1- زنبور………………………………………………………………………………………………………………..17

 

 

2- شتر…………………………………………………………………………………………………………………..17

 

 

3- مار……………………………………………………………………………………………………………………18

 

 

4- موش………………………………………………………………………………………………………………..19

 

 

5- درخت……………………………………………………………………………………………………………..21

 

 

6- چاه…………………………………………………………………………………………………………………..21

 

 

بخش سوم: تحلیل حکایت………………………………………………………………………………………. 24

 

 

2- حکایت «شیر و گاو»

 

 

بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..26

 

 

بخش دوم: نمادشناسی ……………………………………………………………………………………………..27

 

 

1- گاو………………………………………………………………………………………………………………….27

 

 

1-1:گاو در اساطیر ایران………………………………………………………………………………………….28

 

 

1-1-1: قربانی گاو در آیین میترایی……………………………………………………………………………28

 

 

1-1-2:قربانی گاو در آیین زرتشتی……………………………………………………………………………29

 

 

1-1-3:جمشید و قربانی گاو……………………………………………………………………………………..30

 

 

1-1-4: فریدون و گاو «برمایه»………………………………………………………………………………….31

 

 

1-2: گاو در اساطیر هند……………………………………………………………………………………………32

 

 

1-2-1: ایندرا و گاو………………………………………………………………………………………………..32

 

 

1-2-2: شیوا و ورزاو………………………………………………………………………………………………33

 

 

1- 3: فلسفه­ی قربانی گاو………………………………………………………………………………………….34

 

 

1-4 : ارتباط گاو و زن با باران و حیات……………………………………………………………………….35

 

 

1-5 :بن­مایه­ی مرگ و زندگی…………………………………………………………………………………..37

 

 

1-6 :  نمادشناسی گاو……………………………………………………………………………………………..38

 

 

2- شیر…………………………………………………………………………………………………………………..39

 

 

2-1: شیر در اساطیر ایران………………………………………………………………………………………….39

 

 

2-2: شیر در اساطیر هند…………………………………………………………………………………………..41

 

 

2-2-1: ویشنو………………………………………………………………………………………………………..42

 

 

2-2-2: دوی………………………………………………………………………………………………………….42

 

 

2-2-3: گانشه………………………………………………………………………………………………………..42

 

 

2-2-4 : شیوا ………………………………………………………………………………………………………..43

 

 

2- 3: نمادشناسی شیر………………………………………………………………………………………………43

 

 

3- شغال………………………………………………………………………………………………………………..44

 

 

3-1: شغال در ایران…………………………………………………………………………………………………44

 

 

3-2: شغال در هند…………………………………………………………………………………………………..45

 

 

3-3 : نمادشناسی شغال…………………………………………………………………………………………….45

 

پایان نامه

 

 

بخش سوم: تحلیل حکایت…………………………………………………………………………………………45

 

 

3- حکایت «مرغ باران»

 

 

بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..47

 

 

بخش دوم: نمادشناسی ……………………………………………………………………………………………..48

 

 

1- طیطوی……………………………………………………………………………………………………………..48

 

 

2- گرودا……………………………………………………………………………………………………………….49

 

 

3- سیمرغ………………………………………………………………………………………………………………50

 

 

3-1: سیمرغ در اوستا……………………………………………………………………………………………….50

 

 

3-2:سیمرغ در شاهنامه ……………………………………………………………………………………………51

 

 

بخش سوم:تحلیل حکایت………………………………………………………………………………………….52

 

 

4- حکایت «ملک پیلان و خرگوش»

 

 

بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..56

 

 

بخش دوم: نمادشناسی………………………………………………………………………………………………56

 

 

1-  خرگوش………………………………………………………………………………………………………… 56

 

 

1-1: خرگوش در ایران……………………………………………………………………………………………57

 

 

1-2: خرگوش در هند…………………………………………………………………………………………….57

 

 

1-3: نمادشناسی خرگوش………………………………………………………………………………………..58

 

 

