پایان نامه ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی: بررسی اساطیر در خمسه نظامی |
4-1-2-ریشه واژه اسطوره ………………………………………………………………………………………………….. 14
4-1-3-ساختار اسطوره ………………………………………………………………………………………………………. 14
4-1-4-انواع اسطوره……………………………………………………………………………………………………………… 15
4-1-5-کارکرد اسطوره ……………………………………………………………………………………………………….. 16
4-1-6-موجودات اساطیری ………………………………………………………………………………………………… 17
4-1-7-اسطوره و گونه های دیگر روایی………………………………………………………………………….. 18
4-1-8-اسطوره و نماد…………………………………………………………………………………………………………… 18
4-1-9-اسطوره و حماسه …………………………………………………………………………………………………… 19
4-1-10-اسطوره و تمثیل ………………………………………………………………………………………………….. 19
4-1-11-اسطوره و دین……………………………………………………………………………………………………….. 20
4-1-12-اسطوره و تاریخ……………………………………………………………………………………………………… 21
4-1-13-اسطوره و علم………………………………………………………………………………………………………… 22
4-1-14-اسطوره و رویا………………………………………………………………………………………………………… 22
4-1-15-اسطوره و ادبیات……………………………………………………………………………………………………. 23
4-1-16-اسطوره به مثابه داستان …………………………………………………………………………………….. 24
4-1-17-اسطوره و موسیقی……………………………………………………………………………………………….. 24
4-1-18-اسطوره وفلسفه……………………………………………………………………………………………………… 25
4-1-19-اسطوره و مناسک…………………………………………………………………………………………………. 25
4-1-20-اسطوره و جامعه ………………………………………………………………………………………………….. 26
4-1-21-چگونگی تجلی اسطوره ها در آثار ادبی…………………………………………………………… 26
4-2-1-زندگینامه نظامی گنجوی………………………………………………………………………………………. 31
4-2-2-آثار نظامی………………………………………………………………………………………………………………….. 32
4-2-2-1مخزن الاسرار ……………………………………………………………………………………………………….. 32
4-2-2-2خسرو وشیرین………………………………………………………………………………………………………. 33
4-2-2-3لیلی و مجنون……………………………………………………………………………………………………….. 33
4-2-2-4هفت پیکر……………………………………………………………………………………………………………….. 33
4-2-2-5اسکند نامه …………………………………………………………………………………………………………….. 34
4-2-3-معلومات نظامی ………………………………………………………………………………………………………. 34
4-2-4-تاریخ اجتماعی وسیاسی عصر نظامی………………………………………………………………….. 35
4-2-5-اوضاع فرهنگی عصر نظامی……………………………………………………………………………………. 35
4-2-6مشروب و مسلک نظامی…………………………………………………………………………………………… 37
4-2-7شخصیت نظامی ……………………………………………………………………………………………………….. 38
4-2-8مدفن نظامی ………………………………………………………………………………………………………………. 40
4-3-1-دیو………………………………………………………………………………………………………………………………. 42
4-3-2-آب حیوان، آب حیات، چشمه زندگی ……………………………………………………………….. 48
4-3-3-توضیحات مربوطه به اسطوره خضر…………………………………………………………………….. 53
4-3-4-اسرافیل ،نفخ صور……………………………………………………………………………………………………. 57
4-3-5-نفخ صور…………………………………………………………………………………………………………………….. 57
4-3-6-سدره…………………………………………………………………………………………………………………………… 59
4-3-7-هاروت…………………………………………………………………………………………………………………………. 59
4-3-8-سیمرغ………………………………………………………………………………………………………………………… 61
4-3-9-اژدها……………………………………………………………………………………………………………………………. 64
4-3-10-قاروره………………………………………………………………………………………………………………………. 70
4-3-11-اسکندر…………………………………………………………………………………………………………………….. 74
4-3-12-رستم……………………………………………………………………………………………………………………….. 82
4-3-13-رخش………………………………………………………………………………………………………………………. 85
4-3-14-اسفندیار………………………………………………………………………………………………………………….. 86
4-3-15-گنج قارون،گنج روان…………………………………………………………………………………………… 88
4-3-16-طوبی………………………………………………………………………………………………………………………… 90
4-3-17-کیخسرو………………………………………………………………………………………………………………….. 91
4-3-18-کی قباد…………………………………………………………………………………………………………………… 95
4-3-19-کیومرث…………………………………………………………………………………………………………………… 97
4-3-20-جمشید،جام جم……………………………………………………………………………………………………. 98
