رسالة دکتری در رشته زبان و ادبیّات فارسی: دیوان غنی کشمیری -مقدّمه، تصحیح، تعلیق |
تصحیح………………………………………………………………………………………………………………………….
فصل دوم: آشنایی با سبک هندی و احوال و آثار غنی کشمیری
سبك هندی ……………………………………………………………………………………………………………………
اساس تفکّر در سبك هندی…………………………………………………………………………………………………
عوامل پیدایش سبك هندی …………………………………………………………………………………………………
ساختار سبكی بیت هندی …………………………………………………………………………………………………..
پیش مصرع و مصرع برجسته ……………………………………………………………………………………………..
دو شیوه در سبك هندی …………………………………………………………………………………………………….
مختصّات سبك هندی………………………………………………………………………………………………………..
شرح حال: زندگینامه …………………………………………………………………………………………………………
تخلّص شاعر ………………………………………………………………………………………………………………….
جایگاه علمی و ادبی………………………………………………………………………………………………………….
ویژگی های شعری غنی: زبانی، فکری، ادبی……………………………………………………………………………
بررسی زیبایی شناسی شعر غنی……………………………………………………………………………………………
محتسب ستیزی غنی………………………………………………………………………………………………………….
اوضاع سیاسی و ادبی عصرشاعر …………………………………………………………………………………………
تاریخ سیاسی دوران حیات غنی……………………………………………………………………………………………
غنی و حکومت ……………………………………………………………………………………………………………….
ادبیّات در دورة گورکانیان هند …………………………………………………………………………………………….
غنی، صائب و کلیم ………………………………………………………………………………………………………….
غنی و عزلت…………………………………………………………………………………………………………………..
معرفی نسخه ها……………………………………………………………………………………………………………….
جدول مقایسه ای نسخ ………………………………………………………………………………………………………
شیوة تصحیح……………………………………………………………………………………………………………………
معرّفی علائم اختصاری و نشانه ها………………………………………………………………………………………..
فصل سوم : متن دیوان غنی کشمیری
پیوست ………………………………………………………………………………………………………………………….
فصل چهارم : شرح و تعلیقات ابیات
فهرست منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………..
چکیدة انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………
چکیده
غنی، از شاعران بزرگ فارسیزبان کشمیر است. شعر او آنچنان که از اشعارش بر می آید، سهل و ممتنع است. با این همه، گاه شعر او دچار پیچیدگیهایی میشود که فهم آن بر خوانندگان عادی دشوار است. در باب تدوین و گردآوری دیوان شعرش، بنا به تحقیق، نخستین بار محمّدعلیماهراکبرآبادی دیوانی از وی ترتیب داده است که البتّه این نسخه موجود نیست. نسخ موجود، همه بر اساس نسخهای که توسّط محمّدمسلم صنعی با همکاری لاله ملک شهید فراهم آمده، استنساخ شده است. شعر او را باید در زمرة ادبیّات تعلیمی شمرد، هرچند بارقههایی از زهد و عرفان نیز در آن دیده میشود. عشق در زبان او، عشقی آمیخته با حجب و حیاست. شاعر نه چون شاعران سبک عراقی به وصف امردان میپردازد و نه چون شاعران سبک هندی، دیوانش آمیخته به شهرآشوبسرایی و مادّه تاریخ نویسی است. هر چند در بعضی از نسخ، در پایان دیوان، اشعاری شبیه به شهرآشوب دارد، امّا این اشعار محدود و انگشتشمارند. سبک بیان غنی در سروده هایش کاملاٌ مطابق با خصیصه های بارز سبک هندی است. شعر او نیز به تبع سایر شاعران سبک هندی شعر مضمون است نه موضوع ؛ مضامین اعجاب انگیز این شاعر درویش مسلک مدح گریز در غزلیات و تک بیتی های ناب و بکرش آشکار می شود. مضامین بدیع ، خیال انگیز و باریک او که در زمینة اخلاق، تصّوف، فقر و ماورائیّت است؛ گاه آمیخته با تعقید و ابهام است . دیوان اشعار او سراسر مشحون است از نازک بندی ها ، تعبیرات و اصطلاحات و ترکیبات ویژه و ارسال المثل های ناب. او شاعری مستند و مسلمّ است از این روی عدة کثیری ازسخنوران به تضمین اشعار او پرداخته اند. انواع زیورهای لفظی و معنوی با بسامد های گوناگون چاشنی سخنش شده و بر حلاوت معانی و لطافت الفاظ وی افزوده است.دیدگاه او در مورد شاعری ، ذمّ سرقت و تکرار و ضرورت تلمّذ نزد استادان فن از اشعارش دریافت می شود.
در این تصحیح،کوشیده شد تا با استفاده از پنج نسخة موجود (به استثنای نسخهای که کاملاً ناخواناست)، به تصحیح دیوان غنی پرداخته شود. این پنج نسخه، در حقیقت، استنساخ از دو نسخة متفاوتند. نسخة اساس (نسخة کتابخانهی ملّی)، و دو نسخة دیگر نیز، بر همین اساس به لحاظ تقدیم و تأخیر اشعار و نیز ترتیب ابیات در هر شعر، مشابه هم هستند. در میان نسخ سهگانه، یکی از نسخهها، پر از اغلاط نگارشی است که مشخّصاً از کم دقّتی کاتب رخ داده است. در این نسخه، واو عطف، به ندرت به صورت مستقل نوشته میشود. مثلا واو عطف در میان دو واژة «سر» و «کار»، نوشته نمیشود و به صورت «سرکارش» ضبط میشود. در ضبط نسخة اساس، بعضی کلمات نظیر راه نما، به صورت منفک از هم نوشته می شوند ولی کلماتی نظیر بیهوشی به هم چسبیده نوشته میشود. این دیوان در مجموع شامل149 غزل، 76 قطعه، 78رباعی و460 تک بیتی است. اشعار به هم پیوسته، در حدّ غزل های بلند ، کمتر دارد. او غالب مضامین خود را در قالب تک بیتی آورده است . قطعات وی نیز اغلب سه یا چهار بیتی و بعضاً دو بیت است. رباعیاتش متوسّط است و در قصیده و مثنوی موفقیّتی ندارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 06:21:00 ب.ظ ]
|