2- فیل…………………………………………………………………………………………………………………..59

 

 

2-1: فیل در ایران…………………………………………………………………………………………………..59

 

 

2-2: فیل در هند…………………………………………………………………………………………………….60

 

 

2- 3: نمادشناسی فیل……………………………………………………………………………………………….61

 

 

بخش سوم: تحلیل حکایت ………………………………………………………………………………………..61

 

 

1- ماه در ایران ……………………………………………………………………………………………………….62

 

 

2- ماه در هند………………………………………………………………………………………………………….63

 

 

3- ماه و زن……………………………………………………………………………………………………………64

 

 

4- ارتباط آب و ماه در ایران……………………………………………………………………………………..65

 

 

5- ارتباط آب و ماه در هند……………………………………………………………………………………….65

 

 

6- ارتباط ماه و مرگ……………………………………………………………………………………………….67

 

 

5- حکایت «بوف و زاغ»

 

 

بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..68

 

 

بخش دوم: نمادشناسی………………………………………………………………………………………………70

 

 

1- زاغ(کلاغ)…………………………………………………………………………………………………………70

 

 

1-1: زاغ(کلاغ) در ایران………………………………………………………………………………………….70

 

 

1-2: زاغ(کلاغ) در هند…………………………………………………………………………………………..71

 

 

1-3 : نمادشناسی زاغ(کلاغ)……………………………………………………………………………………..71

 

 

2- جغد…………………………………………………………………………………………………………………72

 

 

2-1: جغد در ایران………………………………………………………………………………………………….72

 

 

2-2: جغد در هند……………………………………………………………………………………………………72

 

 

2-3 : نمادشناسی جغد…………………………………………………………………………………………….73

 

 

بخش سوم: تحلیل حکایت…………………………………………………………………………………………73

 

 

1- خویشکاری زاغ در باب «بوف و زاغ»……………………………………………………………………..73

 

 

1-1:چاره­جویی زاغ با آتش………………………………………………………………………………………74

 

 

2- خویشکاری جغد در باب «بوف و زاغ»……………………………………………………………………75

 

 

2-1: غار……………………………………………………………………………………………………………….76

 

 

4- تقابل نمادین زاغ و جغد……………………………………………………………………………………….78

 

 

6- حکایت «سیاح و زرگر»

 

 

بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..79

 

 

بخش دوم: نمادشناسی………………………………………………………………………………………………80

 

 

1- مار……………………………………………………………………………………………………………………80

 

 

1-1: مار در ایران……………………………………………………………………………………………………80

 

 

1-2: مار در هند……………………………………………………………………………………………………..81

 

 

1- 3: نمادشناسی مار………………………………………………………………………………………………..82

 

 

2- ببر……………………………………………………………………………………………………………………84

 

 

2-1: ببر در ایران……………………………………………………………………………………………………84

 

 

2-2: ببر در هند……………………………………………………………………………………………………..85

 

 

2-3: نمادشناسی ببر…………………………………………………………………………………………………86

 

 

3- بوزینه(میمون)…………………………………………………………………………………………………….86

 

 

3-1: بوزینه در ایران………………………………………………………………………………………………..87

 

 

3-2: بوزینه در هند …………………………………………………………………………………………………87

 

 

3-3: نمادشناسی بوزینه…………………………………………………………………………………………….88

 

 

بخش سوم: تحلیل حکایت…………………………………………………………………………………………88

 

 

7- دیگر حیوانات «کلیله و دمنه»

 

 

1-آهو…………………………………………………………………………………………………………………..89

 

 

2- باخه………………………………………………………………………………………………………………….90

 

 

3- بط……………………………………………………………………………………………………………………91

 

 

4- پلنگ………………………………………………………………………………………………………………..92

 

 

5- خر…………………………………………………………………………………………………………………..92

 

 

6- خرچنگ…………………………………………………………………………………………………………..93

 

 

7- راسو…………………………………………………………………………………………………………………93

 

 

8- روباه…………………………………………………………………………………………………………………94

 

