گفتار دوم- اهداف وانگیزه………………………………………………………………………………………………………14

 

فصل دوم- شناسایی انواع و منابع مخاصمات مسلحانه 14…………………………………………………..

 

مبحث اول- انواع در گیری های مسلحانه ………………………………………………………………………………………….15

 

گفتار اول-چگونگی اجرای حقوق بشر دوستانه………………………………………………………………………………….15

 

بند اول – درگیری های مسلحانه بین المللی ……………………..………………………………………………………………15

 

بند دوم- درگیری های مسلحانه غیر بین المللی  ………………………………………………………………….. ..16   

 

بند سوم-تفاوت مخاصمات مسلحانه بین المللی و غیر بین المللی………………………………………………….17

 

گفتار دوم- منابع حقوق بشردوستانه در مخاصمات مسلحانه بین المللی………………………………18

 

بند اول- عرف………………………………………………………………………………………………………………………18

 

بند دوم- اصول کلی حقوقی……………………………………………………………………………………………………………..18

 

بند سوم- معاهدات بین المللی………………………………………………………………………………………………………….18

 

گفتار سوم -قلمرو حقوق بشردوستانه در مخاصمات مسلحانه………………………………………………………..19

 

مبحث دوم- جنایات جنگی ومداخله بشر دوستانه ……….…………………………………………………………………21

 

گفتار اول-شناسایی مخاصمات مسلحانه (جنگ…………..………………………………………………………………….21

 

بند اول-محدودیت‌ها ی عملیات جنگی………………….……………………………………………………………………….21

 

بند دوم-تعریف جنایات جنگی………………………………………………………………………………………………………..22

 

بند سوم- تقسیمات جنایات جنگی از حیث صلاحیت جهانی………..………………………………………………..24
بند چهارم-انواع دادگاه های جنایات جنگی..………………………………………………………………………………….25

 

گفتار دوم- اهمیت مداخله بشر دوستانه در حقوق بین الملل……………………………………………………………27

 

بند اول-تعدیل اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت ها……………………………………………………………….29

 

بند دوم- رابطه حاکمیت و مداخله بشر دوستانه در رویه سازمان ملل……………………………………………..31

 

بند سوم- رابطه حاکمیت و مداخله بشر دوستانه در رویه قضایی بین المللی………………………………….37

 

بند چهارم- توجیه مداخله در قلمرو حاکمیت دولت ها…………………………………………………………………….38

 

گفتار سوم- حقوق بشر دوستانه و مبارزه با تروریسم………………………………………….40

 

بند اول – اصول عمومی حقوق بشردوستانه در مبارزه با تروریسم…………………………………………………40

 

بند دوم – تروریسم در مخاصمه مسلحانه بین المللی…………………………………………………………………..44

 

بند سوم – تروریسم در مخاصمه مسلحانه غیر بین المللی…………………………………………………………..46

 

بند چهارم – حقوق بشر دوستانه از حادثه 11 سپتامبر تا کنون……………………………………………………48

 

 بخش دوم –حقوق بشر دوستانه در اسلام و عرصه بین الملل 49………………………………….

 

فصل اول- حقوق بشر دوستانه در اسلام……………………………………………………………………………………………50

 

مبحث اول – اصول اولیه حقوق بشر دوستانه در اسلام……………….…………………………………………………..50

 

گفتار اول- رعایت حقوق بشر دوستانه در مخاصمات…………………….……………………………………………….51

 

بند اول-تاریخچه جنگ در اسلام………………………..…………………………………………………………………………….53

 

بند دوم-اصول بنیادین بشر دوستانه اسلامی…………..………………………………………………………………………….54

 

گفتار دوم ـ ویژگى هاى جنگ در اسلام……………………………………………………………………………………………55

 

بند اول ـ در راه خدا بودن………………………………………………………………………………………………………………..55

 

بند دوم ـ عادلانه بودن………………………………………………………………………………………………………………………56

 