4-3-21-فریدون……………………………………………………………………………………………………………………. 101
4-3-21-سلیمان ………………………………………………………………………………………………………………….. 104
4-3-22-سلیمان و مور………………………………………………………………………………………………………… 104
4-3-23-طلسم………………………………………………………………………………………………………………………. 107
4-3-24-کوثر………………………………………………………………………………………………………………………….. 108
4-3-25-یاجوج………………………………………………………………………………………………………………………. 109
4-3-26-خسرو وشیرین………………………………………………………………………………………………………. 111
4-3-27-لیلی و مجنون……………………………………………………………………………………………………….. 112
4-3-28-قاف…………………………………………………………………………………………………………………………… 112
4-3-29غول…………………………………………………………………………………………………………………………….. 115
4-3-30-گاوزمین………………………………………………………………………………………………………………….. 116
4-3-31-فرشته………………………………………………………………………………………………………………………. 117
4-3-32-سروش…………………………………………………………………………………………………………………….. 121
4-3-33-اهریمن و شیطان………………………………………………………………………………………………….. 122
4-3-34-سیاوش……………………………………………………………………………………………………………………. 124
4-3-35-خون سیاوش…………………………………………………………………………………………………………. 125
4-3-36-بهمن………………………………………………………………………………………………………………………… 125
4-3-37-مانی………………………………………………………………………………………………………………………….. 128
4-3-38-ارژنگ………………………………………………………………………………………………………………………. 129
4-3-39-نتیجه……………………………………………………………………………………………………………………….. 130
فصل پنجم :نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………….. 132
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………… 133
نحوه ارجاع متن…………………………………………………………………………………………………….. 135
منابع ………………………………………………………………………………………………………………………. 136
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………… 138
چکیده:
افسانه و اسطوره به عنوان جلوه هایی از فرهنگ ، با خلاقیت قومی رابطه ای مستقیم دارند و مراد از این خلاقیت ، در این جا چیزی در حدود نوعی آفرینش هنری است. شاید نادرست نباشد اگر بگوییم اسطوره و هنر دو روی یک سکه اند . در خاستگاه و هدف ، مشترک. آن چه این دو را از هم جدا می کند ،یکی نحوه ی ارائه و به اصطلاح ظرف بیان آن دو است و دیگر این که پدید آورنده ی اسطوره ،خلاقیت وجدان جمعی است و عالمل پیدایی اثر هنری ، آفرینش فردی؛ حال آن که در غایت و هدف ،هر دو به جامعه و فرهنگ تعلق دارند. پایان نامه ی حاضر با هدف بررسی «نمادها ی اسطوره در خمسه نظامی» به نگارش در امده است. نگارنده پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر ، نمادهای اسطوره را از این منبع استخراج کرده و سپس آن ها را در ذیل مضامین مختلفی طبقه بندی و به توضیح و تحلیل آن ها پرداخته است. اهمیت این بحث از آن جاست که نشان می دهد این شاهکار زبان فارسی بازتاب گسترده ای از اسطوره را داراست و تمامی این نمادها با زندگی مردم گذشته و امروز پیوندی ناگسستنی دارند. بسیاری از نمادهای اسطوره در خمسه ی نظامی علاوه بر جنبه ی ملّی ، میهنی، جنبه ی مذهبی و دینی نیز دارند که همین ویژگی باعث جاویدان ماندن این اثر سترگ تا امروز بوده است زیرا گرایش های دینی در زمره ی نخستین تمایلات بشر محسوب می شوند. نمادهای اسطوره و اساطیر ماندگار فرهنگ ما ریشه در باورها . عتقادات مردم این مرز و بوم دارند که باید برای حفظ و نکو داشت آن تا همیشه ی تاریخ از تلاش و کوشش باز بایستیم و از آن پاسداری و حمایت کنیم.
مقدمه:
در صد سال اخیر , علاقه به اسطوره شناسی رو به افزایش بوده و دلیل افزایش این علاقه هم بیشتر برای این بوده که اسطوره ها دیگر داستان هایی کودکانه یا توصیفاتی غیرعلمی از جهان تلقی نمی شدند, بلکه نگرشی جدی از حقیقت به شمار می رفتند.اساطیر در جامع امروز و گذشته با حضور پیوسته خود به صورت بخشی از تار و پود حیات بشر – بیان باور ها – شکل دهنده ی رفتار ها و توجیه رسوم , ارزش ها و سنت های آنان در آمده است, بنابر این در این قسمت صحبت از علمی به نام علم اسطوره شناسی به عمل می آید.
