2-2- معنای وضعی و اولیه واژه قرب و مشتقات آن در دوره جاهلی…………………..17

 

2-2-1- مشتقات مجرد قرب…………………………………………………………………………….18

 

2-2-1-1- القُربُ……………………………………………………………………………………………18

 

2-2-1-2- القَرَب…………………………………………………………………………………………….21

 

2-2-1-3-  قِربه……………………………………………………………………………………………..22

 

2-2-1-4  القُرُب و القُرَب…………………………………………………………………………………23

 

2-2-1-5- قارِب…………………………………………………………………………………………….24

 

2-2-1-6- القِراب……………………………………………………………………………………………25

 

2-2-1-7- قُربان……………………………………………………………………………………………27

 

2-2-1-8- قَربان…………………………………………………………………………………………….28

 

2-2-1-9- قِربان……………………………………………………………………………………………29

 

2-2-1-10- المَقرَب………………………………………………………………………………………..29

 

2-2-1-11- القورَب………………………………………………………………………………………..30

 

2-2-1-12- المَقرَبه………………………………………………………………………………………..31

 

2-2-1-13- القریب…………………………………………………………………………………………31

 

2-2-1-14- قُربی…………………………………………………………………………………………..32

 

2-2-1-15- قَرِبَ یَقرَبُ قَرَبا……………………………………………………………………………..34

 

2-2-2- مشتقات مزید قرب………………………………………………………………………………34

 

2-2-2-1- قارَبَ…………………………………………………………………………………………….34

 

2-2-2-2- تَقارَبَ……………………………………………………………………………………………34

 

2-2-2-3- تَقَرّب…………………………………………………………………………………………….35

 

2-2-2-4- قَرَّب……………………………………………………………………………………………..35

 

2-2-2-5- المُقارِب…………………………………………………………………………………………35

 

2-2-2-6- المقاربه…………………………………………………………………………………………36

 

2-2-2-7- تقریب……………………………………………………………………………………………36

 

2-2-2-8- متقارب و تقارب……………………………………………………………………………..37

 

2-2-2-9- قرَّب یقرّب تقریبا…………………………………………………………………………….37

 

2-2-2-10- قارب…………………………………………………………………………………………..37

 

2-3- تطور معنایی قرب و مشتقات آن……………………………………………………………….38

 

2-3-1- معنای قرب و مشتقاتش در دوره قرآنی……………………………………………….41

 

2-3-2- معنای قرب و مشتقاتش در دوره پس از قرآنی……………………………………..43

 

2-4- تحلیل تطور معنایی قرب و مشتقات آن……………………………………………………….44

 

فصل سوم: معناشناسی تاریخی قربان و قربانی

 

3-1- قربانی و قربانگاه در عهدین…………………………………………………………………….47

 

3-1-1- قربانگاه در عهدین……………………………………………………………………………..48

 

3-1-2- قربانی سوختنی…………………………………………………………………………………..48

 

3-1-3- قربانی و هدیه آردی……………………………………………………………………………49

 

3-1-4- قربانی سلامتی……………………………………………………………………………………49

 

3-1-5- قربانی گناه…………………………………………………………………………………………50

 

3-1-6- قربانی جبران……………………………………………………………………………………..51

 

3-2- قربانی در جاهلیت…………………………………………………………………………………..52

 

3-3- قربانی در قرآن………………………………………………………………………………………61

 

حاصل بحث…………………………………………………………………………………………………….67

 

فصل چهارم: معناشناسی تارخی مفهوم قرب الهی

 

4-1- قرب الهی در عهدین………………………………………………………………………………..68

 

4-2- قرب الهی در جاهلیت……………………………………………………………………………….70

 

4-3- قرب الهی در قرآن………………………………………………………………………………….73

 

4-4- قرب الهی در علم عرفان……………………………………………………………………………81

 

حاصل بحث…………………………………………………………………………………………………….84

 

فصل پنجم: معناشناسی توصیفی واژه قرب

 

5-1- معناشناسی مشتقات اسمی………………………………………………………………………86

 

5-1-1- معناشناسی قُربی………………………………………………………………………………..86

 