بند سوم ـ دفاعى بودن………………………………………………….………………………………………………………………57

 

بند چهارم ـ انسانى بودن……………………………….………………………………………………………………………………….60

 

مبحث دوم- قواعد حقوق بشر دوستانه در اسلام………………………….…………..…….………………………………62

 

گفتار اول- تفكیك بین نظامیان و غیر نظامیان……………………………….……..……….…………………………………62

 

بنداول- حقوق غیر نظامیان در جنگ از دیدگاه قرآن……………………………………………………………………63

 

بند دوم- حقوق غیر نظامیان از دیدگاه روایات و سیره ائمه معصومین (ع…………………………………….64

 

بند سوم- حقوق غیر نظامیان از دیدگاه فقه….…………………………………………………………………………………..68

 

گفتار دوم – حمایت از غیر نظامیان در اسلام….……………………………………………………………………………….70

 

بند اول- اطفال تبعه دشمن…….………………………………………………………………………………………………………..70

 

بند دوم- حقوق زنان………………………………………………………………………………………………………………………70

 

بند سوم- حمایت از افراد سالمند…………………………………………………………………………………………………..72

 

بند چهارم- حمایت از بیماران، مجروحان و سایر افراد خاص……………………………………………………..73

 

بند پنجم- حمایت از افراد مذهبی…………………………………………………………………………………………………..74

 

بند ششم- حمایت از نمایندگان و فرستادگان…………………………………………………………………………………74

 

گفتار سوم- حقوق اسیران جنگی…………………………………………………………………………………………………….75

 

بند اول- رفتار انسانی با اسرا…………………………………………………………………………………………………………..75

 

پایان نامه و مقاله

 

بند دوم- حفظ وحدت خانوادگی اسرا…………………………………………………………………………………………….78

 

بند سوم- آزادی اسیران……………………………………………………………………………………………………………………79

 

فصل دوم- حقوق بشر دوستانه در عرصه بین الملل…………………………………………81

 

مبحث اول- قواعد و مقررات حقوق بشر دوستانه در عرصه بین الملل………………………………………..81

 

گفتار اول- تمایز غیر نظامی از نظامی…………………………………………………………………………………………….81

 

گفتار دوم –حمایت عام از افراد غیرنظامی……………………………………………………………………………………..84

 

بند اول- احترام به گروه های انسانی…………………………………………………………………………………………..84

 

بند دوم- حمایت خاص از برخی طبقات افراد غیرنظامی ……………………………………………………………..84

 

بند سوم – رنج و عذاب غیرنظامیان……………………………………………………………………………………………….86

 

مبحث دوم- اسناد بین المللی حقوق بشر دوستانه…………………………………………………………………………87

 

گفتار اول – بررسی کنوانسیون های ژنو……………………………….……………………………………………………….88

 

بند اول- كنوانسیون اول ژنو در مورد وضعیت مجروحین و بیماران در میادین جنگی………..………..89

 

بند دوم- كنوانسیون دوم ژنو راجع به بهبود سرنوشت زخم داران، بیماران و غریقان نیروهای مسلح در دریا…………….…………………………………………………………………………………………………………………………………….89

 

بند سوم – كنوانسیون سوم مربوط به رفتار با اسیران جنگی……….…………….………………………………………91

 

بند چهارم- کنوانسیون چهارم مربوط به حمایت از افراد غیرنظامی در دوران جنگ………………….………92

 

بند پنجم – پروتکل های الحاقی به کنوانسیون های  ژنو…….…………….……….……………………………………..92

 

گفتار دوم- اسناد مربوط به حمایت از حقوق کودک…..…………………………………………………………………….93

 

بند اول – نقش سازمان های دولتی……..………….………………………………………………………………………………….94

 

بند دوم- نقش سازمانهای غیردولتی ومجامع عمومی…..…………………………………………………………………….94

 

گفتار سوم – اسناد مربوط به منع کاربرد سلاح های شیمیایی…….……………………………………………………95

 