 

9- غوک……………………………………………………………………………………………………………….94

 

 

10- کبوتر……………………………………………………………………………………………………………..95

 

 

11- گربه………………………………………………………………………………………………………………96

 

 

12- گرگ…………………………………………………………………………………………………………….96

 

 

13- ماهی………………………………………………………………………………………………………………97

 

 

فصل سوم: بررسی کنش­های حیوانات و تحلیل ساختاری چند حکایت

 

 

بخش اول: بررسی کنش­ها………………………………………………………………………………………100

 

 

1- آهو………………………………………………………………………………………………………………..100

 

 

2- باخه……………………………………………………………………………………………………………….100

 

 

3- ببر………………………………………………………………………………………………………………….101

 

 

4- بط…………………………………………………………………………………………………………………101

 

 

5- بوزینه……………………………………………………………………………………………………………..101

 

 

6- پلنگ……………………………………………………………………………………………………………..101

 

 

7- جغد……………………………………………………………………………………………………………….101

 

 

8- خر…………………………………………………………………………………………………………………101

 

 

9- خرچنگ…………………………………………………………………………………………………………102

 

 

10- خرگوش………………………………………………………………………………………………………102

 

 

11- راسو…………………………………………………………………………………………………………… 102

 

 

12- روباه……………………………………………………………………………………………………………102

 

 

13- زاغ………………………………………………………………………………………………………………103

 

 

14- شتر……………………………………………………………………………………………………………..103

 

 

15- شغال……………………………………………………………………………………………………………103

 

 

16- شیر……………………………………………………………………………………………………………..104

 

 

17- غوک………………………………………………………………………………………………………… 106

 

 

18- فیل……………………………………………………………………………………………………………. 107

 

 

19- کبک………………………………………………………………………………………………………….107

 

 

20- کبوتر………………………………………………………………………………………………………….107

 

 

21- گاو…………………………………………………………………………………………………………….107

 

 

22- گربه……………………………………………………………………………………………………………107

 

 

23- گرگ………………………………………………………………………………………………………….108

 

 

24- مار……………………………………………………………………………………………………………..108

 

 

25- ماهی…………………………………………………………………………………………………………..108

 

 

26- مرغ ماهیخوار……………………………………………………………………………………………….108

 

 

27- موش…………………………………………………………………………………………………………..108

 

 

بخش دوم: تحلیل ساختاری چند حکایت………………………………………………………………….109

 

 

1- حکایت «شیر و خرگوش» ……………………………………………………………………………….109

 

 

1-1: بررسی ساختار کلی دو حکایت…………………………………………………………………………..111

 

 

1-2:تحلیل تشابهات………………………………………………………………………………………………..113

 

 

1-2-1: خصوصیات قهرمان در حکایت شیر و خرگوش………………………………………………..113

 

 

1-2-2:خصوصیات قهرمان در حکایت بهیم سین و باکه………………………………………………..114

 

 

1-3: خصوصیات ضد قهرمان……………………………………………………………………………………115

 

 

1-3-1: در حکایت شیر و خرگوش…………………………………………………………………………115

 

 

1-3-2: در حکایت بهیم سین و باکه………………………………………………………………………..115

 

 

1-4: چاره جویی­ها………………………………………………………………………………………………116

 

 

1-5:همانندیهای داستان ضحاک در شاهنامه با حکایت شیر و خرگوش و بهیما و باکه……….118

 

 

1-5-1: خصوصیات قهرمان در داستان ضحاک………………………………………………………….118

 

 

1-5-2:خصوصیات ضدقهرمان در داستان ضحاک……………………………………………………..118

 

 

1-5-3: چاره جویی در داستان ضحاک……………………………………………………………………119

 

 

2- حکایت »شیر و گاو»…………………………………………………………………………………………121

 

 

3- بررسی تطبیقی ساختار داستان بوف و زاغ با داستان پادشاه جهود و نصرانیان:……………….122

 

 

4- داستان پادشاه و برهمنان در کلیله و دمنه……………………………………………………………….127

 

