2-3-4 مفاهیم اصلی معماری سرویس گرا…………………………………………………………………………………………… 29

 

 

2-3-5 اجزا اصلی یک معماری سرویس گرا……………………………………………………………………………………….. 31

 

 

2-3-6 علت استفاده از معماری سرویس گرا……………………………………………………………………………………….. 32

 

 

2-4 مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا ………………………………………………………………………. 33

 

 

2-5 سازمان سرویس گرا …………………………………………………………………………………………………………………… 34

 

 

2-6 فرایند کسب و کار سازمان ………………………………………………………………………………………………………….. 38

 

 

2-7 سیستم پشتیبان تصمیم ……………………………………………………………………………………………………………….. 42

 

 

2-7 -1 تصمیم گیری………………………………………………………………………………………………………………………… 42

 

 

2-7-2 دسته بندی مسائل تصمیم بر مبنای سطوح تصمیم گیری:…………………………………………………………… 45

 

 

2-7-3 فرایند تصمیم گیری………………………………………………………………………………………………………………… 46

 

 

2-7-4تعریف……………………………………………………………………………………………………………………………………. 48

 

 

2-7-5 مفهوم سیستم‌های پشتیبان تصمیم…………………………………………………………………………………………….. 50

 

 

2-7-6 انواع سیستم‌های پشتیبان تصمیم گیری…………………………………………………………………………………….. 51

 

 

2-7-7 روش‌های پشتیبان تصمیم گیری……………………………………………………………………………………………….. 52

 

 

2-7-8سیستم پشتیبان تصمیم گیری و اجزا آن…………………………………………………………………………………….. 53

 

 

2-7-9 سیستم مدیریت پایگاه داده…………………………………………………………………………………………………….. 55

 

 

2-8 رویکرد های دیگر ……………………………………………………………………………………………………………………… 55

 

 

2-9 مهندسی مجدد ………………………………………………………………………………………………………………………….. 58

 

 

2-9-1تعریف مهندسی مجدد……………………………………………………………………………………………………………… 59

 

 

2-9-2 مرور ادبیات مهندسی مجدد……………………………………………………………………………………………………. 60

 

 

2-9-3 عوامل شكست پروژه‌هاى مهندسی مجدد…………………………………………………………………………………. 61

 

 

2-9-4عوامل موفقیت پروژه‌هاى مهندسى مجدد…………………………………………………………………………………… 61

 

 

2-10 جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………………………………… 63

 

 

فصل سوم:یافته های تحقیق

 

 

3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 65

 

 

3-2 مدل سازی سازمان……………………………………………………………………………………………………………………… 66

 

 

3-3 پیاده سازی BPR  ……………………………………………………………………………………………………………………… 67

 

 

3-3-1 لزوم و نیاز……………………………………………………………………………………………………………………………… 67

 

 

3-3-2 گام‌های BPR ………………………………………………………………………………………………………………………… 69

 

 

3-3-3 انواع متدولوژی های مهندسی مجدد………………………………………………………………………………………… 72

 

 

3-3-4 روش‌های مناسب خاص شرکت‌های تولیدی ایرانی كدامند؟……………………………………………………….. 73

 

 

3-3-4 اجرای BPR………………………………………………………………………………………………………………………….. 74

 

 

3-4 تحلیل سازمان ……………………………………………………………………………………………………………………………. 79

 

 

3-4-1 تحلیل با استفاده از نمودار ایشی کاوا……………………………………………………………………………………….. 79

 

 

3-4-2 تحلیل با استفاده از نمودار پارتو………………………………………………………………………………………………. 82

 

پایان نامه

 

3-4-3 تحلیل کمی سازمان ……………………………………………………………………………………………………………….. 84

 

 

3-4-3-1 نرخ توقف خط تولید ………………………………………………………………………………………………………… 84

 

 

3-5 مدل تصمیم گیری در سیستم پشتیبان تصمیم ……………………………………………………………………………….. 87

 

 

3-5-1 روش تصمیم گیری…………………………………………………………………………………………………………………. 87

 

 

3-5-2 برپائی پایگاه (مخزن) خریدها:…………………………………………………………………………………………………. 91

 

 

3-5 -3 بازیابی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 94

 

 

3-5-4 تصمیم گیری ………………………………………………………………………………………………………………………… 96

 

 

3-6 تجمیع سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی و سیستم پشتیبان تصمیم­گیری………………………………………… 96

 

 

3-7 ساختار ERP در زنجیره تأمین ……………………………………………………………………………………………………. 98

 

 

3-8 معماری داخلی ERP بخش‌های سازمانی………………………………………………………………………………………. 100

 

 

3-9 معماری DSS عمومی………………………………………………………………………………………………………………….. 104

 

 

3-10 بستر ارتباطی……………………………………………………………………………………………………………………………. 106

 

 

3-11 نحوه اجرا………………………………………………………………………………………………………………………………… 107

 

 

 

 

 

فصل چهارم: ارزیابی

 

 