گفتار چهارم- کنوانسیون 1954 لاهه در مورد حفاظت از میراث‏ فرهنگی در زمان جنگ….……….……..95

 

بند اول – زمان رسمیت کنوانسیون…………………..……………………………………………………………………………….96

 

بند دوم- منابع کنوانسیون و ارتباط آن با سایر اسناد بین المللی…………………..……….…….……………………96

 

بند سوم – دامنه شمول کنوانسیون به لحاظ اعضای متعاهد…………………….………………….……………………..96

 

بند چهارم- روشهای اجرائی………………………………………………………………………………………………………………97

 

بند پنجم- ضمانت اجرای کنوانسیون…………………………………………………………………………………………………97

 

گفتار پنجم- اساسنامه دیوان بین المللی کیفری………..………………………………………………………………………98

 

بند اول- نسل کشی یا ژنوسید………………………………..……………………………………………………………………..99

 

 

 

بند دوم- جنایت علیه بشریت………………………..………………………….……………………………………………………….99

 

بند سوم- جنایت جنگی………………………………..……………………….………………………………………………………….99

 

بند چهارم- جنایت علیه صلح……………………………………..…………………….……………………………………………100

 

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………….101

 

ضمائم…………………………………………………………………………………………………………………………….103

 

منابع و ماخذ……………………………………………………………………………………………………………………106

 

 چکیده

 

حقوق بشردوستانه یكى از مباحث مهم حقوق بین‌الملل است که به حمایت از قربانیان جنگ و کاهش خشونت پرداخته و بدون توجه به علت جنگ و قانونی یا غیرقانونی بودن و صرف نظر از اینکه قربانیان متعلق به کدام یک از دو طرف درگیری هستند ،‌از آنها حمایت می کند. مقررات حقوق بشردوستانه ، از خشونت بی اندازه در جنگها جلوگیری کرده و حق دولتها را در انتخاب سلاح ها و روشهای جنگی محدود می نماید ، به همین دلیل آنرا حقوق در جنگ یا حقوق جنگ هم می نامند.

 

حقوق بشر دوستانه مورد تأكید ادیان آسمانى بخصوص دین مبین اسلام می باشد. اسلام در زمان بروز جنگ قانون گسترده ای را بر پایه عدل، رحمت و رعایت حقوق انسانی تدوین نموده است و از غیر نظامیان و افراد خاص همچون ، زنان ، كودكان وسالخوردگان حمایت می نماید و کشتار آنان را نهى می فرماید. برای بیماران، مجروحان، نابینایان و افراد افلیج نیز مصونیت قائل شده و درباره حقوق اسیران، توصیه‌هاى فراوانی را ایراد نموده است.

 

در عرصه بین الملل هم طی سالیان متمادی معاهدات و اسناد بسیاری در خصوص افراد در گیر جنگ و غیر نظامیان و سایر افرادی که به نوعی با مخاصمات مسلحانه در ارتباط هستند در نظر گرفته شده است. جامعه جهانی با تصویب کنوانسیون های بین المللی مانند کنوانسیون ،ژنو و لاهه و سایر کنوانسیون ها سعی در ایجاد یک اصول اساسی بشر دوستانه در زمان رخداد های جنگی دارد . این کنوانسیون ها، قوانینی هستند که رعایت آنها، اگر چه از وقوع جنگ جلوگیری نمی کند، اما درد ها و آسیب های انسانی را تا حدودی از طرفین مخاصمه می کاهد. مقایسه بین حقوق بشر دوستانه در اسلام و مقررات امروزی، نشان می دهد که حقوق اسلامی در این زمینه هم به لحاظ تاریخی و هم به جهت داشتن احکام بشر دوستانه بسیار غنی تر از حقوق بشر دوستانه کنونی است .

 

واژگان کلیدی: حقوق بشردوستانه، اسلام ، حقوق بین الملل، مخاصمات مسلحانه ، غیرنظامیان،اسناد بین المللی.

