پایان نامه ارشد علوم تربیتی: تحلیل محتوایی مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن کریم وکاربردهای … |
3.2. 2. 1.4مکتب استوارت میل………………………………………………………………………………………………………………. 16
3.2. 2. 1.5مکتب کمال گرایی فریدریش نیچه……………………………………………………………………………………… 16
3.2. 2. 2 دیدگاهها و نظریات وظیفهگرایانه…………………………………………………………………………………………….. 17
3.2. 2. 2. 1 مکتب کانت…………………………………………………………………………………………………………………………. 17
3.2. 3 فرا اخلاق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 17
3.2. 3 .1 طبیعتگرایی اخلاقی………………………………………………………………………………………………………………. 18
3.2. 3 .2 غیرطبیعتگرایی اخلاقی (یا شهودگرایی)……………………………………………………………………………… 18
3.2. 3 .3 غیر شناختگرایی اخلاقی (یاعاطفهگرایى)……………………………………………………………………………. 19
4.2 دیدگاه صاحب نظران در مورد اخلاق………………………………………………………………………………………………. 19
5.2 دیدگاه صاحب نظران مسلمان راجع به اخلاق………………………………………………………………………………… 21
- 6 اخلاق دینی، دین، پشتوانه اخلاق………………………………………………………………………………………………….. 25
- 7 نظام تربیتی اخلاق قرآنی………………………………………………………………………………………………………………… 26
8.2 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………. 28
1.8.2 پژوهشهای انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………………………………….. 28
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
1.3 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 32
2.3 روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. 32
3.3 جامعه آماری و نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………. 33
3 .4 ابزار جمعآوری دادهها……………………………………………………………………………………………………………………… 33
- 5 روش تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………………………………………………………………. 34
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
1.4 .مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 36
2.4 پرسش اول تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………. 37
2.4. 1 مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن كدامند؟……………………………………………………………………………… 37
1.2.4. 1 اخلاق فردی………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
1.1.1.2.4 خودشناسی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
2.1.1.2.4 کار و تلاش …………………………………………………………………………………………………………………………….. 44
3.1.1.2.4 سلامت جسم و تن ………………………………………………………………………………………………………………… 47
1.2.4. 2 اخلاق اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………………. 50
1.2.1.2.4 پدر و مادر………………………………………………………………………………………………………………………………… 50
2.2.1.2.4 همسر……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
3.2.1.2.4 فرزندان…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
4.2.1.2.4 معلم و راهنما………………………………………………………………………………………………………………………….. 56
5.2.1.2.4 شاگردان……………………………………………………………………………………………………………………………………. 56
6.2.1.2.4 ایتام…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 57
7.2.1.2.4 مستمندان و مستضعفان…………………………………………………………………………………………………………. 61
8.2.1.2.4 همسایگان………………………………………………………………………………………………………………………………… 64
9.2.1.2.4 دشمنان و مشرکان………………………………………………………………………………………………………………….. 65
10.2.1.2.4 منافقین………………………………………………………………………………………………………………………………….. 57
1.2.4. 3 اخلاق محیط زیست………………………………………………………………………………………………………………….. 68
1.3.1.2.4 طبیعت……………………………………………………………………………………………………………………………………… 68
2.2.4 پرسش دوم تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….. 72
1.2.2.4 مبانی هستی شناختی و انسان شناختی …………………………………………………………………………………. 72
3.2.4 پرسش سوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….. 76
3.2.4 .1 اهداف تربیت اخلاقی………………………………………………………………………………………………………………… 77
1.1.3.2.4 هدف کلی………………………………………………………………………………………………………………………………… 77
2.1.3.2.4 اهداف جزیی……………………………………………………………………………………………………………………………. 78
1.2.1.3.2.4 دستیابی به اخلاق فردی…………………………………………………………………………………………………….. 78
2.2.1.3.2.4 دستیابی به اخلاق اجتماعی………………………………………………………………………………………………. 78
3.2.1.3.2.4 دستیابی به اخلاق زیست محیطی…………………………………………………………………………………….. 79
2.3.2.4 مبانی تربیت اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………………… 80
1.2.3.2.4 توحید……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 80
2.2.3.2.4 فطرت ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 81
3.2.3.2.4 اختیار……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 82
4.2.3.2.4 معرفت پذیری انسان……………………………………………………………………………………………………………….. 83
3.3.2.4 شیوههای تربیت اخلاقی در قرآن……………………………………………………………………………………………… 84
1.3.3.2.4 روش حبّ عبودی……………………………………………………………………………………………………………………. 84
2.3.3.2.4 روش موعظه و نصیحت…………………………………………………………………………………………………………… 85
3.3.3.2.4 روش الگوسازی با بیان داستان و مثال………………………………………………………………………………….. 86
4.3.3.2.4 روش پرسش و پاسخ………………………………………………………………………………………………………………. 87
5.3.3.2.4 امر به معروف و نهی از منكر………………………………………………………………………………………………….. 88
6.3.3.2.4 روش مواجه شدن با نتایج اعمال…………………………………………………………………………………………… 88
7.3.3.2.4 روش تکلیف به اندازه توان……………………………………………………………………………………………………… 89
8.3.3.2.4 روش ایجاد انگیزه……………………………………………………………………………………………………………………. 90
9.3.3.2.4 روش تفکر و مطالعه………………………………………………………………………………………………………………… 91
10.3.3.2.4 روش تشویق و تنبیه……………………………………………………………………………………………………………. 92
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادها
1.5 بر یافتههای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 95
1.1.5 مرور یافتههای پرسش اول…………………………………………………………………………………………………………… 95
2.1.5 مرور یافتههای پرسش دوم……………………………………………………………………………………………………………. 96
3.1.5 مرور یافتههای پرسش سوم…………………………………………………………………………………………………………. 97
2.5 بحث و گفتگو……………………………………………………………………………………………………………………………………. 99
3.5 محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 100
4.5 پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………. 101
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 03:54:00 ب.ظ ]
|