4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 110

 

 

4-2 مقایسه چارچوب با چارچوب‌های دیگر(bench marking)……………………………………………………….. 110

 

 

4-2-1 بیان پارامتر های مقایسه…………………………………………………………………………………………………………… 110

 

 

4-2-2 مقایسه قابلیت‌های چارچوب‌ها………………………………………………………………………………………………… 112

 

 

4-3 تحلیل با استفاده از پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………… 114

 

 

4-3-1 مشخصات پاسخ دهندگان……………………………………………………………………………………………………….. 114

 

 

4-3-2 بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………… 118

 

 

4-3-3 پرسشنامه:………………………………………………………………………………………………………………………………. 122

 

 

4-3 شبیه سازی ………………………………………………………………………………………………………………………………… 130

 

 

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات

 

 

5-1 خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………………………. 148

 

 

5-2 مزایای اجرای این پروژه……………………………………………………………………………………………………………… 148

 

 

5-3 معایب………………………………………………………………………………………………………………………………………… 150

 

 

5-4 نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 150

 

 

5-5 پیشنهادات با توجه به مورد کاوی برای پیاده سازی ERP های تجمیعی……………………………………………. 151

 

 

5-6 کار های آینده……………………………………………………………………………………………………………………………… 152

 

 

منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 154

 

 

پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 162

 

 

ضمیمه ب: فراوانی پاسخ پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………….. 158

 

 

چكیده لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………………. 185

 

 

فهرست اشكال و نمودار

 

 

شكل 1-1………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 8

 

 

شكل 2-1- دلایل تکنولوژیکی پیاده سازی ERP [8]……………………………………………………………………………. 14

 

 

شكل 2-2- دلایل تجاری پیاده سازی ERP  [8]  ………………………………………………………………………………… 14

 

 

شكل 2-3- لایه‌ها در تحولات از MRP تا ERP توسعه یافته [10]  ……………………………………………………… 17

 

 

شكل 2-4- یکپارچگی اطلاعات محیطی در سیستم ERP [10]……………………………………………………………. 18

 

 

شکل 2-5- گام‌های دست یابی به حاکمیت معماری سرویس گرا…………………………………………………………… 22

 

 

شکل 2-6- حاکمیت معماری سرویس گرا و چرخه در بر گیرنده………………………………………………………….. 25

 

 

شکل 2-7- حاکمیت معماری سرویس گرا در سازمان و تبدیل سازمان به یک سازمان سرویس گرا…………… 34

 

 

شكل 2-8- فازهای سیستم سرویس گرا………………………………………………………………………………………………. 36

 

 

شکل 2-9- هرم‌های مؤلفه های فنی و رهبری خدمت گذار در سازمان سرویس گرا [26]……………………….. 37

 

 

شکل 2-10- لایه های بنیادی سازمان سرویس گرا ………………………………………………………………………………. 38

 

 

شكل 2-11- فرآیند كسب و كار…………………………………………………………………………………………………………. 39

 

 

شکل 2-12- فرایند کسب و کار در سیستم سازمانی…………………………………………………………………………….. 40

 

 

شكل 2-13- مدل تصمیم گیری 3 فازی از هربرت سایمون………………………………………………………………….. 47

 

 

شکل 2-14- توسعه یافته مدل تصمیم گیری 3 فازی هربرت سایمون …………………………………………………… 47

 

 

شکل 2-15- ساختار یک سیستم پشتیبان تصمیم………………………………………………………………………………….. 53

 

 

شکل (3-1) جنبه های مطرح درERP [52]…………………………………………………………………………………………. 65

 

 

شکل (3-2) – خروجی‌های مختلف از مدل‌های سیستم مورد استفاده در چارچوب معماری ERP…………… 67

 

 

شکل (3-3) چرخه شناخت اولیه سازمان…………………………………………………………………………………………….. 70

 

 

شکل (3-4) گام‌ها یا بخش‌های شناخت اولیه سازمان……………………………………………………………………………. 74

 

 

شکل (3-5) فرایند مونتاژ در وضعیت موجود یک سازمان تولید کننده خودرو………………………………………… 75

 

 

شکل (3-6) ادامه فرایند مونتاژ در وضعیت موجود یک سازمان تولید کننده خودرو………………………………… 77

 

 

شکل (3-7) ادامه فرایند مونتاژ در وضعیت موجود یک سازمان تولید کننده خودرو………………………………… 78

 

 

شکل (3-5) نمودار علی و معلولی زمان تولید ……………………………………………………………………………………… 80

 

 

شکل (3-6) – نمودار علی و معلولی نرخ بالای تولید خودروی معیوب …………………………………………………. 81

 

 

شکل (3-7) – نمودار علی و معلولی نرخ بالای دوباره­کاری …………………………………………………………………. 82

 

 

شکل (3-8) – نمودارپارتو-زمان تأخیر فرایندها ………………………………………………………………………………….. 83

 

 

