2-2-2 وظایف هیئت……………………………………….. 13

 

2-2-3 ارکان هیئت……………………………………….. 13

 

2-2-3-1 ترکیب مجمع………………………………………. 14

 

2-2-3-1-1 وظایف مجمع………………………………………. 14

 

2-2-3-2 ترکیب هیئت رئیسه……………………………………… 14

 

2-2-3-2-1 وظایف هیئت رئیسه……………………………15

 

2-2-3-3 رئیس هیئت……………………………………….. 15

 

2-2-3-3-1 وظایف رئیس هیئت…………………………… 15

 

2-2-3-4 وظایف نایب رئیس هیئت رئیس………………….. 16

 

2-2-3-5 وظایف دبیر هیئت…………………………………… 16

 

2-2-3-6 درآمد و هزینه­ های هیئت استان……………….. 16

 

2-2-4 هیئت شهرستان­ها و شهرها ………………………..17

 

2-3- مدیریت دانش………………………………………… 17

 

2-3-1 تعاریف مدیریت دانش…………………………. 18

 

2-3-2 انواع دانش………………………………………… 19

 

2-3-3 سیستم های مدیریت دانش…………………. 20

 

2-3-4 اهمیت مدیریت دانش…………………………. 21

 

2-3-5 کارکرد مدیریت دانش…………………………. 21

 

2-3-6 مراحل مدیریت دانش………………………….. 22

 

2-3-7 مدل­های دانش و مدیریت دانش………………….. 22

 

2-3-7-1 مدل مفهومی مدیریت دانش………………….. 23

 

2-3-7-2 مدل حلزونی دانش………………………………… 23

 

2-3-7-3 الگوی هفتگانه مدیریت دانش………………… 24

 

2-3-8 مدل نیومن در مدیریت دانش…………………… 26

 

2-3-8-1 خلق و اکتساب دانش………………………….. 26

 

2-3-8-2 تسهیم دانش………………………………………… 26

 

2-3-8-3 سازماندهی و ذخیره سازی دانش……………… 27

 

2-3-8-4 کاربرد دانش………………………………………… 27

 

2-3-9 ابزارهای مدیریت دانش…………………………….. 29

 

2-3-9-1 ابزار سازماندهی دانش…………………………… 29

 

2-3-9-2 ابزار اخذ دانش………………………………………… 29

 

2-3-9-3 ابزار ارزیابی دانش………………………………………… 29

 

2-3-9-4 بزار تسهیم دانش………………………………………… 30

 

2-3-9-5 ابزار ذخیرهسازی و ارائه دانش………………………. 30

 

2-4- هوش سازمانی………………………………………. 31

 

2-4-1 تعاریف هوش سازمانی………………………………………. 32

 

2-4-2 مؤلفه­ های هوش سازمانی…………………………………. 33

 

2-4-2-1 بینش راهبردی………………………………………. 33

 

2-4-2-2 سرنوشت مشترك……………………………………….. 34

 

2-4-2-3 تغییرگرایی………………………………………. 34

 

2-4-2-4 روحیة سازمانی………………………………………. 34

 

2-4-2-5 اتحاد و توافق………………………………………. 34

 

2-4-2-6 عملكرد سازمانی………………………………………. 35

 

2-4-2-7 فناوری اطلاعات و ارتباطات……………………………… 35

 

2-4-3 دیدگاه­های هوش سازمانی……………………………….. 35

 

2-4-3-1 هوش سازمانی از دیدگاه ماتسودا……………………35

 

2-4-3-2 هوش سازمانی از دیدگاه ویلیام هلال………………… 35

 

2-4-3-3 هوش سازمانی از دیدگاه مكمستر…………………… 36

 

2-4-3-4 هوش سازمانی از دیدگاه کارل آلبرخت…………… 36

 

2-4-3-5 دیدگاه معرفت شناختی………………………………. 37

 

2-4-4 چهار توانمندساز کلیدی هوش سازمانی…………….. 37

 

2-4-4-1 رهبران فکری………………………………………. 38

 

2-4-4-2 انجمن های ذینفع………………………………………. 38

پایان نامه و مقاله

 

 

2-4-4-3 ادهوکراسی………………………………………. 38

 

2-4-4-4 سکوی دانش………………………………………… 38

 

2-4-5 دلایل استفاده از هوش سازمانی در سازمان ها …………39

 

2-5- پیشینه تحقیق………………………………………. 39

 

2-5-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور………………….39

 

2-5-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور…………….. 46

 

2-6 جمع بندی………………………………………. 51

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

 

3-1- مقدمه……………………………………… 54

 

3-2- روش تحقیق………………………………………. 54

 

3-3- جامعه آماری………………………………………. 54

 

3-4- نمونه آماری………………………………………. 54

 

3-5- روش جمع­آوری داده ­ها……………………………………… 55

 

3-6- متغیرهای تحقیق………………………………………. 55

 

3-7- روش و ابزار گردآوری داده ­ها………………………… 55

 

3-8- روش­های آماری تحقیق………………………………………. 56

 

فصل چهارم: تحلیل یافته ­های تحقیق

 

4-1- مقدمه……………………………………… 58

 

4-2- یافته­ های پژوهش………………………………………… 58

 

4-2-1 یافته ­های توصیفی………………………………………. 58

 

4-2-2 بررسی فرضیه پژوهش………………………………… 61

 

4-2-2-1 فرضیه اول………………………………………. 61

 