 

مقدمه

 

حقوق بین الملل بشر دوستانه تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین بخش حقوق بین الملل است بنابراین شكل گیری آن به صورت امروزی متأثر از وقایع و رویدادهای تاریخی است. بدنبال پیدایش جوامع اولیه و شكل گیری روابط دوستانه میان آنها، روابط خصمانه نیز به دلیل تبعیض و بی‌عدالتی و استقلال طلبی ملت‌ها موجودیت پیدا کرد. جنگ بارزترین نمونۀ روابط خصمانه است. قواعد و مقررات انسان دوستانه در ابتدایی ترین جنگ‌ها ، البته نه به شكل امروزی آن ، رعایت می‌شده است. برای مثال در یونان و ایران باستان مقرراتی راجع به رفتار با اسیران جنگی و احترام به آنها، ایمنی غیررزمندگان، تكریم تسلیم شدگان، حرمت اماكن مقدس و…دیده می‌شود. پای بندی قواعد و رفتار انسان دوستانه و رعایت آنها در زمان درگیریهای مسلحانه، برخاسته و نشات گرفته از تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و عقاید و مذاهب ملل مختلف جهان می باشد. به یقین می‌توان گفت كه در این زمینه بیشترین قوانین و مقررات مشترك میان ملّت‌ها وجود دارد و این مسئله سبب رعایت قواعد و مقررات انسان دوستانه در هنگام مخاصمات مسلحانه می گردد. لازم به یادآوری است كه در این عرصه، نظام حقوقی اسلام بیش از سایر نظام‌های حقوقی جهان، قواعد بشر دوستانه را به جوامع بشری در راستای حرمت و پاسداشت انسان و انسانیت عرضه نموده است.

 

باید اذعان داشت که حقوق بشر دوستانه بخشی از حقوق بین الملل است که در هنگام مخاصمات مسلّحانه بر روابط بین المللی دولت ها و عملکرد نیروهای نظامی حاکم می شود. هدف اصلی حقوق بین الملل بشردوستانه که در غالب معاهدات و اسناد بین المللی آمده است، حمایت از حیات ، سلامت و کرامت غیرنظامیان و رزمندگانی که صحنه درگیری را ترک کرده اند،‌ می باشد. همچنین حقوق بین الملل بشردوستانه حق طرفهای درگیری را در انتخاب روشها و سلاحهای جنگی محدود می نماید. بطور کلی حقوق بشر دوستانه از حقوق اساسی بشر و از حقوق قربانیان در شرایط جنگ دفاع نموده و باعث کاهش آلام صدمات ناشی از مخاصمات مسلّحانه می گردد. حقوق بشر دوستانه از یک سو ماهیت حقوق بشری دارد؛ چون رعایت آن در باره ی هر انسانی بدون توجه به رنگ ، نژاد ، زبان، مذهب و ملّیت لازم بوده و از سوی دیگر چون با انعقاد کنوانسیون های بین المللی

 

لازم الاجرا می شود، صبغه ی حقوق بین المللی پیدا می کند.

 