حوزه معنایی قربی………………………………………………………………………………………….87

پایان نامه و مقاله

 

 

5-1-2- معناشناسی قُربان……………………………………………………………………………….91

 

حوزه معنایی قُربان…………………………………………………………………………………………92

 

5-1-3- معناشناسی قُرُبات و قُربه……………………………………………………………………..95

 

5-1-4- معناشناسی ذا مقربه، ذی القربی، ذوی القربی، اولی القربی و اقربین………….96

 

حوزه معنایی………………………………………………………………………………………………….97

 

5-1-5- معناشناسی قریب………………………………………………………………………………..98

 

الف- معنای حقیقی…………………………………………………………………………………………..99

 

ب- معنای مجازی……………………………………………………………………………………………99

 

حوزه معنایی قریب……………………………………………………………………………………….101

 

5-1-6- معناشناسی أقرَبُ……………………………………………………………………………..104

 

الف- معنای مجازی………………………………………………………………………………………104

 

ب- معنای حقیقی……………………………………………………………………………………………105

 

حوزه معنایی أقرب……………………………………………………………………………………….106

 

5-1-7- معناشناسی أقربون و أقربین……………………………………………………………..107

 

5-2- معناشناسی مشتقات فعلی………………………………………………………………………108

 

5-2-1- معناشناسی تَقرَبُ……………………………………………………………………………..108

 

الف- معنای مجازی……………………………………………………………………………………….108

 

ب- معنای حقیقی…………………………………………………………………………………………..109

 

حوزه معنایی تقرب…………………………………………………………………………………………112

 

1- حوزه معناشناختی لا تقربا…………………………………………………………………………112

 

2- حوزه معناشناختی لا تقربوا (دخول نكنید)……………………………………………………113

 

3- حوزه معناشناختی لا تقربوا ( مرتكب نشوید)………………………………………………..114

 

4- حوزه معناشناختی لا یقربوا (داخل نشوید)…………………………………………………..115

 

5- حوزه معناشناختی یقرب، تقرب(نزدیك كردن)………………………………………………116

 

5-3- معناشناسی مشتقات مزیدی…………………………………………………………………..118

 

5-3-1- معناشناسی اقترب…………………………………………………………………………….118

 

الف- معنای مجازی……………………………………………………………………………………….118

 

ب- معنای حقیقی……………………………………………………………………………………………119

 

5-3-2- معناشناسی قرّب……………………………………………………………………………….122

 

الف- معنای مجازی……………………………………………………………………………………….122

 

ب- معنای حقیقی…………………………………………………………………………………………..123

 

5-3-3- معناشناسی مقربین، مقربون……………………………………………………………….123

 

الف- معنای مجازی……………………………………………………………………………………….123

 

ب- معنای حقیقی…………………………………………………………………………………………..127

 

حوزه معنایی مقربین، مقربون………………………………………………………………………….127

 

1- سابقون و سابقین……………………………………………………………………………………..127

 

2- مبعدون……………………………………………………………………………………………………128

 

3- ابرار……………………………………………………………………………………………………….128

 

4- روح و ریحان……………………………………………………………………………………………129

 

5- جنت نعیم…………………………………………………………………………………………………129

 

حاصل بحث……………………………………………………………………………………………………131

 

فصل ششم: بررسی دیدگاه شیعه در خصوص آیه مودت

 

6-1- شواهد قرآنی دلالت آیه مودت بر اهل بیت………………………………………………134

 

1- المودة……………………………………………………………………………………………………..134

 

2- القربی……………………………………………………………………………………………………..135

 

3- حرف فی………………………………………………………………………………………………….136

 

4- الف و لام در القربی…………………………………………………………………………………..137

 

5- استثناء در آیه…………………………………………………………………………………………..138

 

6-2- مصداق القربی از دیدگاه علمای شیعه……………………………………………………..140

 

6-3- شواهد روایی دلالت آیه مودت بر اهل بیت………………………………………………..150

 

6-3-1- روایت اسمائیل بن عبد الخالق……………………………………………………………..150

 

6-3-2- روایت ابی مسروق…………………………………………………………………………….152

 

6-3-3- روایت عبد الله بن عجلان…………………………………………………………………….154

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...