اسطوره شناسی بخشی است از مردم شناسی فرهنگی که خود از مردم شناسی منشعب می شود. مردم شناسی فرهنگی به بررسی و یافتن قوانین عمومی قالب های رفتاری انسان در همه ی ابعاد آن می پردازد و می کوشد توجیهی عمومی از این پدیده ی اجتماعی – فرهنگی به دست دهد. اسطوره شناسی با بررسی مجموعه های اساطیری زنده یا مرده و یافتن کیفیات عمومی و کلی آن ها در خدمت مردم شناسی فرهنگی قرار می گیرد و می تواند به تاریخ – باستان شناسی – روان شناسی و مطالعات مربوط به دین شناسی و تاریخ و فلسفه یاری رساند و خود متقابلاً از نتایج آن رشته ها بهرمند شوند.
این علم محصول قرن نوزدهم میلادی است که نظر جامعه شناسان و روانشناسانی مثل فروید و یونگ را در ابتدا به خود مشغول کرد در واقع در همین زمان بود که این دو جامعه شناس و روانشناس دید متفاوتی در مورد اسطوره ها پیدا کردند و اساطیر رایج رابه صورت نگرش کاربردی نگاه کردند. از آن زمان اسطوره شناسان به این نتیجه رسیدند که این علم به عنوان محصول اندیشه ی قدیم بشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همان نقطه آغازین در تفکر و بشر بوده که هم اکنون به علم تبدیل شده این علم مربوط به کودکی بشر است, زمانی که انسان در خیال بافی های خود بود و این خیال بافی تنها چیزی بود که برای اندیشه و تفکر و به عبارتی برای تحقیق علمی در اختیار داشت فقط ذهن و خیالش بود و هنگامی که می اندیشید از خیالات خود بهر ه می برد چون هنوز از اندیشه های تجربی بهره مند نبود.
برای مثال زمانی که رفتار کودکانی رو که هنوز شیوه ی اندیشیدن عقلانی و تجربی را فرا نگرفته اند دقت کنیم جز خیال بافی در مورد جهان اطراف خویش کار دیگری نمی کنند و در عین حال برای تخیلات خویش ارزش و اعتباری فراوان قائل هستند. پس اسطوره ها نیز همانند خیالات دوران کودکی به خاطر ارزش و اعتباری که در ایام طفولیت بشر به دست آورده بودند بعد از آن دوران از بین نرفتند بلکه پوششی از عقل و اندیشه ی جدید بر آن ها کشیده و در دامن ادیان همچنان در بین مردم دوام آورده اند. در این میان اگر از کلمه ی اسطوره شناسی پسوند ” – شناسی ” را حذف کنیم (( البته در این رابطه در قسمت های بعدی توضیح تکمیلی داده می شود )) به کلمه ی اسطوره می رسیم, که این جا برای ما سوال پیش می آید اسطوره چیست ؟, اما قبل از پاسخ به این سوال باید چند رکن اصلی اسطوره شناسی را برای شما بگویم که در آینده تک تک آنها را بررسی می کنیم :
در اسطوره شناسی باید به سه مفهوم توجه داشته باشیم : ” 1- اسطوره / 2- آفرینش / 3- مرگ ” می شود گفت این سه کلمه, سه رکن اصلی اسطوره شناسی هستند. ما باید بدانیم که اسطوره چیست؟ و یا چگونه خدایان و ایزدان آفریده شدند؟ و پایان و مرگی نیز برای آنها هست؟ این سه رکن هر کدام به جزءهای مختلفی تقسیم می شوند که من بعدا در مورد هر کدامشان توضیح می دهم.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- بیان مسأله
آن دسته از کسانی که چه در گذشته و چه امروزه به پژوهش و شناخت اسطوره اشتغال دارند ، تا کنون برای اسطوره تعریف مشخص، دقیق و پذیرفتنی برای همگان نیافته اند بلکه هر یک به میل و اشتیاق و وابستگی اجتماعی خویش آن را تعریف کرده اند .
از جمله :
((اسطوره چون قصه ای موهوم و قصه ی جانوران و ترانه و تصنی عاشقانه و مردمی است ))(ستاری ،1377،صفحه ی14)
((اسطوره پدیده ای است منحصراً عقلانی است و احساس در آن هیچ نقشی ندارد حتی از این حد نیز می توان فراتر رفت و گفت اسطوره توجیه اخباری و ظاهری امری واقعی است ،بی آنکه رمز و یا تمثیلی در آن باشد و تنها در اواخر دوران تحویل و تطور اساطیری است که رمز و تمثیل به دست شاعران و فیلسوفان در اسطوره راه می یابد )).(ستاری ،1377،صفحه ی 45)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 07:30:00 ق.ظ ]
|