به موازات گسترش روابط دوستا نه ی بین المللی و پویایی دانش و فرهنگ و تمدن انسانی ، قدرت دولت ها و نیروهای خود کامه به تحلیل رفته و ارزش های اخلاقی و بشر دوستانه که در گذشته ها فقط جنبه ی اخلاقی داشت، امروزه به عنوان مهم ترین بخش حقوق بین الملل، جنبه ی حقوقی و الزامی یافته است . در اثر وقوع جنگ های خانمان سوز جهانی و منطقه ای ، امروزه همه به این باور رسیده اند که رعایت حقوق بشر دوستانه تأمین کننده ی منافع همه ی ملّت هاست؛ چون هر کشوری ممکن است روزی گرفتار مخاصمات مسلّحانه گردد و مردم آن نیازمند برخورداری از حداقل حقوق انسانی و قواعد محدود کننده ی رفتار قواید رگیر جنگ باشند .انسان در تاریخ حیات خود جنگ های خونینی را به خود دیده است، ملّتی نیست که از آسیب های آن در امان مانده باشد؛ این آسیب ها نه تنها جان و مال انسان را تهدید کرده، بلکه کرامت و احترام او را نیز نشانه گرفته است . کشتار کودکان، زنان و سالخوردگان، تجاوز به عنف و امثال آن، قلب بشریت را جریحه دار و پرونده ی افتخارآمیز جنگاوران را سیاه کرده است. در این میان حقوق بشردوستانه در پی کم کردن این آسیب ها و دفاع از حقوق ستمدیدگان جنگ بوده و جامعه جهانی با تصویب کنوانسیون های بین المللی مانند کنوانسیون ژنو و لاهه و سایر کنوانسیون ها سعی در ایجاد یک اصول اساسی بشر دوستانه در زمان رخداد های جنگی است اما این کنوانسیون ها، قوانینی هستند که رعایت آنها، اگر چه از وقوع جنگ جلوگیری نمی کنند، اما درد ها و آسیب های انسانی را تا حدودی از طرفین مخاصمه می کاهد. هرچند قوانین حقوق بشر دوستانه همانگونه که در کنوانسیون های بین المللی امروزه مطرح می باشد در منابع اسلامی مطرح نبوده، اما مواد آن از صدر اسلام، چه در قرآن و چه در سنّت پیامبر ( ص) و امامان اهل بیت ( ع ) موجود بوده است. قرآن كریم به صورت مكرّر بر رعایت عدالت و تجاوز نكردن از حدود معقول انسانى در مقابل دشمنان تأكید کرده است. برخى از تعالیم گسترده اسلام در مورد اشخاص و افرادى است كه در جنگ و نبرد شركت نكرده‌اند و یا طرف درگیر نیستند، می باشد. به عبارت دیگر دین اسلام ، براى افراد غیر نظامى، خواهان امنیت و سلامتى كامل شده و همچنین اسلام حقوق ویژه ایی را برای کودکان و زنان در زمان جنگ قائل شده است .در حدیثی معتبر پیامبر گرامى صلى‌الله‌علیه‌و‌آله می فرماید: پیران، زنان، اطفال، عابران و رهبانان را كه در غارها و بیغوله‌ها زندگى مى‌كنند، به قتل نرسانید. شبیه این حدیث را، امام صادق علیه‌السلام نیز نقل کرده اند.

 

الف- اهمیت موضوع

 

بدلیل آنکه حقوق بشر دوستانه جنبه ی جهانی دارد و اندیشه ی بشر دوستانه بیش از هر زمان دیگر، در حوزه ی بین الملل در حال تثبیت و شکوفایی است از اینرو تبیین دید گاه اسلام در این زمینه ضروری و حیاتی می نماید .لذا در این تحقیق بر آن شده ایم تا ایده و نگرش های حقوق بشر دوستانه دین مبین اسلام را که در چهارده قرن گذشته در کلام خدا و ائمه اطهار (ع) ابراز شده است را با اسناد امروزه جهانی مقایسه نموده تا از این رهگذر به مبانی نظری ، عملی ، تفاوت و شباهات آنان دست یابیم .

 

ب- اهداف تحقیق

 

هدفی که بر این پژوهش به نظر می رسد این است که شباهت و تفاوتهای عمده حقوق بشر دوستانه اسلام با اسناد بین المللی بر محقق روشن شده و اینکه قواعد اسلام در چهارده قرن پیش ، در زمان وقوع جنگ، چه حقوق بشر دوستانه و آدابی را در نظر گرفته است؟ از طرفی در اسلام و عرصه بین الملل چه اقشار و گروه هایی از جنگ مصون هستند؟ و اینکه بر محقق روشن شود چه قواعدی در مورد حقوق بشر دوستانه به تصویب رسیده و تا چه میزان دارای ضمانت اجراست می تواند از اهداف این تحقیق به حساب آید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...