شکل (3-9) – نمودار پارتو-نرخ مازاد کار-دوباره­کاری ……………………………………………………………………….. 83

 

 

شکل (3-10) – نمودار پارتو-ایرادات کیفی مربوط به بررسی کیفیت بخش ………………………………………….. 83

 

 

شکل (3-11) – نمودار پارتو- هزینه مازاد تحمیلی زمان و کارکرد…………………………………………………………. 83

 

 

شکل (3-12) -نمودار xbar chart نرخ توقف………………………………………………………………………………….. 85

 

 

شکل (3-13) -نمودار R chart نرخ توقف………………………………………………………………………………………… 85

 

 

شکل (3-14) -نمودار ترکیبی Xbar chart و R chart نرخ توقف…………………………………………………….. 85

 

 

شکل (3-15) نمودار توزیع پراکندگی………………………………………………………………………………………………….. 86

 

 

شکل (3-16) -نمودار شش سیگما از نرخ …………………………………………………………………………………………. 86

 

 

شکل (3-17) – شاخص های قابلیت فرایند…………………………………………………………………………………………. 86

 

 

شکل (3-18) چرخۀ روش استدلال بر مبنای مورد CBR  [6]……………………………………………………………… 89

 

 

شکل (3-19) مدل تصمیم گیری در سطح کلان…………………………………………………………………………………… 90

 

 

شکل (3-20) نمایش متغیر های فازی در نرم افزار MATLAB…………………………………………………………….. 92

 

 

شکل (3-21) – چارچوب CoERP – چارچوب سرویس گرا از collaborative ERP………………………… 97

 

 

شکل (3-22) چارچوب DE (DSS-ERP ) بستر مناسب جهت تجمیع ERP و DSS در سیستم توزیع شده 98

 

 

شکل (3-22) معماری سازمان تولیدی و معماری سیستم پشتیبان تصمیم خصوصی…………………………………. 103

 

 

شکل (3-23) – Public web server DSS برای تجمیع و هماهنگ کردن عملکرد کلیه سیستم‌ها…………. 104

 

 

شکل (3-24) – مکانیزم‌ها و ماژول‌های مورد نیاز برای پیاده سازی سیستم ERP توزیع شده……………………. 106

 

 

نمودار (4-1) سطح تحصیلات شرکت کنندگان در پرسشنامه………………………………………………………………… 115

 

 

نمودار (4-2) مربوط به رشته های شرکت کننده در تحقیق……………………………………………………………………. 116

 

 

نمودار (4-3) تجربه کاری شرکت کنندگان در تحقیق……………………………………………………………………………. 117

 

 

نمودار (4-4) فراوانی میانه پاسخ‌های استخراج شده از پرسشنامه…………………………………………………………… 128

 

 

نمودار (4-5) فراوانی مربوط به میزان رضایت از حوزه های مختلف مطرح در پرسشنامه………………………… 129

 

 

فهرست جداول

 

 

جدول2-1- پیشرفت سیستم ERP………………………………………………………………………………………………………. 12

 

 

جدول 2-2- عنوان دهی به ERP و وزن آن‌ها از نظر شرکت‌ها [10]……………………………………………………… 19

 

 

جدول (3-1) شاخص‌ها مطرح در صنعت تولید……………………………………………………………………………………. 79

 

 

جدول (3-2) نحوه ارزیابی معیار انتخاب فروشنده……………………………………………………………………………….. 93

 

 

جدول (3-3) ساختار نگه داری اطلاعات خریدها (مخزن خریدها)……………………………………………………….. 93

 

 

جدول (4-1) مقایسه چارچوب‌های شرکت‌های مطرح با چارچوب پیشنهادی…………………………………………. 113

 

 

جدول (4-2) میزان تحصیلات شرکت کنندگان در تحقیق……………………………………………………………………… 115

 

 

جدول (4-3) سطح تحصیلات شرکت کنندگان در پرسش…………………………………………………………………….. 116

 

 

جدول (4-4) تجربه کاری شرکت کنندگان در تحقیق…………………………………………………………………………….. 117

 

 

جدول (4-5) فراوانی مربوط به پاسخ‌های پرسشنامه در نرم افزار SPSS…………………………………………………. 123

 

 

فهرست رابطه‌ها

 

 

 

 

 

 

 

 

رابطه (3-1)   …………………………………………………………………………………………………………………………………… 84

 

 

رابطه (3-2)………………………………………………………………………………………………………………………………………. 84

 

 

رابطه (3-3)………………………………………………………………………………………………………………………………………. 85

 

 

رابطه (3- 4)   ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 85

 

 

رابطه (3-5)………………………………………………………………………………………………………………………………………. 86

 

 

رابطه (3-6)    ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 90

 

 

رابطه (3-7)   …………………………………………………………………………………………………………………………………… 91

 

 

رابطه (3-8)………………………………………………………………………………………………………………………………………. 91

 

 

رابطه (3-9)  ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 94

 

 

رابطه(3-10)……………………………………………………………………………………………………………………………………… 95

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...