک جایگاه سازمانی/96

 

جدول 4.4: ترکیب پاسخ دهندگان به تفکیک مدرک تحصیلی/97

 

جدول 5.4: ترکیب پاسخ دهندگان به تفکیک میزان تجربه کاری/97

 

جدول 6.4: ترکیب پاسخ دهندگان به تفکیک میزان سن/98

 

جدول 7.4:  آزمون های آماری انجام شده در این تحقیق/101

 

جدول 8.4:  تحلیل وضعیت موجود هر یک از شاخصهای مربوط به پژوهش/103

 

جدول 9.4:  شاخصهای برازش مدل اندازه گیری /110

 

جدول 10.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به مولفه های تحقیق/111

 

جدول 11.4:  میانگین رتبه های مربوط به مولفه های تحقیق/112

 

جدول 12.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه شناسایی و بررسی بازار/112

 

جدول 13.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه شناسایی و بررسی بازار/113

 

جدول 14.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه به کارگیری استراتژی مناسب جهت ایجاد تقاضا در بازار/113

 

جدول 15.4: میانگین رتبه های مربوط به عوامل مولفه به کارگیری استراتژی مناسب جهت ایجاد تقاضا در بازار/114

 

جدول 16.4: نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه ایده پردازی و غربالگری ایده/114

 

جدول 17.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه ایده پردازی و غربالگری ایده/114

 

جدول 18.4: نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه امکان سنجی پارامترهای تحقیق و توسعه/ 115

 

جدول 19.4:  میانگین رتبه های مربوط به عوامل مولفه امکان سنجی پارامترهای تحقیق و توسعه/115

 

جدول 20.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه طراحی محصول/116

 

جدول21.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه طراحی محصول/116

 

جدول 22.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه ایجاد تجهیزات و زیرساخت/116

 

جدول 23.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخص های مولفه ایجاد تجهیزات و زیرساخت/117

 

جدول 24.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه ساخت نمونه اولیه و آزمایشی/117

 

جدول 25.4:  میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه ساخت نمونه اولیه و آزمایشی/117

 

جدول 26.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه تولید صنعتی محصول و ورود به بازار/118

 

جدول 27.4:  میانگین رتبه های مربوط به به شاخص های مولفه تولید صنعتی محصول و ورود به بازار/118

 

جدول 28.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی/118

 

جدول 29.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی/119

 

جدول 30.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه دولت/119

 

جدول 31.4:  میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه دولت/119

 

جدول 32.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه نهادهای میانجی/120

 

جدول 33.4:  میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه نهادهای میانجی/120

 

جدول 34.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه صنایع همکار/121

 

جدول 35.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه صنایع همکار/121

 

جدول 36.4: نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه فناوری های نرم/121

 

جدول 37.4:  میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه فناوری های نرم/122

 

جدول38.4: تحلیل میزان اهمیت هر یک از شاخصهای مربوط به تحقیق/123

 

جدول 39.4: شاخصهای برازش مدل اندازه گیری /128

 

جدول 40.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به کلیه مولفه های موثر/130

 

جدول41.4:  میانگین رتبه های مربوط به به کلیه مولفه های موثر/130

 

جدول 42.4: نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای شناسایی و بررسی بازار/131

 

جدول 43.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای شناسایی و بررسی بازار/131

 

جدول 44.4: نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای به کارگیری استراتژی مناسب جهت ایجاد تقاضا در بازار/132

 

جدول45.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای به کارگیری استراتژی مناسب جهت ایجاد تقاضا در بازار/132

 

جدول 46.4: نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه  ایده پردازی و غربالگری  ایده/132

 

جدول 47.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه  ایده پردازی و غربالگری  ایده/133

 

جدول 48.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخصهای مولفه امکان سنجی پارامترهای تحقیق و توسعه/133

 

جدول 49.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخصهای مولفه امکان سنجی پارامترهای تحقیق و توسعه/134

 

جدول50.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه طراحی محصول/134

 

جدول 51.4:  میانگین رتبه های مربوط به شاخص های مولفه طراحی محصول/135

 

جدول 52.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه ایجاد تجهیزات و زیرساخت /135

 

جدول 53.4:  میانگین رتبه های مربوط به شاخص های مولفه ایجاد تجهیزات و زیرساخت/135

 

جدول 54.4: نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه ساخت نمونه اولیه و آزمایشی/136

 

جدول 55.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخص های مولفه ساخت نمونه اولیه و آزمایشی/136

 

جدول 56.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه تولید صنعتی محصول و ورود به بازار/137

 

جدول 57.4:  میانگین رتبه های مربوط به شاخص های مولفه تولید صنعتی محصول و ورود به بازار/137

 

جدول 58.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی/137

 

جدول 59.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخص های مولفه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی/138

 

جدول 60.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه دولت/138

 

جدول61.4: میانگین رتبه های مربوط به شاخص های مولفه دولت/139

 

جدول 62.4:  نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه نهادهای میانجی/140

 

جدول 63.4:  میانگین رتبه های مربوط به شاخص های مولفه نهادهای میانجی/140

 

جدول 64.4: نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه صنایع همکار/141

 

جدول 65.4:  میانگین رتبه های مربوط به شاخص های مولفه صنایع همکار/141

 

جدول 66.4: نتایج آزمون فریدمن مربوط به شاخص های مولفه فناوری های نرم/141

 

جدول67.4:  میانگین رتبه های مربوط به مربوط به شاخص های مولفه فناوری های نرم/142

 

جدول 68.4:  مقایسه میانگین شاخص ها در دو وضعیت موجود و مطلوب/143

 

جدول 1.5: میزان اهمیت سازه های  مختلف در فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته /148

 

جدول 2.5: میزان اهمیت مولفه های مختلف در مراحل تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته /149

 

جدول 3.5: میزان اهمیت مولفه های مختلف در نهادهای درگیر در فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته/149

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...