 

4-1 بررسی ساختاری داستان پادشاه و برهمنان در کلیله و دمنه با داستان بهرام گور و کنیزک در هفت­پیکر نظامی …………………………………………………………………………………………………..129

 

 

فصل چهارم: بیان دو عامل دیگر ماندگاری «کلیله و دمنه»

 

 

بخش اول: بررسی چند اندیشه­ی بارز دینی………………………………………………………………..134

 

 

1-1: زن در کلیله و دمنه………………………………………………………………………………………..134

 

 

1-2: زهد و ریاضت……………………………………………………………………………………………. 138

 

 

1-3 : دوستی و ایثار و حفظ پیمان…………………………………………………………………………..139

 

 

1-4 : حفظ جانوران و محیط زیست………………………………………………………………………..140

 

 

بخش دوم: کلیله و دمنه و تأویل­های رمزی………………………………………………………………..143

 

 

فصل پنجم: نتیجه­گیری……………………………………………………………………153

 

 

پی­نوشت…………………………………………………………………………………………………………..167

 

 

تصاویر………………………………………………………………………………………………………………182

 

 

چکیده انگلیسی(abstract)……………………………………………………………………………..193

 

 

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………… 194

 

 

مقدمه:

 

 

  اسطوره از مفاهیمی است که ارائه­ی یك تعریف جامع از آن، كه  دربرگیرنده­ی همه­ی مفاهیم و مطابق با فرهنگ­های مختلف باشد، کار دشواری است. پژوهشگران، بر اساس دیدگاه­های خاص خود، تعاریفی از اسطوره ارائه داده­اند. در این پژوهش نیز باید ابتدا تعریف خاصی از اسطوره پذیرفت و ارائه داد. ژاله آموزگار در بخش اساطیری «تاریخ ایران باستان» مطالبی درباره­ی اسطوره آورده است که با مباحث پژوهش حاضر همخوانی بیشتری دارد:

 

 

  «اسطوره واکنشی از ناتوانی انسان است در مقابله با درماندگی­ها و ضعف او در برآوردن آرزوها و ترس او از حوادث غیر مترقبه. قدرت تخیل، نهایت فعالیت خود را در این زمینه انجام می­دهد. خدایان به این ترتیب خلق می­شوند و سپس به شهریاران و پهلوانان زمینی تبدیل می­گردند و گاهی به عکس از شخصیتی تاریخی یا قهرمانی معمولی، موجودی اسطوره­ای شکل می­گیرد؛ به این صورت که همه­ی ویژگی­های یک موجود خارق­العاده را به او نسبت می­دهند…از سوی دیگر اسطوره تجسم احساسات آدمیان است به گونه­ای ناخودآگاه، برای تقلیل گرفتاری­ها یا اعتراض به اموری که برایشان نامطلوب و غیرعادلانه است و چون آن را تکرار می­کنند آرامشی به آن­ها دست می­دهد…»(آموزگار،1383: 54)

 

 

 به عبارت دیگر، «اسطوره» بیان بینش و تفکر انسان ابتدایی در برخورد او با پدیده­های پیرامونش است.

 

 

  حضور مؤثر جانوران در حیات آدمی باعث شده این موجودات ابتدا در حیات اساطیری و سپس به شکل نمادین در خدمت بیان اندیشه­های انسان­ها قرار گیرند. حیوانات علاوه بر حضور در اساطیر و حماسه­ها، بعدها در داستان­های عرفانی، تعلیمی و قصه­ها و حکایات پندآموز نیز نقش­آفرینی می­کنند و در برخی موارد پشتوانه­ی نمادین و کهن خود را(هر چند کم­رنگ) حفظ کرده­اند و ریشه­ی بعضی از خویشکاری­هایشان را می­توان در پشتوانه­ی اسطوره­ای آن­ها مشاهده کرد.

