پایان نامه ارشد:بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری دروس بخوانیم و بنویسیم پایه اول و دوم ابتدائی |
پرسشنامههای 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-
- آیا دانشآموزانیكه آموزش پیش دبستانی دیده اند بهتر از سایر دانشآموزان دروس بخوانیم و بنویسیم را فرا میگیرند 17؟-16-15-14-13-12-11
- آیا روشهای مشاركتی نقش مؤثر بر یادگیری دارند ؟ 24-23-22-21-20-19-18
- آیا استفاده ازوسایل كمك آموزشی در یادگیری بخوانیم و بنویسیم باید های اول و دوم مؤثر است ؟ 30-29-28-27-26-25
متغیرها و تعاریف عملی آنها :
در این تحقیق متغیرها به دو دسته وابسته و مستقل تقسیم میشوند.
متغیر وابسته :یادگیری ( خواندن و نوشتن )
تعریف نظری : تغییرات نسبتاٌ ثابت در رفتار فرد كه در اثر تجربه حاصل میشود و در این تحقیق منظور از یادگیری، یادگیری آموزشی و تحصیلی است. از نظر عملی از طریق پرسشنامه بسته پاسخ منظم چند وجهی از معلمین نظر خواهی میشود در مورد یادگیری دروس بخوانیم و بنویسیم
متغیر مستقل :
عوامل مؤثر ( مانند هدف و انگیزه، رفتن به پیش دبستانی ـ كاربرد وسایل كمك آموزشی )
نظری : مجموعه عوامل تسهیل كننده یادگیری هدف :جایی از یادگیری كه دانشآموز قصد رسیدن به آن جا را دارد. و انگیزه آنچه كه باعث میشود یادگیرنده توجه خود را به سوی یادگیری جلب نماید رفتن به پیش دبستانی، آمادگی ذهنی و عقلی و اجتماعی دانشآموزان را افزایش میدهد. وسایل كمك آموزشی یادگیری را عمیق تر مینماید.
عملی : كه توسط پرسشنامه منظم بسته پاسخ چند وجهی از معلمین در رابطه با این عوامل نظر خواهی میشود.
جامعه آماری مورد بررسی :
2200 نفر از معلمین شاغل در پایههای اول و دوم مقطع ابتدائی در نواحی 7 گانه مشهد كه سابقه تدریسشان در این 2 پایه 5 سال باشد و مدرك تحصیلی آنها فوق دیپلم به بالا و سابقه آموزشی 10 سال داشته باشند و تركیبی از 1100 نفر مرد و 1100 نفر زن باشند.
نمونه آماری :
با توجه به وسعت و حجم نسبتاٌ زیاد جامعه آماری فوق و روش تحقیق توصیفی از 2200 نفر جامعه آماری 100 نفر در نظر میگیریم كه تركیبی از زن و مرد هستند ؛ 50 نفر معلم زن و 50 نفر معلم مرد میباشند .
متدولوژی تحقیق :
الف : روش تحقیق :
نظر به اهدافی كه در این تحقیق بررسی میشود و برای بدست آوردن سئوالات مطرح شده در این پژوهش و ماهیت اهداف از تحقیق توصیفی همبستگی استفاده میشود. در این پژوهش عوامل مؤثر بر یادگیری دانشآموزان از دیدگاه معلمین مورد بررسی قرار میگیرد كه باید به توصیف و تفسیر هر یك از عوامل پرداخته شود و محقق سعی دارد به توصیف واقعی و خصوصیات عوامل مؤثر در یادگیری دانش آموازن پایههای اول و دوم بپردازد و نتیجه جاصل از توصیف هر یك از عوامل را گزارش
دهد.
ب :روش نمونه گیری :
به دلیل حجم زیاد و نسبتاٌ بزرگ جامعه آماری و تسهیل در جمع آوری اطلاعات از نمونه گیری تصادفی ناحیه ای یا خوشه ای استفاده خواهد شد. بدین ترتیب كه از بین 7 ناحیه آموزشی بصورت تصادفی خوشه ای 3 ناحیه آموزشی را انتخاب و از هر ناحیه حدود 9 مدرسه در نظر گرفته میشود كه حجم نمونه 100 نفر كه 50 نفر زن و 50 نفر مرد انتخاب میشود.
ج :ابزار تحقیق :
پرسشنامه : چون شرایط آن آسان تر، علمیتر و تكمیل آن یكنواخت است. كه پرسشنامه محقق از طریق كازیو اداره با توجیه مدیران مدارس نسبت به انجام تحقیق و موضوع آن به مدارس انتخاب شده فرستاده میشود و پس از مهلت مقرر توسط مدیران جمع آوری و از طریق دبیرخانه اداره به دست من می رسد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-11] [ 05:29:00 ق.ظ ]
|