4-2-2-2 فرضیه دوم……………………………………… 62

 

4-2-2-3 فرضیه سوم……………………………………… 62

 

4-2-2-4 فرضیه چهارم……………………………………… 63

 

4-2-2-5 فرضیه پنجم………………………………………. 63

 

4-2-2-6 فرضیه ششم………………………………………. 64

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه­ گیری

 

5-1- مقدمه……………………………………… 67

 

5-2- خلاصه تحقیق………………………………………. 67

 

5-3- بحث و نتیجه ­گیری………………………………………. 69

 

5-4- پیشنهادهای تحقیق. ………………………………………77

 

5-4-1 پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق……………. 77

 

5-4-2 پیشنهادهایی برای محققان دیگر…………………….. 78

 

منابع و مآخذ………………………………………. 79

 

فهرست منابع فارسی………………………………………. 79

 

فهرست منابع لاتین………………………………………. 82

 

پیوست ها……………………………………… 84

 

پیوست الف) پرسشنامه هوش سازمانی……………… 84

 

پیوست ب) پرسشنامه مدیریت دانش…………………. 87

 

چکیده انگلیسی………………………………………87

 

چکیده:

 

هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین مؤلفه­های مدیریت دانش و هوش سازمانی در کارکنان هیئت­های ورزشی استان کرمان بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان هیئت­های ورزشی استان کرمان(120نفر) تشکیل می­دادند، که نمونه این تحقیق نیز برابر با کل جامعه (کل شمار) بود. از بین پرسشنامه های توزیع شده تعداد 114 پرسشنامه برگشت داده شد. برای سنجش میزان مدیریت دانش نمونه­های تحقیق از پرسشنامه مدیریت دانش با الگوگیری از کار خامدا (خامدا، 1388) استفاده شد. این پرسشنامه نیز دارای چهار قسمت خلق و اکتساب دانش، تسهیم دانش، سازماندهی و ذخیره سازی دانش و کاربرد دانش بود. بعلاوه برای سنجش و اندازه گیری میزان هوش سازمانی از پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت (2003) که شامل 36 سؤال است و هوش سازمانی کل و هفت مؤلفه آن را مورد سنجش قرار می دهد، استفاده شد. روایی پرسشنامه­ها به تأیید اساتید و متخصصین مدیریت ورزشی رسید. پایایی پرسشنامه­ها با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت دانش(89/0) و برای پرسشنامه هوش سازمانی (90/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان داد بین مدیریت دانش و همچنین مؤلفه­های آن با هوش سازمانی ارتباط معنی داری وجود دارد. به­علاوه نتایج آزمون رگرسیون نشان داد، مدیریت دانش می­تواند پیش بین مناسبی برای هوش سازمانی باشد. استفاده از هوش سازمانی می­تواند قدرت رقابت پذیری یك سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمان ها متمایز نماید، که یکی از این عوامل می­تواند ارتقاء مدیریت دانش در سازمان باشد.

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

1-1- مقدمه

 

فناوری­های نوین با سرعتی سرسام­آور در حال پیشرفت هستند، به طوری كه جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص با شتابی وصف ناپذیربه دنبال ترفندهایی می­گردند كه بقایشان را در این عرصه آشفته و متلاطم تضمین كنند. سازمان­ها باید بپذیرند كه فلسفه حیاتشان تغییركرده است و دیگر زنده بودن به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی مداوم نمی­باشد و باید به دنبال رقابت و ابزار آن باشند، چرا كه امروزه كمتر شركتی در این عرصه به صورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی كسب و كار می­كند و برای این­كه بتواند پا به پای رقبا باقی ماند یا شاید به سختی و با مهارت بسیـار بتـواند یك قدم از آن­ها پیش گرفت، می­بایستی به قواعد بازی كاملاً مسلط بوده تا شاید روزی بتوان خود یك قاعده جدید انگاشت. بنابراین تسلط بر فناوری­ها وابزارهای جدید در كسب و كار یك الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی شود (باقری 1389، 5).

 

یكی از ابزارهای بی­نظیر و جدید به منظور بقا در میان رقبای خویش استفاده از هوش سازمان می­باشد. هوش سازمانی به عنوان راهبردی مهم و ضروری برای حفظ مزیت رقابتی سازمان­ها و صنایع توسعه یافته و به عنوان یك ضرورت برای دستیابی به بهره­وری بیشتر در سازمان­ها و صنایع كوچك و بزرگ مطرح شده است. شناسایی هوش سازمانی این امکان را به سازمان می­دهد که بتواند نیاز به تغییرات را تشخیص دهد و امکان بهینه سازی فرآیند و بهبود عملکرد خود و زیر مجموعه وابسته را فراهم سازد و با به کارگیری راه حل­های هوش سازمانی می تواند میزان تعهد کارکنان نسبت به سازمان را افزایش داده و زمینه مناسبی جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه کارکنان و افزایش بهره­وری در سازمان را فراهم نمایند. بررسی های محققان نشان داده است که هوش سازمانی تحت تأثیر یک سری عوامل تعیین­کننده مانند مدیریت دانش، فرهنگ، استراتژی­های سازمانی و ساختار سازمانی می­باشد، که توجه به آن­ها می­تواند گامی مهم در جهت بهبود کارایی و اثر بخشی و افزایش هوش سازمانی در سازمان باشد (کهنسال 1388، 12).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...