 

 

1-1تعریف نماد:

 

 

   نماد معانی متفاوت و مختلفی دارد. در ایران نماد درمعنای لغوی خود چنان­که در لغت­نامه­ی دهخدا و به نقل از آنندراج آمده است، به معنای «فاعل»، یعنی ظاهر کننده و نشان­دهنده و مظهر واقع شدن است. اما در دوران جدید، این واژه عمدتاً در «غیر ما وُضع له» به کار رفته است و غالباً با نقش­های کنایی، استعاری و حتی گاه در معنای نشانه و علامت استعمال شده است.(ر.ک:قبادی،1374: 339) کلمه­ی نماد، برابر(symbole)، در زبان فرانسوی است؛ «لغت symbole از واژه­ی یونانی«sumballein»  می­آید که به معنی به هم پیوستن و اتصال است. هر sumbalon در اصل نشانه­ای برای شناخت و بازشناسی بوده است، یعنی یک نیمه از آن­چه را كه هرگز ندیده باشند، چون برادر بدانند و بپذیرند.»(ستاری،1366: 9)

 

 

  نماد همیشه سرشار از راز و رمز است. «از ابتدا که معرفت بشری از افسانه­ها و اساطیر فراتر آمده یعنی قالب فرضیه و فلسفه به خود گرفت تاکنون، تعریف نماد همچنان چند پهلو و ناگشوده باقی مانده است.»(قبادی،1374: 342)

 

 

  تعریف نماد از نظر اصطلاحی نیز بسیار گسترده و وسیع است و اغلب صاحب­نظران، نماد را از دیدگاهی ویژه و سازگار با قلمرو کاری خویش تعریف کرده­اند؛ چنان­که روان­شناسان، فلاسفه، اسطوره­شناسان، ادیبان و… هر کدام تعریفی متفاوت از نماد ارائه داده­اند؛ البته در همه­ی این تعاریف یک نقطه­ی مشترک وجود دارد­ و آن این است که: نماد بر معنی و مفهومی، ورای آن­چه ظاهر آن می­نماید دلالت دارد؛ معنی­ای پوشیده و پنهان که باید کشف شود.

 

 

   به تعریف نماد از چند دیدگاه مختلف اشاره می­شود که این تعاریف برگرفته از مقاله­ی «نظری بر نمادشناسی و اختلاف و اشتراک آن با استعاره و کنایه» است:

 

 

  نماد در علم روان­شناسی به معنی وجه آشکار و نمایان صورت مثالی ناشناخته و فی­نفسه بیان­نشدنی است. هر صورت مثالی می­تواند در جامه­ی نمادهای مختلف ظاهر گردد. این نمادها به نوبه­ی خود می­توانند مجموعه­ی صورت­های گوناگونی را تشکیل دهند و به شکل دسته­های تصاویر به هم پیوسته­ای درآیند. از نظر یونگ، نمادهای گوناگون مجسم­کننده­ی صورت مثالی هستند.(ر.ک:باستید،1370: 70)

 

 

   «در فرهنگ فلسفی، نوشته­های سمبلیک و نمادین، آثاری مبتنی بر صور الهامی در مقابل تفکر منطقی مبتنی بر معانی مجرد، تعریف شده است. میرچا الیاده رمز و نماد را دنباله و ادامه­ی تجلی قداست در اساطیر توصیف کرده است. از نظر ادبی نیز هرگاه در اثر ادبی، ابزار و عناصری به خدمت گرفته شود که القاءکننده­ و مبیّن موضوع یا شیی دیگر باشد یا عملی مطرح گردد که امر دیگر را القاء کند که هم خود باشد و هم مظهر مفاهیم فراتر از وجود عینی خود، «نماد» خوانده می­شود.»(قبادی،1374: 341-339)

 

 

  همچنین نماد به حسب جایگاه آن در اثر و وسعت و شمول یا سیر تاریخی و طبیعی آن، به این گروه­ها  قابل تقسیم است:

 

 

  تقسیم­بندی بر حسب جایگاه نماد در اثر:

 

 

1- تصویرهای پراکنده: در صورتی که اثر، یک اثر ساختاری نباشد ـ مثلاً رمان، داستان، قصه، مثنوی یا قصیده نباشد یا تمام ساختار اثر ادبی، نمادین نباشد؛ همانند: غزلیات شمس، در این صورت نماد به صورت تصویرهای پراکنده جلوه می­کند؛ مثلا نماد سیمرغ در غزلیات.

 

 

2- ساختاری: مجموعه­ی اثر، ساختاری نمادین دارد مانند: منطق­الطیر عطار.

 

 

  تقسیم­بندی بر حسب وسعت و شمول نماد:

 

 

1- نمادهای عام: نمادهایی که گستره­ی آن در حد یک کشور و حتی فراتر از ادبیات یک کشور است. مثل نماد کبوتر و برگ زیتون برای صلح.

 

 

2- نمادهای خاص: نمادهایی که نزد هر هنرمندی تعبیری متفاوت و متغیر دارد. مانند تصویرهای رمزی مولوی که خاص خود اوست.

 

 

  نمادهای طبیعی نیز نمادهایی هستند که عموماً در ادبیات ریشه­دار هستند ولی خیلی شناخته شده نیستند و تاریخی شده­اند؛ و شاعر یا نویسنده این نماد را خلق نکرده بلکه قادر به کشف و استعمال آن شده است.(ر.ک: همان: 345-344).

 

 

1-2 نماد و اسطوره:

 

 

  نماد در اساطیر ـ که مورد پژوهش ماست ـ جایگاه ویژه­ای دارد و در واقع به منزله­ی زبان اسطوره است. در واقع «نماد واسطه­ی جاودانی­ای است میان آن­چه خرد درمی­یابد و آن­چه درنمی­یابد. از این رو، بهترین زبان برای بیان اساطیر، زبان نماد است نه مفاهیم عقلی. هر انسان در هر دوره به نمادها قالبی نو می­بخشد، بدین­گونه كه آن حقیقت جاودانه كه نماد نمایشگر آن است، هر بار به صورتی تازه به ما عرضه می­شود»(ستاری،1366: 469). نمادها آبستن معانی  و رازها هستند. یک نماد ممکن است یک معنی خاص را به ذهن القا کند و گاه یک نماد معانی و مفاهیم گوناگونی را در بطن خود جای داده است؛ به عبارت دیگر، معانی گوناگون و رازناک در قالب نماد پیچیده شده­اند. نماد نشان دهنده­ی تضادها و پیوندهای طبیعی و ماوراءطبیعی در دنیای اساطیر، افسانه­ها، قصه­ها و حماسه است. تضاد و تقابل خیر و شر، روشنی و تاریکی، زمین و آسمان، باران و خشکی، خورشید و ماه و…در داستان­ها، اساطیر و افسانه­ها و قصه­ها و… به گونه­ای نمادین، مانند جنگ خدایان و اهریمنان، جنگ زاغ و جغد، جنگ مار و پرنده و جنگ قهرمان با اژدها و… مطرح می­شود که اغلب برای نشان دادن قطب­های متضاد جهان است. از طرف دیگر با استفاده از نماد، می­توان پیوند و آشتی تضادها را به نمایش گذاشت، مانند پیوند و آشتی خورشید و ماه یا پیوند روز و شب که به صورت ازدواج  خورشید و ماه، در اساطیر مختلف ظاهر می­شود و یا پیوند آب و آتش در برخی از اساطیر، مانند ارتباط «اگنی» (agni) و «تریته­آپتیه»1(trita-āptiya) در اساطیر هند؛ بدین­صورت که اگنی، خدای آتش، که خود از آب به وجود آمده است و پاک­ترین فرزند آب­هاست؛ برادرش «تریته­آپتیه» را نیز از آب می­آفریند و بعدها تریته با دیو خشکی می­جنگد و او را شکست می­دهد؛(ر.ک:بهار،1351: 48) پس نمادشناسی دانشی است که این پیوندها و تضادها را شناسایی و تفسیر می­کند.

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...